برج میلاد تهران | نماد پیشرفت و شکوه شهر در قرن معاصر

برج میلاد تهران | نماد پیشرفت و شکوه شهر در قرن معاصر

استان تهران ایرانگردی شهر تهران

تهران کلانشهری مدرن و زیبا که شاید حتی شاه طهماسب صفوی که نقش موثری در توسعه روستای تهران در دوره حکومت خود داشته است نیز چنین آینده‌ای را برای آن تصور نمی‌کرده است. تهرانی که حدود 460 سال پیش روستایی در حومه شهر ری بوده است، اکنون به پایتخت ایران مبدل شده است و جمعیت زیادی از مردم ایران را در خود جای داده است. برج میلاد تهران که یکی از جاهای دیدنی تهران و نماد این شهر است، در واقع ترکیبی از تاریخ، معماری و هنر است که هنوز هم در قدمت شروع ایده ساخت آن شک و تردیدهایی وجود دارد.

برجی که به شهر تهران جلوه زیبایی بخشیده است و حتی مسافرانی که از کنار شهر تهران عبور می‌کنند، می‌توانند ابهت این برج را از دور تماشا کند. در ادامه با ما در پته همراه باشید تا با نماد شهری که پس از تبدیل شدن به پایتخت ایران، همیشه تلفیقی از آلودگی‌ها و زیبایی‌ها بوده است، بیشتر آشنا شویم.

معرفی برج میلاد تهران

برج میلاد تهران یکی از معروف‌ترین بناهای مهندسی و یکی از جاهای دیدنی تهران است که به‌عنوان سومین برج مرتفع خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان به‌شمار می‌رود. برجی 435 متری که به‌عنوان رتبه بیستم برج نامُتکی جهان نیز شناخته می‌شود و بدون برخورداری از پشتیبانی هیچ پایه نگهدارنده‌ای، بر جای خود استوار ایستاده است.

برج میلاد تهران به‌طورکلی شامل بخش‌های مختلفی از قبیل گردشگری، تفریحی، تجاری و اداری می‌شود و بازدید از این برج دیدنی می‌تواند برای ساعاتی گردشگران را سرگرم و شادمان کند. معماری این برج از همان ابتدا به‌گونه‌ای بوده است که برای این برج مخابراتی بخش‌هایی برای جلب توجه گردشگران و سرگرم ساختن آنان نیز کارآمد باشد؛ اساسا به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در شهر تهران سرگرم‌کننده باشد و به‌مرور عنوان نماد تهران را به خود اختصاص داد.

برج میلاد تهران علاوه‌بر سرگرم‌کننده بودن دارای یک بُعد دیگر هست که آن رفع نیازهای تلویزیونی و مخابراتی شهر تهران است؛ این برج با بهینه‌سازی و گسترش پوشش شبکه‌های بی‌سیم، نقش موثری را در ارسال و دریافت فرکانس‌های رادیویی و تلویزیونی و زیرساخت‌های مناسب برای تلویزیون‌های دیجیتال و جدید را ایفا می‌کند.

برج میلاد تهران

برج میلاد کجاست؟

برج میلاد تهران را می‌توان در شمال غرب تهران بر روی یک تپه 62 هکتاری واقع در شمال منطقه گیشا یا کوی نصر مشاهده کرد. اگر از روی نقشه تهران به برج میلاد دقت کنید، مشاهده می‌کنید که این برج بلند در یک محوطه مستطیلی وسیع قرار گرفته است که اضلاع آن را اتوبان‌های معروف تهران تشکیل داده‌اند. این بزرگراه‌های مهم عبارتند از:

  • همت در شمال
  • حکیم در جنوب
  • چمران در شرق
  • شیخ فضل‌الله در غرب

برج میلاد در جنوب محله شهرک غرب و شمال گیشا قرار دارد و در شرق آن را شهرک والفجر و بیمارستان میلاد قرار گرفته‌اند؛ همچنین در بخش جنوب شرقی این برج پارک گفت‌وگو و در آن پارک پردیسان قرار دارند که زیبایی خاصی به این برج بخشیده‌اند و روح تازه‌ای به آن بخشیده‌اند.

آدرس برج میلاد تهران: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه همت غرب به‌سمت شرق، خروجی شیخ فضل‌الله جنوب، بزرگراه شهید حکیم غرب، مسیر اختصاصی برج میلاد تهران

مسیرهای دسترسی به برج میلاد تهران

اشخاص زیادی برای تماشای جاهای دیدنی مانند برج میلاد با تهیه بلیط هواپیما تهران به این شهر سفر می کنند. همچنین مسافران زیادی از مبدا استانبول با خرید بلیط هواپیما استانبول تهران به تماشای این شهر زیبا می آیند که نیاز به راهنمایی برای دسترسی به این برج دارند.

بهترین راه برای رفتن به محل برج میلاد تهران و بازدید از فضای داخلی این سازه دیدنی، استفاده از خودروی شخصی است. در واقع موقعیت مکانی این برج به‌صورتی است که برای بازدید از آن استفاده از وسایل نقلیه عمومی توصیه نمی‌شود. با این‌حال در ادامه سه راه اصلی برای دسترسی به برج میلاد تهران را برایتان آورده‌ایم:

بازدید از برج میلاد با خودروی شخصی

همانطور که اشاره شد، بهترین راه برای دسترسی به برج میلاد تهران استفاده از خودروی شخصی است و دلیل آن وجود سه راه مختلف برای دسترسی به برج است. این سه مسیر دسترسی عبارتند از:

  • بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، جاده اختصاصی برج میلاد
  • بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد
  • بزرگراه همت شرق، خروجی جنوبی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، پل کابلی و اختصاصی برج میلاد تهران

بازدید از برج میلاد با مترو

از آنجایی که ترافیک بی‌رحمانه شهر تهران که با روح و روان مردم بازی می‌کند، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین عموم مردم شهر تهران راه فراری از ترافیک طاقت‌فرسای تهران به‌شمار می‌رود. در این بین مترو تهران به‌عنوان محبوب‌ترین و ارزان‌ترین راه برای جابجایی در شهر شناخته می‌شود. بدین ترتیب با وجود خط هفت مترو تهران بازدیدکنندگان آسمان‌خراش تهران برای بازدید از این برج با چالشی مواجه نخواهند شد. شما می‌توانید جهت آشنایی بهتر با خط هفتم مترو و مسیر دسترسی به برج میلاد تهران از طریق مترو، نقشه مترو تهران را مشاهده کنید تا نسبت به محلی که سوار مترو می‌شوید در نزدیک‌ترین ایستگاه به این برج پیاده شوید.

بازدید از برج میلاد با اتوبوس و تاکسی

برای دسترسی به برج و باروی تهران با استفاده از اتوبوس می‌توانید در ایستگاه بیمارستان میلاد که نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این برج است، پیاده شوید. این ایستگاه اتوبوس در اتوبان همت قرار دارد. از طرف دیگر برای دسترسی به این برج می‌توانید در پایانه‌های تاکسیرانی صادقیه، تجریش و آزادی به مقصد برج میلاد سوار تاکسی شوید.

جاهای دیدنی برج میلاد

برج بلندبالای میلاد نماد این شهر و یکی از جاهای دیدنی تهران است که علاوه‌بر استفاده در سیستم‌های مخابراتی، امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی را برای سرگرم کردن عموم مردم در نظر گرفته است. این سازه مرتفع زیبا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران و تهران به‌شمار می‌رود، سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آن کیلومترها مسافت را طی می‌کنند. اما جاذبه‌های برج میلاد فقط به امکانات رفاهی و تفریحی آن خلاصه نمی‌شود و موزه‌ها و همایش‌های فرهنگی مختلفی در این برج برگزار می‌شوند.

همچنین در محوطه اطراف برج میلاد جاهای دیدنی متعددی قرار دارند که می‌تواند برای بازدیدکنندگان تنوعی باشد تا از فضای داخل برج میلاد خسته نشوند. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف برج میلاد و جاهای دیدنی این برج می‌پردازیم.

سکوی دید بسته برج میلاد؛ تصویر تهران در یک قاب

یکی از بهترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های برج میلاد، در طبقه چهارم این برج و در ارتفاع 261 متری از سطح زمین واقع شده است و نام سکوی دید بسته را به خود اختصاص داده است. این قسمت از برج میلاد کاملا سرپوشیده است و می‌توانید زیبایی‌های تهران را در قاب‌های مختلفی تماشا کنید. ملاحظه کنید که در ارتفاع 261 متری در واقع شهر تهران درست زیر پای شما قرار دارد و شما می‌توانید از آن ارتفاع هر بار تهران را در یک قاب متفاوت مشاهده کنید، قابی که ممکن است در ارتفاعات دیگر مانند بام تهران نتوانید بیابید .

ساختمان‌های بلند و چندطبقه تهران در کنار بافت قدیمی این شهر زیبایی خاصی به این شهر بخشیده‌اند و هویت قدیمی آن را در کنار پیشرفت‌های مدرن حفظ کرده است. البته بهتر است برای بازدید از تهران با استفاده از سکوی دیدی بسته، فصل بهار و روزهای آفتابی را انتخاب کنید تا چهره زشت و غبارآلود تهران را مشاهده نکنید؛ وقتی شهری مانند تهران که در عین زیبایی‌های متعدد غرق در آلودگی می‌شود، آرزوی هر تهرانی آسمان آفتابی و هوایی پاک است.

موزه شهرداری برج میلاد

موزه شهرداری تهران را می‌توانید در طبقه چهارم برج میلاد در مجاورت سکوی دید بسته این سازه پیدا کنید. در این موزه که محل نگهداری هدایای اهدا شده به شهرداری تهران، اسناد و دست‌نوشته‌های تاریخی شهرداری تهران است، می‌توانید با تاریخ ایران و تهران بیشتر آشنا شوید. در موزه شهرداری برج میلاد چندین کره زمین قدیمی اهدا شده از موزه ژرژ پمپیدو نگهداری می‌شوند که نام خلیج فارس در نقشه ایران این کره‌ها چشم هر ایرانی را می‌نوازد. این کره‌های قدیمی بین قرون هفتم و بیستم میلادی طراحی شده‌اند و به نام خلیج همیشه فارس ایران اعتبار زیادی بخشیده است.

موزه مشاهیر برج میلاد

از طبقه چهارم برج میلاد که بگذریم، اندکی بالاتر از سکوی دید بسته و موزه شهرداری، در ارتفاع 271 متری از سطح زمین، یک موزه دیگر وجود دارد که به موزه مشاهیر معروف است. موزه مشاهیر محل نگهداری شخصیت‌های ایرانی و مهم تاریخ ایران است. این شخصیت‌ها در عرصه‌های تاریخی، فرهنگی، سیاسی، علمی و ورزشی نقش موثری داشته‌اند.

در واقع هدف از برپایی این موزه، زنده نگه‌داشتن نام آن‌ها و آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و جهان با قهرمانان ایرانی است. تمامی تندیس‌های زیبای این موزه به دستان هنرمند نامدار ایرانی دکتر علیرضا خاقانی طراحی و ساخته شده‌اند. این تندیس‌ها با ظرافت و دقت بالایی طراحی شده‌اند و مهارت بالای این هنرمند را در خلق این آثار هنری می‌توانید مشاهده کنید.

اگر دلتان هوای دیدار پهلوان تختی و شاعران معاصر ایران، نیما یوشیج و سهراب سپهری را کرده است، می‌توانید سری به این موزه بزنید. از دیگر شخصیت‌های مشهوری که تندیس‌های آنان در موزه مشاهیر نگهداری می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهید مصطفی چمران
  • امیرکبیر
  • ستارخان
  • استاد شهریار
  • کمال‌الملک
  • جلال آل احمد
  • محمدتقی بهار
  • پروین اعتصامی
  • سیمین دانشور
  • پروفسور حسابی
  • پروفسور سمیعی
  • زکریای رازی

سکوی دید باز برج میلاد

سکوی دیدبسته برج میلاد را که اندکی قبل‌تر به‌عنوان محلی برای تماشای تهران در یک قاب معرفی کردیم را که یادتان هست؛ سکوی دید باز این برج را در ارتفاع 280 متری تصور کنید و هیجان را با پوست و گوشت خود احساس کنید. این سکوی دید باز در طبقه هفتم این سازه مرتفع قرار گرفته است. اگرچه نسبت به ارتفاع 261 متری سکوی دید بسته هنوز هم شاید آنچنان مرتفع نباشد، ولی باز بودن سکوی آن تفاوت را رقم زده است.

شما می‌توانید از تراس دایره‌ای‌شکل این سکو، نمای 360 درجه‌ای از شهر تهران تماشا کنید و در هر شعاعی از برج میلاد تا انتهای دوردست‌های شهر را تماشا کنید و لذت ببرید. این سکوی دایره‌ای‌شکل در واقع بزرگ‌ترین سطح دایره‌ای در برج تهران است و بیشترین قطر این سکو به 60 متر نیز می‌رسد. دوربین‌های متعددی در اطراف این سکوی دایره‌ای قرار گرفته‌اند که دید بهتری به شما می‌دهند. هزینه ورودی سکوی دید باز برج میلاد 80 هزار تومان است.

در قسمت سرپوشیده این برج چندین ماکت از برج‌های مخابراتی بلند جهان قرار دارند که تماشای ماکت این برج‌ها و ماکت شهر فرنگ خالی از لطف نیست.کافه تریا یکی از بهترین کافه‌های شهر تهران در طبقه هفتم این برج قرار دارد که می‌توانید از خدمات این کافه بهره‌مند شوید. برای ورودی کافه تریا هزینه 50 تومان در نظر گرفته شده است.

گنبد آسمان، مرتفع‌ ترین جای دیدنی برج میلاد

گنبد آسمان برج میلاد در آخرین طبقه و در راس ساختمان مرتفع برج میلاد قرار دارد. این گنبد در طبقه دوازدهم و در ارتفاع 302 متری قرار دارد و 13 متر از سطح طبقه دوازدهم ارتفاع دارد. نمای تمام شیشه‌ای این گنبد آنچنان زیبا است که بازدیدکنندگان را غرق در تماشا می‌کند. در مرکز این گنبد یک ستون بزرگ قرار دارد که چندین نقاشی زیبا از تاریخ و فرهنگ ایران بر روی دیواره‌های آن نقش بسته‌اند.

به‌طورکلی گنبد آسمان در واقع اثر هنرمند مشهور ایرانی دکتر رضا یحیایی است که در طراحی آن از چهار عنصر اصلی زمین یعنی آب، آتش، خاک و باد الگوبرداری کرده است. همچنین در طراحی نقش‌های برجسته ستون مرکزی این گنبد می‌توانید الگوههایی از مفاهیم اخلاقی عشق، صلح، عدالت و مبارزه را مشاهده کنید. لازم به ذکر است این طبقه از برج، نقطه شروع دکل مخابراتی برج میلاد است.

جشنواره‌های خاص در برج میلاد تهران

برج میلاد که به‌عنوان نماد شهر تهران به‌شمار می‌رود، محلی برای برگزاری جشنواره‌های مهم و رویدادهای فرهنگی شده است. مجموعه تفریحی برج میلاد توجه زیادی به تقویم ملی و فرهنگی کشور دارد و مطابق با رویدادهای مختلف در طول سال، میزبان برگزاری جشنواره‌های مختلفی است. این جشن‌ها در روزهای خاصی برای جشن و شادی قومیت‌های مختلف ایران برگزار می‌شوند.

تجهیزات برج میلاد

بهترین راه برای بهره‌وری از سازه دیدنی برج میلاد، آشنایی با امکانات مختلف آن است، این امکانات عبارتند از:

  • آسانسورهای سریع‌السیر مخصوص تردد افراد عادی
  • آسانسورها و مسیرهای تردد مخصوص تردد معلولان
  • فروشگاه شهروند و غرفه‌های تبلیغاتی
  • برگزاری همایش‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری
  • مهمانسرای VIP مخصوص اقامت مهمانان شهرداری تهران
  • پارکینگ فضای بسته و سقف‌دار با ظرفیت 1,000 خودرو
  • پارکینگ مسطح با فضای باز
  •  سالن کنسرت و تالار سینما
  • استودیوی مجهز و حرفه‌ای
  • کارواش
  • تاکسی سرویس
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • امکانات رفاهی و تفریحی در فضای داخلی و محوطه بیرونی برج
  • اسکای پارک (بانجی جامپینگ و تاب آسمان)

امکانات تفریحی برج میلاد

بسیاری از افرادی که برای بازدید از برج میلاد برنامه‌ریزی می‌کنند، علاقه دارند تا اطلاعات بیشتری در رابطه با امکانات رفاهی و تفریحی این سازه دیدنی بدست آورند. از طرف دیگر تعدادی از شهروندان شهر تهران برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته خود بازدید از برج میلاد و محوطه بیرونی آن را انتخاب می‌کنند. به‌طورکلی امکانات تفریحی برج میلاد تهران را می‌توان به دو دسته داخل برج و محوطه بیرونی برج تقسیم کرد. در ادامه به معرفی این امکانات تفریحی می‌پردازیم.

اتاق فرار انیگما

اتاق فرار یکی از تفریحات جدید و مهیج در ایران و جهان است که در میان جوانان و نوجوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است. اتاق فرار انیگما یکی از اتاق فرارهای معروف و پرطرفدار تهران است که با سناریوهای ترسناک و جذاب خود به‌مرور طرفداران زیادی را جذب کرد. اتاق فرار یک بازی گروهی 4 تا 6 نفره است که در بعضی اتاق فرارها از این تعداد نیز فراتر می‌رود و تا 10 نفر در یک بازی نسبتا طولانی شرکت می‌کنند. اتاق فرار انیگما با طراحی معماهای سخت و پیچیده، ذهن شرکت‌کنندگان را به چالش می‌کشند و با القای حس ترس و کمبود زمان، آنان را سردرگم و هراسان می‌کنند.

اتاق فرار انیگما هم‌اکنون اتاق فرارهای مختلفی را در برج میلاد و ایران مال تهران برگزار می‌کند. این اتاق فرارها دارای سناریو و اتمسفر مختلفی هستند که از محبوب‌ترین آن‌ها که هم‌اکنون در برج میلاد تهران برگزار می‌شوند، می‌توان به سناریوهای زیر اشاره کرد:

  • کلبه وحشت
  • قتل مرموز
  • تسخیر
  • اتاق جنگ
  • روانی
  • رویا

اتاق فرارهای مذکور همگی بجز اتاق فرار تسخیر که 75 دقیقه است، برای 60 دقیقه برنامه‌ریزی شده‌اند و گروه‌ها 4 الی 6 نفره را شامل می‌شوند. البته سناریوی اتاق جنگ را می‌توان با 7 نفر بازی کرد و لحظات هیجان‌انگیزی را در کوبا 1962 سپری کنید. برای دسترسی به اتاق فرار انیگما می‌توانید به گذرگاه میلاد و ورودی پارکینگ آن مراجعه کنید. هزینه رزرو بلیط اتاق فرار انیگما در سال 1403 بین 100 تا 150 هزار تومان به ازای هر نفر است.

زیپ‌لاین و پل معلق

زیپ‌لاین و پل معلق برج میلاد یکی دیگر از امکانات تفریحی و هیجان‌انگیز این سازه است که طرفداران تفریحات هیجان‌انگیز و دیوانه‌وار را برای دقایقی غرق در لذت و هیجان می‌کند. این زیپ‌لاین در ارتفاع 75 متری از سطح زمین و طی مسیری 170 متری در ضلع غربی برج میلاد قرار گرفته است. پل معلق این برج با طول 100 متر و ارتفاع 70 متری در مسیر بازگشت، می‌تواند آدرنالین خون را دچار نوسان کند. هزینه بلیط زیپ‌لاین حدود 160 هزار تومان است و برای استفاده از پل معلق نیز هزینه 100 هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

سینمای شش‌ بعدی و بازی هفت‌ بعدی

سینماهای چندبعدی برای چندین سال است که در بسیاری از مجموعه‌های تفریحی به‌عنوان پای ثابت تفریحات هیجان‌انگیز و لذت‌بخش به‌شمار می‌روند. سینمای شش‌بعدی و بازی هفت‌بعدی و واقعیت مجازی برج میلاد می‌تواند برای دقایقی شما را سرگرم کند و اگر کودکی همراه خود دارید هیجان‌زده و شادمان کند. مدت زمان سینما شش‌بعدی حدود 6 الی 7 دقیقه زمان می‌برد که به‌عنوان یک سرگرمی کوتاه مناسب است.

فیلم‌هایی که در سینما شش‌بعدی پخش می‌شوند با افکت‌های صوتی و تصویری، افزایش سرعت و لرزش‌های صندلی تماشاگر را غرق در فضای فیلم می‌کنند. بازی هفت‌بعدی نیز همانند فیلم‌های سینما شش‌بعدی با افکت‌های صوتی و تصویری همراه است و افرادی که با بازی‌های واقعیت مجازی آشنایی نسبی دارند، طرفدار این دسته از بازی‌ها هستند.

بازی‌های هفت‌بعدی به‌صورت گروهی انجام می‌شوند و بازیکنان باید با استفاده از تفنگ لیزری مخصوص هر صندلی به کسب امتیاز بپردازند؛ ضمنا حین انجام بازی از این بازیکنان تصاویری جهت یادگاری گرفته می‌شود که می‌توانند آن‌ها را چاپ کنند. هزینه رزرو بلیط بازدید از سینمای شش‌بعدی و بازی هفت‌بعدی (سینماگیم)، 50 هزار تومان است.

نکته: این سرگرمی برای زنان باردار و بیماران قلبی خطرساز است و به‌هیچ‌عنوان نباید دچار این سطح از هیجان شوند.

سالن‌های سینما و برگزاری کنسرت زنده در مرکز همایش‌

در برج میلاد سالن‌های مختلفی تعبیه شده است که برای اکران و پخش فیلم‌های سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بازدیدکنندگان می‌توانند در صورت تمایل به تماشای این فیلم‌ها بپردازند. همچنین بعضی از فیلم‌های جدید سینما در این سالن‌ها اکران می‌شوند و عموم مردم می‌توانند برای تماشای این فیلم‌ها با اخذ بلیط به تماشای این فیلم‌ها بپردازند.

از طرف دیگر مرکز همایش‌های برج میلاد محلی برای برگزاری کنسرت، برنامه‌های موسیقی ایرانی و بین‌المللی است؛ پس اگر از عاشقان موسیقی هستید و خواننده و نوازنده مورد علاقه خود را در میان برگزارکنندگان یافتید، می‌توانید در این کنسرت‌ها شرکت کنید.

هزینه بلیط تماشای فیلم در سینمای برج میلاد 60 هزار تومان است. همچنین شرکت در کنسرت‌های زنده در برج میلاد حسب نظر خواننده و گروه موسیقی بین 100 تا 500 هزار تومان تعیین می‌شود.

کاربازیا

برج میلاد برای تمامی بازدیدکنندگان در هر رده سنی چیزی برای ارائه دارد و کودکان نیز از این موضوع مستثنی نیستند. شهر مشاغل کاربازیا در نوروز سال 1397 شمسی برای سرگرم کردن کودکان و آشنایی کودکان با مشاغل مهم دنیا در برج میلاد افتتاح شد. این مجموعه از نمونه‌های مشابه خارجی الهام گرفته است و هدف از آن رشد و شکوفایی استعداد کودکان بین 2 تا 13 سال است.

در شهر کاربازیا کودک شما در فضاهای شغلی مهم دنیا از قبیل بیمارستان، اداره پلیس، آتش‌نشانی، اداره پست، آکادمی موسیقی، استودیوی خبر، فروشگاه، روباتیک و … نقش‌آفرینی می‌کند. از این رو کودکان در شهر کاربازیای برج میلاد می‌توانند ناخودآگاه استعداد خود را بروز دهند و والدین با استعداد و توانایی‌های نهفته در ذات کودک خود آشنا شوند. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به بخش مشاوره از راهنمایی‌های کارشناسان روان‌شناسی کودکان بهره‌مند شوید. هزینه بازدید از کاربازیا بین 95 تا 150 هزار تومان است.

دلفیناریوم

دلفیناریوم برج میلاد را می‌توان نخستین دلفیناریوم غیرساحلی خاورمیانه و مرتفع‌ترین پارک دلفین جهان دانست. این دلفیناریوم به سبک اقیانوس‌های بزرگ شبیه‌سازی شده است و ظرفیت 1,200 نفر بازدیدکننده به‌صورت همزمان دارد.

این دلفیناریوم حدود 3,200 مترمربع مساحت دارد و پیش از اعتراض فعالان محیط‌زیست محل زندگی تعدادی دلفین سرزنده بود؛ اما هم‌اکنون این دلفین‌ها در جهت احترام به حقوق حیوانات به مجموعه‌ای دیگر در جزیره کیش منتقل شده‌اند.

لیزریوم

لیزریوم یکی دیگر از جاهای دیدنی برج میلاد است که سالنی در بخش غربی گذرگاه این سازه است. در این سالن شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از نورهای رنگی را با افکت‌های ویژه تماشا کنید. همچنین در این سالن می‌توانید با نمایش لیزرهای نورانی جذاب به صدای دالبی با کیفیت که یکی از تکنولوژی‌های روز دنیاست گوش فرا دهید و غرق هیجان شوید.

البته متاسفانه در حال‌ حاضر این مجموعه نیز همانند دلفیناریوم در برج میلاد فعالیت نمی‌کند. هزینه بلیط ورودی لیزریوم در دو صورت نیم‌بها و کامل به ترتیب 60 و 120 هزار تومان است.

زمین پینت بال

زمین پینت بال یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز و جاهای دیدنی برج میلاد است که در واقع در محوطه‌ای خارج از ساختمان برج قرار دارد. پینت بال یک بازی گروهی با دو تیم و نفرات برابر است که بازیکنان این بازی با استفاده از اسلحه‌ای پر از فشنگ‌های توپی رنگی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در مجموعه تفریحی میلاد با فراهم آوردن تجهیزات با کیفیت و لباس‌های مخصوص این بازی، بازیکنان را در زمینی به وسعت 1,500 متر به میدان می‌فرستند. سطح زمین بازی پینت بال از جنس چمن مصنوعی است و در نقاط مختلف این زمین موانعی تعبیه شده است.

ضمنا در شب‌های تهران و در هیاهوی مبارزه و رقابت دو تیم، نورپردازی و جلوه‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف این زمین بازی انجام می‌شود، موقعیت‌های متعددی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های مبارزه فراهم می‌شود. البته این زمین بازی فعلا به‌دلایلی در برج میلاد فعالیت نمی‌کند و امید است بزودی فعال شود.

مجموعه سرزمین افسانه‌ های ایرانی

اگر از علاقه‌مندان داستان‌های اساطیری و افسانه‌های گیرا، آن هم از جنس ایرانی هستید، بهتر است بدانید در محوطه ورودی برج میلاد، مجموعه سرزمین افسانه‌های ایرانی منتظر شنوندگان کوچک و بزرگ است. هدف از برپایی این مجموعه آشنایی بازدیدکنندگان با داستان‌های ایرانی قدیمی است که از معروف‌ترین آن‌ها داستان‌های شاهنامه است. هزینه بلیط و ساعت بازدید از این مجموعه بدین صورت است:

  • ساعات بازدید: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 الی 21 و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 10 الی 22
  • هزینه بلیط: 190 هزار تومان

شهربازی برج میلاد تهران

شهربازی برج میلاد یکی از بهترین و پرطرفدارترین بخش‌های مجموعه تفریحی میلاد است که برای تمامی سنین بالای 6 سال مناسب است. این شهربازی کاملا نوساز و مدرن است و در سال 1400 به این مجموعه تفریحی افزوده شد. تجهیزات مدرن این مجموعه برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان برای یک یا چند ساعت کاملا مناسب هستند و از جمله امکانات تفریحی این شهربازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایرهاکی
  • ماشین برقی
  • ترن
  • تاب اسکای
  • فریز بی
  • مری گراند ماداگاسکار
  • بازی‌های کامپیوتری و واقعیت مجازی
  • چرخ و فلک کوی گیشا

برای ورود به شهربازی این مجموعه نیاز به پرداخت هزینه جداگانه نیست، ولی استفاده از هر بازی این مجموعه نیازمند تهیه بلیط و پرداخت هزینه آن به‌صورت جداگانه است.

  • ساعات بازدید: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 الی 24 و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 11 الی 24\

باشگاه بولینگ و بیلیارد

در مجاورت شهربازی مجموعه میلاد، یک مجموعه بزرگ با عنوان باشگاه بولینگ و بیلیارد برج میلاد قرار دارد. این مجموعه همانطور که از نامش پیداست محلی برای بازی‌هایی چون بولینگ، بیلیارد و ایرهاکی است. این مجموعه مساحتی 1,000 متری دارد و 12 لاین بولینگ را شامل می‌شود.

آقایان و بانوان می‌توانند به‌صورت آزادانه از این بخش استفاده کنند. در این باشگاه یک بوفه برای خرید و محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. ساعت کاری و هزینه بلیط ورود به این باشگاه به صورت زیر است:

  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت 11 الی 24
  • هزینه بلیط: به ازای هر ساعت 120 هزار تومان

باشگاه اسکواش پدل و راکت‌بال برج میلاد تهران

در مجموعه تفریحی میلاد برای هر قشر و هر سلیقه‌ای از بازدیدکنندگان، تفریحاتی در نظر گرفته شده است. از این رو بازدید از باشگاه اسکواش پد و راکت‌بال این مجموعه راست‌کار علاقه‌مندان ورزش‌های اسکواش، پل و راکت‌بال است. در این مجموعه به علاقه‌مندان این ورزش‌ها آموزش‌های حرفه‌ای داده می‌شود، پس اگر کودک یا فرزندتان به ورزش‌های راکتی علاقه‌مند است، می‌تواند در این باشگاه ورزشی تمرین کند.

این مجموعه ورزشی در سال 1400 به مجموعه تفریحی میلاد افزوده شد و در بخش جنوب غربی برج میلاد قرار دارد. مساحت این سالن حدود 1,800 متر مربع است و یک بخش خصوصی محسوب می‌شود. هزینه یک جلسه یک ساعته در این باشگاه حدود 350 هزار تومان است.

اسکای پارک جی مکس (GMAX)

اساسا مجموعه تفریحی میلاد به‌دلیل ارتفاع بلند برج میلاد، محل مناسبی برای شوخی با ارتفاع و غرق شدن در هیجانات خطرناک است. اسکای پارک جی مکس که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این برج به‌شمار می‌آید، در واقع در بلندترین نقطه برج میلاد قرار دارد. پس اگر از ارتفاعات بلند ترس دارید، اسکای پارک را که شنیدید آرام از کنار نامش گذر کنید و به راه دیگری حرکت کنید. اما برای علاقه‌مندان در ادامه به بخش‌های مختلف اسکای پارک جی مکس می‌پردازیم.

تاب برج میلاد

یکی از هیجان‌انگیزترین و بازی‌های دیوانه‌کننده مجموعه تفریحی میلاد، تاب برج میلاد است که مرتفع‌ترین تاب جهان است. این تاب در ارتفاع 282 متری قرار دارد و در یک لحظه شما را از سوار شدن پشیمان می‌کند. هزینه تاب‌سواری در این مجموعه حدود 380 هزار تومان است. یک بار دیگر توصیه می‌کنم که اگر از ارتفاع ترس دارید و هیجان و استرس برای شما ضرر دارد، به‌هیچ‌عنوان این تفریحات را امتحان نکنید.

بانجی جامپینگ برج میلاد

بانجی جامپینگ یکی از تفریحات هیجانی دیگر بازی با ارتفاع است که اخیرا در بسیاری از مکان‌های مرتفع پرطرفدار شده است. بانجی جامپینگ برج میلاد کار خود را از سال 1400 آغاز کرده است و در همین مدت زمان کوتاه بسیاری از شهروندان تهرانی  گردشگران داخلی و خارجی را جذب خود کرده است. بانجی جامپینگ برج میلاد در ارتفاع 280 متری انجام می‌شود و مرتفع‌ترین پرتگاه جهان است.

بانجی جامپینگ نیازمند قوای جسمانی و روحی بالایی است و شخصی که خود را داوطلب می‌کند، باید از نظر قلبی و عصبی مشکلی نداشته باشد؛ همچنین فشار خون بالا، دیسک کمر و پلاتین در قوزک پا می‌تواند برای فرد داوطلب خطرساز شود. ضمنا استفاده از بانجی جامپینگ با محدودیت سنی همراه است و فقط افراد بالای 18 سال و کمتر از 50 سال امکان استفاده از آن را دارند.

هزینه بانجی جامپینگ اسکای پارک جی مکس، برای افراد کمتر از 90 کیلوگرم حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان و برای افراد بیشتر از 90 کیلوگرم بیش از 3 میلیون تومان است.

پرواز در آسمان برج میلاد

برای افرادی که در زندگی شخصی با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوند که در تصمیم‌گیری دچار تردید می‌شوند، از اصطلاح بین زمین و آسمان ماندن برای وصف حالش استفاده می‌کنند. اما یکی دیگر از امکانات تفریحی اسکای پارک جی مکس به این حال تصویر دیگری بخشیده است و آن را فراتر از یک اصطلاح برده است. پرواز در آسمان برج میلاد، آن هم در ارتفاع 280 متری نیاز به جرات زیادی دارد و فرد باید تحمل سقوط تا 40 متر را داشته باشد. هزینه پرواز کردن در آسمان تهران حدود 880 هزار تومان است.

اتاقک شیشه‌ای

اتاقی شیشه‌ای در مجموعه تفریحی میلاد بنام اتاقک شیشه‌ای (Glass Box) قرار دارد که تماما از جنس شیشه است. بله، حتی زیر پاهایتان شیشه قرار دارد و بر شیشه قدم می‌گذارید و می‌توانید مشاهده کنید که در چه ارتفاعی قرار دارید. استفاده از اتاقک شیشه‌ای نسبت به دیگر تفریحات هیجان‌انگیز کمتر است و برای ورودی این اتاقک، هزینه 80 هزار تومانی در نظر گرفته شده است. پس اگر قصد دارید تا شجاعت خود را محک بزنید، اتاقک شیشه‌ای می‌تواند شروع خوبی برای شما باشد.

سکوی پیاده روی برج میلاد

آخرین تفریحی که در مجموعه تفریحی میلاد برای پیشنهاد به شما در نظر گرفته‌ایم، سکوی پیاده‌روی برج میلاد است که در ارتفاع 280 متری از سطح زمین قرار دارد. این سکو حدود 32 متر طول دارد و بخشی از گنبد آسمان برج میلاد است. اگرچه برای پیاده‌روی در محوطه بیرونی گنبد آسمان، تجهیزات ایمنی و قابل اطمینانی اختصاص داده می‌شود، ولی بااین‌حال نمی‌توان منکر هیجان و استرس وارده به افراد شد. دلیل اصلی این ترس نبود هیچ‌گونه حصار و مانع در محوطه بیرونی گنبد است. برای استفاده از سکوی پیاده‌وری این مجموعه پرداخت هزینه 350 هزار تومانی لازم است.

کافه‌ها و رستوران‌های برج میلاد

مجموعه تفریحی میلاد آنچنان دارای بخش‌های متنوع و زیادی است که نمی‌توان بدون صرف غذا در بهترین رستوران های تهران در آن به گردش در این برج ادامه داد. در ساختمان برج میلاد و محوطه اطراف آن چندین رستوران ایرانی و بین‌المللی، کافه‌تریا و فودکورت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای بازیابی انرژی خود استفاده کنید. زمانی که در برج میلاد جویای معرفی رستوران می‌شوید، اولین رستورانی که به شما معرفی می‌کنند، رستوران گردان است، اما این رستوران تنها رستوران برج میلاد نیست؛ در ادامه رستوران‌ها و کافه‌های برج میلاد را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد یکی از بهترین و لوکس‌ترین رستوران‌های شهر تهران است که منوی متنوع و کیفیت بالای غذاهای آن زبانزد مشتریان آن است. پس اگر حین گردش در برج میلاد گرسنه شدید یا هوس غذاهای خوشمزه این رستوران را کردید، با نیم‌نگاهی به جیب خود به سوی درهای این رستوران حرکت کنید. این رستوران ظرفیت 400 نفر مشتری به‌صورت همزمان را دارد و غذاهای ایرانی، بین‌المللی و دریایی خوشمزه‌ای در این رستوران آماده می‌شود. یکی از نکات جالب درباره این رستوران، نمای 360 درجه آن است که هر یک ساعت یکبار به دور خود می‌چرخد.

در واقع شما با هر بار چرخش این رستوران می‌توانید نماهای جدیدی از شهر تهران را مشاهده کنید که لذت چشیدن غذا را در کنار دوستان و خانواده دوچندان می‌کند. علاوه‌بر نمای 360 درجه شهر تهران، شما می‌توانید نماهای زیبای استاد بابک گرمچی را که شاهکارهای هنری و طراحی ایران هستند را تماشا کنید؛ این نماها همگی روایتگر و تصویرگر داستان‌هایی از شاهنامه فردوسی شاعر نامدار ایران هستند.

پس به‌طورکلی اگر حس کردید در حال تحلیل انرژی هستید، راه خود را به‌سمت رستوران گردان کج کنید که در ارتفاع 276 متری قرار دارد؛ اما همانطور که اشاره کردیم غذاهای این رستوران نسبت به دیگر رستوران‌های برج میلاد گران‌قیمت هستند، پس توقع منو و غذای ارزان‌قیمت از این رستوران نداشته باشید.

رستوران ویژه برج میلاد تهران

رستوران ویژه برج میلاد در طبقه دهم این برج بلندقامت قرار دارد و ظرفیت سرویس‌دهی به 100 نفر به‌صورت همزمان را دارد. معماری این رستوران منحصرربه‌فرد است و همین موضوع سبب شده است تا تعدادی از شهروندان تهران این رستوران را برای برگزاری جشن‌های خانوادگی و دوستانه انتخاب کنند.

در معماری این رستوران زیبایی را به وضوح مشاهده خواهید کرد؛ دیوارها و در و پنجره‌های چوبی در کنار ستون‌های منقش به تصاویری زیبا که معماری سنتی و مدرن را با یکدیگر آمیخته است. رستوران ویژه برج میلاد در ارتفاع 292 متری قرار دارد و اگر قصد دارید از طبقات بالای این برج بازدید کنید، مکان مناسبی برای صرف غذا است.

رستوران سنتی ایوان میلاد

رستوران سنتی ایوان یکی دیگر از رستوران‌های برج میلاد است که در ضلع غربی مجموعه تفریحی میلاد قرار دارد و ظرفیت سرویس‌دهی 350 نفر به‌صورت همزمان را دارد. غذاهای سنتی و ایرانی این رستوران کیفیت قابل قبولی دارند و البته بهتر است تا جهت جذب مشتری کیفیت غذاها و خدمات خود را افزایش دهند. این رستوران با نمای 360 درجه‌ای از اطراف برج میلاد در کنار اجرای موسیقی زنده حس خوبی به مشتریان خود می‌دهد.

رستوران فرش وی استار برج میلاد تهران

رستوران فرش وی برج میلاد یکی از شعبات این رستوران است که در ضلع غربی گذرگاه این مجموعه قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای شکم‌گردی است. انواع مرغ سوخاری، ساندویچ، برگر، پیتزا، پیش‌غذا، سالاد و نوشیدنی‌های این رستوران از کیفیت بالایی برخوردارند و ارزش یکبار امتحان کردن را دارند.

کافه تریای ویونا برج میلاد تهران

کافه تریای ویونا یکی از استراحتگاه‌های برج میلاد است که در طبقه چهارم این سازه قرار دارد. اگر بلیط بسته کامل برج میلاد را تهیه کرده باشید، برای ورود به این کافه نیازی به پرداخت هزینه جداگانه نیست. البته این فقط هزینه ورودی است و اشتباه برداشت نکنید که قرار نیست سرویس‌دهی رایگان نیز جزو خدمات رایگان این مجموعه باشد.

این کافه در ارتفاع 266 متری از سطح زمین قرار دارد و مساحت آن به 680 متر مربع می‌رسد. منوی این کافه تنوع بالایی دارد و می‌توانید غذا و نوشیدنی مورد نظر خود را انتخاب کنید، ولی قهوه این کافه را از دست ندهید که خستگی را از تن شما بیرون می‌کند.

رستوران خوراکده برج میلاد

رستوران خوراکده برج میلاد یکی دیگر از رستوران‌های مجموعه تفریحی میلاد است که در طبقه چهارم ساختمان زیرین برج میلاد قرار دارد. این رستوران با ارائه انواع غذاهای سنتی ایرانی از قبیل آبگوشت و قرمه‌سبزی و غذاهای بین‌المللی ایتالیایی و مکزیکی دل از کف بازدیدکنندگان قاپیده است. در این رستوران یک اتاق بازی مختص کودکان در نظر گرفته شده است تا قبل از آماده شدن غذا بی‌قراری نکنند. از طرفی برای ورود به این رستوران هزینه جداگانه‌ای دریافت نمی‌شود و فقط هزینه غذا، نوشیدنی و سرویس‌دهی رستوران جداگانه دریافت می‌شود.

نکاتی حائز اهمیت درباره برج میلاد

برای بازدید از برج میلاد و تجربه یک سفر کامل و لذت‌بخش لازم است تا به نکات ریز و درشتی توجه کنید که شاید در هیاهوی جمعیت به آن توجه نکنید. در ادامه تعدادی از این نکات را برایتان آورده‌ایم:

  • ایده اولیه ساخت و محل ساخت برج میلاد در سال 1372 ارائه شد و طی چند سال تلاش مهندسان و کارشناسان ایرانی نهایتا در دی ماه سال 1376 پروژه ساخت این برج پرشکوه آغاز شد. روند ساخت این برج بلند حدود 11 سال طول کشید و در تاریخ 16 مهر 1387، برج میلاد افتتاح شد.
  • براساس نظریه تعدادی از کارشناسان، این برج بر روی گسل شهرک غرب احداث گردیده است.
  • در فرآیند ساخت برج میلاد به ایمنی‌سازی این برج توجه زیادی شده است و استحکام‌سازی این برج در مقابل زلزله، طوفان و تندبادهایی با سرعت حداکثر 220 کیلومتر بر ساعت صورت گرفته است.
  • برج میلاد از گزند صاعقه‌های آسمان‌خراش در امان است و این امنیت را مدیون سیم‌های مسی عایق‌داری است که از نوک برج تا کف بدنه امتداد یافته است.
  • طبقه آخر برج میلاد که در راس این برج و در ارتفاع 254 متری از سطح زمین قرار دارد، در زمان وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در این سازه کاملا امن به‌شمار می‌رود. این ساختمان گنجایش 600 نفری دارد و جان این افراد را تا رفع خطر حفظ می‌کند.

ساعات بازدید برج میلاد تهران

ساعات کاری برج میلاد تهران در شش ماه اول و دوم سال با تفاوت‌های اندکی همراه است، در جدول زیر می‌توانید ساعات بازدید از این برج را مشاهده کنید:

ساعات بازدید در بهار و تابستاناز ساعت 10 تا 22
ساعات بازدید در پاییز و زمستاناز ساعت 9 تا 21

خرید بلیط برج میلاد

خرید بلیط برج میلاد به دو روش حضوری و اینترنتی انجام می‌گیرد و جهت خرید بلیط بازدید از این برج باید به سایت رسمی برج میلاد مراجعه کنید. البته بلیط بازدید از جاذبه‌های گردشگری برج میلاد در دو نوع و با دو قیمت متفاوت انجام می‌گیرد؛ شما با خرید بلیط نوع اول می‌توانید از سکوی دید باز برج و با داشتن بلیط دوم حق بازدید از بخش‌های مختلفی را خواهید داشت. بخش‌هایی که با خرید نوع دوم بلیط برج میلاد می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، عبارتند از:

  • چهار طبقه سکوی دید باز با نمای 360 درجه از شهر تهران
  • گنبد آسمان که بالاترین طبقه این برج است.
  • موزه هدایای شهرداری تهران
  • موزه مشاهیر ایرانی

همچنین بهتر است تا قبل از خرید بلیط برج میلاد به نکات زیر توجه کنید:

  1. سرعت آسانسور برج میلاد بسیار بالاست و برای زنان باردار خطرساز است.
  2. بازدید از برج میلاد برای کودکان زیر 7 سال توصیه نمی‌شود و از آن مهم‌تر آسیب‌های ناشی از تغییر فشار هوای آسانسور حین بالا رفتن، می‌تواند برای نوزادان زیر 2 سال جبران‌ناپذیر باشد.

برج میلاد چند متر است؟

برج میلاد در رقابت با برج‌های نامتکی جهان که بناهای سیمی و دکلی هستند، در رتبه بیستم قرار دارد؛ ولی از نظر مساحت ساختمان برج، با 13,000 متر مربع زیربنا در رتبه اول جهان قرار دارد. این برج با 435 متر ارتفاع به‌عنوان ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان شناخته می‌شود و یکی از شاهکارهای معماری ایران در تاریخ پرفراز و نشیب ایران به‌شمار می‌رود.

برج میلاد چند پله دارد؟

برای بازدید از فضای داخلی برج میلاد تهران با وجود داشتن یک آسانسور سریع‌السیر که لحظات هیجان‌انگیزی را در یک محفظه شیشه‌ای به دنبال دارد، شاید دیگر نیازی به بالا رفتن از 1693 پله نباشد؛ ولی می‌تواند برای بسیاری چالش‌برانگیز و خاطره‌ساز باشد.

مدت زمان تقریبی بازدید از برج میلاد

برای بازدید از برج میلاد یک روز کفایت می‌کند، ولی یک روز کامل که در طول این روز بتوانید از بخش‌های مختلف این برج بازدید کنید. ضمنا عجله نکنید و این را بدانید که قرار نیست چیزی را از دست بدهید، فقط باید سعی کنید تا از تک‌تک لحظات روز خود لذت کافی را ببرید و سفری خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید.

ویژگی های برج میلاد از نظر معماری

اگر به معماری برج میلاد دقت کنید و اطلاعاتی از معماری مدرن و ایرانی داشته باشید، می‌توانید ویژگی‌های متعددی از معماری مدرن ایرانی که با اصول جهانی مطابقت دارد را مشاهده کنید. اما مشاهده این ویژگی‌ها نیازمند دقت بالا و داشتن اطلاعات نسبتا جامعی از معماری است. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های برج میلاد را که دید شما را نسبت به این سازه تغییر می‌دهد را به شما ارائه می‌دهیم:

  • پلان کلی برج میلاد یک هشت‌ضلعی است که شامل بخش‌های لابی، شفت ساختمان راس برج و دکل آنتن مخابراتی می‌شود.
  • بزرگ‌ترین قطر برج میلاد در ارتفاع 280 متری از سطح زمین قرار دارد که این قطر برابر با 60 متر است.
  • همانطور که اشاره کردیم مشاهده ویژگی‌های برج میلاد نیازمند دقت است و اگر اندکی به بخش‌های مختلف این سازه دقت کنید، خلاقیت بالای مهندسان این برج را در طراحی اشکال هندسی برج مشاهده می‌کنید.
  • وزن کلی برج میلاد حدود 150,000 تن برآورد شده است و وزن اسکلت فلزی این سازه حدود 2,000 تن می‌شود. از طرفی مجموع تمامی شیشه‌های به‌کاررفته در این برج را می‌توان عددی در حدود 17 هزار متر مربع تخمین زد.
  • لابی یا ورودی ساختمان برج میلاد شامل دو طبقه زیرزمین، یک طبقه همکف و سه طبقه تا راس آن می‌شود.
  •  اگر نمی‌دانید شفت چیست، بهتر است بدانید که شفت همان ستون بتنی برج میلاد است که شامل آسانسورهای سریع‌السیر آن می‌شود. به‌طورکلی 6 آسانسور در برج میلاد تعبیه شده است و این آسانسورها با سرعت 7 متر بر ثانیه ارتفاع برج را می‌پیمایند.
  • در واقع قسمت اصلی برج میلاد، همان سازه‌ای است که در راس این برج قرار دارد و ظاهری سبدی دارد. ضمنا جالب است بدانید این بخش از برج میلاد در طبقه 12 این سازه قرار دارد.
  •   اما در نهایت بخش فوقانی برج میلاد که همان دکل آنتن این برج است، از جنس فولاد و ضدزنگ است. این آنتن شامل یک ستون با ارتفاع 120 متری است و بر قاعده‌ای 16 ضلعی در پایین‌ترین بخش آن قرار گرفته است. نوک این آنتن ظاهری مربعی دارد.
  •  دکل مخابراتی برج میلاد شامل 4 بخش مختلف می‌شود و یکی از این 4 بخش به آنتن‌های مخابراتی عمومی اختصاص یافته است. سه بخش دیگر این دکل مخابراتی جهت تقویت سیگنال‌های دریافتی و ارسالی آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال تلویزیونی در نظر گرفته شده است.
  • طراح و معمار این برج محمدرضا حافظی نام دارد. جناب حافظی عضو هیئت علمی دانشگاه مدرس و فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و نام وی در صدر لیست دست‌اندرکاران ساخت این سازه قرار دارد. ایشان همچنین دارای مدرک بین‌المللی دکترای مدیریت از آلمان هستند و سمت‌های مهمی چون رئیس انجمن خیرین مدرسه ‌ساز کشور ایران و عضو کمیسیون ملی یونسکو ار در کارنامه خود دارد. از ایشان جمله معروفی نقل شده است که جای تفکر دارد: «ایده باید مبتنی بر دانش باشد؛ به‌طور اتفاقی که فرم و ایده ایجاد نمی‌شود. معماری اتفاقی نیست.»

سازه‌ برج میلاد با کاربری‌های متنوع

برج میلاد به‌دلیل داشتن امکانات و ویژگی‌های متنوع دارای کاربری‌های متنوع است. مهم‌ترین کاربری‌های برج میلاد عبارتند از:

  •   برج میلاد به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی شهر تهران به‌شمار می‌رود و تقریبا کسی نیست که به تهران سفر کند و از این برج بازدید نکند.
  • این برج را می‌توان یکی از جاذبه‌های چشمگیر شهر تهران، پایتخت ایران به‌شمار آورد که گردشگران را مجاب به بازدید از خود می‌کند.
  • یکی دیگر از کاربری‌های خاص این برج، تقویت سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی بی‌سیم و بهینه‌سازی وضعیت آنتن‌دهی رادیو و تلویزیون‌های دیجیتال است.
  • از این سازه مخابراتی برای رصد وضعیت هواشناسی و کنترل ترافیک در شهر استفاده می‌کنند.
  • کاربری برج میلاد فقط به رصد وضعیت هواشناسی، کنترل ترافیک، تقویت سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی خلاصه نمی‌‌شود و چندین جنبه تفریحی و خدماتی از قبیل شهربازی، کافه و رستوران دارد.
  • فضایی بزرگ و مناسب برای برگزاری همایش‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و پژوهشی
  • محلی مناسب برای اکران فیلم‌های سینمایی و اجرای کنسرت‌های موسیقی

تاریخچه برج میلاد تهران از مطرح شدن ایده اولیه تا ساخت و کسب افتخار آن

درباره طراحی و معماری برج میلاد، در بخش ویژگی‌های برج میلاد اطلاعاتی ذکر کردیم، ولی درباره ساخت برج میلاد روایات مختلفی وجود دارد. در یک روایت خبر از ارائه ایده ساخت این برج در سال‌های پیش از انقلاب دار و با هدف ساخت یک برج مخابراتی ساخته شده است؛ در روایتی دیگر این برج را به سال‌های بعد از انقلاب نسبت می‌دهند و هدف از آن، ساخت‌وسازهای شهری با جنبه‌های تفریحی بوده است. در روایت اول آمده است که پروژه ساخت برج میلاد، بخشی از پروژه شهستان پهلوی بوده است. در واقع برج میلاد در این پروژه، یک برج مخابراتی و بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر با وسعت 500 هکتار بوده است که در دوران پهلوی دوم ساخته شده است.

اما در ادعای دیگر شروع این پروژه تماما به دوران پس از انقلاب نسبت داده می‌شود و شروع ایده ساخت این برج در دی ماه سال 1372 ارائه شده است. در این ادعا هدف از ساخت برج میلاد، ساخت یک نماد برای شهر تهران، پایتخت کشور بوده است. پس از مطرح شدن این ایده، شهرداری تهران در جهت یافتن مکانی مناسب برای ساخت نماد تهران به بررسی نقاط مناسب شهر پرداخته‌اند. حتی در این بین پیشنهادهایی برای ساخت این برج در مناطق 4 و 21 شهرداری تهران نیز مطرح شده بود؛ ولی در نهایت برج میلاد سر از کوی نصر درآورد و از آن هم استقبال خوبی شد.

البته غلامحسین کرباسچی برای تایید ادعای زمان واقعی مطرح شدن ایده ساخت برج میلاد در دوران بعد از انقلاب اسلامی، سفرهای خود به کشورهای خارجی در دوره ریاست شهرداری اشاره کرده است. آقای کرباسچی برای تصدیق ادعای خود به این موضوع اشاره کرده است که در سفرهای خارجی خود متوجه شده است که بعضی از ساختمان‌ها، صرفا فقط یک ساختمان معمولی نیستند و می‌توانند نماد شهر باشند و به‌عنوان جاذبه گردشگری نیز به‌شمار آیند.

در نتیجه ایشان اظهار می‌کند که ایده ساخت این برج را از سفرهای خارجی خود الهام گرفته است؛ اگرچه با وجود مطرح شدن این ایده در سال 1372 و در دوره شهرداری مسعود رجب‌پور این ایده رنگ و بوی واقعی به خود گرفته است. به هر حال ایده ساخت برج میلاد چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مطرح شده باشد، جای شکر دارد که حداقل این برج در نهایت در سال 1387 شمسی ساخته شده است.

نمای برج میلاد تهران در شب

برج میلاد با توجه به ارتفاع بلندی که دارد، در رویدادهای مختلف با نورپردازی‌های خاص و جذاب خود، شب‌های شهر تهران را نورانی می‌کند؛ شما حتی اگر در نقاط دوردست شهر باشید و اصله زیادی با برج میلاد داشته باشید، برای تماشای این نورپردازی‌ها کافی است تا به پشت بام ساختمان بروید. تماشای نورپردازی‌های زیبای این برج در میان میلیون‌ها نور روشن می‌تواند برای هر فردی روایتگر خاطره‌ای باشد.

از طرفی در محوطه برج میلاد نورپردازی‌های خفن و جالبی انجام می‌شود و آبنماهای زیبا و گل‌کاری‌های نورانی محوطه مجموعه میلاد، بازدیدکنندگان را به تماشا و قدم زدن در اطراف آن وامی‌دارد. این برج در اعیاد و جشنواره‌های خاص فرهنگی و مذهبی به رنگ‌های مختلفی درمی‌آید و با مردم شهر در شادی شریک می‌شود. از طرفی این برج در غم‌های مردم نیز شریک است و در شب‌های غم‌بار کم‌فروغ و خاموش می‌شود.

نمای برج میلاد تهران در روز

اگرچه نورپردازی‌های برج میلاد در شب بیشتر به چشم می‌آید، ولی تماشای غروب خورشید در ارتفاعات برج میلاد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. خورشیدی که قرمز و نارنجی غروبش در مشکی و آبی آسمان حل می‌شود و در نهایت شما می‌مانید و آسمانی که آبی خود را به شب تیره می‌بازد.

پس اگر آسمان تهران غبارآلود و خاکستری نبود، می‌توانید بازدید از برج میلاد را به لیست برنامه‌هایتان اضافه کنید و حداقل برای یک ساعت هم که شده، سری به این برج بزنید.

اطلاعات کاربردی برای بازدید از برج میلاد تهران

برای بازدید از برج میلاد بهتر است تا با شرایط و قوانین مختلف این مجموعه تفریحی آشنا شوید تا در گردش و سفر به تهران دچار مشکل نشوید. تعدادی از ضوابط و شرایط بازدید از برج میلاد به صورت زیر است:

  • ساعت بازدید از برج میلاد در فصل‌های بهار و تابستان از ساعت 10 الی 22 است و در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت 9 الی 21 است.
  • در تعطیلات رسمی مذهبی از قبیل عاشورا و تاسوعا، شهادت امام رضا (ع) و رحلت پیامبر اسلام (ص) مجموعه تفریحی میلاد تعطیل است.
  • برای بازدید از برج میلاد می‌توانید به دو صورت حضوری در گیشه ساختمان و اینترنتی از سایت رسمی برج میلاد اقدام به رزرو نوبت کنید؛ هرچند بهتر است قبل از رزرو نوبت، اطمینان پیدا کنید که سفر یا گردش شما قطعی است و کنسل نمی‌شود که امکان کنسل کردن، تغییر سانس بلیط و برگشت وجه پرداختی وجود ندارد.
  • برای رزرو بلیط اینترنتی برج میلاد محدودیتی اعمال نشده است.
  • برای بازدید از بخش‌های مختلف برج میلاد می‌توانید از راهنماهای این مجموعه و لیدرهای تورهای گردشگری کمک بگیرید.
  • در شرایط جوی نامساعد امکان بازدید از سکوی دید باز این برج وجود ندارد؛ پس حتما شرایط جوی را در نظر بگیرید، زیرا یکی از مهیج‌ترین بخش‌های برج میلاد بازدید از سکوی دید باز این مجموعه است.
  • به‌دلیل سرعت بالای آسانسورهای برج میلاد، استفاده از آسانسورهای این مجموعه برای بانوان باردار ممنوع گردیده است.
  • برای کودکان زیر 6 سال نیازی به تهیه بلیط نیست.
  • اگر به‌صورت اینترنتی بلیط بازدید از برج میلاد را تهیه کرده باشید، باید بلیط خود را چاپ کنید و به گیت‌های پذیرش ارائه کنید.
  • شماره تلفن برج میلاد: 0218585
  • سایت رسمی برج میلاد: miladtower.tehran.ir
  • ایمیل: info.miladtower@tehran.ir
  • اینستاگرام: tehranmiladtower

قیمت بلیط بازدید از برج میلاد تهران

برای بازدید از بعضی بخش‌های برج میلاد، باید بلیط ورودی جداگانه پرداخت کنید؛ ولی با رزرو بلیط بسته کامل برج میلاد می‌توانید از بخش‌های مختلف این برج بدون پرداخت هزینه جداگانه استفاده کنید، هرچند هزینه خدمات و استفاده از تفریحات این مجموعه نیازمند پرداخت هزینه جداگانه است. در سایت رسمی برج میلاد برای بازدید از این مجموعه 3 بسته 100، 180 و 300 هزار تومانی در نظر گرفته شده است. این 3 بسته در سایت برج میلاد با شرایط زیر قرار گرفته‌اند:

  • بازدید از سکوی دید باز برابر با 100 هزار تومان
  • بازدید از سه طبقه شامل سکوی دید باز، موزه‌های مشاهیر و شهرداری برابر با 180 هزار تومان
  • بازدید از چهار طبقه شامل سکوی دید باز، گنبد آسمان، موزه مشاهیر و شهرداری برابر با 300 هزار تومان

جاهای دیدنی اطراف برج میلاد

اگر پس از بازدید از برج میلاد رمقی برایتان باقی مانده است تا در اطراف برج میلاد اندکی گردش کنید، می‌توانید از پیشنهادهایی که در ادامه ارائه می‌شود، استفاده کنید؛ بلکه عطش شما برای تفریح و گردش در نهایت فروکش کرد و از شدت خستگی به‌طرف منزل و استراحتگاه خود روانه شدید.

بوستان گفتگو

پارک گفتگو یکی از پارک‌های پرطرفدار شهر تهران است که در سال 1382 شمسی افتتاح شد. این پارک در فصل بهار و تابستان تفریحگاه جوانان و خانواده‌های شلوغ است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری
  • پیست اسکیت
  • زمین بازی مخصوص کودکان
  • خانه اسباب بازی
  • رستوران
  • کتابفروشی
  • رستوران
  • مسجد
  • آبنما
  • سرویس بهداشتی

آدرس بوستان گفتگو: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه شهید حکیم، محله کوی ناصر

بوستان نهج‌البلاغه

بوستان نهج‌البلاغه یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف برج میلاد است که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهر تهران است و از امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و مناسبی برخوردار است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک می‌توان به وجود یک شهربازی برای کودکان و جوانان، آلاچیق، فضای ورزش همگانی، مسیر دوچرخه‌سواری، رستوران و کافه و پارکینگ اشاره کرد. اولین پل معلق تهران در این پارک ساخته شده است که می‌توانید از آن عبور کنید و لحظات هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

آدرس بوستان نهج‌البلاغه: استان تهران، شهر تهران، بلوار اشرفی اصفهانی، انتهای بلوار همیلا، فاز یک بوستان نهج‌البلاغه

پل طبیعت

پل طبیعت یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف برج میلاد است که در دو طرف آن دو پارک بزرگ و دیدنی قرار دارند که از جمله جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند. این پل در واقع یکی دیگر از نمادهای شهر تهران نیز به‌شمار می‌رود و گردشگران زیادی برای عبور از این پل، مسیر اتوبان مدرس را برای گردش در شهر تهران انتخاب می‌کنند. در هر صورت دو پارک طالقانی و آب و آتش برای تفریح و استراحت بعد از گردش در برج میلاد محل‌های مناسبی هستند.

آدرس پل طبیعت: استان تهران، شهر تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، بین پارک طالقانی و پارک آب و آتش 

اقامتگاه‌های نزدیک به برج میلاد

اگر جزو گردشگران و مسافرانی هستید که شهر تهران را برای گردش و بازدید انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در هتل‌های اطراف برج میلاد اقامت کنید تا به برج میلاد دسترسی راحت‌تری داشته باشید. البته هزینه اقامت در این هتل‌ها به‌دلیل موقعیت مکانی و نزدیک بودن به جاذبه‌های گردشگری شهر تهران بالاخص برج میلاد نسبتا بالاست. اقامتگاه‌های نزدیک به برج میلاد به ترتیب ستاره عبارتند از:

  • هتل لاله تهران ⭐⭐⭐⭐⭐
  • هتل اسپیناس بلوار تهران ⭐⭐⭐⭐⭐
  • هتل هما تهران ⭐⭐⭐⭐⭐
  • هتل سیمرغ تهران ⭐⭐⭐⭐
  • هتل اسکان الوند تهران ⭐⭐⭐⭐
  • هتل بزرگ تهران ⭐⭐⭐⭐
  • هتل تاج محل تهران ⭐⭐⭐⭐
  • هتل نیلو تهران ⭐⭐⭐⭐
  • هتل آپارتمان تاوریژ تهران ⭐⭐⭐
  • هتل آپارتمان تاج محل تهران ⭐⭐⭐
  • هتل ورزش تهران ⭐⭐⭐
  • هتل ساینا تهران ⭐⭐⭐
  • هتل زیتون تهران ⭐⭐⭐
  • هتل حجاب تهران ⭐⭐⭐
  • هتل آپارتمان ونک تهران ⭐
  • هتل آپارتمان پردیس تهران ⭐

صاحب برج میلاد تهران

شهرداری تهران به‌عنوان صاحب اصلی برج میلاد شناخته می‌شود و هیچ شخصی به‌عنوان مالک هیچکدام از بخش‌های اداری و تجاری این مجموعه نیست؛ با این حال تعدادی از بخش‌های این برج برای اجاره در اختیار اشخاص در نظر گرفته شده است. در واقع برج میلاد جزو اموال عمومی شهر تهران محسوب می‌شود و هیچکس حق خرید و مالکیت این برج را ندارد.

حقایقی در مورد برج میلاد

  • ایده ساخت برج میلاد به‌عنوان یک برج مخابراتی پیش از انقلاب اسلامی و در دوره پهلوی دوم مطرح شده است و این برج مخابراتی بخشی از پروژه بزرگ شهستان پهلوی بوده است.
  • غلامحسین کرباسچی ادعا دارد که ایده اولیه ساخت برج میلاد در همان ابتدای دهه هفتاد و در دوره ریاست وی به‌عنوان شهردار تهران مطرح شده است. طبق اظهارات ایشان، شروع ایده ساخت برج میلاد را از سفرهای خود به کشورهای خارجی الهام گرفته است و هدف از ساخت این برج را ساخت نمادی برای شهر تهران اعلام کرده است. البته پروژه ساخت این برج در دوره شهرداری مسعود رجب پور در سال 1370 مطرح شده است و بین سال‌های 1372 تا 1376 طی تحقیقات گسترده محل برپایی این برج مشخص شده است.
  •  اولین کلنگ ساخت برج میلاد در دی ماه 1376 شمسی پس از سه سال پژوهش و بررسی با نام یادمان بر زمین خورد. البته در سال 1380 طی پیشنهادی که شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یکصدمین زادروز امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد، نام این سازه به برج میلاد تغییر یافت.
  • روند ساخت برج میلاد در ابتدا کند بود و طی 8 سال فقط 40 درصد این پروژه تکمیل شده بود؛ اما با روی کار آمدن محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار تهران، این روند افزایش سرعت چشمگیری پیدا کرد و در بازه زمانی 30 ماهه، 60 درصد باقی مانده این پروژه تکمیل شد.
  • در تاریخ 16 مهر 1387 شمسی، پس از گذشت 11 سال از خوردن اولین کلنگ به زمین، این برج با حضور گسترده مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهردار تهران، محمدباقر قالیباف افتتاح گردید.
  • برج میلاد بر روی تپه‌ای با مساحت 62 هکتار در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی ناصر بنا شده است. برج میلاد در منطقه دو شهرداری تهران قرار دارد، ولی سال‌ها قبل برای انتخاب این مکان بحث و گفت‌وگوهایی زیادی انجام شده است و از مناطق 4 و 21 به‌عنوان مناطق اولیه ساخت این برج یاد می‌شود.
  • براساس نظریه برخی از کارشناسان برج میلاد بر روی گسل شهرک غرب بنا شده است.
  • برج میلاد به‌طورکلی شمال پنج بخش اصلی شالوده، ساختمان پای برج (لابی)، بدنه اصلی برج، سازه راس و دکل می‌شود. اما مهم‌ترین بخش این مجموعه، ساختمان اصلی آن است که در رأس برج قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های رأس در بین برج‌های مخابراتی جهان است.
  • مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران با هدف رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی و تقویت آنتن‌دهی در تهران ساخته شده است. این مرکز شامل چهار بخش اصلی برج مخابراتی-تلویزیونی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، هتل پنج ستاره بین‌المللی و مرکز تجارت جهانی می‌شود.
  • برج میلاد در واقع یک سازه بتنی است و پایه اصلی این برج بتن آرمه است.
  • بدنه برج میلاد شامل یک هسته مرکزی و چهار باله می‌شود. داخل هسته مرکزی سه عدد حجره به آسانسورها و یک عدد حجره به پلکان اضطراری اختصاص داده شده است. از طرفی شش آسانسور شیشه‌ای در سه جهت بدنه برج قرار دارد که هر کدام ظرفیت حمل 25 نفر به‌صورت همزمان را دارند. سرعت حرکت این آسانسورها هفت متر بر ثانیه برآورد شده است و طی چند ثانیه بازدیدکنندگان را جابجا می‌کنند.
  • هزینه نگهداری از برج میلاد ماهانه رقمی بین 800 میلیون تا 1 میلیارد تومان است.
  • رستوران گردان برج میلاد به‌دلیل گرایش‌هایی که به سبک زندگی لوکس داشته است، در سالیان اخیر با حواشی زیادی از قبیل سرو بستنی با روکش طلا همراه بوده است.

سخن پایانی

چه ساکن شهر تهران باشید، چه مسافر و گردشگری که شهر تهران را برای مقصد نهایی خود انتخاب کرده است، بازدید از برج میلاد اولین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر تهران است. برج میلاد فقط یک برج بلند نیست و در واقع یک مجموعه تفریحی کامل است که می‌تواند یک روز کامل شما را سرگرم خود سازد. برای داشتن تجربه‌ای بی‌نقص یا حداقل کم‌نقص برای بازدید از برج میلاد، بهتر است تا با بخش‌های این مجموعه آشنایی قبلی داشته باشید و برای ساعاتی که در این مجموعه سپری می‌کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید.

برجی که قرار بود زمانی فقط یک برج مخابراتی باشد، اکنون به‌عنوان نماد شهر و یک مجموعه تفریحی کامل از آن یاد می‌شود. نظر شما درباره برج میلاد چیست؟ آیا تاکنون از این برج بازدید کرده‌اید؟ اگر تجربه و خاطره‌ای از این برج در ذهن خود دارید که هنوز هم فراموش نکرده‌اید، می‌توانید آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مجموعه برج میلاد تهران بر روی تپه‌ای 62 هکتاری در کوی نصر واقع در منطقه دو شهرداری تهران قرار دارد. برج میلاد در شمال غرب تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق و غرب به ترتیب به بزرگراه چمران و شیخ فضل‌الله راه دارد.

435 متر.

1693 پله.

شهرداری تهران مالک اصلی برج میلاد است، ولی بخش‌های تجاری و اداری این مجموعه با ثبت قرارداد به عموم افراد اجاره داده می‌شود.

قیمت بلیط ورودی برج میلاد از 100 هزار تومان شروع می‌شود، ولی برای بازدید از تمامی بخش‌های مجموعه باید مبلغ 300 هزار تومان پرداخت شود.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید