لیست بهترین پارک ‌های تهران | عکس + آدرس

لیست بهترین پارک ‌های تهران | عکس + آدرس

استان تهران ایرانگردی شهر تهران

تهران یکی از شهر های خوش آب و هوا و سرسبز کشور است که شرایط اقلیمی مناسبی برای ایجاد فضای سبز، پارک و بوستان دارد از این رو تعدا پارک های تهران بسیار زیاد است. این پارک ‌ها به قدری زیاد هستند که در یک مقاله نمی‌ توان درباره همه آن ها صحبت کرد. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از سایت پته به معرفی بهترین پارک‌ های تهران بپردازیم.

معرفی پارک ‌های شمال شهر تهران

مقامات شهر تهران برای اینکه بتوانند از نظر استاندارد های بین المللی برای ایجاد فضای سبز به رتبه خوبی دست پیدا کنند، در این کلان شهر شلوغ و پر ترافیک، ۲۰۰۰ پارک و بوستان سرسبز تأسیس نموده اند. اگر برای سفر به تهران می‌ روید یا قصد دارید برای تفریح و پیک نیک با جاهای دیدنی تهران و فهرست پارک‌ های تهران آشنا شوید، بهتر است اول مشخص کنید که در چه منطقه‌ای از تهران هستید. زیرا این پایتخت بزرگ و شلوغ دارای مناطق مختلفی است و در هر منطقه نیز با توجه به نیاز ساکنان، پارک‌ های متعددی ساخته شده است. پارک ‌های شمال تهران عبارتند از:

پارک ملت

یکی از معروف‌ترین پارک ‌های شهر تهران که در منطقه شمال این شهر قرار گرفته، پارک بزرگ ملت است. این پارک ۶۰ سال پیش ساخته شده و محل مناسبی برای پیاده‌روی، پیک نیک و تفریح است. پارک باشکوه و مشهور ملت با الگوبرداری از پارک ‌های انگلیس طراحی شده است و معماری فوق العاده منظمی دارد. آب و هوا در پارک ملت نیز به خاطر قرار گرفتن در مناطق خوش آب و هوا، بسیار مطلوب است.

  • آدرس: خیابان ولیعصر- تقاطع نیایش

پارک ملت

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه نیز مانند پارک ملت قدمت زیادی دارد و در شمال تهران قرار گرفته است. مناظر زیبای این پارک در پاییز و زمستان بی‌نظیر است. وجود یک آبشار مصنوعی و مجسمه ‌های زیاد در این پارک، باعث می ‌شود تا علاقه مندان به عکاسی به پارک جمشیدیه بروند.

گونه ‌های متعددی از پرندگان نیز در این پارک زندگی می ‌کنند که برای گردشگران شنیدن صدای آن ها جذابیت زیادی دارد. چندین رستوران، یک دریاچه مصنوعی، آبشار سنگی و آلاچیق در این پارک وجود دارد. البته نمایشگاه‌ های فصلی هم در پارک جمشیدیه برگزار می ‌شوند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

  • آدرس: خیابان شهید باهنر- خیابان شهید امیدوار

پارک جمشیدیه

هیومن پارک

هیومن پارک یکی از مجموعه های تفریحی شگفت انگیز و بسیار جدید است که در میدان نیاوران ساخته شده است. افرادی که می ‌خواهند کودکان خود را به یک سفر شگفت انگیز به داخل بدن انسان ببرند، این پارک تفریحی را انتخاب می ‌کنند. این پارک با شبیه‌سازی بخش ‌های مختلف بدن، فرصتی را فراهم می ‌کند تا خانواده‌ ها به همراه کودکان خود با بخش ‌های مختلف بدن آشنا شوند و صدا های آن ها را هم بشنوند.

  • آدرس: میدان نیاوران- خیابان دارآباد- انتهای خیابان موزه

هیومن پارک

پارک قیطریه

منطقه قیطریه هم یکی از بخش ‌های شمالی پایتخت است که به داشتن خانه‌ ها و ویلا های لوکس و مدرن شهرت دارد. پارک قیطریه که در گذشته یک باغ قاجاری بوده و در سال ۱۳۵۶ به یک پارک مجلل تبدیل شده، محل زندگی پرندگان گوناگونی است. در این پارک فرهنگسرای ملل نیز قرار گرفته است. زیبایی ‌های طبیعی این پارک، آلاچیق‌ های متعددی که برای استراحت گردشگران وجود دارد و سایر امکانات آن باعث شده تا جزو معروف‌ترین و بهترین پارک‌ های تهران باشد.

  • آدرس: خیابان قیطریه- نرسیده به میدان پیروز- جنب خیابان روشنگر

پارک قیطریه

پارک آب و آتش

احتمالاً مسافرانی که به تهران سفر می ‌کنند پس از بازدید از پل طبیعت، سری هم به پارک آب و آتش می ‌زنند. این پارک که یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی و بهترین پارک‌ های تهران است در منطقه عباس آباد قرار گرفته است.

پارک آب و آتش دارای بخش ‌های مختلفی است که از جمله آن ها می ‌توان به آب‌نمای پارک، بخش کالسکه رانی، فانوس دریایی، پل ابریشم، لانه کبوتر و فواره‌های آب معروف آن اشاره نمود. جشنواره ‌های زیادی نیز در زمان روز های ملی و اعیاد مذهبی در این پارک برگزار می‌ شود.

  • آدرس: ابتدای بزرگراه حقانی- بعد از چهارراه جهان کودک

پارک آب و آتش

دکتر لند

یک پارک بسیار جذاب برای کودکان که عاشق دنیای پزشکی هستند، دکتر لند است. این مجموعه تفریحی دارای امکانات مجهزی مانند سونوگرافی، رادیولوژی، اتاق عمل و بخش‌ های مختلف بیمارستان است. بچه‌ ها به شدت به این مجموعه تفریحی علاقه دارند و دوست دارند از کودکی تجربه کار با وسایل پزشکی را داشته باشند. این مجموعه تفریحی هم در نزدیکی هیومن پارک قرار گرفته و می ‌توانید در یک روز از هر دوی آن ها دیدن کنید.

  • آدرس: میدان نیاوران- خیابان دارآباد -انتهای خیابان موزه

دکتر لند

پارک نیاوران

پارک نیاوران که به دستور محمدرضا پهلوی در کنار کاخ نیاوران ساخته شده، یکی از پارک‌ های شمال شهر تهران است. این پارک که امروزه دارای کتابخانه، کانون فرهنگی کودکان، زمین بازی زمین اسکیت، آمفی تئاتر، سالن ورزشی بانوان، میدان اسب سواری و چهار استخر است، یکی از معروف‌ترین پارک ‌های پایتخت است.

درختان چنار سر به فلک کشیده این پارک بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارند و نشان می ‌دهد که در گذشته نیز این منطقه یکی از باغ‌ ها و بوستان ‌های بزرگ شمال تهران بوده است. اگر علاقه دارید، امکانات بی‌نظیر این پارک را از نزدیک ببینید در هر ساعت از شبانه روز که اراده کنید، می‌ توانید به پارک نیاوران بروید.

  • آدرس: میدان باهنر- انتهای خیابان شمالی خیابان پاسداران -جنب کاخ نیاوران

پارک نیاوران

پارک باغ ایرانی

بوستان باغ ایرانی نیز یکی از پارک ‌های زیبای شمال تهران است که به خاطر داشتن عمارتی با معماری باستانی، همچنین فضای منحصر به فرد و زیبای خود، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. با توجه به اینکه برای طراحی این بوستان از باغ ‌های قدیمی ایرانی الهام گرفته شده، اگر علاقمند هستید ساعتی را از شلوغی شهر دور باشید و در کوچه باغ‌ های قدیمی قدم بزنید، می ‌توانید بوستان باغ ایرانی را انتخاب کنید. در این پارک انواع گل ‌های زیبا مانند گل‌ های لاله، فواره ‌ها، حوض ‌های طراحی شده به سبک قدیمی، کتابخانه و … وجود دارد.

  • آدرس: منطقه ۳ -محله ده ونک -کوچه صابری

پارک باغ ایرانی

رویا پارک

در سال های اخیر پارک‌ های جدید که دارای امکانات تفریحی مدرن هستند، طرفداران بسیاری دارند. رویا پارک، دیگر مانند پارک ملت یا جمشیدیه جزو پارک ‌های قدیمی شمال شهر نیست. بلکه یک پارک تازه تأسیس است که برای سرگرمی گردشگران طراحی شده و دارای بخش ‌های سه بعدی، پرسپکتیو و بخش‌ های متعدد دیگر است. افرادی که بخواهند عکس‌ های عجیب و غریب با قالیچه پرنده بگیرند یا تجربه وارونه شدن در اتاق وارونه را در عکس ‌های یادگاری خود ثبت کنند، این پارک زیبا و رؤیایی را انتخاب می‌کنند.

  • آدرس: میدان نیاوران- خیابان دارآباد- انتهای خیابان موزه

رویا پارک

پارک آبشار

پارک آبشار که در مناطق مرتفع شمالی پایتخت قرار گرفته، محل مناسبی برای تنفس هوای تازه است. برکه های کوچک این پارک که محل شنای ماهی ‌ها و مرغابی ‌های کوچک هستند در کنار فضای سبز زیبای آن جلوه بی نظیری دارند. اگر برای استراحت و فرار از شهر شلوغ و دود زده تهران به دنبال یک مکان مناسب می گردید، پارک آبشار، یک انتخاب ایدئال است. پارک آبشار دارای طبقات مختلفی است و در هر طبقه نیز امکانات متعددی قرار گرفته است.

  • آدرس: انتهای بزرگراه همت -غرب اتوبان شهید خرازی -خروجی آبشار تهران

پارک آبشار

پارک طالقانی

پارک طالقانی تهران در سال ۱۳۵۷ تأسیس شده و یکی از پارک‌ های قدیمی است که از دوران گذشته روی تپه‌های عباس آباد بنا شده است. بسیاری از تهرانی ‌ها برای گرفتن عکس یادگاری با گونه‌های مختلف گیاهی این پارک به ارتفاعات تپه‌ های عباس آباد می ‌روند. میز و صندلی و آلاچیق‌هایی برای نشستن و استراحت در روز های تابستانی در این پارک قرار دارد.

  • آدرس: بزرگراه حقانی شرق- بعد از پل بزرگراه مدرس -خیابان سرو

پارک طالقانی

 لیست بهترین پارک ‌های جنوب تهران

در جنوب شهر تهران نیز تعدادی از پارک‌ های معروف قرار گرفته‌اند که جزو قدیمی‌ترین پارک‌ های پایتخت هستند. بعضی از این پارک‌ ها نیز جدید هستند و دارای امکانات تفریحی بسیار زیادی هستند. اگر در مناطق جنوبی تهران هستید و می‌ خواهید بدانید بهترین پارک‌ های تهران در این مناطق کدم‌اند، چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید.

پارک بعثت

در میان پارک‌ های قدیمی کشور که در جنوب شهر قرار گرفته‌اند، می ‌توان پارک بعثت را معرفی نمود. این پارک در سال ۱۳۵۲ در نزدیکی ترمینال جنوب ساخته شده است. افرادی که برای سفر با اتوبوس به ترمینال جنوب می ‌روند، می ‌توانند ساعاتی را در این پارک زیبا استراحت کنند. امکاناتی مانند زمین فوتبال، والیبال و بسکتبال نیز در این پارک وجود دارد.

  • آدرس: بزرگراه بعثت -خیابان شهید صابونیان

پارک بعثت

پارک ولایت

پارک ولایت که در سال ۱۳۹۰ ساخته شده، دارای امکاناتی چون باغ بانوان، دریاچه مصنوعی، پیست اسکیت، زمین بازی کودکان، پیست دوچرخه سواری، مسیر تندرستی و … است.

  • آدرس: منطقه ۱۹ -انتهای اتوبان نواب

پارک ولایت

پارک آزادگان

در جنوب شرقی تهران یک پارک بسیار معروف و زیبا قرار دارد که به واسطه دارا بودن جنگل ‌های توسکا، شهرت زیادی دارد. این پارک زیبا دارای یک پارک آبی مجهز، شهربازی و محل مناسبی برای دوچرخه سواری است. جالب است بدانید که پارک آزادگان بزرگ‌ترین پارک ایران است و ۱۱۲ هکتار وسعت دارد.

  • آدرس: بزرگراه امام علی -میدان بسیج- کمربندی بزرگراه آزادگان

پارک بهمن

یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک ‌های جنوب پایتخت، پارک بهمن است که دارای مجتمع ورزشی، فرهنگسرا، فضای بازی کودکان، آب‌نما و فضای سبز زیبایی است. این پارک بالغ بر ۱۵۰ هزار متر مربع مساحت دارد.

  • آدرس: اتوبان تندگویان -محله نازی‌آباد- میدان بهمن

پارک بهمن

پارک المهدی

در جنوب شرقی میدان آزادی یک پارک زیبا و بزرگ قرار دارد که یک دریاچه مصنوعی بزرگ هم داخل آن قرار گرفته است. اهالی این منطقه برای انجام ورزش صبحگاهی به پارک المهدی می ‌روند. امکاناتی چون اسکله قایقرانی، فروشگاه کتاب، زمین بازی کودکان، سقاخانه، وسایل پرورش اندام و … نیز در این پارک وجود دارد.

  • آدرس: ضلع جنوب شرقی میدان آزادی

پارک المهدی

پارک جنگلی توسکا

یکی دیگر از پارک ‌های جنگلی و قدیمی کشور که در سال ۱۳۶۰ ساخته شده، همین پارک توسکا در نزدیکی پارک آزادگان تهران است. بیشتر خانواده‌ ها برای استراحت، دورهمی و پیک نیک این پارک قدیمی را انتخاب می ‌کنند. امکانات متنوعی هم در این پارک برای پایتخت نشینان وجود دارد. از جمله آن ها می ‌توان به امکانات پیاده‌روی، دوچرخه سواری، پارکینگ، رستوران، باغ تالار، نمازخانه و … اشاره نمود.

  • آدرس: بزرگراه آزادگان- کیانشهر جنوبی

پارک جنگلی توسکا

بهترین پارک‌ های غرب تهران

در مناطق غربی تهران نیز پارک‌ های بسیار زیبایی قرار دارند که بعضی از آن ها جزو بهترین پارک‌ های کشور هستند. بعضی از این پارک ‌ها که بیشتر در مناطق شمال غربی واقع شده‌اند، چشم انداز بسیار زیبایی از شهر مانند برج میلاد را پیش روی گردشگران قرار می ‌دهند. بعضی از آن ها نیز به خاطر وسعتی که دارند، علاوه بر تهرانی‌ ها برای مسافران شهر های دیگر هم نامی آشنا هستند. پارک‌ های مناطق غربی تهران عبارتند از:

پارک گفت و گو

پارک گفتگو که برای ساخت آن از باغ‌ های ایرانی، ژاپنی، ایتالیایی و انگلیسی به صورت هم‌زمان استفاده شده، یکی از پارک‌ های معروف تهران است و بسیاری از نمایشگاه ‌ها در این پارک برگزار می ‌شوند. در پارک گفتگو تندیس مشاهیر بزرگ ایران و شاعران بنامی چون رودکی و سعدی هم دیده می ‌شود. به خاطر وجود فضای سبز زیبا و متنوع آن، گونه‌ های مختلف پرندگان در این پارک زندگی می ‌کنند. کافی شاپ، رستوران و فرهنگسرا، جزو امکانات تفریحی این بوستان هستند.

  • آدرس: منطقه ۲ -کوی نصر گیشا -انتهای خیابان پیروزی شرقی

پارک گفت و گو

پارک ارم

پارک ارم یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک ‌های کشور است که از سال ۱۳۵۰ تاکنون در شهر تهران وجود دارد. این پارک بیش از ۷۰ هکتار است و امکانات متنوعی چون سه شهر بازی، باغ وحش، استخر، قایقرانی و انواع امکانات تفریحی و رفاهی دارد. هر کسی در سفر به تهران، برای یک بار هم که شده پارک ارم را از نزدیک دیده است.

  • آدرس: تهران -انتهای اتوبان شهید باکری- کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج

پارک ارم

پارک ایران زمین

در میان پارک‌ های شمالی تهران نیز پارک ایران زمین را می ‌توانیم معرفی کنیم. این پارک که با نام دیگری هم در بین تهرانی ‌ها شهرت دارد، در منطقه ۲ قرار گرفته است. اگر از تهرانی ‌ها بپرسید باغ راه فدک یا همان پارک ایران زمین چه ویژگی‌ هایی دارد؟ به شما می‌ گویند که رستوران ‌ها، بوفه ‌ها، مسیر های دوچرخه سواری، سکو های مناسب استراحت، زمین چمن برای فوتبال، بسکتبال و حتی والیبال این پارک جزو اصلی‌ترین امکانات آن هستند.

  • آدرس: شهرک غرب- خیابان ایران زمین -نرسیده به پاساژ گلستان

پارک ایران زمین

پارک جوانمردان

یکی دیگر از پارک‌ های زیبای تهران که در منطقه شمال غرب قرار گرفته، پارک جوانمردان است. اگر علاقه مند به پیاده‌روی هستید، می‌ توانید در مسیر ۲۴ کیلومتری پیاده‌روی این پارک قدم بزنید و ورزش کنید. در این پارک تندیس ‌های بسیاری از مشاهیر ایران و جوانمردان ایرانی قرار دارند.

یک مسیر ۸ کیلومتری دوچرخه سواری نیز در این پارک وجود دارد. برای ورزش‌ هایی چون پینگ پنگ، تنیس و شطرنج نیز امکانات کافی وجود دارد. اگر خسته شدید و می ‌خواستید در کافه ‌ها و رستوران ‌های بی‌نظیر این پارک استراحت کنید با انواع کافه ‌ها و رستوران‌ های متنوع برخورد می ‌کنید.

  • آدرس: اتوبان همت- بلوار دهکده المپیک -جنب خیابان طبیعت

پارک جوانمردان

پارک شهرآرا

پارک شهرآرا نیز یکی از بوستان‌ های آرام و خلوت شمال غرب تهران است که قدمتی ۵۰ ساله دارد. در این پارک وسایل بدن‌سازی، زمین بازی کودکان، میز پینگ پنگ، آب‌نما، بوفه و امکانات تفریحی زیادی قرار دارد.

  • آدرس: بزرگراه جلال آل احمد شرق- خیابان شهرآرا

پارک شهرآرا

پارک جنگلی لتمان

پارک لتمان یکی از پارک ‌های تهران است که در منطقه ۲۲ و در شمال غرب شهر قرار گرفته است. این پارک دارای آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی است. افرادی که برای پیاده‌روی به دنبال یک جای ساکت و آرام می‌ گردند، می ‌توانند به پارک جنگلی لتمان بروند.

بهتر است بدانید که از ساعت ۱۰ شب به بعد به خاطر نورپردازی محدود، امکان استفاده از فضای پارک وجود ندارد. اما در طول روز می ‌توانید این پارک زیبا قدم بزنید و پیاده‌روی کنید.

  • آدرس: بزرگراه همت- بعد از بزرگراه آزادگان- بلوار کاشان

پارک جنگلی لتمان

پارک جنگلی کوهسار

در میان بهترین پارک‌ های تهران که در مناطق شمال غربی پایتخت قرار گرفته‌اند، می ‌توان نام پارک جنگلی کوهسار را قرار داد. این پارک جنگلی که فضای سبز بسیار انبوهی دارد، پوشیده از درختان سرو و کاج است. آب و هوای این پارک به خاطر اینکه در ارتفاعات قرار گرفته، بسیار خنک است و مکان خوبی برای تفریح و استراحت محسوب می‌ شود.

تهرانی ‌ها وقتی از شلوغی شهر خسته می ‌شوند این پارک خلوت و سرسبز را انتخاب می ‌کنند که پر از رستوران کافه و آلاچیق برای استراحت است. زمین بازی کودکان و دستگاه ‌های ورزشی متعدد نیز در این پارک وجود دارد. افرادی که علاقمند به بالن سواری، کایت سواری یا ورزش پاراگلایدر هستند، این پارک را خوب می ‌شناسند. میز پینگ پنگ، زمین بدمینتون، استخر، باشگاه سوارکاری، سونا و … نیز جزو امکانات مجموعه تفریحی ورزشی پارک کوهسار هستند.

  • آدرس: انتهای غربی بزرگراه آبشناسان- انتهای بلوار شهران

پارک جنگلی کوهسار

پارک ژوراسیک

یکی از پارک ‌های تازه تأسیس تهران که در منطقه سعادت آباد قرار گرفته، پارک ژوراسیک است. این پارک زیبا اولین پارک مصنوعی پایتخت است و بیشتر از ۳۰ هزار متر مربع مساحت دارد. افرادی که به زندگی دایناسور ها علاقه دارند، می ‌توانند کودکان خود را به این پارک بروند که در گوشه گوشه آن مجسمه‌ دایناسور های عظیم الجثه دیده می ‌شود.

این پارک، دارای امکانات تفریحی بسیار زیادی است و برای دیدن آن و استفاده از تمام امکانات تفریحی و رفاهی باید یک روز تمام، وقت بگذارید. پارک ژوراسیک دارای بخش ‌های مختلفی است و علاوه بر کودکان برای بزرگسالان هم جذابیت زیادی دارد.

  • آدرس: سعادت آباد -انتهای بلوار پاک نژاد -میدان بهرود -بلوار شقایق -پایین‌تر از پارک پرواز

پارک ژوراسیک

پارک ستارخان

پارک ستار خان که به خاطر سردیس معروف ستار خان شهرت دارد یکی از پارک های بزرگ پایتخت است. وسعت این پارک 7000 متر مربع است. علاوه بر امکانات رفاهی و تفریحی داخل پارک، در اطراف آن نیز مراکز خرید معروفی قرار دارند.

  • آدرس: خیابان ستارخان

پارک ستارخان

پارک پردیسان

در شمال غرب تهران یک پارک زیبای دیگر نیز قرار دارد که ۲۷۵ هکتار مساحت دارد. پارک پردیسان که در منطقه ۲ قرار گرفته، یک موزه طبیعی و زیستگاه جانوری است. این پارک دارای دو بخش است که برای نگهداری از حیات وحش در حال اسارت و حیات وحش طبیعی آماده شده است. انواع خزندگان، پرندگان و جانوران بومی، حیوانات گوشتخوار، پرندگان و حیوانات علف‌خوار در این پارک نگهداری می ‌شوند.

  • آدرس: اتوبان تهران کرج- بعد از خروجی شهرک راه آهن

پارک پردیسان

پارک نهج البلاغه

یکی از پارک ‌هایی که در منطقه غرب تهران قرار گرفته، بوستان نهج البلاغه است. این پارک یک مسیر طولانی برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری دارد. در این پارک سینمای چند بعدی، راپل هوایی و تجهیزات بانجی جامپینگ هم وجود دارد. از آنجا که با رفتن به این پارک می ‌توانید منظره زیبایی از شهر تهران را ببینید، بهتر است شب به پارک نهج البلاغه بروید.

  • آدرس: تهران- منطقه پونک- انتهای بلوار همیلا

پارک نهج البلاغه

پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر هم در غرب تهران قرار گرفته است و به خاطر وجود دریاچه چیتگر و امکانات ورزشی مانند اسب سواری، سافاری، ورزش ‌های آبی، قایقرانی، پینت بال و … شهرت بسیاری پیدا کرده است.

آدرس: اتوبان تهران کرج- بعد از خروجی شهرک راه آهن

پارک چیتگر

بهترین پارک‌ های مرکز تهران در قلب پایتخت

بعضی از زیباترین و بهترین پارک ‌های تهران در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. بعضی از آن ها به قدری معروف‌اند که حتی ساکنان شهر های دیگر هم آن ها را می‌ شناسند. اما بعضی دیگر به خاطر اینکه محل برگزاری رویداد های فرهنگی هنری هستند، شهرت دارند.

پارک ساعی

پارک بزرگ و قدیمی ساعی که بیشتر از 50 سال پیش ساخته شده 6 درب ورودی دارد. این پارک امروزه یکی از معروف ترین پارک های تهران است و دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی است. معماری خاص آن و آرامشی که دارد برای گردشگران بسیار جذاب است.

  • آدرس: خیابان ولیعصر- پایین تر از میدان ونک

پارک ساعی

پارک شهر

پارک شهر یکی از پارک ‌های قدیمی پایتخت است که در سال ۱۳۳۹ ساخته شده است. این پارک در نزدیکی بازار قدیمی تهران قرار دارد.

گونه ‌های متعدد گیاهی در این پارک نگهداری می ‌شوند. به خاطر داشتن باغ پرندگان، امکانات ورزشی، آکواریوم، زمین بازی کودکان و قایق سواری روی دریاچه مصنوعی، محبوب پایتخت نشینان است. یک رستوران سنتی هم در این پارک قرار دارد.

  • آدرس: خیابان وحدت اسلامی

پارک شهر

پارک هنرمندان

در شهر تهران بوستان‌های متعددی قرار دارند که به جا مانده از دوران قاجار هستند. این پارک زیبا که در مرکز شهر قرار گرفته، توسط یک معمار آلمانی ساخته شده است. البته قدمت چندانی ندارد و در سال ۱۳۷۵ تأسیس شده است.

امکانات متعددی چون خانه هنرمندان، زمین بازی، فروشگاه آثار هنری، باشگاه ‌های ورزشی، زمین بسکتبال و … باعث شده‌اند تا این پارک مورد توجه قرار بگیرد. البته زمین اصلی پارک متعلق به یک شاهزاده قاجاری بوده است. به همین خاطر بسیاری از افراد تصور می‌ کنند این پارک مربوط به دوران قاجار است.

  • آدرس: میدان هفت تیر -خیابان ایرانشهر

پارک هنرمندان

پارک لاله

پارک معروف لاله نیز یکی از پارک ‌های قدیمی مرکز شهر است. این پارک که در سال ۱۳۴۵ ساخته شده در گذشته محل اسبدوانی و رژه نظامیان بوده است. نماد اصلی پارک لاله، مجسمه شاعر گرانقدر ایرانی خیام است.

جالب است بدانید که این مجسمه در ایتالیا ساخته شده و در سال ۱۳۵۱ به این پارک آورده شده است. این پارک امکانات تفریحی بسیاری دارد و موزه‌ های متعددی چون موزه هنر های معاصر، کانون پرورش فکری کودکان و موزه فرش در نزدیکی پارک لاله قرار گرفته اند.

  • آدرس: منطقه ۶ -خیابان کارگر شمالی -تقاطع بلوار کشاورز

پارک لاله

پارک دانشجو

پارک دانشجو یکی از مهم‌ترین پارک ‌های تهران است که از سال ۱۳۴۶ تاکنون در چهارراه ولیعصر تهران ساخته شده است. این پارک در گذشته با نام پارک پهلوی شناخته می‌شد. ساختمان تئاتر شهر نیز در این پارک قرار گرفته و محل اتفاقات مهم فرهنگی در دوران ‌های گذشته بوده است.

پوشش گیاهی این پارک شامل درختان زیتون، اقاقیا، بلوط، نارون و کاج می ‌شود. علاقه‌مندان به هنر و جوانان، زیاد در این پارک دیده می ‌شوند. به خاطر نزدیکی به دانشگاه نیز بسیاری از دانشجویان در این پارک رفت و آمد می‌ کنند.

  • آدرس: چهارراه ولیعصر -تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب اسلامی

پارک دانشجو

بهترین پارک‌ های شرق تهران

آخر از همه به معرفی پارک های تهران در مناطق شرقی و شمال شرقی می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

پارک سوهانک

پارک جنگلی سوهانک دارای آب و هوای بسیار عالی است و اگر در شمال شرق تهران هستید، می ‌توانید برای پیاده‌روی و قدم زدن این پارک جنگلی را انتخاب کنید. فضای سبز این پارک پوشیده از درختان توت، اقاقیا، بادام، سرو، ارغوان و … است. بسیاری از افراد که عاشق موتور سواری هستند به تپه ‌های پارک جنگلی سوهانک می‌ روند و ورزش و تفریح می ‌کنند.

  • آدرس: بزرگراه ارتش- امتداد جاده لشکرک -ضلع شمالی جاده- محله سوهانک

پارک سوهانک

پارک جنگلی لویزان

در میان پارک ‌های تهران پارک لویزان که در منطقه شمیرانات قرار گرفته، یکی از پارک‌ های زیبا و سرسبز است که با به خاطر داشتن درختان بلند خود شهرت دارد. تهرانی ‌ها می ‌دانند که برای کباب درست کردن و استراحت در کافی شاپ‌ ها و سفره خانه‌ های زیبای تهران باید به پارک لویزان بروند. آب وهوای این پارک بسیار خنک و خوب است و افرادی که در شمال شرق تهران زندگی می‌ کنند، معمولاً برای استراحت به این پارک می‌روند.

  • آدرس: شمال شرق تهران- اتوبان هنگام -بالاتر از چهارراه استقلال

پارک جنگلی لویزان

پارک پلیس

پارک پلیس یا بوستان پلیس نیز در شمال شرق تهران قرار گرفته است. این پارک نیز مانند سایر پارک‌ های بزرگ پایتخت، دارای وسعت زیادی است و ۵۱۶ هزار متر مربع مساحت دارد. تهرانی ‌های قدیم به این پارک باغ اناری یا باغ مجید آباد می ‌گویند.

انواع گیاهان و درختانی چون بید مجنون، اقاقیا، کاج، انار، یاس زرد، توت، زیتون، شیر خشت، زرشک و … در این پارک وجود دارند. یک سینمای شش بعدی، کتابخانه، پارک ترافیک، آمفی تئاتر، وسایل بدن‌سازی، استخر، آب‌نما، آلاچیق‌ های متعدد، زمین ورزشی و همچنین یک عمارت تاریخی به نام ارباب هرمز نیز در باغ اناری قرار گرفته است.

  • آدرس: تهران‌پارس- بلوار استقلال

پارک پلیس

 پارک جنگلی یاس

در منطقه شمال شرقی پایتخت، پارک زیبای دیگری با ۱۴۰۰ هکتار مساحت ساخته شده که جزو زیباترین پارک ‌های تهران است. پارک جنگلی یاس که با نام پارک یاس فاطمی هم شناخته می ‌شود، در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد. این پارک نیز قبلاً جزو مناطقی بود که در اختیار نهاد های نظامی کشور بود. اما امروزه به یک بوستان زیبا و سرسبز تبدیل شده است.

  • آدرس: بزرگراه شهید بابایی -نرسیده به خیابان استخر
  • آدرس: شمال شرق تهران- بزرگراه یاسینی

 پارک جنگلی یاس

پارک سرخه حصار

یکی از پارک ‌های معروف و قدیمی تهران که جزو پارک ‌های ملی کشور هم محسوب می ‌شود، پارک سرخه حصار است. این پارک در شمال شرق تهران قرار گرفته و در گذشته یکی از شکارگاه‌ های محبوب پادشاهان قاجاری بوده است. به خاطر وسعت این پارک، انواع گونه‌ های گیاهی و جانوری در آن دیده می ‌شوند.

در سال ‌های اخیر نیز علاوه بر گونه ‌های گیاهی بومی، بعضی از گیاهان غیربومی نیز در این پارک کاشته شده اند که چهره جدیدی به این پارک بخشیده اند. جانورانی مانند آهو، کل، قوچ، پلنگ، شغال، کفتار، خرگوش، گورکن، گربه وحشی، روباه قرمز، میش البرز مرکزی و … در این پارک جنگلی زندگی می ‌کنند.

پارک سرخه حصار

پارک ملی خجیر

یک پارک بسیار بزرگ در تهران با وسعتی حدود ۱۰ هزار هکتار که فاصله کمی با پارک سرخه حصار دارد، همین پارک ملی خجیر است. پوشش گیاهی متنوعی در این پارک قرار گرفته و گونه‌ های جانوری متعددی هم در آن زندگی می‌ کنند.

  • آدرس: ۲۲ کیلومتری شرق تهران -جنوب جاده هراز

پارک ملی خجیر

پارک جنگلی تلو

یکی دیگر از پارک ‌های تهران که در شمال شرق پایتخت قرار گرفته پارک جنگلی غزال یا همان پارک جنگلی تلو است. این پارک جنگلی دارای امکانات تفریحی، فضای سبز زیبا، زمین والیبال، میز شطرنج، تنیس روی میز، فوتبال دستی و … است.

در مناطق مختلف پارک نیز آلاچیق ‌هایی برای استراحت گردشگران و منقل ‌هایی برای کباب پزی تعبیه شده است. از آنجا که این پارک یک پارک جنگلی است، انواع گونه ‌های جانوری، مانند شغال، روباه، کبک، خرگوش و پرندگان شکاری در آنجا زندگی می ‌کنند.

  • آدرس: بزرگراه بابایی شرق- خروجی تلو شمال- انتهای ورودی جاده شهرداری

پارک جنگلی تلو

سخن آخر

قطعاً در پایتخت پارک‌ های بیشتری وجود دارد، اما ما فقط به معروف‌ترین و بهترین پارک ‌های تهران اشاره کردیم. بعضی از آن ها جزو پارک‌ های مشهور هستند و زیبایی ‌های خاص خود را دارند. اما معرفی دو هزار پارک و بوستان در یک مقاله امکان‌پذیر نیست.

سؤالات متداول 

باغ پرندگان در پارک شهر، خیابان وحدت اسلامی قرار گرفته است.

پارک آزادگان با ۱۱۲ هکتار مساحت، بزرگ ‌ترین پارک تهران و کشور است.

پارک دانشجو که در گذشته با نام بوستان پهلوی شناخته می‌ شد، در نزدیکی تئاتر شهر قرار گرفته است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. پارک بعثت یا پارک خزانه بزرگترین وطبیعی ترین پارک تهرانه که توسط مهندسان المانی سال ۱۳۵۲ به پیشنهادکانون تازه تائسیس کودکان ونوجوانان ساخته شد.

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      ممنون از اینکه دیدگاه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

      آیا مفید بود؟
  2. لویزان در شمال تهران واقع شده نه شرق تهران ، به مسعودیه، افسریه و تهرانپارس ، شرق تهران گفته می شه. تو این مناطق پارکی هست که قابل اعلام در مقاله باشد؟!!!!

    آیا مفید بود؟
      • با سلام.. باسپاس فراوان از شما عزیزی که این مطالب جذاب و مفید را گردآوری کردید بسیار زحمت کشیدید .. پایدار باشید به امید حق

        آیا مفید بود؟