جذاب ترین و بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

جذاب ترین و بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

از سفر بدانید ایرانگردی

اگر دوست دارید تا مکانی دنج و خلوت برای خود پیدا کنید یا همراه دوستانتان به ماجراجویی در دل طبیعت بپردازید و حال و هوای خود را تغییر دهید، کمپینگ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. کمپینگ با طبیعت‌گردی و کوه‌نوری گره خورده است و اگر در برنامه خود کمپینگ را جا نداده باشید، مطمئن باشید به قدر کافی از سفر خود لذت نخواهید برد. افرادی که قصد دارند استرس خود را کاهش داده و در مقابل اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، می‌توانند جذاب ترین و بهترین نقاط ایران برای کمپینگ انتخاب کنند. البته برای داشتن یک کمپینگ عالی و به دور از دغدغه، باید نکاتی را رعایت کنید تا نهایت بهره‌وری را از کمپینگ داشته باشید. در ادامه با پته همراه باشید تا شما را با مکان‌های برگزیده و بهترین نقاط ایران برای کمپینگ، فواید کمپینگ و نکات لازم برای داشتن یک کمپینگ عالی آشنا سازیم.

بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

موضوعی شک‌برانگیز در ایران وجود دارد و آن عدم رواج پیدا کردن فعالیت‌های کمپینگ حرفه‌ای در ایران است که هر فرد ایرانی را به این فکر وامی‌دارد که آیا باید از این موضوع ابراز ناراحتی کند یا خوشحال شود! اما دلیل ما از مطرح کردن این مسئله، زیاده‌روی تعدادی از افراد جامعه جهانی از جمله ایرانیان در انجام بعضی امور است و اصطلاحا بعضی‌ها دیگر شورش را در می‌آوررند. یعنی در واقع به‌دلیل عدم استقبال گسترده ایرانیان از این موضوع، هنوز بستر مناسبی برای پیاده‌سازی فعالیت‌هایی چون کمپینگ فراهم نشده است.

از این رو در بسیاری از مکان‌ها که برای کمپینگ فضای مناسبی دارند، خبری از امکانات رفاهی نیست؛ اگرچه این به خودی خود، یک امتیاز منفی برای ایران محسوب می‌شود، ولی باعث شده است تا کمپینگ برای بسیاری ناشناخته باقی بماند.

کشور ایران که پر از جاذبه‌های طبیعی است و از شمال تا جنوب، غرب تا شرق جاذبه‌های طبیعی مختلفی وجود دارند که این موضوع دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد. استان‌های شمالی، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات دماوند می‌توانند مکان‌های مناسبی برای اتراق شما باشند. در ادامه لیستی از بهترین نقاط و مکان‌های برگزیده ایران برای کمپینگ را با ذکر جزئیات آن‌ها فراهم کرده‌ایم که می‌تواند شما را در پیدا کردن مکانی مناسب برای کمپینگ راهنمایی کند.

جذاب ترین نقاط ایران برای کمپینگ

جنگل دالخانی، راه بهشت رامسر

استان‌های شمالی ایران گویی قطعه‌ای از بهشت خدا بر روی زمین هستند و این بر کسی پوشیده نیست؛ از دریای خزر گرفته تا جنگل‌های سرسبز هیرکانی، همگی پدیده‌هایی طبیعی هستند که به دست نقاشی ماهر طراحی شده‌اند. از کنار دریای خزر که می‌گذرید، کافی است تا وارد یکی از جاده‌های فرعی شوید تا مسیری شگفت‌انگیز را مشاهده کنید؛ بدین ترتیب ممکن است شما نیز چون بسیاری در این بهشت سردرگم شوید و نتوانید مکان مناسبی برای کمپینگ انتخاب کنید. اما برای انتخاب بهترین نقاط ایران برای کمپینگ سعی کنید معیارهایی چون زیبایی، نزدیکی به جاده اصلی و امکانات رفاهی آن منطقه را در نظر بگیرید. از طرفی امکان دسترسی به دیگر جاهای دیدنی اطراف را بادی جزو یکی از مهم‌ترین معیارهای کمپینگ دانست؛ از این رو پیشنهاد ما به شما جنگل دالخانی رامسر است که به راه بهشت معروف است.

از رامسر که به طرف تنکابن حرکت کنید، در کیلومتر 7 به سمت راست بپیچید تا پس از مسافتی تقریبا نیم‌ساعته (23 کیلومتری) وارد جنگل دالخانی شوید. آب و هوای این جنگل مصداق پاکیزگی است و خنکای آن چون نسیم صبحگاهی روح‌نواز است. کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی در میان آب و هوای پاک، اما مه‌آلود جنگل دالخانی می‌تواند خطرات خود را به همراه داشته باشد؛ پس حتما مراقب باشید تا بدون همراه در جنگل گم نشوید. مناظر سرسبز دیدنی، درختان هیرکانی بلندقامت بی‌نظیر، کلبه‌های چوبی با بوی چوب، روستاهایی با مردمی مهمان‌نواز و سد میجران زیبایی بر زیبایی می‌افزایند و دلیل محکم‌تری برای اتراق در دل جنگل می‌شوند.

اگرچه روزهای جنگل دالخانی بی‌خطر یا حداقل کم‌خطر هستند، ولی در مقابل شب‌هایش پرحشره هستند و احتمال حمله شغال نیز وجود دارد. چادر را که برپا کردید، از شاخه‌های شکسته درختان برای روشن کردن هیزم استفاده کنید و حضور خود را در منطقه اعلام کنید. شما همچنین می‌توانید یک کلبه چوبی در نزدیکی جنگل دالخانی اجاره کنید و زحمت خود را کم کنید، هرچند این گزینه لذت کمپینگ را تا حدودی کم می‌کند. در نزدیکی این جنگل، جنگل‌های معروف دیگری چون الیمستان، جنگل‌های دو و سه هزار، سراوان، سی‌سنگان، ناهارخوران، سیاه بیشه و النگدره وجود دارند که می‌توانند به‌عنوان گزینه‌های جایگزین نیز مورد استفاده قرار گیرند.

  • آدرس جنگل دالخانی: استان گیلان، 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر، روستای دالخانی

جنگل اسالم؛ بخشی از تالش و مسیری به خلخال

جنگل اسالم یکی دیگر از جنگل‌های معروف شمال کشور است که در یکی از شهرهای استان گیلان با همین نام و از توابع شهرستان تالش قرار دارد. جنگل اسالم با شهرستان تالش حدود 5 کیلومتری فاصله دارد و منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا است. درختان سر به فلک کشیده جنگل اسالم که در مسیر قدیمی خلخال خودنمایی می‌کنند، یکی از قطب‌های اصلی طبیعت‌گردی در ایران است. این جاده 70 کیلومتری حوصله شما را سر نخواهد برد و هر جایی را که مناسب کمپینگ دیدید، توقف کنید و منطقه را بررسی کنید.

آب و هوای این جنگل شباهت زیادی به جنگل دالخانی دارد و پوشیده از مه است. از تماشای رودخانه‌ها و آبشارهای پرآب در دل جنگل‌ها گرفته تا تماشای زندگی عشایری که به دنبال ییلاقی در دل طبیعت در حال کوچ هستند؛ همگی روح شما را زنده کرده و با تنفس هوای پاک و بوی گل‌های عطرآگین جنگل، تمایل شما به گشت و گذار در منطقه بیشتر خواهد شد. دریاچه نئور، دشت شقایق، آبگرم گیوی، جنگل و ساحل گیسوم، آبشار دریابن، ییلاق لرزه و خانه تاریخی جلال آل احمد نویسنده معاصر ایرانی از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف جنگل اسالم هستند.

  • آدرس جنگل اسالم: استان گیلان، 5 کیلومتری شهرستان تالش، شهر اسالم

کوه دماوند، دنیابند چهارفصل

اگر قله دماوند را از لیست مکان‌های مناسب برای کمپینگ خارج کنیم، دامنه‌های دماوند و دشت‌های سرسبزی که در اطراف دماوند وجود دارند، مکان‌های مناسبی برای کمپینگ هستند. اگر اهل تهران هستید و چند روز تعطیل در پیش روی خود دارید، تجهیزات کمپینگ خود را کم‌کم آماده کنید که دماوند در همین نزدیکی‌هاست. تصور آنکه در دل طبیعت دماوند اتراق کرده‌اید و هر بار پس از خروج از چادر با منظره زیبای قله دماوند مواجه می‌شوید به تنهایی زیباست.

آبشار جنگلک، غار رود افشان و پارک ملی لار مکان‌های متفاوتی برای هر سلیقه‌ای هستند که می‌توانید در نزدیکی آن‌ها اتراق کنید. اگر قصد دارید تا در دل طبیعت سرسبز دماوند چادر بزنید، بهتر است بخش غربی کوه دماوند را انتخاب کنید. دماوند برای تمامی فصل‌ها مکان مناسبی برای کمپینگ است و حتی در روزهای سرد زمستان نیز شما را ناامید نمی‌کند. از دیگر جاهای دیدنی دماوند که می‌توان در نزدیکی آن‌ها کمپ کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چشمه دیو آسیاب
  • چشمه سیاه سنگ
  • چشمه اعلا
  • چشمه تیزآب
  • آبشار برف تنگه لار
  • آبشار گروبار
  • دشت مشا
  • دریاچه تار
  • دریاچه هویر
  • غار بورنیک
  • روستای خسروان

دریاچه گهر، نگین اشترانکوه

اگر خود را برای سفر به غرب کشور آماده کرده‌اید، چه جایی بهتر از دریاچه گهر که یکی از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ است و در استان زیبایی بنام لرستان قرار دارد. این دریاچه در ارتفاعات اشترانکوه معروف به آلپ ایران قرار دارد و از دو بخش گهر کوچک و گهر بزرگ تشکیل می‌شود. دریاچه گهر در ارتفاع 2360 متری قرار دارد و آب زلال و چشمه‌های جوشانی که در اطراف آن قرار دارند مزید بر علت شده‌اند. این دریاچه محل زندگی آبزیان و دوزیستانی چون ماهی‌های قزل‌آلا، مارماهی و لاکپشت است. جالب آنکه در محیط اطراف دریاچه نیز گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می‌کنند که تعدادی از این حیوانات و پرندگان عبارتند از: پلنگ، خرس، روباه، عقاب، شاهین، قوچ و کبک.

علاوه‌بر گونه‌های جانوری مختلف، پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر بسیار متنوع است و درختان بلوط، انجیر، زالزالک و بید به وفور در این منطقه روییده می‌شوند. دشت لاله‌های واژگون و شایق‌های خونین جلوه زیبایی به طبیعت سرسبز اطراف دریاچه گهر داده‌اند و هر چه بیشتر در محیط اطراف دریاچه غرق شوید، زیبایی‌های بیشتری مشاهده می‌کنید. برای بازدید از دریاچه گهر و کمپینگ در نزدیکی آن باید ابتدا به شهر دورود بروید و پس از رسیدن به آخرین ایستگاهی که ماشین‌رو است، باید باقی مسیر را پیاده‌روی کنید.

این مسیر در بهترین حالت حدود 40 دقیقه الی 1 ساعت طول می‌کشد؛ پس اگر آمادگی بدنی لازم برای این سفر را دارید، راهی این سفر شوید. از آنجایی که دریاچه گهر در ارتفاعات اشترانکوه قرار گرفته است، انتظار امکانات رفاهی گسترده نداشته باشید و تجهیزات و مواد لازم را همراه خود ببرید. از دیگر جاهای دیدنی لرستان که محل مناسبی برای کمپینگ هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • آدرس دریاچه گهر: استان لرستان، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، مرز شهرستان‌های الیگودرز، ازنا و دورود

دریاچه چورت، خواهرخوانده دریای خزر

دوباره برمی‌گردیم به شمال کشور و استان مازندران که دریاچه چورت آن که گویی خواهرخوانده دریای خزر است، مناظر چشم‌نواز و بی‌نظیری ایجاد کرده است. دریاچه چورت یا دریاچه میانشه در دل جنگلی سرسبز با درختانی انبوه و سربلند قرار گرفته است و مکانی باب دل طبیعت‌گردان است. مسیر منتهی به دریاچه برای خودروهای آفرود، لحظه‌شماری می‌کنند و یکی از تفریحات رایج در این منطقه همین رانندگی با آفرودهای بی‌سقف است.

دریاچه چورت برخلاف بسیاری از دریاچه‌های موجود که به‌صورت مصنوعی و با احداث سد ایجاد شده‌اند، به‌صورت کاملا طبیعی و برحسب یک اتفاق به‌وجود آمده است. این دریاچه حاصل رانش زمین است و کف دریاچه پوشش گیاهی نامعلومی وجود دارد و این موضوع سبب شده است تا شنا کردن در این دریاچه خطرآفرین شود. از طرفی درختانی وجود دارند که از کف این دریاچه سربرآورده‌اند و تعدادی از آن‌ها تا روی آب نیز بالا آمده‌اند. فضای اطراف این دریاچه همانند بسیاری از جنگل‌های شمال کاملا مه‌آلود است و آب و هوای خنک این منطقه سبب شده است تا بازدیدکنندگان بهار و تابستان بدون دغدغه‌ای داشته باشند.

گوش سپردن به صدای آب و آواز پرندگان در کنار سکوتی که گهگاهی منطقه را فرا می‌گیرد، تلفیقی از آرامش و غرق شدن در طبیعت اطراف است. در نزدیکی این دریاچه امکانات رفاهی مناسبی وجود ندارد و حس کمپینگ را به‌طور کامل به گردشگران القا می‌کند. حوضچه‌های پلکانی باداب سورت در فاصله 80 کیلومتری دریاچه چورت که به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از قله دماوند محسوب می‌شود و ارزش بازدید از دریاچه چورت را دوچندان می‌کند. برای رفتن به این دریاچه دو مسیر وجود دارد که یکی از مبدا ساری و دیگری از سمنان است.

  • آدرس دریاچه چورت: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر-ساری، 10 کیلومتری روستای چورت

رود سیروان؛ جی اورامان هِتا پالنگان، بِژی کوردِستان

رود سیروان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان کردستان است که بسیاری آن را نماد این استان می‌دانند. اگر احیانا نمی‌دانید در متن تیتر چه چیزی نوشته شده است، باید بدانید که منظور ما از اورامان تا پالنگان، این است که تمام کردستان یک‌دست است و در ادامه هم شعار زنده باد کردستان است. این رود که در جنوب غربی استان کردستان قرار دارد تا مرز عراق کشیده شده است و طولانی‌ترین رودخانه استان کردستان است.

این رودخانه از به‌هم پیوستن آب‌های کوچک و بزرگ بخش‌های غرب، جنوب غربی و مرکز استان چون قشلاق، گاوه رود و گردلان ایجاد شده است و مسیری پرپیچ‌وخم و طولانی می‌پیماید. در دو طرف این رودخانه منطقه اورامان و سروآباد قرار گرفته‌اند و پل دوآب که در 25 کیلومتری شمال غربی احداث شده است، این دو بخش را به یکدیگر متصل شده است. رود سیروان در نهایت پس از طی مسیری طولانی با رودخانه لیلی واقع در کردستان عراق پیوند می‌یابد و در نهایت به رود دجله وارد می‌شود و به خلیج فارس می‌ریزد.

از طرفی روستای پلکانی پالنگان که به آن اشاره کردیم، بهشت گمشده کردستان است و مرز بین دو استان کردستان و کرمانشاه است. در اقصی نقاط این روستا جاذبه‌های طبیعی چون آبشارها و چشمه‌ها و آثار تاریخی چون قلعه پالنگان و پل‌های تاریخی وجود دارد که این روستا را به یکی از مراکز گردشگری استان کردستان تبدیل کرده است.

طبیعت سرسبز و کوهستانی منطقه اورامان، باغ‌ها و چراگاه‌های متعددی را ایجاد کرده است و آب و هوای سرد و کوهستانی این منطقه مزید بر وجود گونه‌های جانوری و گیاهی مختلفی شده است. اگر در منطقه اورامان و نزدیکی رود سیروان مکان مناسبی برای اتراق پیدا کردید، سعی کنید در مناطق اطراف گشت و گذار کنید تا بیشتر با پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری آن آشنا شوید. بهتر است امیدوار باشید تا سنجاب‌های ایرانی، درختان پسته وحشی، گردو و توت مواجه شوید و لذت کمپینگ خود را چند برابر کنید. از دیگر جاهای دیدنی کردستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دریاچه زریوار، آبشار گویله، قلعه قمچقای، کوه آربابا، کوه آوالان و کوه شاهو.

ساحل درک چابهار، پاک‌ترین ساحل ایران

چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که ساحل آن با کویرهای پرنخل آن متصل شده است. این ساحل در فاصله 200 کیلومتری غرب چابهار و 120 کیلومتری کنارک قرار دارد و لذت قدم زدن با پای برهنه بر روی رمل‌ها در کنار این ساحل میسر است. در نزدیکی ساحل روستای درک محل مناسبی را برای چادر زدن پیدا کنید و طلوع و غروب خورشید را زیر سقف آسمان تماشا کنید. روستای درک در واقع نزدیک‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است و ساحل درک محل اتصال دریای عمان و اقیانوس هند است.

در این منطقه شما می‌توانید قدم زدن بر روی سواحل شنی، ماسه‌ای و مرجانی را تجربه کنید و برای خود خاطره‌سازی کنید. روستای درک چابهار در یکی از گرم‌ترین بخش‌های استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و بهتر است فصول پاییز و زمستان تا اواسط بهار را برای کمپینگ در این منطقه انتخاب کنید. شما می‌توانید با داشتن تجهیزات لازم در آب‌های دریا تفریحاتی چون شنا، قایق‌سواری و موج‌سواری کنید.

  • ساحل درک چابهار: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زرآباد، بخش مرکزی، دهستان زرآباد شرقی، روستای درک

روستای فیلبند و جنگل ابر

روستای فیلبند با دیگر جاهای دیدنی که معرفی کردیم، تفاوت بزرگی دارد و آن قرارگیری این روستا بر فراز ابرها است و شما در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا می‌توانید ابرها را ار بالا نظاره کنید. روستایی فیلبند در ارتفاعات چلاو واقع در بخش شرقی استان مازندران است و یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران است. این روستا در فصول گرم سال دارای آب و هوای خنکی است و شما می‌توانید در این اوقات حرکت ابرها را زیر پاهای خود تماشا کنید.

برای رفتن به روستای فیلبند باید از جاده هراز استفاده کنید و از تهران تا فیلبند حدود 170 کیلومتر راه است. اگر قصد کمپینگ در فصول سرد سال، بالاخص زمستان را دارید، از تردد به این منطقه خودداری کنید؛ زیرا مسیر این روستا در اثر بارش‌های رگباری خطرناک می‌شود و احتمال سقوط و حادثه مرگبار وجود دارد. در نزدیکی روستای فیلبند، روستای سنگچال و جنگل‌های چلاو قرار دارند که می‌توانند برای گردش انتخاب‌های مناسبی باشند.

  • آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، 25 کیلومتری جاده هراز از آمل به پلور، جاده فرعی روستای فیلبند

فواید کمپینگ در بهترین نقاط ایران

شاید برای افرادی که عادت به کمپ کردن ندارند و اصلا تا حالا کمپ نکرده‌اند، تا حالا به این فکر نکرده‌اند که اصلا کمپینگ چه فایده‌ای برای من دارد و اصلا بیخیال کمپینگ شده باشند. اما بهتر است کسانی که مدام در حال طبیعت‌گردی و گردشگری هستند یا اهل کوه‌نوردی و ماجراجویی هستند، با فواید کمپینگ بیشتر آشنا شوند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا در کنار فعالیت‌های خود، بر تقویت ویژگی‌ها و مهارت‌های خود نیز بیشتر تمرکز کنند و بدین ترتیب تفریحی سودمند را تجربه کنند.

از آفتاب گرفتن زیر نور خورشید گرفته تا تنفس هوای پاک، پیاده‌روی و کوه‌نوردی همگی برای بهبود سلامتی و تقویت عضلات اندام‌های مختلف بدن موثر هستند. شما با کمپ کردن می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و با کاهش استرس، در انجام کارهای خود ثابت قدم باشید. در ادامه فواید کمپینگ را به تفسیر برایتان آورده‌ایم:

جذاب ترین نقاط ایران برای کمپینگ

  • کاهش استرس: شما در طبیعت هیچ نگرانی بابت گذر زمان نخواهید داشت بجز آنکه از تک‌تک لحظات خود نهایت لذت را ببرید. تنها نکته‌ای که باید نگران آن باشید، از دست دادن زیبایی‌های طبیعت در هنگام طلوع و غروب آفتاب است.
  • افزایش اعتماد به نفس: اگر شما در طبیعت چند روزی را با برنامه‌ریزی سپری کنید و مشکلی از این حیث نداشته باشید، مطمئن باشید در زندگی روزمره خود نیز می‌توانید همین برنامه‌ریزی را پیاده‌سازی کنید و مشکلات خود را یکی پس از دیگری از مقابل بردارید.
  • هوای پاک و تازه: نیازی به روده‌درازی نیست، فقط اندکی تامل کنید و اکسیژن تازه و عاری از آلودگی طبیعت را وارد ریه‌های خود کنید و لذت ببرید.
  • درک طبیعت: شما برای درک طبیعت کافی است، چند روزی را در طبیعت یا شاید بهتر است بگوییم حتی یک روز را در طبیعت بدون استفاده از وسایل دیجیتالی سپری کنید. یعنی روزش را با روشنایی و شبش را با تاریکی شناسایی کنید، غذا و چای را روی آتش آماده کنید و در عوض گوش سپردن به موسیقی، آواز پرندگان را بشنوید. البته منظور ما این نیست که وسایل دیجیتالی اعم از تلفن هوشمند و ساعت‌های هوشمند خود را کنار بگذارید؛ بلکه استفاده از آن‌ها را در کمپینگ به حداقل برسانید.
  • افزایش مهارت‌های ضروری زندگی: کمپ کردن نه تنها برای جوانان و بزرگسالان می‌تواند سودمند باشد، بلکه می‌تواند کودکان و نوجوانان را در یادگیری مهارت‌های زندگی نیز تقویت کند. شما در کمپینگ می‌توانند مهارت‌های پخت‌وپز، آتش روشن کردن، یافتن محل مناسب برای برپایی چادر و مسئولیت‌پذیری خود را تقویت کنید. شما همچنین می‌توانید نحوه استفاده از کمک‌های اولیه و نحوه مدیریت منابع غذایی را یاد بگیرید و در موقعیت‌های بحرانی این مهارت‌‌های ضروری زندگی را تقویت کنید.
  • تقویت قوای فیزیکی: شما برای کمپ کردن مجبور به انجام یک سری فعالیت‌های فیزیک از قبیل برپای چادر و جمع‌کردن هیزم هستید. اگر به این موارد فعالیت‌های ورزشی و حرکتی چون پیاده‌روی و کوه‌نوردی را بیفزایید که دیگر تاثیراتش فزونی هم می‌یابد.
  • بهبود روابط اجتماعی: اساسا علاقه‌مندان به طبیعت، کوه‌نوردی و کمپینگ دارای روابط اجتماعی بهتری نسبت به افرادی هستند که از اجتماعات گریزان هستند. در واقع شما می‌توانید حین برپایی چادر، آتش روشن کردن و شب‌نشینی دور آتش ارتباطات خود را با دیگر همراهان خود تقویت کنید.

چگونه از کمپینگ نهایت لذت را ببریم؟

چگونگی لذت بردن از کمپینگ وابسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد، اما در اکثر مواقع رعایت کردن موارد زیر می‌تواند مفید باشد:

  • قبل از رفتن به سفر و کمپینگ حتما چک‌لیستی برای کمپینگ فراهم کنید و طبق آن یکایک موارد را بررسی کنید.
  • همچنین صحت و چگونگی عملکرد تجهیزاتی که با خود می‌برید را بررسی کنید؛ مبادا چادر یا اجاق شما خراب باشد و مشکل‌ساز شود.
  • سعی کنید اگر همراه دوستان یا خانواده خود به کمپینگ می‌روید، حتما چادر بزرگی برای اتراق و استراحت همراه خود بیاورید.
  • سعی کنید برنامه‌ریزی شما به‌گونه‌ای باشد که در روشنایی به مقصد برسید تا محل مناسبی را برای اتراق پیدا کنید.
  • وعده‌های غذایی خود را از یکدیگر متمایز کنید و سعی کنید از غذاهای نیمه آماده برای وقت اول استفاده کنید.
  • لباس گرم و خنک، کفش‌های کوه‌نوردی و شنا همراه خود داشته باشید.
  • اگر شرایط جوی نامساعد بود، از کمپ کردن در منطقه خودداری کنید و در مناطق اطراف اسکان کنید.

کلام آخر

همانطور که اشاره شد لذت بردن از کمپینگ وابسته به شرایط می‌تواند به معیارهای مختلفی وابسته باشد و نمی‌توان تمامی موارد را در یک مقاله جای داد. هدف ما معرفی جذاب ترین و بهترین نقاط ایران برای کمپینگ به شما طبیعت‌ دوستان و گردشگران ایرانی بود؛ هرچند قطعا جاهای دیدنی دیگری برای کمپینگ وجود دارند که البته ما باز هم سعی کردیم شما را به آن‌ها ارجاع دهیم. نظر شما درباره کمپینگ و کسانی که در طبیعت اتراق می‌کنند چیست؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

به هر فعالیتی خارج از منزل که به اتراق در طبیعت و محیط‌های آزاد منجر می‌شود، کمپینگ می‌گویند.

چادر، کیسه خواب، مواد غذایی، آب آشامیدنی، جعبه کمک‌های اولیه، آتش‌زا، لباس‌ها گرم و سرد، ابزارهای بهداشتی و ابزارآلات چون قطب‌نما و چراغ قوه از مهم‌ترین امکانات کمپینگ هستند.

چادر زدن در برخی مناطق نیازمند اخذ مجوز است و در بعضی مناطق نیز به‌دلایل امنیتی بهتر است از برپاکردن چادر خودداری کنید.

زمان مناسب برای کمپینگ به شرایط جوی و اقلیمی منطقه‌ای که قصد کمپ کردن در آن دارید، بستگی دارد؛ در بعضی مناطق چون جنگل‌های دالخانی و اسالم فصول بهار و تابستان و در بعضی مناطق گرمسیر چون ساحل درک چابهار، فصول پاییز و زمستان بهترین زمان برای کمپینگ هستند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام همراه گرامی
      بله یکی از زیباترین مناطق ایران قطعا جنگل های ارسباران است

      آیا مفید بود؟
  1. مسیر گهر بسیار سخت و در بهترین حالت 3 ساعت پیاده روی در کوه داره وسایل رو توسط الاغ که کرایه اش هم ارزون نیست میتونید حمل کنید.

    آیا مفید بود؟