عجیب ترین شهرهای ایران را بشناسید!

عجیب ترین شهرهای ایران را بشناسید!

ایرانگردی

ایران زیبا شهرها و روستاهای زیبایی را در خود جای داده است. دیدنی­ های ایران را باید رفت و دید! در این گشت و گذارها می­توان شهرهایی با ویژگی‌های منحصر به فرد و همچنین عجیب ترین شهرهای ایران را یافت. شاید در سال­ های اخیر توجه به دیدنی ­های ایران زیبا بیشتر از گذشته شده باشد اما واقعیت این است که هنوز برخی از زیبایی ­های ایران برای تمام افراد شناخته شده نیستند!

از شما دعوت می­کنیم تا چند سطری را با پته همسفر شوید تا با هم به دل عجیب ترین شهرهای ایران سفر کنیم. می­خواهیم با هم با شهرهای عجیب ایران آشنا شویم!

آشنایی با عجیب ترین شهرهای ایران

برای دانستن درباره شهرهای عجیبب ایران آماده­اید؟ بیایید تا سفر خود را آغاز کنیم!

جلفا شهر بدون گورستان

جلفا در استان آذربایجان شرقی، به عنوان شهر بدون گورستان شناخته می‌شود. مردم این شهر مردگان خود را در شهر خوی به خاک می‌سپارند.

دلیل این امر این است که در گذشته، جلفا یک شهر کوچک بود و زمین کافی برای گورستان نداشت. مردم جلفا مردگان خود را در خوی به خاک می سپردند زیرا این شهر بزرگتر بود و زمین بیشتری برای گورستان داشت. این سنت تا به امروز ادامه داشته است و جلفا همچنان به عنوان شهر بدون گورستان شناخته می شود.

شهر بدون گورستان

چالدران شهر بدون کولر

چالدران شهری در استان آذربایجان غربی ایران است. این شهر به دلیل آب و هوای خنک و کوهستانی خود شناخته شده است. چالدران در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و میانگین دمای آن در طول سال 10 درجه سانتیگراد است.

به دلیل آب و هوای خنک، نیازی به تهویه مطبوع در چالدران نیست. حتی در گرم ترین ماه های سال، دمای هوا در چالدران به ندرت از 30 درجه سانتیگراد فراتر می رود. این امر چالدران را به مکانی محبوب برای گردشگرانی تبدیل کرده است که به دنبال فرار از گرمای تابستان هستند.

شهر بدون کولر

پاوره شهر بدون چراغ قرمز

پاوه شهری در استان کرمانشاه ایران است. این شهر به دلیل فرهنگ رانندگی و احترام به یکدیگر شناخته شده است. پاوه به عنوان شهر بدون چراغ قرمز شناخته می شود.

در پاوه، نیازی به چراغ قرمز نیست زیرا رانندگان به یکدیگر احترام می گذارند و با احتیاط رانندگی می کنند. آنها به نوبت از تقاطع ها عبور می کنند و همیشه مراقب عابران پیاده هستند. این فرهنگ رانندگی، پاوه را به مکانی امن برای رانندگی تبدیل کرده است.

شهر بدون چراغ قرمز

لار شهر بدون کوچه

لار شهری در استان فارس ایران است. این شهر به دلیل معماری منحصر به فرد خود شناخته شده است. لار تنها شهر خاورمیانه است که کوچه ندارد.

در لار، خیابان ها به جای کوچه ها از مرکز شهر به سمت بیرون امتداد می یابند. این امر لار را به مکانی آسان برای گشت و گذار تبدیل کرده است. خیابان ها نیز پهن و جادار هستند و به راحتی می توان در آنها تردد کرد.

شهر بدون کوچه از عجیب ترین شهرهای ایران

اردکان شهر ثروتمندها

اردکان شهری در استان یزد ایران است. این شهر به دلیل وجود معادن و صنایع مختلف شناخته شده است. اردکان به عنوان شهر ثروتمندها شناخته می شود.

اردکان خانه تعدادی از ثروتمندترین افراد ایران است. این شهر دارای تعدادی مجتمع مسکونی و تجاری لوکس است. اردکان همچنین دارای تعدادی هتل و رستوران مجلل است.

شهر ثروتمندها

ماسوله شهر پلکانی

ماسوله شهری پلکانی در استان گیلان است که عجیب ترین شهرهای ایران محسوب می شود. این شهر در 60 کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان واقع شده است. ماسوله به دلیل معماری منحصر به فرد خود که شامل خانه های پلکانی است که به کوه چسبیده اند، شناخته شده است.

ماسوله در قرن دهم میلادی تاسیس شد. این شهر در ابتدا به عنوان یک کاروانسرا برای مسافرانی که بین رشت و دیلمان در حال سفر بودند استفاده می شد. ماسوله بعداً به یک مرکز تجاری تبدیل شد و به دلیل صنعت ابریشم خود شناخته شد.

این شهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این شهر یک مقصد گردشگری محبوب است و به دلیل معماری، مناظر طبیعی و صنایع دستی خود شناخته شده است.

ماسوله به دلیل خانه های پلکانی خود که به کوه چسبیده اند شناخته شده است. این خانه ها از خشت و گل ساخته شده اند و دارای سقف های شیروانی هستند.

یکی دیگر از جاذبه­ های گردشگری این شهر آبشار آن است. آبشار ماسوله یک آبشار طبیعی است که در نزدیکی شهر واقع شده است. این آبشار 100 متر ارتفاع دارد و یک مقصد گردشگری محبوب است.

و اما بازار! بازار ماسوله یک بازار سنتی است که در مرکز شهر واقع شده است. این بازار انواع صنایع دستی، سوغاتی و مواد غذایی را به فروش می رساند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی­ ماسوله هم موزه این شهر است. موزه ماسوله موزه ای است که به تاریخ و فرهنگ ماسوله اختصاص دارد. این موزه در یک خانه سنتی واقع شده است و شامل نمایشگاه هایی از لباس ها، ابزارها و اسناد تاریخی است.

شهر پلکانی

کندوان روستایی در دل کوه

کندوان روستایی در استان آذربایجان شرقی ایران است. این روستا در 22 کیلومتری جنوب اسکو و 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است. کندوان به دلیل خانه های مخروطی شکل خود که در دل کوه کنده شده اند، شناخته شده است.

کندوان در قرن هفتم میلادی تاسیس شد. این روستا در ابتدا توسط صوفیان که به دنبال مکانی برای گوشه نشینی بودند سکونت گزیده شد. کندوان بعداً به یک مرکز تجاری تبدیل شد و به دلیل صنعت ابریشم خود شناخته شد.

کندوان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این روستا یک مقصد گردشگری محبوب است و به دلیل معماری، مناظر طبیعی و صنایع دستی خود شناخته شده است.

برخی از جاذبه های محبوب کندوان یکی از عجیب ترین شهرهای ایران عبارت است از:

  1. خانه های مخروطی شکل: کندوان به دلیل خانه های مخروطی شکل خود که در دل کوه کنده شده اند، شناخته شده است. این خانه ها از سنگ و ملات ساخته شده اند و دارای سقف های گنبدی شکل هستند.
  2. مسجد کندوان: مسجد کندوان یک مسجد تاریخی است که در مرکز روستا واقع شده است. این مسجد در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است و دارای یک مناره مخروطی شکل است.
  3. موزه کندوان: موزه کندوان موزه ای است که به تاریخ و فرهنگ کندوان اختصاص دارد. این موزه در یک خانه سنتی واقع شده است و شامل نمایشگاه هایی از لباس ها، ابزارها و اسناد تاریخی است.
  4. آبشار کندوان: آبشار کندوان یک آبشار طبیعی است که در نزدیکی روستا واقع شده است. این آبشار 30 متر ارتفاع دارد و یک مقصد گردشگری محبوب است.

روستایی در دل کوه از عجیب ترین شهرهای ایران

دیگر شهر های عجیب ایران

از جمله دیگر شهرهای عجیب ایران می­توان به این موارد اشاره کرد:

  • شهر امن: فردوس در استان خراسان جنوبی، به دلیل آمار جرم و جنایت بسیار پایین، به عنوان دومین شهر امن جهان شناخته می‌شود.
  • روستای نابیناها: اسفراین در استان خراسان شمالی، دارای روستایی است که اکثر ساکنان آن نابینا هستند.
  • شهر سدهای جهانی: اندیمشک در استان خوزستان، به دلیل وجود سه سد بزرگ کرخه، دز و بالارود، به عنوان شهر سدهای جهانی شناخته می‌شود.
  • شهر زیرزمینی: اورامان تخت در استان کردستان، به دلیل معماری منحصر به فرد و خانه‌های سنگی که در دل کوه ساخته شده‌اند، به عنوان شهر زیرزمینی شناخته می‌شود.

شهر زیرزمینی از عجیب ترین شهرهای ایران

و این شهرها تنها بخشی از عجیب ­ترین­ هایی بودند که باید رفت و دید!

کلام آخر

ایران کشوری بسیار زیبا است با فرهنگ­ ها و قومیت­ های مختلفی که هر یک از آنها یک زیبایی را به زیبایی­ های این کشور اضافه کرده ­اند! سفری کوتاه داشتیم به شهرهای عجیب ایران! البته باید تاکید کنیم که زیبایی­ های ایران بسیار بیشتر از شهرهایی است در این مقاله معرفی شده ­اند. هر یک از شهرهای ایران سفری می­ طلبد برای رفتن و دیدن و لذت بردن! از اینکه تا پایان با پته همراه بودید از شما متشکریم. اگر شما هم تجربه سفر و خرید بلیط هواپیما به این شهرها را داشتید می­ توانید آن را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید!

سوالات متداول

شهر جلفا شهر بدون گورستان است.

شهر اردکان در استان یزد به شهر ثروتمندان معروف است.

در شهر لار در استان فارس هیچ کوچه ­ای وجود ندارد

شهر ماسوله به نام شهر پلکانی شناخته می­شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید