طولانی ترین رودخانه های ایران

طولانی ترین رودخانه های ایران

از سفر بدانید ایرانگردی

کشور ایران دارای رودخانه‌های بسیاری بوده که هر یک در موقعیت مکانی مختلفی قرار دارند. رودها جزو جاذبه‌های گردشگری موجود در کشور هستند که سالانه افراد زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند. طولانی ترین رودخانه های ایران محدود به یک یا دو عدد نبوده و از آن‌ها می‌توان به مواردی همچون رود ارس، کارون، کرخه، سفیدرود، دز، زاینده رود، اترک و… اشاره کرد.

با سفر به طبیعت و گردش در حوالی رودخانه‌ها می‌توانید سلامت جسمی و روحی خود را بهبود بخشیده و خاطرات خوبی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طولانی ترین رودخانه های ایران در ادامه مطلب همراه ما باشید.

طولانی ترین رودخانه های ایران کدام اند؟

بخشی از کشور ایران مختص به رودخانه‌های آن بوده که هر یک در جای خود، برخوردار از زیبایی‌های خاصی هستند. این رودها دارای نقش حیاتی در تأمین میزان آب برای آشامیدن و حوزه کشاورزی بوده که از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که طولانی ترین رودخانه های ایران کدام‌اند؟ در واقع باید بدانید که رودهای کشور ایران به چهار دسته کلی اعم از دائمی و پرآب، فصلی و موقتی، کم‌عمق و وسیع، خشک و بی‌آب تقسیم‌بندی شده است. طولانی ترین رودخانه های ایران عبارتند از:

طولانی ترین رودخانه های ایران

رود ارس

ارس یکی از رودخانه‌های زیبا با طول و قدمت بسیار زیاد است که در شمال غربی کشور قرار دارد. رود ارس در واقع رود مشترکی میان کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این رود از لحاظ سیاسی دارای اهمیت بالایی بوده که از کوه‌های بینگول ترکیه سرچشمه گرفته و خود را به رود کورا آذربایجان پیوند می‌دهد.

طول رودخانه ارس حدود 1072 کیلومتر و اندازه حوضه آبریز آن برابر با حدود 102.000 کیلومتر مربع است. درون این رود بیش از 800 جزیره وجود داشته که حدود 427 جزیره آن به کشور ایران تعلق دارد. ارس مکان مناسبی برای ماهیگیری می‌باشد.

ارس از طولانی ترین رودخانه های ایران

رود کارون

کارون نیز یکی دیگر از طولانی ترین رودخانه های ایران است که در بخش جنوب غربی کشور قرار دارد. این رود دارای طول 950 کیلومتر و اندازه حوضه آبریز 67.257 کیلومتر مربع است. به‌طورکلی کارون جزو رودهای پرآب با عرض زیاد به شمار می‌آید که از ارتفاعات زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت طولانی به اروندرود خوزستان می‌پیوندد.

حوضه آبریز این رود استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد. کارون نیز دارای قدمت چندین هزار ساله بوده که در سال 1389 توسط مسئولین، در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

کارون از طولانی ترین رودخانه های ایران

رود کرخه

رود کرخه دارای طول 900 کیلومتری بوده که از ارتفاعات رشته کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافتی، وارد کشور عراق شده و به رود دجله پیوند می‌خورد. آب جمع‌آوری‌شده در سد کرخه برای تولید انرژی برق‌آبی مورداستفاده بوده که در حین سفر می‌توانید از جاذبه‌های حوالی این رود همچون قلعه‌های حسنی و رزه، پل صیحه و… نیز بازدید کنید.

کرخه از طولانی ترین رودخانه های ایران

سفید رود

یکی دیگر از طولانی ترین رودخانه های ایران، سفیدرود نام دارد که در بخش شمالی کشور واقع در استان گیلان است. سفیدرود حاصل ادغام رودهایی از جمله شاهرود و قزل اوزون در شهر منجیل بوده که با طی مسافت 670 کیلومتری، وارد دریای خزر می‌شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
فهرستی از بلندترین برج های جهان

در این رود حدود 45 گونه ماهی زندگی می‌کنند که مکان مناسبی برای پرورش انواع ماهیان آبزی است. سفیدرود به نگین شمال معروف بوده که از لحاظ اقتصادی در تهیه آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

سفید رود از طولانی ترین رودخانه های ایران

رود اترک

اترک در بخش شمال شرقی کشور واقع بوده که از کوه‌های هزارمسجد استان خراسان شمالی سرچشمه گرفته و با طی مسافت حدود 669 کیلومتری، وارد کشور ترکمنستان شده و به دریاچه خزر می‌پیوندد.

این رود با برخورداری از طول بسیار قادر به آبیاری محدوده 27.000 کیلومتر مربعی است و به این خاطر دارای پوشش گیاهی متنوعی می‌باشد. اترک مرز مشترک میان کشورهای ایران و ترکمنستان است که با حضور در آن امکان بهره‌مندی از تفریحات آبی از جمله ماهیگیری، قایق‌سواری و سایر موارد را خواهید داشت.

زاینده رود

ممکن است تابه‌حال چندین بار نام زاینده رود به گوشتان خورده باشد، ولی به‌خاطر نداشتن اطلاعات ندانید که کجاست و چه نوع رودی است؟ زاینده رود، رودخانه‌ای با طول بسیار زیاد است که با برخورداری از طول 360 کیلومتری، جزو پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه‌های کشور ایران به شمار می‌آید.

سرچشمه این رود از کوه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان چهارمحال و بختیاری بوده که پس از طی‌کردن مسافت لازم، وارد تالاب گاوخونی اصفهان می‌شود. زاینده رود شهرت بسیاری نسبت به سایر رودخانه ها دارد و نام آن در سال 1389 وارد فهرست میراث طبیعی ایران شد. همچنین زاینده رود و پل های معروف وزیبای آن را می توانید در میان جاهای دیدنی اصفهان بیابید و از تماشای آن لذت ببرید.

رود دز

دز نیز جزو طولانی ترین رودخانه های ایران به‌حساب می‌آید که در بخش جنوب غربی کشور واقع شده است. دز از رودخانه بختیاری استان لرستان سرچشمه گرفته و به رود کارون می‌ریزد.

طول آن برابر با 400 کیلومتر و اندازه حوضه آبریز آن برابر با حدود 23.229 کیلومترمربع است. رودخانه دز نیز برخوردار از قدمت چندین هزار ساله بوده که سد دز، با عنوان بلندترین سد موجود در کشور شهرت یافته است. همچنین پس از تماشای این روز زیبا میتوانید به تماشای دیگر جاهای دیدنی لرستان نیز بپردازید.

رود دیاله

دیاله واقع در بخش مرکز به سمت جنوب غربی کشور ایران بوده که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد. آب این رود پس از سپری‌کردن طول 445 کیلومتری، وارد رود دجله در کشور عراق خواهد شد که البته بخش زیادی از دیاله در عراق واقع شده است.

رودخانه دیاله به‌ خاطر تشکیل‌دادن حدود 32 کیلومتر از مرز میان کشور ایران و عراق، دارای اهمیت بسیاری بوده که امروزه از دیاله با عنوان مسیر تجاری یاد می‌شود.

رود زاب کوچک

زاب کوچک نیز یکی دیگر از قدیمی‌ترین و طولانی ترین رودخانه های ایران است که در برخی منابع، آن را با نام زابات می‌شناسند. سرچشمه این رود از رشته کوه‌های زاگرس بوده که با طی مسافت 400 کیلومتری، وارد رود دجله در کشور عراق خواهد شد.

رود زاب کوچک از شهرهایی همچون گردکشانه، پیرانشره، پسوه، میرآباد و ربط عبور کرده و همچنین با گذر از شهرهای کشور عراق از جمله حویجه و کرکوک به رود دجله می‌پیوندد. این رود جزو موارد دائمی است که در تمامی طول سال آب داشته و معضل بی‌آبی را تجربه نمی‌کند.

رودخانه قره آغاج استان فارس

رودخانه قره‌آغاج، که به نام رود سکان نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان فارس است. این رودخانه از کوه تاسک در نزدیکی روستای زنگنه بن‌رود شهرستان ممسنی سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرها و روستاهای متعددی مانند دشت ارژن، کوار، خفر، جهرم و خنج در استان فارس، وارد استان بوشهر می‌شود و به رودخانه مند تغییر نام می‌دهد.

نام “قره‌آغاج” به معنای “درخت سیاه” در زبان ترکی است. این رودخانه دائمی از شمال غرب شیراز به سمت جنوب شرقی استان فارس جریان دارد و سپس به خلیج فارس می‌ریزد. رود قره‌آغاج نقش مهمی در آبرسانی به مناطق شهری و زمین‌های کشاورزی ایفا می‌کند.

نکات مهم برای سفر به طولانی ترین رودخانه های ایران

شما نیز همچون بسیاری از افراد ممکن است قصد سفر و گردش در حوالی طولانی ترین رودخانه های ایران را داشته باشید که این سفر نیز همانند سایرین خواهد بود. به این منظور لازم است در هنگام سفر به این دسته از اماکن، نکات مهمی را در نظر گرفته و با ایمنی کاملی دست به سفر بزنید. برخی از نکات مهم برای سفر به طولانی ترین رودخانه های ایران به شکل زیر هستند:

  • اطلاع از شرایط آب‌وهوایی: بهتر است قبل از هر کاری از شرایط آب‌وهوایی جاده‌ها و مقصد باخبر شده و سپس در صورت مناسب‌بودن وضعیت هوا، دست به برنامه‌ریزی و اقدام به سفر بزنید.
  • انتخاب بهترین زمان: برای دستیابی به تجربه سفر ماندگار باید بهترین زمان ممکن را انتخاب کنید که وقت مناسب برای بازدید از رودهای ایران، فصول بهار و پاییز است.
  • چگونگی رفت‌وآمد: برای رفت‌وآمد به این مکان‌ها می‌توانید از خودرو و هواپیما کمک گرفته و به شهرهای اصلی بروید. سپس با اتوبوس، تاکسی یا قطار، خود را به رودخانه‌ موردنظرتان برسانید.
  • محل اقامت: برای اقامت در حوالی طولانی ترین رودخانه های ایران می‌توانید دست به سکونت در هتل یا اقامتگاه‌ها بزنید یا حتی در دل کوه‌ها و درختان کمپینگ برپا کنید.
  • لوازم مورد نیاز: برای سفر به این نوع مکان باید برخوردار از لوازم و تجهیزاتی همانند لباس و کفش مناسب، مواد غذایی و نوشیدنی کافی، تجهیزات کمپ، وسایل خواب، کلاه، عینک‌آفتابی، جعبه کمک‌های اولیه، کرم و… باشید.
  • نکات فرهنگی: هر قسمت از کشور دارای فرهنگ و آداب‌ورسوم متفاوتی نسبت به سایر اماکن است که نباید در حین سفر، احترام به آن‌ها را از یاد ببرید.
  • تفریحات: با سفر به حوالی رودهای کشور می‌توانید از تفریحاتی همچون قایق‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی نیز بهره‌مند شوید.
طولانی ترین رودخانه های ایران

سخن پایانی

رودخانه‌ها دارای نقش حیاتی در حوزه اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی کشور بوده و به‌نوعی رگ‌های زنده نگه دارنده سرزمین‌مان هستند. طولانی ترین رودخانه های ایران شهرت بسیاری نسبت به سایرین داشته و هر یک در جای خود، در آبادانی و رشد کشورمان تأثیرگذار هستند. برخی از رودخانه‌های برخوردار از طول بسیار شامل مواردی همچون رود ارس، کارون، کرخه، سفیدرود، اترک، زاینده رود، دز و… هستند.

در این مقاله شما را با برخی از طولانی ترین رودخانه های ایران آشنا کردیم تا بتوانید با اطلاع کاملی، دست به سفر و بازدید از رودهای مهم کشور بزنید. همچنین اگر از این محتوا لذت بردید میتوانید محتوای زیباترین سواحل ایران را مشاهده نمایید. از یاد نبرید که در حین بازدید از این رودخانه‌ها، به جاذبه‌های گردشگری حوالی آن‌ها نیز سری زده و خاطرات و تجربیات به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول

رود ارس، کرخه، زاینده رود، دز، سفیدرود، اترک، کارون، دیاله و... جزو طولانی‌ترین رودهای کشور ایران هستند.

بهترین زمان ممکن برای سفر به این رودخانه‌‌ها، فصل بهار و پاییز می‌باشد.

در این سفر باید برخوردار از لوازم و وسایلی از جمله لباس و کفش مناسب، تجهیزات کمپ، مواد غذایی و نوشیدنی، وسایل خواب، عینک، دارو و... باشید.

برای گذراندن زمان خود در این سفر می‌توانید دست به تفریحاتی همچون عکاسی، پیاده‌روی، قایق‌سواری، ماهیگیری و سایر موارد بزنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. لطفاً اطلاعات دقیق بدهید .اینکه ما می بینم از رودی به نام زاینده رود که هیچ اثر نمانده است .و اصفهان را هم زمین می بلعد

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      قطعا با وضعیت خشکسالی زمین رودخانه های بزرگ و قدیمی ایران هم از این تغییرات اقلیمی در امان نمانده اند
      امیدواریم این شرایط با بهبود آب و هوا و استفاده بهینه هم وطنان مان تغییر پیدا کند

      آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از همراهی شما و اینکه دیدگاه تان را با ما به اشتراک گذاشتید
      اسم مرسوم این منطقه در این محتوا به کار برده شده و البته اسم اصیل و قدیمی آن ارس است

      آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید
      بله حتما در آپدیت های بعدی این مقاله اضافه می شود

      آیا مفید بود؟
  2. رود ارس درسته ۱۰۵۰کیلومتر ولی یه قسمتیش توی ترکیه هست!بزرگترین رودی که کامل تو ایرانه ۹۵۰کیلومتره که کارونه!!

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید

      آیا مفید بود؟
  3. رودخانه قره آغاج استان فارس با طول هفتصد ۷۰۰ کیلومتر را داخل این لیست نیاوردی
    پس نشون میده این متن و نوشته بدون تحقیق ارائه شده و رفرنس درستی نداره

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه ما را در تکمیل این مطلب یاری رساندید
      رودحانه قره آغاج به محتوا اضافه شد

      آیا مفید بود؟
  4. رود ارس از کوههای بینگول یا همان کوههای ارارات ایران سرچشمه میگیره ،که بزودی نقشه اصلاح میشه

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید

      آیا مفید بود؟
    • فکر نمیکنم چنین اتفاقی رخ دهد، شما می توانید به خیال و رویای خود ادامه دهید.

      آیا مفید بود؟
  5. زرینه رود یکی از مهمترین رودخانه های ایرانه که اسمش رو اینجا نیاوردین متاسفانه

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی،
      ممنون از این که اطلاعات خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید، حتما در آپدیت های بعدی این محتوا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

      آیا مفید بود؟
  6. بنده خدا سرچشمه دز مثل خیلی از رودخانه‌های دیگر از سرچشمه های زاگرس پر میشود که شامل سرچشمه های شهرستان درود استان لرستان است ودر پشت سد دز سرازیر میشه که زیر نظر شهرستان دزفول است و پس از طی کردن شهرستان دزفول در انتها با رودخانه کارون و بخشی از رودخانه کرخه ادغام میشود و بعد وارد اروند رود و درنهایت به خلیج فارس عزیز می‌رسد

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از این که اطلاعات خوبی را در اختیار ما و کاربران سایت پته قرار دادید

      آیا مفید بود؟
      • درود
        پر آب ترین‌رود ایران رودکارون هست زاینده رود کجا پرا اب ترین رود ایرانه ؟ اینکه همش وضعیتش بحرانی هست
        درضم از سرچشمه های کاروآب انتقال میدن تا مبادا خشک شه

        آیا مفید بود؟
        • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید بله متاسفانه نه کارون نه زاینده رود از تغییرات آب و هوایی مصون نمانده اند امیدواریم با مصرف بهینه هموطنان مان بتوانیم دوباره شاهد کارونی پر آب و زاینده رودی زنده باشیم

          آیا مفید بود؟