کوه‌های مینیاتوری نهبندان، نمایی از مریخ بر کره خاکی

کوه‌های مینیاتوری نهبندان، نمایی از مریخ بر کره خاکی

ایرانگردی بیرجند خراسان جنوبی

تنوع جغرافیایی بر روی کره زمین و تمام موجودات تاثیر گذار است. همانطور که می‌دانید کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، تنوع آب و هوایی بی‌نظیری دارد. این تنوع نیز سبب شکل گیری زیبایی‌هایی مثل کوه‌های مینیاتوری نهبندان می‌شود که درست مانند یک مریخ زمینی هستند. ترکیب کره زمین و کره مریخ می‌تواند جاذبه بصری محشری خلق کند.

کوه‌های مینیاتوری نهبندان به طور دقیق در کجا قرار دارند؟

کوه‌های مینیاتوری نهبندان از جمله زمین‌نگاره‌های الهی هستند. برخی مناظر به گونه‌ای زیبا و منحصر به فرد هستند که آدمی در حقیقت بودن آنها به شک می‌افتد. یکی از این مناظر خارق العاده و جذاب همین کوه‌های مینیاتوری دوست داشتنی هستند.

این کوه‌ها دارای وسعت 25 کیلومتر مربعی هستند؛ شهرت این کوه‌های خاص و مینیاتوری به کوه‌های مریخی است. در حقیقت باد و آب سبب خلق چنین منظره طبیعی و خارق‌العاده‌ای شده است.

درواقع باید بدانید که کوه‌های مینیاتوری نهبندان از جمله شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی هستند. بدیهی است که چنین پدیده‌ای منحصر به فرد هر ساله گردشگران را به سمت خود جذب کند. گردشگران ماهر حداقل یک بار به این منطقه سفر کرده اند؛ اما خوب است که به بیان آدرس دقیق آن بپردازیم.

کوه‌های مینیاتوری نهبندان همانطور که از نامش پیداست در نهبندان قرار دارد. در واقع این کوه‌ها در غرب نهبندان و 5 کیلومتری آن واقع شده اند. جالب است بدانید که یکی از بهترین زیبایی‌ها و مناظر زمین‌شناسی شرقی ایران است. معمولا افراد شهرستان نهبندان برای تفریح به این کوه‌های مینیاتوری می‌روند.

به هر حال همواره مناظر طبیعی برای انسان‌ها جذابیت‌های خاص خودش را ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که چرا به کوه‌های مینیاتوری نهبندان لقب مینیاتوری بودن را داده اند. درواقع این کوه‌ها بین 5 تا 100 متر ارتفاع دارند؛ که برای هر کوه با کوه دیگر متفاوت است. این تفاوت نیز در اثر فرسایش پدید آمده است. عمده این کوه‌های مینیاتوری ترکیبی از رنگ‌های قرمز و خاکستری هستند که از سنگ‌های رسوبی تشکیل شده اند.

کوه‌های مینیاتوری نهبندان کجاست؟

جاذبه‌های گردشگری کوه‌های مینیاتوری نهبندان

مخروط‌های کوچک و بزرگ رشته کوه‌های مینیاتوری نهبندان که درست مانند کله قند هستند؛ صحنه‌ای خیال انگیز پدید آورده‌اند. شکل قرارگیری کوه‌ها در کنار هم و ترکیب رنگی آنها درست مانند تصورات و تصاویر مریخی است. آدمی همواره از دیدن صحنه‌های بی‌نقص و تازه لذت می‌برد.

اگر عکس‌های کره مریخ را دیده باشید متوجه حفره‌های موجود بر سطح آن شده‌اید؛ این کوه‌ها نیز دارای شیاف‌ها و حفره‌های خاصی هستند که درست تداعی کننده صحنه‌های مریخی است. در اطراف این کوه‌ها آلودگی نوری کمی وجود دارد؛ شاید به همین خاطر است که بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به رصد آسمان شب هستند. این کوه‌های دندانه دندانه‌ای شکل هر ساله خاطرات به یاد ماندنی برای گردشگران ایجاد می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی کوه‌های مینیاتوری نهبندان اولین و اصلی‌ترین دلیل جذب گردشگران است. در گردشگری و سفر بر روی زمین جدا از آب و هوا و مسائلی از این قبیل زیبایی‌های ظاهری بسیار اهمیت دارد. کوه‌های مینیاتوری به سبب همین مینیاتوری بودنشان بسیار خاص و منحصر به فرد هستند.

ارکان طبیعی معمولا نوع چیدمانشان در کنار هم سبب زیبایی آفرینی می‌شود. ترکیب کوه‌های مخروطی شکل، رنگ‌های قرمز و خاکستری، کوچک و مینیاتوری بودن آنها و… همه و همه از جمله عوامل موثر بر این منظره طبیعی هستند. جاده رسیدن به این کوه‌ها بسیار رویایی و دلنشین است؛ به این صورت شما می‌توانید هم از مسیر لذت ببرید و هم از مقصد.

جاذبه‌های گردشگری کوه‌های مینیاتوری نهبندان

بهترین مسیر برای دستیابی به کوه‌های مینیاتوری نهبندان

امروزه کوه‌های مینیاتوری نهبندان در کشور ما بسیار شناخته شده است. هر فرد با توجه به محل سکونت خود می‌تواند بهترین راه را برای رسیدن به این کوه‌های شگفت انگیز و دوست داشتنی انتخاب کند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن نقشه‌های مسیریابی آنلاین امروزه سفر بسیار بسیار آسان شده است.

اما پیش از سفر همواره لازم است که تمامی مسیرها را بررسی کنید. انتخاب بهترین مسیر برای داشتن سفری امن و لذت بخش ضروری است. به این صورت می‌توانید سفری برنامه ریزی شده و مفرح داشته باشید.

به جرات می‌توان جنوبی‌ترین شهر خراسان جنوبی را شهرستان نهبندان دانست. کوه‌های مینیاتوری نهبندان نیز با فاصله‌ای بسیار کم در این شهرستان قرار دارد. این شهرستان با کویر مجاورت دارد. به هنگام بررسی نقشه و برگزیدن بهترین مسیر حتما متوجه این موضوع خواهید شد. شهرستان نهبندان واقع در دشتی فوق العاده وسیع است.

این شهر قدمت دارد و از شهرهای سیستان کهن بوده است. کوه‌های نهبندان نیز به همین واسطه در چنین آب و هوا و موقعیت جغرافیایی کویری قرار دارد. پس لازم است که طبق این هوا برای سفر خود برنامه ریزی کنید و لباس مناسب بردارید؛ تا بتوانید با خیال راحت سفر کنید و از جاذبه‎‌های کوه‌های مینیاتوری نهبندان لذت ببرید. بهترین مسیر و بهترین برنامه ریزی برای هر فرد و خانواده‌ای متفاوت تنظیم می‌شود؛ اگر می‌خواهید سفری رضایت بخش داشته باشید با توجه به موقعیت خود پلن بچینید.

بهترین مسیر برای دستیابی به کوه‌های مینیاتوری نهبندان

بهترین زمان بازدید از کوه‌های مینیاتوری نهبندان

زمان بازدید از این رشته کوه‌های مریخی دارای محدودیت خاصی نیست. فقط اگر به این منطقه رفتید رصد آسمان شب را فراموش نکنید؛ چرا که با رصد آسمان شب می‌توانید آسمان را به همراه ستارگان ببینید و از این شکوه و عظمت لذت ببرید. به راستی که این رشته کوه‌های مینیاتوری نهبندان یکی از نشانه‌های وجود خدا و فرشتگان بر زمین است.

البته از این دست کوه‌های مینیاتوری در چابهار نیز وجود دارد. سنگ این کوه‌ها رسوبی است و به دلایل فرسایشی اکنون چنین تصویری را نمایان کرده است. اگر قصد رصد آسمان بی‌کرانه را از رشته کوه‌های نهبندان دارید حتما لازم است که شب در آنجا باشید. می‌دانید که رصد آسمان در شب بسیار دلنشین است.

کوه‌های مینیاتوری نهبندان به دلیل اینکه در موقعیت کویری قرار دارند صبح‌های گرم و شب‌های سرد خواهند داشت. شما می‌توانید در هر زمان که فرصتش را داشتید به این کوه‌ها سر بزنید؛ اما اگر دمای هوا برای شما موضوع بسیار با اهمیتی است سفر در هر فصلی را توصیه نمی‌کنیم.

به طور کلی سفر به مناطق کویری از این قبیل در پاییز و زمستان دلچسب‌تر خواهد بود. گاهی اوقات در تابستان هوا به طور غیر قابل تحملی گرم و آزار دهنده می‌شود. البته این موضوع برای سفر به هر منطقه کویری صادق است و تنها کوه‌های مینیاتوری نهبندان به این شکل نیستند. نکته قابل توجه دیگر این است که معمولا سفر در فصل پاییز به ندرت اتفاق می‌افتد و در این زمان حتما شهرستان نهبندان نیز خلوت خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از کوه‌های مینیاتوری

آیا کوه‌های مینیاتوری نهبندان در فهرست ملی قرار دارند؟

از آنجایی که کوه‌های مینیاتوری نهبندان جز طبیعت کشور عزیزمان ایران است؛ در فهرست میراث طبیعی کشور نیز قرار دارد. این کوه‌ها به پیشنهاد مردم وطن دوست و عشق طبیعت در سازمان میراث فرهنگی به شماره 261 ثبت شده است. این کوه‌های مریخی زیبا وسعت جالب توجهی دارند؛ به گونه‌ای که طبق آخرین تحقیقات یک کیلومتر عرض و 25 کیلومتر طول آنها به شمار می‌رود.

توجه به این نکته که این کوه‌ها فاقد پوشش گیاهی هستند و در منطقه کویری قرار دارند موضوع را جالب‌تر می‌کند؛ چرا که با تمام این توصیفات هر ساله گردشگران بسیاری به بازدید از این کوه‌ها می‌روند. به طوری که امروزه کوه‌های مینیاتوری نهبندان سبب شهرت شهرستان نهبندان شده است. خراسان جنوبی به وجود این کوه‌ها در این منطقه می‌بالد.

توصیف کوه‌های مینیاتوری نهبندان

کوه‌های مینیاتوری نهبندان مریخی‌ترین مکان کره زمین است. کوه‌هایی با ارتفاعی متفاوت و ترکیب رنگ‌های جادویی در خراسان جنوبی؛ نکته بسیار مهم درباره این بخش مریخی کره زمین قدمت آن است. به طور کلی شهرستان نهبندان پیشینه تاریخی قوی و غنی دارد. عکاسان علاقه‌مند به عکاسی از مناظر بکر طبیعی حتما لازم است که به بازدید از این کوه‌ها بروند.

عکس‌ها در این منطقه به دلیل شکل ظاهری و رنگ‌های زیبای کوه‌ها بسیار خاص و متفاوت می‌شود. بدیهی است که سفر به فضا امروزه برای تمام افراد مهیا نیست. اگر علاقه‌مند هستید که مکانی شبیه به کره مریخ را ببینید خوب است که سری به کوه‌های مینیاتوری نهبندان بزنید.

به شما پیشنهاد می‌کنم که در این منطقه طبیعی حتما مدتی را استراحت کنید؛ بسیاری از افراد برای مدیتیشن این مکان را برمی‌گزینند. چرا که بهترین مکان برای رها شدن از انرژی‌های منفی و دریافت انرژی‌های مثبت طبیعت است. موضوع جالب این است که حتی اگر قصد مدیتیشن نداشته باشید رفتن به طبیعت خود سبب تخلیه مقداری از انرژی‌های منفی شما می‌شود.

پس از بازگشت از کوه‌های مینیاتوری نهبندان توجه تغییر انرژی خود خواهید شد. به این صورت می‌توانید روحیه خود را تقویت کنید و سلامت روان خود را بهبود ببخشید. سلامت جسم به دنبال سلامت روان است و این دو بر روی هم بسیار موثر هستند؛ خوب است که شما با رفتن به چنین محیط‌های طبیعی و بکر با یک تیر دو نشان بزنید و سلامت خود را بهبود ببخشید.

سخن نهایی

کوه‌های مینیاتوری نهبندان در خراسان جنوبی و در شهرستان نهبندان قرار دارند. این کوه‌ها به کوه‌های مریخی معروف هستند و برای انسان‌ها تداعی کننده مریخ خواهند بود. سبک رنگی این کوه‌ها عامل اصلی زیبایی و جذابیت آنها است؛ البته پس از سبک شیارها و حفره‌های بی‌نظیر آنها. پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یک بار هم که شده با خرید بلیط هواپیما به نهبندان بروید و از این کوه‌های افسانه‌ای دیدن کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید