زیبا ترین دشت های ایران | جذاب ترین مقاصد طبیعت گردی ایران

زیبا ترین دشت های ایران | جذاب ترین مقاصد طبیعت گردی ایران

ایرانگردی

کشور ایران حاوی دشت‌های فراوانی بوده که هر یک از آن‌ها در دل طبیعت پنهان شده و بخشی از زیبایی‌های جهان هستند. زیباترین دشت های ایران دارای تعداد خاصی نبوده و با سفر به هر بخش کشور، می‌توانید از تماشای آن‌ها و گردش در طبیعت لذت ببرید. هر کدام از دشت‌های ایران دارای ویژگی‌های خاصی بوده که سالانه نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

زیباترین دشت های ایران شامل دشت مغان، آزو، ریواس، گل‌های بابونه، کالپوش، ارغوان، لوت، کویر و غیره است. اگر شما نیز جزو افراد طبیعت‌ دوست هستید، ما سفر به دشت‌های ایران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زیباترین دشت های ایران، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

زیبا ترین دشت های ایران

زیباترین دشت های ایران منظره‌ای از طبیعت سرسبز و بکر را به نمایش می‌گذارند که گردشگران برای دسترسی به هر یک از جاذبه‌های طبیعی، نیاز به طی مسیرهای کوهستانی دارند. برای اینکه بتوانید از دشت‌های کشورتان بازدید کنید، لازم است مسیرهای آسان و سختی را در پیش بگیرید. برخی از زیباترین دشت های ایران عبارتند از:

دشت نرگس در استان فارس

نرگس یکی از دشت‌های زیبای کشورمان است که در استان فارس در شهر کازرون قرار دارد. این دشت زیبا دارای 65 هکتار وسعت بوده که پوشیده شده از تعداد بالای گل‌های نرگس است. گل‌های دشت نرگس دارای بوی خاص و رنگ‌های زیبایی هستند که منجر به زیباتر شدن محیط شده‌اند و تعداد بالای گل‌های آن به سایر مناطق نیز صادر می‌شوند.

دشت هویج در تهران

دشت هویج که نام دیگر آن گُرچال است، جزو زیباترین دشت های ایران به شمار می‌آید که در حوالی استان تهران قرار دارد. این دشت برخوردار از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت سرسبزی بوده و با گشت‌وگذار در آن، می‌توانید سفرتان را به‌یادماندنی‌تر کنید.

کوه‌های اطراف دشت هویج برای کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند، مناسب است. این دشت به خاطر نداشتن درخت، معمولا در تمامی فصول به‌غیراز تابستان با گردشگران بسیاری مواجه است.

دشت مغان در اردبیل

مغان دشتی زیبا در بخش غربی دریاچه مازندران و سواحل جنوبی رود ارس بوده که در اردبیل قرار دارد. دشت مغان دارای چشم‌انداز خاص و بی‌نظیر، شرایط آب‌وهوایی مطبوع و خاک حاصلخیزی است. این دشت در فصل زمستان زیستگاه گروهی از پرندگان مهاجر بوده و باید بدانید که یک‌ سوم از آن در اردبیل و دو سوم مابقی در کشور آذربایجان واقع شده است.

دشت گل های بابونه جنگل فندقلو در اردبیل

شاید تابه‌حال نام دشت گل‌های بابونه جنگل فندقلو اردبیل به گوشتان خورده باشد. این دشت در فصول بهار و تابستان برخوردار از گل‌های بابونه وحشی شده و زیبایی محیط را دوچندان می‌کند. این جنگل در حدود 10 کیلومتری شهرستان نمین واقع بوده که با حضور در دشت گل‌های بابونه می‌توانید تماشاگر منظره دیدنی با طبیعت بکر و سرسبز باشید.

دشت لار در مازندران

دشت لار مازندران که با نام پارک ملی لار نیز شناخته شده است، جزو زیباترین دشت های ایران به‌حساب می‌آید. این دشت دارای مساحتی حدود 73500 هکتار بوده که حدود 31000 هکتار آن به‌عنوان پارک ملی شهرت یافته است. دشت لار واقع در مرز مازندران و تهران بوده که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در خود جای داده است.

برای بازدید از این دشت، نیازمند دریافت مجوز از اداره حفاظت محیط‌زیست هستید که در آن می‌توانید به تفریحاتی از جمله طبیعت‌گردی، پیاده‌روی، پیک‌نیک، کوهنوردی و عکاسی مشغول شوید. بهترین زمان بازدید از دشت لار، اردیبهشت و خردادماه است.

دشت دریاسر در مازندران

دشت دریاسر مازندران نیز دشتی زیبا واقع در بخش جنوبی شهر تنکابن و منطقه دوهزار بوده که در میان جنگل‌های البرز قرار گرفته است. این دشت دارای طبیعت بکر و محیط آرامی بوده که پوشیده شده از چشمه‌های فراوان، گل‌های بابونه و رودخانه روان و زلالی است. با برپایی کمپ در اطراف دشت دریاسر مازندران می‌توانید از تماشای طبیعت لذت برده و به تفریحاتی همچون کوهنوردی، عکاسی، جنگل‌نوردی و پیاده‌روی مشغول شوید.

دشت ناز در مازندران

دشت ناز منطقه حفاظت شده واقع در استان مازندران بوده که به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش نیز شناخته شده است. این دشت دارای طبیعت سرسبز و پوشیده شده از جنگل‌های انبوه بوده و تفریحات رایج در این مکان شامل پیاده‌روی، پیک‌نیک و تماشای پرندگان متنوع است. برای بازدید از دشت ناز مازندران می‌توانید در فصول بهار و پاییز اقدام کنید.

دشت نمارستاق در مازندران

نمارستاق جز مناطق ییلاقی به شمار می‌آید که دارای آبشار زیبا، مرتفع و پلکانی شکل است. این دشت پوشش گیاهی متنوعی از جمله کاکوتی، چای کوهی، گزنه، آویشن و شبدر وحشی و همچنین پوشش جانوری مختلفی همچون خرس، عقاب، روباه و کبک را به خود اختصاص داده است. بهترین زمان سفر به دشت نمارستاق مازندران فصول بهار و تابستان بوده که با حضور در آن، می‌توانید دست به پیاده‌روی، طبیعت‌گردی، عکاسی، کوهنوردی و پیک‌نیک بزنید.

دشت آزو در مازندران

دشت آزو چشم‌انداز زیبایی داشته و در منطقه ییلاقی در ارتفاعات رشته‌کوه البرز واقع است. این دشت آب‌وهوای پاکیزه، مناظر دیدنی و پوشش گیاهی و جانوری بسیاری دارد که از تنوع گیاهی آن می‌توان به پونه، قاصدک، بابونه، شقایق، آویشن و تنوع جانوری آن به زاغ، سمور و موش صحرایی اشاره کرد. وسعت آن برابر با حدود 35 هکتار و تفریحات رایج در این مکان عکاسی، کوهنوردی، پیاده‌روی، روستاگردی و پیک‌نیک است.

دشت کالپوش در سمنان

کالپوش دارای منطقه سرسبز و جنگلی بوده و برای اموراتی همچون کشاورزی و جنگل‌داری مناسب است. این دشت با مزرعه‌های آفتابگردان و شقایق خود شناخته شده که در فصل بهار و شهریورماه زیبایی‌های چشم‌نوازی را از خود به نمایش می‌گذارد. دشت کالپوش برخوردار از شرایط آب‌وهوایی مناسب و طبیعت بکری است. این منطقه دارای وسعت بسیاری بوده که 14 هزار هکتار از وسعت آن برای جنگل، 34 هزار هکتار برای زمین‌های کشاورزی و 30 هزار هکتار آن برای مرتع است.

دشت لاله های واژگون در چهارمحال و بختیاری

شاید تابه‌حال نام دشت لاله‌های واژگون را شنیده باشید، ولی درحالی‌که از آن اطلاعی ندارید. دشت لاله‌های واژگون نیز یکی دیگر از زیباترین دشت های ایران است که در مرکز شهر کوهرنگ قرار دارد. لاله‌های موجود در آن در اواسط فروردین‌ماه به گل نشسته و تا اواخر اردیبهشت‌ماه تماشاگر لاله‌های زیبا در این محیط خواهید بود. گیاهان موجود در این دشت شامل کوما، گون، تنگز و دافنه و جانوران آن کبک، خرس قهوه‌ای، زاغ نوک زرد، بز و کل هستند.

دشت هلن در چهارمحال و بختیاری

هلن نیز از جمله زیباترین دشت های ایران است و مساحت حدود 40000 هکتار را به خود اختصاص داده است. این دشت وسیع‌ترین جنگل بلوط را در خود جای داده که این جنگل حاوی درختان و گیاهان متنوع، بادام کوهی، زالزالک، گون، دافته و غیره است.

گونه‌های جانوری دشت هلن چهارمحال و بختیاری نیز شامل خرگوش، سنجاب، شغال، کمرکولی بزرگ، خرس و عقاب می‌باشد. مجموعه تفریحی هلن برخوردار از خدماتی از جمله رفتنینگ، شاتل، قایق‌سواری، اسب‌سواری و سرسره آبی است که برای سفر به این دشت می‌توانید در فصول بهار و تابستان اقدام کنید.

دشت بزرگ در خوزستان

یکی دیگر از زیباترین دشت های ایران، دشت بزرگ خوزستان نام دارد. این مکان در محدوده حافظت شده قرار داشته که طبیعت بکر و زیبا، چشم‌انداز خیره‌کننده و محیط آرام و ساکتی دارد. تنوع گیاهی دشت بزرگ خوزستان شامل بلوط، آویشن، انار، کرفس وحشی و زبان گنجشک بوده و این دشت محیطی مناسب برای حیواناتی از جمله پلنگ، خدنگ کوچک، خرس قهوه‌ای، پرندگان شکاری و سنجاب ایرانی است.

دشت گل های نرگس بهبهان در خوزستان

دشت گل‌های نرگس جاذبه طبیعی و دیدنی خوزستان بوده که در حدود 15 کیلومتری شهرستان بهبهان قرار گرفته است. این دشت وسعت 200 هکتاری داشته و تنوع گونه‌های گل نرگس از جمله نرگس زار، نرگس پنجه، نرگس شهلا و نرگس مسکین را به خود اختصاص داده است. این دشت مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی بوده و بهترین زمان سفر به آن، اواخر دی تا اوایل فروردین‌ ماه است.

دشت ترازو در هرمزگان

طبیعت و چشم‌انداز دشت ترازو هرمزگان زبان زد عام و خاص است که سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. این دشت در بخش غربی هرمزگان در حوالی شهر بستک قرار دارد که برخوردار از نخلستان‌های بلند و زمین‌های کشاورزی فراوانی است. در فصول بارشی سال، دشت ترازو به شکل عجیبی تغییر کرده و مرتعی از گیاهان ریشه‌دار با نام اکال در آن به وجود می‌آید که هر تماشاگری را مبهوت خود خواهد کرد.

دشت شقایق در گیلان

جاده اسالم به خلخال یکی از جاده‌های زیبا و پُرپیچ‌وخم کشورمان است که با طی آن به دشتی بنام شقایق خواهید رسید. این دشت وسیع در گردنه الماس نزدیک به مرز استان‌های اردبیل و گیلان قرار دارد و در فصل بهار زیبایی‌های خاص و تماشایی را از خود به نمایش می‌گذارد. بهترین زمان سفر به دشت شقایق گیلان اوایل اردیبهشت الی تیرماه است. با بازدید از این دشت و طبیعت‌گردی در آن می‌توانید تجربه‌ بی‌نظیری را در ذهنتان به ثبت رسانده و روحیه خود را تازه کنید.

دشت آبرفتی رودخانه سفید رود در گیلان

دشت آبرفتی رودخانه سفیدرود نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان گیلان است که به قطب کشاورزی ایران شهرت یافته است. این دشت آبرفتی باعث حفظ اکوسیستم منطقه می‌شود که به‌عنوان زیستگاه مناسب برای گیاهان و جانوران مختلف نیز شناخته شده است.

دشت گل های سوسن در داماش گیلان

دشت گل‌های سوسن جزو مناطق دیدنی و گردشگری استان گیلان است که در منطقه داماش شهرستان رودبار قرار دارد. وسعت آن برابر با 4 هکتار بوده که در ارتفاع 1700 الی 2000 متری از سطح دریا واقع شده است. در حوالی دشت گل‌های سوسن فرصت کمپ زدن برای گردشگران فراهم بوده تا افراد بتوانند با نشستن و گردش در محیط‌زیست، سلامت جسمی و روحی خود را بهبود ببخشند.

دشت شقایق گالیکش در گلستان

این مکان منطقه‌ای با آب‌وهوای مطبوع و مناظر زیبا به شمار می‌آید که به‌عنوان یکی از زیباترین دشت های ایران شناخته شده است. دشت شقایق گالیکش جزو رویشگاه‌های شقایق وحشی بوده و بهترین زمان بازدید از آن اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد‌ماه است.

دشت گل های کلزا در مازندران

دشت گل‌های کلزا یکی از مناطق دیدنی با منظره‌ چشم‌نواز بوده که در فصل بهار به نگین زردرنگ شمال تبدیل می‌شود. این دشت دارای گل‌های کلزا با خاصیت درمانی بوده که روغن تولید شده از دانه‌های این گل جزو روغن‌های خوراکی سالم به شمار می‌آید. بهترین زمان سفر به دشت گل‌های کلزا اواخر فرودین الی اوایل اردیبهشت‌ماه است که با سفر به آن می‌توانید از تفریحات عکاسی، گشت‌وگذار و پیک‌نیک بهره‌مند شوید.

دشت گل های لاله در کندر البرز

دشت گل‌های لاله در کندر البرز نیز جزو زیباترین دشت های ایران است و در فصل بهار با رویش گل‌ها، منظره تماشایی را نشان افراد می‌دهد. بهترین زمان سفر به این دشت، اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت‌ماه است که در این سفر می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف همچون روستای کندر، رودخانه دره گدا و آبشار کندر نیز بازدید فرمایید. 

دشت لاله های گرماب در البرز

لاله‌های گرماب نیز دشتی زیبا با طبیعت بکر و آب‌وهوای مطبوع است که در فصل بهار دیدنی‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. لاله‌های این دشت به رنگ زرد، قرمز، صورتی، نارنجی و سفید هستند که در این سفر می‌توانید دست به تفریحاتی از جمله اسب‌سواری، پیاده‌روی، عکاسی و کوهنوردی بزنید.

دشت ارغوان در مشهد

اگر اهل مشهد باشید، حتما نام دشت ارغوان را شنیده‌اید یا حتی چندین بار از آن بازدید کرده‌اید. این دشت در 5 کیلومتری طرقبه به سمت روستای کلاته آهن قرار گرفته که برخوردار از طراوت و جذابیت بسزایی است. این دشت در فصل بهار طبیعت رنگارنگ و شادابی را به خود می‌گیرد که با قدم‌ زدن در آن، می‌توانید روحیه‌تان را جلا بخشید.

دشت ریواس در کرمان

دشت ریواس نیز یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین دشت های ایران بوده و بوته‌های ریواس آن در اردیبهشت و خردادماه از خاک بیرون می‌آیند. گل‌های سرخ‌ رنگ آن زیبایی‌ محیط را افزایش داده و باعث جلب نظر گردشگران می‌شوند.

گلزارهای بردسیر در کرمان

گلزارهای بردسیر کرمان که به نام‌های دیگری همچون بهشت گمشده کرمان و گلزارهای طبیعی نیز معروف بوده، محلی زیبا واقع در 75 کیلومتری شهرستان بردسیر است. این مکان جزو مناطق ییلاقی کشور به‌حساب می‌آید که سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. گلزارهای بردسیر کرمان دارای جاذبه‌های دیدنی از جمله دشت‌های گل، رودخانه، باغ میوه و غیره نیز هستند.

دشت لوت در استان‌ هان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان

دشت یا همان کویر لوت یکی از شناخته‌شده‌ترین مناطق موجود در کشورمان است. این دشت دارای وسعت بالایی بوده و به این منظور به سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی دسته‌بندی شده است. لوت دشتی در منطقه خشک و بسیار گرم بوده که پوشش گیاهی و جانوری محدودی در آن به چشم می‌خورد.

برای بازدید کامل از دشت لوت نیاز به دریافت مجوز دارید که افراد در حین سفر به این مکان از تفریحاتی همچون آفرود سواری، پیاده‌روی، عکاسی، موتورسواری، بررسی و رصد ستارگان بهره‌مند می‌شوند و باید بدانید که بهترین زمان سفر به این دشت فصول پاییز و بهار است.

دشت کویر در استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی و شمالی

دشت کویر نیز یکی از مهم‌ترین و زیباترین دشت های ایران بوده و میانگین ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد به حدود 700 متر می‌رسد. سطح دشت کویر پوشیده شده از گل‌ولای و نمک فراوان است که در این مکان بارندگی بسیاری در فصول مختلف به‌ غیر از زمستان رخ می‌دهد.

بخشی از دشت کویر دارای عارضه‌های طبیعی از جمله دریاچه نمک، باتلاق و زمین گلی، تپه‌های شنی و دشت نمک است که برای ورود به این قسمت و بازدید از آن نیازمند مجوز هستید. دشت کویر دارای بخش‌های متنوع دیگری همچون پارک ملی کویر و خارتوران، بیابان بند ریگ و مرنجاب، منطقه طبس و فسیل آباد و… نیز است.

سخن پایانی

زیباترین دشت های ایران محدود به تعداد خاصی نبوده که هر یک دارای جذابیت‌های طبیعی و تاریخی هستند. این دشت‌ها موجب زیباتر شدن کشور ایران شده‌اند که با سفر به هر گوشه از آن، می‌توانید تماشاگر دشت‌های زیبا و بی‌نظیری باشید. زیباترین دشت های ایران پوشش گیاهی و جانوری فراوانی را در خود جای داده‌اند که با سفر به آن‌ها، می‌توانید تجربه ماندگاری را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید.

سوالات متداول

از زیباترین و دیدنی‌ترین دشت‌های ایران می‌توان به لوت، شقایق، آزو، کویر، لاله‌های واژگون، نرگس، هویج، ریواس و غیره اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر و بازدید از دشت‌های زیبای کشور، فصول بهار و تابستان می‌باشد.

دشت‌های بزرگ و وسیع کشور شامل لوت، هلن، دریاسر، هویج و لار است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام همراه گرامی؛
      ممنونیم از همراهی شما با پته، بله ایران ما بسیار زیبا است.

      آیا مفید بود؟