واحد پول تایلند چیست؟ | در سفر به تایلند چه ارزی ببریم؟

واحد پول تایلند چیست؟ | در سفر به تایلند چه ارزی ببریم؟

از سفر بدانید تایلند جهان‌گردی

تایلند کشوری با جزایر توریستی و جاذبه‌های گردشگری متنوع، همیشه یکی از گزینه‌های پرطرفدار، ولی ارزان‌قیمت برای سفر بوده است. مخصوصا با افزایش بی‌رویه قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از هموطنان در عوض سفر به شهرها و کشورهای مشهور، سفرهای ارزان‌قیمت را ترجیح داده‌اند. از این رو جمعیت مسافر تایلند و علاقه‌مند به این چنین سفرها، خواستار آشنایی با واحد پول تایلند و اطلاعاتی از این دست شده‌اند.

زیرا به هر حال برای سفر به تایلند، شما باید با واحد پول این کشور، ارزش آن در مقایسه با دلار و تومان و در نهایت نحوه تبدیل آن آشنا باشید. همچنین بهتر است تا پیش از سفر، در رابطه با اینکه برای سفر به تایلند و جزایر توریستی این کشور، به چه مقدار پول تایلندی نیازمند هستید، اطلاعات مفیدی کسب کنید. پس اگر شما هم قصد عزیمت به تایلند کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا پیش از هر چیزی با واحد پول تایلند آشنا شوید و برای این امر مانند همیشه با ما در پته همراه باشید.

سفر به قلب طبیعت با
سفر به قلب طبیعت با
خرید بلیط هواپیما تایلند

واحد پول تایلند چیست؟

واحد رسمی پول ملی تایلند بات (Baht) است و ساتانگ (Satang) هم که همان زیر واحد یا پول خرد این کشور است. هر 1 بات معادل 100 ساتانگ است و به دو صورت اسکناس‌های کاغذی و سکه‌هی فلزی در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

در واقع رابطه بات و ساتانگ تایلند با یکدیگر تا حدودی به ارتباط میان تومان و ریال ایران شباهت دارد؛ هرچند که هر بات 100 برابر ساتانگ ارزش دارد و این در حالی است که تومان، فقط 10 برابر ریال ارزش دارد. در ادامه به هر کدام از پول‌های تایلند اعم از اسکناس‌های کاغذی و سکه‌های فلزی به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

اسکناس های بات

اسکناس‌های بات همانند اسکناس‌های تومان خودمان در چند نوع چاپ می‌شوند و در سفر خود بهتر است تا اسکاس‌های 10، 20، 50، 100، 500 و 1,000 باتی همراه خود داشته باشید. افزون بر این اسکناس‌ها گاهی با اسکناس‌های کم‌ارزشی مانند 1، 5 و 10 ساتانگی هم روبرو می‌شوید که کمتر در بین عموم مردم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بر روی اسکناس‌های کاغذی تایلند همانند بسیاری از پول‌های رسمی هر کشوری، تصویر پادشاه وقتشان نقش بسته است. البته اسکناس‌های این کشور تا چند سال پیش متفاوت بود و تصویر نهمین پادشاه تایلند یعنی بومیپول آدولیاده (Bhumibol Adulyadej) بر روی آن‌ها چاپ می‌شد؛ ولی با مرگ شخص اول تایلند و به تخت نشستن ولیعهد وی یعنی واجیرالونگکورن (Maha Vajiralongkorn) به‌مرور اسکناس‌های جدیدی با تصویر پادشاه وقت کشور، چاپ و منتشر شد.

در نهایت هم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که اگرچه اسکناس‌های جدید، جایگزین اسکناس‌های قدیمی شدند، ولی هنوز هم اسکناس‌های با تصویر شاه بومیپول را می‌توان در تبادلات بین مردم مشاهده کرد.

سکه های بات

سکه‌های فلزی تایلند در 6 نوع مختلف 1، 2، 5 و 10 باتی و البته سکه‌های 25 و 50 ساتانگی تولید و عرضه می‌شوند. نکته جالب این پول‌ها، تصاویر پادشاه فقید و پادشاه وقت آن‌ها است که بر روی یک طرف این سکه‌ها حکاکی شده است. پس اگر کنجکاو شده‌اید که در طرف دیگر این پول‌ها چه تصویر و نقشی وجود دارد؟ در پاسخ باید اذعان کنیم که بر روی طرف دیگر سکه‌های فلزی بات و ساتانگ، نماد اختصاری پول تایلند نقش بسته است.

نماد اختصاری پول کشور تایلند: ฿

نماد پول ملی تایلند ฿ است و با اختصار THB هم نمایش داده می‌شود که به‌عنوان یکای واحد این کشور به رسمیت شناخته می‌شود. این نماد همانند بسیاری از نمادهای پول ملی کشورها در بازار جهانی شناخته شده است. برای مثال می‌توان به نماد دلار $ و یورو € که به ترتیب با اختصار USD و EUR نمایش داده می‌شوند، اشاره کرد. بر همین اساس است که اگرچه نماد پول ملی تایلند ฿ است، ولی با اختصار THB هم می‌توان از آن یاد کرد.

اما اکنون سوالی که برای عده‌ای از افراد پیش می‌آید، این است که با وجود پول شناخته شده‌ای مانند دلار، دیگر چه نیازی به تبدیل پول‌های خود به بات داریم؟ اصلا چرا در عوض دلار، بات ببریم؟ کدام به صرفه‌تر است و در مواقع ضروری بیشتر به کار ما می‌آید؟ در ادامه این مقاله به این مورد می‌پردازیم که در سفر خود به تایلند، با خود بات ببریم یا دلار؟

در سفر به تایلند بات ببریم یا دلار؟

حال که سوال‌ها را از پیش مطرح کرده‌ایم، واضح است که جمعی از گردشگرانی که قصد دارند تا به تایلند سفر کنند، به این موضوعات فکر کرده‌اند. اما از همه مهم‌تر آن است که باید پول خود را به‌صورت بات با خود ببریم یا دلار و اصلا کدام یک به صرفه‌تر است؟

اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که برای تبدیل دارایی‌های خود، بهتر است تا از طریق صرافی‌های معتبر اقدام کنید. ضمنا از همین الان بدانید که باید ابتدا تومان را به دلار تبدیل کنید؛ چون معمولا تبدیل تومان به بات با مشکلات متعددی همراه است و نمی‌توان به راحتی و با ارزش واقعی بات، تومان‌های خود را به بات تبدیل کنید.

در واقع به‌طور معمول این چنین ارزهایی که کمتر در بین مردم رواج دارند، فقط از طریق شعب بانک ملی کشور مبادله می‌شوند. بنابراین بهترین کاری که می‌توان در کشور ایران برای تبدیل پول‌های خود به پول رسمی تایلند کرد، تبدیل تومان به دلار است. با این کار می‌توانید با خیال راحت اقدام به سفر کنید و پس از رسیدن به تایلند در اسرع وقت، دلارهای خود را به بات تبدیل کنید. نیازی به نگرانی در رابطه با تبدیل دلارهای خود به بات نیست؛ زیرا این کار در تایلند برخلاف ایران، به راحتی و از طریق صرافی‌های معتبر و بانک‌های این کشور انجام می‌گیرد.

بهترین کار برای تبدیل دلار به بات در تایلند

اما نکته‌ای که باید پیش از تبدیل دلارهای خود به بات در کشور تایلند به آن توجه داشته باشید، این است که: حتی در صرافی‌های معتبر تایلند برای تبدیل دلار به اسکناس‌های 100 باتی، هزینه نسبتا بیشتری در مقایسه با تبدیل همین مقدار پول به اسکناس‌های 500 باتی بپردازید.

ضمنا تبدیل ارز در تایلند، در فرودگاه‌های بین‌المللی و هتل‌های چند ستاره این کشور انجام می‌گیرد؛ البته با این تفاوت که باید هزینه نسبتا بیشتری برای تبدیل دلارهای خود به بات، در قیاس با تبدیل پول در صرافی‌های معتبر پرداخت کنید. بنابراین پر واضح است که شما می‌توانید با تبدیل پول در صرافی‌های تایلند در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. در ادامه لیستی از معتبرترین صرافی‌های تایلند واقع در پایتخت این کشور یعنی بانکوک را که با بهترین نرخ بهره، اقدام به تبدیل ارز می‌کنند را برایتان آورده‌ایم:

  • SUPER RICH THAILAND
  • SIA MONEY EXCHANGE
  • MT Exchange
  • SUPER RICH 1965
  • SIA Exchange
  • X-ONE CURRENCY EXCHANGE CENTER
  • Jag Exchange
  • VASU EXCHANGE

نکته: بیشتر صرافی‌های معتبر تایلند که برخی از آن‌ها را بالا به شما معرفی کردیم، به‌صورت 24 ساعته و در طول 7 روز هفته آماده ارائه خدمات تبدیل ارز به مسافران و گردشگران هستند.

ارزش پول تایلند چقدر است؟

شاید برایتان سوال باشد که مگر همین چند خط پیش به ارزش پول بات، اشاره نکردید و حتی معادل این ارز را با دلار و تومان مقایسه کردید! اما این پول بیش از آنکه صرفا یک وسیله برای تبادل باشد، دارای ارزش‌هایی افزون بر این موارد است. در کشور تایلند قوانینی وضع کرده‌اند که براساس آن هر کسی اعم از داخلی و خارجی، هرگونه بی‌احترامی کلامی، فیزیکی یا حتی نوشتاری به پول این کشور، فرد خاطی حتما مجازات خواهد شد.

دلیل اصلی این قوانین سخت‌گیرانه، تصویر پادشاهانی است که بر روی این اسکناس‌ها نقش بسته‌اند؛ تصاویر پادشاهان «بومیپول آدولیاده» و «واجیرالونگکورن» بر روی اسکناس‌های کاغذی و سکه‌های فلزی بات و ساتانگی نقاشی و حکاکی شده‌اند. از همین رو نه‌تنها دولت تایلند بر رعایت این قوانین پایبند است، مردم عادی هم بر روی این پول‌ها حساسیت خاصی دارند. بنابراین مواظب باشید تا در سفر خود به تایلند، به هیچ عنوان به بات و ساتانگ این کشور بی‌احترامی نکنید.

هر بات چند تومان است؟

قیمت بات با توجه به نوسان قیمت ارز، مخصوصا در ایران مدام در حال تغییر است؛ بااین‌حال، هم‌اکنون در مهر ماه سال 1403 هجری شمسی هر بات معادل 1,825 تومان (18,250 ریال) قیمت‌گذاری شده است.

پیشنهاد می‌شود، از آنجایی که گویا وضعیت اقتصادی ایران به نوسان عادت پیدا کرده است، پیش از سفر با اطلاع از قیمت مناسب دقیق هر بات، پول‌های خود را تبدیل کنید.

هر بات چند دلار است؟

اما سوال بعدی که پس از اطلاع از قیمت بات پیش می‌آید، این است که اصلا هر بات چند دلار می‌شود؟ آیا اصلا با یک بات می‌توان دلار خرید؟ اگر به قیمت بات به تومان توجه کرده باشید، خواهید دانست که با آن میزان پول، نمی‌توان که یک دلار که سهل است، حتی یک سنت خرید! هر بات تایلندی معادل 0.031 دلار آمریکا است و اساسا هر دلار معادل 32 بات می‌شود.

البته توجه داشته باشید که این قیمت برای تاریخ 7 مهر سال 1403 است و اگر فردایش نیز تغییر کرد، باید تعجب کرد که بالعکس آن تعجب‌آور است. در واقع از آنجایی که کشور تایلند دارای ثبات اقتصادی است، اساسا آنچنان دچار نوسان اقتصادی نمی‌شود و می‌توان به همین آمار هم استناد کرد.

در سفر به تایلند چقدر پول لازم است؟

حال که با قیمت بات، نحوه تبدیل تومان به بات و ارزش این پول در بین تایلندی‌ها آشنا شدید، شاید وقت آن رسیده که بدانید چقدر پول برای سفر به این کشور لازم خواهید داشت. این موضوع به موارد مختلفی بستگی دارد و مهم‌ترین آن‌ها به نوع سفر شما ارتباط دارد؛ اینکه آیا ترجیح می‌دهید تا به‌صورت جداگانه یا خانوادگی سفر کنید یا تورهای گردشگری را برای سفر به تایلند انتخاب خواهید کرد؟

آیا برای اقامت در هتل‌های لوکس تایلند خود را آماده کرده‌اید یا اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت را هم قابل قبول می‌دانید؟ از کدام شهرها، جزیره‌ها و جاهای دیدنی تایلند بازدید خواهید کرد؟ اصلا برای سفر به تایلند، چند روز را در نظر گرفته‌اید؟

مشاهده می‌کنید که باید موارد بسیاری را برای سفر به تایلند مورد بررسی قرار دهید تا در حین سفر با کمبود بودجه مواجه نشوید. برای مثال برای اقامت یک نفر در تایلند، باید روزانه هزینه‌ای حدود 30 تا 40 دلار در نظر گرفته شود.

آیا در تایلند می توان هزینه ها را با دلار پرداخت کرد؟

سوال دیگری که پیش می‌آید، این است که آیا در تایلند می‌توان هزینه‌ها را با دلار، حداقل به‌صورت موقت پرداخت کرد؟ در واقع شاید برای بسیاری مقدور نباشد که در اسرع وقت و به محض ورود به تایلند، دلارهای خود را به بات تبدیل کنند؛ از این رو به شما می‌توان این مهم را اطلاع داد که امکان چنین امری وجود نخواهید داشت و سعی کنید تا هر چه زودتر دلارهای خود را به بات تبدیل کنید.

در واقع تنها پول قابل قبول در تایلند همان بات و ساتانگی است که برای آن‌ها پول و شما بخوان مقدس شمرده می‌شود. تمام هزینه‌های سفر اعم از هزیه‌های مربوط به اقامت، غذا، نوشیدنی، حمل و نقل و بازدید از جاهای دیدنی فقط و فقط به واسطه بات و ساتانگ صورت می‌گیرد.

تاریخچه واحد پول تایلند

واحد پول تایلند، بات (Baht) است و شما این را بهتر از ما می‌دانید، ولی ماجرای این واحد پولی از کجا آغاز شد؟ در ادامه مراحل آغاز شکل‌گیری بات را با یکدیگر مرحله به مرحله مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آغاز پول تایلند

آغاز پیدایش بات را سال 1902 میلادی در زمان حکومت شاه چولالونگ کورن (Chulalongkorn) بدانید. شاید برایتان جالب باشد که اولین بات تایلندی‌ها، صدف‌ها و سکه‌های پخته شده از گِل رُس بوده‌اند؛ یعنی این صدف‌ها معادل اسکناس‌های کاغذی و سکه‌های فلزی بودند که اکنون به پول رایج و ملی برای تبادلات قانونی به‌حساب می‌آیند.

در دوره سلطنت شاه مونگ کات (Mongkut)، تایلند روابط دیپلماتیک خوبی را با کشورهای مطرح غربی آغاز کرده و تجارت آزاد را اجرایی کرد. در آن دوره، واحد پول تایلند، Pot Duang نام داشت و اساسا پت‌دانگ‌ها در واقع همان سکه‌های دست‌سازی بودند که از خم کردن و چکش‌کاری نقره ساخته می‌شدند. بر روی این سکه‌ها مُهر رسمی حاکم تایلند حک می‌شد.

چالش‌های ورود اسکناس و تغییرات واحد پولی

با افزایش حجم معاملات تایلند با کشورهای غربی و افزایش نیاز به پول، تولید و عرضه پت دانگ‌ها ناکارآمد به نظر می‌رسید. از این رو در سال 1853 و با دستور شخص شاه مونگ کات، اولین اسکناس کاغذی تایلند که با نام مای (Mai) تولید و چاپ شد و واحد پول ملی تایلند شد.

اگرچه واحد پول ملی تایلند به مای تغییر ماهیت یافت، حضور چندان موفقی در بازارهای تایلند نداشت، اما چرا؟ چرایش به تایلندی‌هایی برمی‌گردد که در عوض استفاده از پول کاغذی مای هنوز هم از پت دانگ برای انجام معاملات خود استفاده می‌کردند.

در سال 1873 و با تغییر وضعیت حکمرانی، در دوره حکومت شاه چولالونگ کورن، استفاده از سکه‌های فلزی کم‌ارزش و به‌مرور نامرسوم تلقی شد. دلیل آن هم تغییراتی بود که به واسطه تغییر ارزش قلع و مس در بازار جهانی، رخ داده بود و ارزش این فلزات از ارزش سکه ضرب شده بیشتر بود.

راهکارهای موقت تا رسیدن به بات مدرن

این تغییرات جهانی باعث شد تا تایلندی‌ها به این فکر افتاده تا استفاده از پی (Pee) روی بیاورند. اما این پی اصلا چه بود؟ در واقع پی، ارزی بود که برای مبادله در کازینوها استفاده می‌شد و گویا شاه تایلند هم از این ترفند برای عبور از چالش‌ها استفاده کرد.

شاه چولالونگ کورن برای جلوگیری از رواج یافتن پی، با صدور حکم قانونی، البته به‌صورت موقت و تا رسیدن زمان دریافت سکه‌های مسی سفارشی شده از انگلستان، یک پول کاغذی کم‌ارزش بنام آت کرادات  (Att Kradat)را جایگزین پی کرد.

اما حتی سکه‌های مسی ساخته شده در انگلستان هم راه به جایی پیش نبردند؛ در واقع دو سال پس از استفاده از این سکه‌های جدید یعنی درست در سال 1875، سکه‌های مسی هم از چرخه پولی کشور تایلند خارج شدند. تاریخ روایت می‌کند که حکومت وقت تایلند در آن بازه زمانی، توان فراهم آوردن میزان سکه تایلندی مورد نیاز برای تبادلات گسترده اقتصادی و تجارت بین‌الملل را نداشت.

تلاش دولت تایلند و ورود بانک‌های خارجی

از این رو در جهت افزایش پروسه تسویه‌حساب، بدهی‌ها و تبادلات ارزی، به ترتیب در سال‌های 1889، 1898 و 1899 به سه بانک خارجی اجازه فعالیت داد. این بانک‌ها هم سریعا صدور اسکناس در تایلند را در دستور کار خود قرار دادند. اما قضیه به همین سادگی‌ها هم نبود و ساز و کاری داشت و باید برای حل چالش‌ها راه‌حلی می‌یافتند!

در سال 1890 میلادی، دولت وقت تایلند تصمیم بر این گرفت تا Ngoen Kradat Luang شما بخوان Treasury Notes را به‌عنوان واحد پول تایلند انتخاب کند. طولی نکشید که این واحد پولی به‌صورت اسکناس وارد چرخه بازار شد، اما به‌سبب ناکارآمدی دولت وقت در زمینه تولید و پخش اسکناس، این هدف دست‌نیافتنی شد.

سال 1902 میلادی بود که نقطه عطف تایلند و همچنین مهم‌ترین اتفاقی که در دوران حکومت سلطنت شاه چولالونگ کورن، می‌توانست رخ دهد، افتادنی شد. زیرا در همان سال بود که بخش فناوری‌های تایلند، به‌صورت رسمی و تحت نظر وزارت دارایی تایلند، راه‌اندازی شد و سریعا شروع به کار کرد. وظیفه اصلی این بخش را صدور و تبادل اسکناس‌های کاغذی عنوان کرده‌اند.

ورود بات به چرخه اقتصاد تایلند

روز بیست و سوم دسامبر همان سال بود که اولین اسکناس‌های مدرن تایلندی به‌صورت رسمی وارد بازار شدند و تحولی چشم‌گیر در اقتصاد این کشور ایجاد شد.

در واقع همانطور که در ابتدا اشاره شد، سال 1902 آغاز به‌کارگیری واحد پولی بات تایلند بوده و تا امروز هم ادامه یافته است. حال پس از گذشت نزدیک به 122 سال از آن نقطه عطف، اقتصاد تایلند با اسکناس‌های کاغذی 20، 50، 100، 500 و 1000 باتی و همچنین سکه‌های فلزی 1، 2، 5 و 10 باتی به گردش درمی‌آید.

نکات مهم در ارتباط با صرافی های تایلند

اگرچه پیش‌تر در رابطه با تبدیل ارز از طریق صرافی‌های تایلند اشاراتی داشتیم، لازم است تا بر روی آن دقیق‌تر شویم. شما برای تبدیل دلارهای خود به اسکناس‌های 100 باتی و 500 باتی در صرافی‌های تایلند با نرخ ارز متفاوتی مواجه خواهید شد. در واقع شما می‌توانید برای حفظ ارزش دلارهای خود، پول‌های خود را به 500 باتی تبدیل کنید تا اساسا پول بیشتری دریافت کنید.

افزون بر این موارد، برای تبدیل مبالغ کمتر از صد دلار به بات، باید نسبت به تبدیل مبالغ بالای 100 دلار، هر بات را به قیمت بیشتری خریداری کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا هزینه‌های خود برای سفر به تایلند را بررسی کنید و مطابق با این هزینه‌ها، بخش عمده‌ای از پول‌های خود را به اسکناس‌های 500 باتی تبدیل کنید.

حقایق مهم در مورد واحد پول تایلند (بات)

برای سفر به تایلند و استفاده از پول ملی این کشور که بات نام دارد، بهتر است تا موارد زیر را رعایت کنید:

  • از قرار دادن اسکناس‌های چاپی و سکه‌های فلزی بات و ساتانگ در جیب پشتی شلوارتان خودداری کنید؛ زیرا از انجایی که تصویر شاهان تایلندی بر روی این پول‌ها نقش بسته است و شما احتمالا جایی بر روی صندلی یا نیمکت خواهید نشست. بنابراین پر واضح است که تایلندی‌ها در صورت مشاهده چنین امری، آن را بی‌احترامی به تصویر پادشاهان مورد احترام خود تلقی می‌کنند.
  • مورد دیگری که باید حواستان را خوب جمع کنید تا با رعایت آن، دچار مشکلی نشوید، پا گذاشتن بر روی اسکناس‌ها و سکه‌های بات تایلندی است. از آنجایی که طرفداران این سلاطین در تایلند کم نیستند و اساسا این پول‌ها هم در کشور رواج دارند، باید در رعایت این مورد احتیاط پیشه کنید.
  • شاید باورتان نشود که تایلندی‌ها تا چه حد بر روی تصویر و نام پادشاهان خود که نه بلکه هر آنچه به آن‌ها مرتبط است، تعصب دارند. در بسیاری از فروشگاه‌های مناطق روستایی‌نشین تایلند، اسکناس‌های کوچکی به فروش می‌رسند که مردم از آن‌ها به‌عنوان نمادی برای سلامتی پادشاه و ادای احترام به آن‌ها یاد می‌کنند. پس در کوچه و خیابان‌های تایلند بی‌مهابا قدم از قدم برندارید و اگرچه با اطمینان، ولی با احتیاط به مسیر خود ادامه دهید.

بات؛ مقدس و کاربردی برای تایلندی ها

حال که خود را برای سفر به تایلند آماده کرده‌اید و مقدمات سفر را فراهم می‌کنید، تومان‌ها خود را کم‌کم به دلار تبدیل کنید که تکلیف خود را بهتر می‌دانید. دیگر نیازی به تکرار مکررات نیست که بات تا چه حد می‌تواند در سفر به تایلند مهم تلقی شود و دانستن ارزش آن شاید فقط با سفر به این کشور برایتان مشخص شود! اکنون این شما و بات مقدسی که برای هر تایلندی مزید بر یک پول، یک قاب عکس از تصویر پادشاه فقید و پادشاه وقتشان تلقی می‌شود؛ پادشاهانی که گویی به فکر مردمان خود بوده‌اند و هر آنچه باید را برای رفاه حال آن‌ها فراهم آورده‌اند و در مقابل نیز مورد احترام و اطاعت امر مردمان خود قرار گرفته‌اند.

سوالات متداول

بات (Baht) پول ملی و رسمی تایلند و تنها ارز قابل استفاده در این کشور است. همچنین ساتانگ (Satang) هم به‌عنوان پول خرد تایلند شناخته می‌شود که هر 100 عدد آن معادل 1 بات محاسبه می‌شود.

این پول در مقایسه با دلار آمریکا از قیمت بسیار کمتری برخوردار است و از این رو می‌توان سفری مقرون‌به‌صرفه را در جزایر توریستی این کشور تجربه کرد.

خیر، متاسفانه چنین امری نه‌تنها در تایلند، بلکه در کشور ایران هم وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است تا برای تبدیل تومان به بات، ابتدا تومان را در ایران به دلار و پس از رسیدن به تایلند، دلارهای خود را از طریق صرافی‌های معتبر به بات تبدیل کنید.

بله، خوشبختانه در اکثر مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌ها و سایر مراکز گردشگری شهرها و جزیره‌های این کشور می‌توان از کارت اعتباری بین‌المللی خود استفاده کرد؛ ولی به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود تا پول‌ها خود را در تایلند به بات تبدیل کنید تا در طول سفر دچار مشکلی نشوید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید