فهرستی از بلندترین برج های جهان

فهرستی از بلندترین برج های جهان

جاذبه های گردشگری جهان‌گردی

شاید برای بسیاری از افراد همیشه یک سوال وجود داشته است که بلندترین برج های جهان، کدام برج‌ها هستند یا اصلا بلندترین برج جهان در کدام کشور قرار دارد؟ کسانی که کنجکاو بوده‌اند بزرگ‌ترین برج جهان در کدام کشور است و چه نام دارد، با یک جستجوی ساده جواب خود را بدست آورده‌اند و دیگر پیگیر باقی برج‌ها نشده‌اند، حتی شاید اطلاعات زیادی درباره این برج‌ها بدست نیاورده‌اند؛ ولی در اصل برج‌های بلند زیبایی در جهان ساخته شده‌اند که تماشای تصویرشان برای میخکوب کردن انسان کافی است.

در نیمه اول قرن بیستم برج بلند امپایر استیت نیویورک به‌عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد، ولی شاید برایتان جالب باشد، برج امپایر استیت حتی در انتهای لیست ما هم قرار ندارد. پس اگر قصد دارید تا شهرهای مدرن و زیبای جهان را از ارتفاعات بلندترین برج‌های جهان تماشا کنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

بلندترین برج های جهان کدام است؟

احتمالا بیشتر افراد خود جواب این سوال را بدانند، ولی برای کسانی که هنوز نمی‌دانند، بهتر است تا با برج خلیفه، برجی با 828 متر ارتفاع، بلندترین برج جهان در دبی آشنا شوند. کشور امارات متحده عربی بارها ثابت کرده است که قصد دارد تا در هر زمینه‌ای پیشرو باشد و همین کار را هم کرد؛ با ساخت برج خلیفه تمام نگاه‌ها را به طرف این کشور خیره کرد.

در دوره‌ای که ایران برای سال‌ها از گردونه رقابت در خاورمیانه خارج شده بود؛ کشورهای عربی هر روز در تلاش بودند تا از یکدیگر پیشی بگیرند و امارات با ساختن برج خلیفه قدم بزرگی در این زمینه برداشته است، هرچند این قدم در سطح جهانی بود. ضمنا درست است که بلندترین برج جهان در امارات قرار دارد، ولی کشور چین در ساختن آسمان‌خراش‌های متعدد در جهان پیشرو است؛ در لیستی که آماده کرده‌ایم بیش از یک برج (هفت برج) از کشور چین قرار دارد.

بلندترین برج های جهان

بلندترین برج های جهان به ترتیب ارتفاع

در روزگاری که هر کشوری برای ساختن نمادی برای کشور خود به دنبال ساختن برج‌های بلند و منحصربه‌فرد هستند، رقابت سختی بین قدرت‌های اقتصادی و سیاسی جهان شکل گرفته است. البته باید به مسئولین امارات دست مریزاد گفت که توانسته‌اند برجی بسازند که برای بیش از یک دهه در صدر بلندترین برج های جهان قرار گیرد؛ زیرا پیش از ساختن برج خلیفه، رقبای قبلی در کمتر از یک دهه قافله را به رقبا باختند و کشورهای دیگر برجی بلند بالاتر برای تصاحب عنوان بلندترین برج جهان ساختند.

ضمنا فراموش نکنید شکوه یک برج صرفا به ارتفاع بیشتر آن نیست و طراحی آن نیز تاثیر بسزایی در ماندگاری آن در یادها دارد. در ادامه همان لیستی که منتظرش بودید را فراهم کرده‌ایم و بیشتر از این وقت شما را نمی‌گیریم.

بلندترین برج های جهان

برج خلیفه در دبی

برج خلیفه درست زمانی به جهان معرفی شد که تمام چشم‌ها به شرق آسیا و خاورمیانه بود، ولی خاورمیانه هنوز شهرت کنونی خود را در جهان به واسطه کشورهای عربی بدست نیاورده بود. برج خلیفه با ارتفاع 828 متر بر فراز شهر دبی قرار دارد. اما شروع ساخت بلندترین برج جهان از سال 2006 شروع شد و پس از 4 سال، در سال 2010 روند ساخت این برج به اتمام رسید.

چشمان تمام جهان به جمال بلندترین برج جهان در امارات متحده عربی روشن شد. برجی 163 طبقه‌ای که با مبلغی بیش از 4/1 میلیارد دلار ساخته شد. در مجاورت این برج، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان، یعنی «دبی مال» در سال 2008 افتتاح شد که سالانه بیش از 80 میلیون نفر بازدیدکننده، آن هم از سراسر جهان دارد.

برج خلیفه معماری منحصربه‌فردی دارد و از آسمان دبی که به آن خیره شوید، برج را با نمای «Y» مشاهده می‌کنید که در ارتفاعات این برج اثر آن کمتر می‌شود. این طراحی را بیشتر برای هتل‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌دهند و دلیل آن میدان دید وسیعی است که در مقابل ساکنان قرار می‌گیرد.

ضمنا این طرح Y گویا پیچیده‌تر از آن است که صرفا یک نما باشد و از لحاظ امنیتی مانع شدت باد می‌شود و ساختمان را محکم نگه می‌دارد. از طرف دیگر از بالا که به این برج نگاه کنید، متوجه طبقات پلکانی آن می‌شوید که علاوه‌بر نمایی زیبا، باعث می‌شود تا بادی که به برج برخورد می‌کند در هر طبقه با طبقه دیگر تفاوت داشته باشد؛ از این رو امکان ترکیب این بادها با یکدیگر و تشکیل گردباد عملا منتفی می‌شود.

برج خلیفه دارای بخش‌های مختلفی شامل بخش‌های مسکونی، اداری، هتل، سکوی دید، رستوران و کافه می‌شود. رستوران اتمسفر معروف‌ترین رستورانی است که در این برج قرار دارد و رستوران‌های هتل آرمانی که در همین برج قرار دارند نیز غذاهای باکیفیتی برای مشتریان و مهمانان خود آماده می‌کنند.

شاید لذت‌بخش‌ترین میدان دید در مرتفع‌ترین سالن لانژ جهان قرار دارد و آن سالن در طبقات 152، 153 و 154 برج خلیفه قرار گرفته است. برج خلیفه مرتفع‌ترین سکوی تماشای جهان را نیز به خود اختصاص داده است و این سکوی دید در طبقات 124 و 125 این برج قرار دارد. این سکوی دید که به سکوی «At The Top» شهرت دارد، شامل یک تراس روباز 452 متری می‌شود که تقریبا اندکی بالاتر از اواسط برج خلیفه است.

البته اماراتی‌ها جسورتر از آن هستند که به نیمی از ارتفاع برج خلیفه اکتفا کنند؛ امارات متحده عربی در سال 2014 یک سکوی دید دیگر در طبقه 148 و در ارتفاع 555 متری افتتاح کرد تا به دنیا نشان دهند، فقط خودشان می‌توانند رکوردشان را بشکنند.

ارتفاع828 متر
تعداد طبقه163
بودجه ساخت1/5 میلیارد دلار
سال ساخت2010
افتتاح2010
آدرسامارات متحده عربی، دبی، بلوار شیخ محمد بن راشد یک، جنب دبی مال، برج خلیفه
برج خلیفه از بلندترین برج های جهان

برج مردیکا 118 در مالزی

دومین برج بلند جهان در شهر کوالالامپور مالزی قرار دارد که با نام‌های مختلفی چون Warisan Merdeka Merdeka PNB 118, Tower 118 و Tower & KL 118 شناخته می‌شود. همانطور که از نام این آسمان‌خراش مشخص است، این برج دارای 118 طبقه است و ارتفاع آن به 678 متر از سطح زمین می‌رسد. این برج یکی از برج‌های جدیدی است که در فهرست بلندترین برج های جهان قرار گرفته است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
طولانی ترین رودخانه های ایران

ساخت برج مردیکا 118 از سال 2016 آغاز شده و در سال 2022 در کشور مالزی به بهره‌برداری رسیده است؛ البته هنوز بخش‌هایی از این ساختمان تکمیل نشده‌اند و با چشم‌اندازی که تا سال 2024 در نظر گرفته‌اند، انتظار می‌رود تا پایان سال میلادی از دیگر بخش‌های این ساختمان بلند رونمایی شود. این برج با افتخار برای مالزی پس از برج خلیفه به‌عنوان دومین برج بلند جهان شناخته می‌شود.

این برج همچنین به‌عنوان بلندترین برج بلند در جنوب شرقی آسیا به‌شمار می‌رود. نام این برج در فرهنگ لغوی به‌معنای استقلال و مستقل آمده است. برج مردیکا 118 شامل 83 طبقه مختص به امور اداری، 17 طبقه به‌عنوان هتل 5 ستاره و 4 طبقه اختصاصی برای سکوی دید و عکاسی می‌شود.

ارتفاع678 متر
تعداد طبقه118
بودجه ساخت1/5 میلیارد دلار
سال ساخت2022
افتتاح2024
آدرس Cangkat Stadium, City Centre, 50150 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia
برج مردیکا 118 بلندترین برج های جهان

مرکز گرینلند ووهان در چین

مرکز گرینلند ووهان (Wuhan Greenland Center) با 636 متر ارتفاع، سومین برج بلند جهان است که مانند برج مردیکا 118 جزو برج‌های جدیدی است که در سال‌های اخیر ساخته شده است. این برج که در ووهان چین قرار دارد، از 125 طبقه تشکیل شده است که بیش از نیمی از این طبقات به امور اداری و تجاری اختصاص یافته‌اند.

ساخت برج گرینلند ووهان از تاریخ 28 ژوئن سال 2012 آغاز شد و برخلاف پیش‌انداز اولیه که خبر از اتمام ساخت برج در سال 2017 می‌داد، بهره‌برداری از این برج تا سال 2022 به تاخیر افتاد. برج گرینلند ووهان یک بخش مسکونی به وسعت 50,000 متر مربع دارد و شامل یک هتل لوکس بنام هتل ریتز کارلتون (Ritz Carlton Hotel) است که از مشهورترین هتل‌های جهان است.

ارتفاع636 متر
تعداد طبقه125
بودجه ساخت4/5 میلیارد دلار
سال ساخت2022
افتتاح2022
آدرس Lingjiang Avenue, Wuhan, China
برج ووهان از بلندترین برج های جهان

برج شانگهای در چین

برج شانگهای با ارتفاع 632 متر ارتفاع از سطح زمین تا قبل از ساخت دو برج برج مردیکا 118 و مرکز گرینلند ووهان بلندترین برج چین و دومین برج جهان بود؛ هرچند اکنون با اختلاف 4 متری از برج  گرینلند ووهان در رتبه دوم و چهارم بلندترین برج‌های چین و جهان است. این برج در منطقه تجاری شانگهای سر به آسمان کشیده است و چشم‌انداز زیبایی از این شهر ایجاد کرده است.

این برج علاوه‌بر آنکه یک جاذبه گردشگری باشد به‌عنوان یک مرکز تجاری تاثیر بسزایی بر رشد اقتصادی کشور چین دارد. برج شانگهای از 128 طبقه تشکیل شده است و چشم‌انداز 360 درجه‌ای که از طبقه 119 به تماشاگران می‌دهد، شهر شانگهای را چون شهری مینیاتوری، کوچک نشان می‌دهد. ساخت برج شانگهای در سال 2015 به پایان رسید و در سال 2016 یک مراسم باشکوه برای افتتاح این برج ترتیب داده شد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بهترین شهرهای ایران برای مسافرت

این برج شامل 9 ساختمان استوانه‌ای با لایه‌ای شیشه‌ای می‌شود که به‌شکلی هنرمندانه بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ بین لایه داخلی و خارجی این برج، 9 بخش سرپوشیده قرار گرفته‌اند که هر بخش شامل یک فضای عمومی برای بازدیدکنندگان، 320 اتاق هتل، رستوران، کافه، باغ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود. برج شانگهای چین نمادی از توانایی بالای مهندسان چینی است، حتی چینی‌ها ادعا می‌کنند که این برج با 24 باغ آسمانی، دارای بزرگترین فضای سبز در بین برج‌های جهان است و لقب سبزترین برج جهان را به آن داده‌اند.

چین برای ساخت این برج اهداف بزرگی را دنبال کرده است ولی مهم‌ترین هدف چین از ساخت برج شانگهای، طراحی و ساخت پایدارترین برج جهان بوده است. این برج با بهره‌وری از 200 توربین بادی که بر فراز این برج نصب شده‌اند، 10 درصد برق مصرفی برج را تامین می‌کند و از پیشرفته‌ترین و موثرترین نوآوری‌های سبز جهان برخوردار است. این برج حتی آب باران را جمع‌آوری می‌کند و از طریق فاضلاب انتقال می‌دهد تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد. بیش از 40 روش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی این برج به‌کار رفته است که یکی از این روش‌ها سیستم برق سرمایشی و گرمایشی به‌صورت ترکیبی است.

اگرچه این برج رتبه اول بلندترین برج چین را به مرکز گرینلند ووهان واگذار کرده است، ولی بلندترین رستوران جهان و یکی از بلندترین استخرهای جهان را شامل می‌شود؛ استخر این برج در طبقه 84 و در ارتفاع 393 متری از سطح زمین قرار دارد و بخشی از هتل فور سیزن است.

ارتفاع632 متر
تعداد طبقه128
بودجه ساخت2/4 میلیارد دلار
سال ساخت2015
افتتاح2016
آدرسچین، شانگهای، منطقه مسکونی Lujiazui، جاده 501 Yincheng Middle، برج شانگهای
501 Yincheng Rd (M), Lujiazui, Pu Dong Xin Qu, Shang Hai Shi, China, 200120
برج شانگهای از بلندترین برج های جهان

برج سلطنتی ساعت مکه در عربستان

برج سلطنتی ساعت مکه با 601 متر ارتفاع از سطح زمین به‌عنوان پنجمین برج بلند در جهان شناخته می‌شود که با نام «برج‌های ابراج البیت» نیز شناخته می‌شود. برج سلطنتی ساعت مکه برای مردم عربستان و جهان اسلام اهمیت زیادی دارد. گروه سعودی بن لادن که در ساخت و ساز فعالیت دارد، بزرگ‌ترین شرکت ساخت و ساز خصوصی جهان است.

این برج شامل یک هتل برج 120 طبقه‌ای می‌شود که عنوان بلندترین هتل و بلندترین برج ساعت جهان را به خود اختصاص داده است. در واقع برج سلطنتی ساعت مکه از 7 ساختمان تشکیل شده است و بلندترین ساختمان این برج در وسط آن قرار دارد که شامل یک برج ساعت با ارتفاع 601 متر می‌شود. دیگر برج‌های این مجموعه که با نام‌های هاجر، قبله، مقام، زمزم و مروه شناخته می‌شوند، ارتفاعی بین 200 تا 300 متر دارند و بین 42 تا 48 طبقه دارند.

هدف از ساخت برج سلطنتی ساعت مکه نوسازی شهر و ارائه خدمات و پذیرایی از زائرین حج است، زیرا این برج مشرف به کعبه و مسجدالحرام است که خاستگاه مسلمین است. ساخت این برج از سال 2004 آغاز شده است و در سال 2012 به اتمام رسید. این برج شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • آپارتمان‌های مسکونی برای ساکنان دائمی شهر
  • هتل 5 ستاره برای زائرین خانه خدا
  • مرکز خرید 5 طبقه
  • مرکز کنفرانس
  • نمازخانه‌ای بزرگ با ظرفیت بیش از 10,000 نفر نمازگزار
  • فضای پارکینگ با ظرفیت بیش از 1,000 وسیله نقلیه
  • موزه و رصدخانه‌ای برای تماشای ماه در ماه‌هایی که رویت حلول ماه مهم است.

صفحه ساعت این برج توسط یک معمار آلمانی در ابعاد 43×43 متر ساخته شده است و عنوان بزرگ‌ترین برج ساعت جهان را از برج ساعت بیگ بن لندن تصاحب کرد. صفحه ساعت این برج با حدود 2 میلیون چراغ LED روشن می‌شود و «الله اکبر» بالای این ساعت را بیش از پیش نمایان می‌کند. ساعت‌های جنوبی، شرقی و غربی این برج ساعت، «لا اله الا الله محمد رسول الله» را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

ارتفاع601
تعداد طبقه120
بودجه ساخت3/2 میلیارد دلار
سال ساخت2012
افتتاح2012
آدرسعربستان سعودی، مکه، مجاور مسجدالحرام، برج سلطنتی ساعت مکه

مرکز تجارت مالی پینگان در چین

در سال 2017 میلادی با ساخت مرکز تجارت مالی پینگان، منطقه اقتصادی شنزن چین تغییرات گسترده‌ای را شاهد بود. برجی 117 طبقه‌ای بسیار بالاتر از برج‌های اطراف خود ساخته شد که ارتفاع 599 متر آن خیره‌کننده بود. البته در ابتدا قرار بر این بود که ارتفاع این برج 660 متر باشد، ولی با محدودیت‌هایی که در منطقه وجود داشت، تصمیم بر این گرفته شد که برج را در ارتفاع کمتری بسازند.

فرودگاه شنزن که در نزدیکی این برج قرار داشت، دلیل اصلی صرف نظر کردن از برج 660 متری بود. با اینکه در سال 2009 پروسه ساخت برج مرکز تجارت مالی پینگان آغاز شد؛ ولی در سال 2013 به‌دلیل احتمال استفاده از مصالح بی‌کیفیت متوقف شد و پس از بررسی‌های لازم، دوباره ادامه یافت. این برج در تاریخ 15 ژوئیه 2014 به ارتفاع 443 متر رسیده بود و بلندترین برج شنزن محسوب می‌شد و در اوت 2015 بود که به ارتفاع 599 متری رسید؛ ولی اتمام ساخت این برج در تاریخ 28 مارس 2017 اعلام شد.

این برج دارای چندین بخش اداری و فضایی برای برگزاری کنفرانس است و به ساختمان‌های مجاور که تجاری، مسکونی و حمل و نقل عمومی متصل است. ضمنا 20 طبقه از مرکز تجارت مالی پینگان، مختص به یک هتل لوکس است که درست زیر سکوی دید قرار دارد. سکوی دید «فری اسکای» (Free Sky) در طبقه 116 و در ارتفاع 541 متری از سطح زمین قرار دارد. امکان بازدید از این بخش تا تاریخ 10 فوریه 2018 امکان‌پذیر نبود.

ارتفاع599 متر
تعداد طبقه117
بودجه ساخت1/5 میلیارد دلار
سال ساخت2015
افتتاح2017
آدرس چین، شنزن، منطقه Futian، مرکز تجارت جهانی پینگان
5033 Yitian Road, Futian District, Shenzhen, Guangdong, China

برج جهانی لوته در کره جنوبی

برج جهانی لوته با 554 متر ارتفاع به‌عنوان هفتمین برج مرتفع جهان در لیست بلندترین برج های جهان قرار دارد که در شرق آسیا و در کره جنوبی ساخته شده است. هدف از ساخت این برج بلند قدرت‌نمایی کره‌جنوبی برای جهانیان در زمینه ساخت و ساز بزرگ و اختصاصی بود. برج جهانی لوته در 123 طبقه ساخته شده است و محل دقیق این برج در نزدیکی رودخانه هان سئول واقع در محله سینچئون دانگ است.

این برج بلند، یک مجموعه چندمنظوره است که شامل بخش‌های اداری، تجاری و مسکونی می‌شود؛ همچنین بخش‌هایی به خرده‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یک هتل لوکس اختصاص داده شده است. سکوی دید این برج در طبقات بالای آن و در دسترس عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

روند ساخت این برج پس از 13 سال کار در نهایت در اواخر سال 2015 به اتمام رسید؛ پس از تکمیل ساختمان‌های خروجی در مارس 2016، سرانجام در تاریخ 11 آوریل 2017 برج جهانی لوته افتتاح گردید. معماری و نمای مخروطی این برج در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد است و به نوعی با توپوگرافی صخره‌ای و کوهستانی شهر سئول در تضاد است.

بیش از هر چیزی ظاهر شیشه‌ای و سرامیکی این برج توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند. در ساخت این برج اهداف پایداری نیز وجود داشته و پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، سیستم‌های ذخیره آب و ایجاد سایه در نمای خارجی از جمله استراتژی‌های ساختاری این برج هستند.

ارتفاع554 متر
تعداد طبقه123 طبقه
بودجه ساخت2/5 میلیارد دلار
سال ساخت2016
افتتاح2017
آدرس کره جنوبی، سئول، مجاور مرکز تجارت جهانی لوته، برج جهانی لوته
300 Olympic-ro, Songpa District, Seoul, South Korea

مرکز تجارت جهانی وان در نیویورک سیتی

مرکز تجارت جهانی یک با ارتفاع 541 متر به‌عنوان هشتمین برج بلند جهان در لیست بلندترین برج های جهان قرار دارد و یکی از نمادهای شهر نیویورک است. این برج بلندترین برج نیم‌کره غربی جهان است که در 104 طبقه با معماری «دیوید چایلدز» ساخته شده است؛ البته 5 طبقه از این برج زیر زمین قرار دارند.

مرکز تجارت جهانی وان در تاریخ 30 آوریل 2012 با پیشی گرفتن از ارتفاع امپایر استیت، خود را به‌عنوان بلندترین برج در آمریکا به جهانیان معرفی کرد؛ البته اتمام ساخت این برج تا تاریخ 13 مه 2013 به پایان رسید و در اکتبر 2014 افتتاح شد. برای بازدیدکنندگان در چهار طرف این ساختمان، ورودی‌هایی در نظر گرفته شده است تا از ازدحام جمعیت هنگام ورود و خروج جلوگیری شود.

نکته جالبی که درباره معماری این برج وجود دارد، پایه مکعبی آن است که شباهت قابل‌توجهی به برج‌های دوقلو دارد که از طبقه 69 به 8 مثلث متساوی‌الساقین تقسیم می‌شود؛ این 8 مثلث در مرکز برج یک هشت‌ضلعی تشکیل می‌دهند. سکوی دید مرکز تجارت جهانی وان در ارتفاع 381 متری قرار دارد و از سال 2015 در دسترس عموم قرار گرفت.

ارتفاع541 متر
تعداد طبقه104
بودجه ساخت3/9 میلیارد دلار
سال ساخت2013
افتتاح2014
آدرسآمریکا، نیویورک، خیابان Fulton، مرکز تجارت جهانی یک
285 Fulton St, New York, NY 10007

مرکز مالی CTF گوانگجو در چین

مرکز مالی CTF گوانگجو با ارتفاع 530 متری یکی دیگر از بلندترین برج های جهان است که دومین برج دوقلوی گوانگژو نیز محسوب می‌شود. این برج بلند 111 طبقه‌ای مشرف به رودخانه پرل ساخته شده است و در ابتدا با ارتفاع 439 متری در سال 2010 به کار خود پایان داد؛ اما 6 سال بعد در سال 2016 با ارتفاع 530 متر به‌عنوان بلندترین ساختمان گوانگژو و سومین برج بلند چین به جهانیان معرفی شد.

اگرچه اکنون این برج در رتبه نهم بلندترین برج های جهان قرار دارد، ولی در زمان ساخت در رتبه هفتم این فهرست قرار داشت. این برج شامل چندین بخش اداری، مسکونی، مرکز کنفرانس، مرکز خرید و یک هتل لوکس می‌شود که در طبقه 16 این ساختمان قرار دارد. جالب آنکه این برج در زیرزمین به خطوط مترو دسترسی دارد.

همچنین برای ارتباط با دیگر ساختمان‌های اطراف پل‌های دوطبقه‌ای تعبیه شده است. نمای این برج تماما سرامیکی است و در برابر خوردگی مقاوم است، از طرفی نیازی به تمیز کردن ندارد.

ارتفاع530 متر
تعداد طبقه111
بودجه ساخت10 میلیارد یوان (1,378 میلیارد دلار)
سال ساخت2010
افتتاح2016
آدرس چین، گوانگجو، خیابان Huacheng، مرکز تجاری سی‌تی‌اف
Zhujiang East Road, Zhujiang New Town, Tianhe District, Guangzhou, Guangdong, China

مرکز مالی CTF تیانجین در چین

مرکز مالی سی‌تی‌اف تیانجین دیگر سازه بلند چینی است که با ارتفاع 530 متری در 96 طبقه در رتبه دهم لیست بلندترین برج های جهان قرار دارد. این برج در سال 2019 میلادی به بهره‌برداری رسیده است و نمای مخروطی آن بیش از هر چیزی چشمان بیننده را به خود خیره می‌کند. هتل‌های این مجموعه لوکس و مجهز هستند. البته نمای مخروطی این برج صرفا برای زیبایی نیست و برای مقابله با طوفان و بادهای شدید طراحی شده است.

آسانسور مرکز مالی CTF تیانجین یکی از سریعترین و پیشرفته‌ترین آسانسورهای جهان است که شما را در کمترین زمان ممکن به بالاترین نقطه این سازه می‌رساند.

ارتفاع530 متر
تعداد طبقه96
سال ساخت2019
افتتاح2019
آدرس No.61, First Street, Binhai New Area, Tianjin, China

برج سیتیک در چین

برج سیتیک با ارتفاع 528 متری به‌عنوان یازدهمین برج بلند جهان شناخته می‌شود و یکی دیگر از جمله برج‌های بلند چین است که با نام «چاینا زون» هم شناخته می‌شود. این برج در شهر پکن؛ پایتخت چین قرار دارد و بلندترین ساختمان این شهر به‌شمار می‌رود. معماران این برج، «ویلیام پدرسن» و «شلدون فاکس» صاحبان دفتر معماری «Kohn Pedersen Fox» هستند که خلاقیت و هنر خود را در طراحی و ساخت این برج نشان داده‌اند.

معماری این برج از این نظر قابل تقدیر و تحسین است که با معماری سنتی و فضای تاریخی چین همخوانی دارد. طراحی برج سیتیک در سال 2011 به اتمام رسید و کار ساخت این برج از سال 2012 آغاز شد؛ سرانجام در تاریخ 28 دسامبر 2018، برج سیتیک به‌عنوان نماد شهر پکن رونمایی شد.

در طراحی و معماری این برج 109 طبقه‌ای از یک گلدان بنام زون که به عصر برنز در چین تعلق دارد، الگوبرداری شده است. حتی در طراحی فضای داخلی این برج نیز از گلدان زون الگوبرداری شده است؛ پهنای بخش پایین برج سیتیک 78 متر، وسط آن 54 متر و بخش بالای برج 69 متر پهنا دارد. به همین جهت است که پایین و بالای این برج نسبت به وسط آن پهن‌تر هستند.

ارتفاع528 متر
تعداد طبقه33
بودجه ساخت3/4 میلیارد دلار
سال ساخت2018
افتتاح2018
آدرسچین، پکن، منطقه چائویانگ، منطقه سنترال بیزینس، برج سیتیک
Z15 plot, Guanghua Road, Beijing CBD, Chaoyang District, Beijing, China

تایپه ۱۰۱ در تایوان

برج تایپه 101، آسمان‌خراشی دلربا و مدرن که در ارتفاع 509/2 متری کشور تایوان ساخته شده است و دوازدهمین برج بلند جهان است. این ساختمان تلفیقی از معماری روز دنیا و معماری سنتی آسیای شرقی است. برج تایپه 101 به‌دلیل رخداد حوادث طبیعی بی‌شمار در برابر طوفان و زلزله مقاوم است. شاید جالب باشد بدانید که در تایوان گاهی زلزله‌ها از 200 عدد هم عبور کرده و میزان شدت باد و طوفان‌های این کشور از 250 کیلومتر بر ساعت گذر می‌کنند.

برج تایپه 101 بنابر برنامه‌ریزی اولیه‌ای که در سال 1997 آغاز شده بود، باید یک ساختمان 66 طبقه‌ای می‌شد و دو ساختمان 20 طبقه‌ای کوچک‌تر نیز در اطراف آن ساخته شوند؛ اما مستاجران دو ساختمان کوچکتر خواستار اقامت در برج بزرگ بودند، از این رو تغییرات در طرح اولیه داده شد و تعداد طبقات ساختمان به 101 طبقه افزایش یافت. معماری و طراحی برج تایپه 101 جذاب و ستودنی است؛ دیواره‌های این برج کاملا شیشه‌ای و تلفیقی از رنگ‌های آبی و سبز هستند.

در طراحی این برج از سنت‌های آسیای شرقی و فلسفه فنگ‌شویی الگوبرداری شده است؛ حتی تعداد طبقات این برج (100 + 1) تعبیری از ورود به قرن جدید است و رنگ زرد روشنی که بر فراز این برج قرار دارد، نماد آزادی و مشعل خوشامدگویی است. از طرفی برج تایپه 101 شامل 8 بخش 8 طبقه‌ای می‌شود که همگی گویای یک عدد هستند و آن 8 است که عدد خوش شانسی در فلسفه چینی است.

ساخت برج تایپه 101 در سال 2004 به اتمام رسید و تا زمانی که برج خلیفه هنوز ساخته نشده بود، جایگاه بلندترین برج های جهان را در اختیار داشت. بلندترین ساختمان سبز، بلندترین ساعت شب سال نو و سریعترین آسانسور از جمله رکوردهایی هستند که در اختیار این برج قرار دارند. سکوی دید برج تایپه 101 در طبقات 88 و 89 این سازه قرار دارند و گاهی اوقات سکوی روباز طبقه 91 این برج نیز در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

ارتفاع509/2 متر
تعداد طبقه101
بودجه ساخت1,934 میلیارد دلار
سال ساخت2004
افتتاح2004
آدرس تایوان، تایپه، منطقه Xinyi، جاده Xinyi، بخش پنج، تایپه ۱۰۱
No. 7, Section 5, Xinyi Rd, Xinyi District, Taipei City, Taiwan 110

مرکز مالی جهانی شانگهای در چین

مرکز مالی جهانی شانگهای با ارتفاع 492 متری در منطقه پودانگ شانگهای چین قرار دارد که در لیست بلندترین برج های جهان در رتبه سیزدهم قرار دارد. این برج مانند برج سیتیک توسط دفتر معماری «Kohn Pedersen Fox» ساخته شده است. تصمیم برای ساخت این برج در سال 1993 میلادی گرفته شد و در تاریخ سپتامبر 2007 به پایان رسید. در واقع مقامات شانگهای تصمیم ساخت 3 برج را گرفته بودند که به‌عنوان نماد شهر معرفی شوند.

کار ساخت اولین برج در سال 1994 شروع شد و در همان سال با ورود سرمایه‌گذار مشهور ژاپنی «مینورو موری» به شهر شانگهای، ساخت دومین برج به وی محول شد. اکنون سه برج مذکور ساخته شده‌اند، ولی مرکز مالی جهان شانگهای در 101 طبقه ساخته شده است و بزرگترین آن‌ها محسوب می‌شود. طراحی ویژه‌ای که این برج دارد طراحی و معماری ذوزنقه‌ی در بالای این برج است که از میزان فشار باد جلوگیری می‌کند. مرکز مالی جهانی شانگهای با 492 متر ارتفاع از سطح زمین به‌عنوان دومین برج بلند شانگهای و پنجمین برج بلند چین به‌شمار می‌آید.

این برج شامل چندین بخش اداری و تجاری شامل فروشگاه‌ها، رستوران، اتاق کنفرانس و سکوی دید می‌شود. از طبقه 7 تا طبقه 77 این برج به بخش‌های اداری اختصاص یافته و این در حالی است که طبقات اول و دوم این برج مختص به فروشگاه‌ها و رستوران‌های این مجموعه تجاری هستند.

اتاق جلسات این برج از طبقه سوم تا پنجم و هتل این مجموعه از طبقه 79 تا 93 قرار دارد. سه طبقه زیرزمینی در این برج برای پارکینگ در نظر گرفته شده است که ظرفیت پارک 1100 خودرو را دارد.

ارتفاع492 متر
تعداد طبقه101
بودجه ساخت1/2 میلیارد دلار
سال ساخت2007
افتتاح2007
آدرسچین، شانگهای، منطقه Lujiazui، خیابان سنچری ۱۰۰، مرکز مالی جهانی شانگهای
No.100 Century Avenue, Pudong New Area, Shanghai, 200120 China

مرکز تجارت بین الملل در هنگ کنگ

مرکز تجارت بین‌الملل با ارتفاع 484 متری از سطح زمین در 108 طبقه ساخته شده است و این مرکز تجاری هنگ کنگ به‌عنوان چهاردهمین برج بلند دنیا شناخته می‌شود. این برج حرکتی هوشمندانه از طرف هنگ‌کنگ در جهت پیشرفت هوشمند انجام شد.

این برج همچنین یکی از بلندترین هتل‌های جهان است که نمایی 360 درجه از هنگ کنگ را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این برج یکی دیگر از پروژه‌هایی است که توسط دفتر معماری «Kohn Pedersen Fox» طراحی و معماری شده است. ساخت مرکز تجارت بین‌الملل در سال 2010 به پایان رسیده است و در سال 2011 به‌عنوان بلندترین برج هنگ کنگ افتتاح شده است.

در ابتدا قرار بود این برج در 102 طبقه و با ارتفاع 574 متر ساخته شود، ولی بنابر قوانینی در جهت جلوگیری از ساخت ساختمان‌هایی بلندتر از کوه‌های اطراف، ساخت چنین ساختمان منتفی شد.

پنج طبقه اول این برج به مرکز خرید «Elements» اختصاص دارد که ارائه‌کننده برندهای لوکس در درجه یک جهانی است. هتل هفت ستاره این ساختمان که به هتل «Ritz Carlton Hong Kong» معروف است، یکی از لوکس‌ترین هتل‌های هنگ کنگ در مقیاس جهانی است. سکوی دید این برج در طبقه 100 آن قرار دارد و با نام «اسکای ۱۰۰» شناخته می‌شود که بهترین چشم‌اندازهای شهر هنگ کنگ را در مقابل دیدگان قرار می‌دهد.

ارتفاع484 متر
تعداد طبقه108
سال ساخت2010
افتتاح2011
آدرس هنگ کنگ، منطقه West Kowloon، مرکز تجارت بین الملل

لاختا سنتر در سن پترزبورگ روسیه

برج لاختا سنتر با ارتفاع 462 متر در 87 طبقه ساخته شده است و یکی از برج‌های متفاوت با چشم‌اندازی زیبا است که بر فراز سن پترزبورگ روسیه قرار گرفته است. این برج به‌عنوان پانزدهمین برج مرتفع جهان در فضایی باز و در محله رو به رشدی قرار دارد که محل عبور مردم است.

البته در ابتدا قرار بود که این برج در مرکز تاریخی شهر سن پترزبورگ ساخته شود، ولی پس از اعتراضات گسترده، محل ساخت به محل کنونی تغییر یافت. با محوطه‌سازی و فضای سبزی که خارج از ساختمان برج ایجاد شد، فضای مناسبی برای ساخت آمفی تئاتری رویایی و روباز فراهم شد که ظرفیت 2,000 نفر تماشاگر را دارد. کار ساخت این برج در سال 2012 آغاز شد و تا سال 2019 به طول انجامید و در همین سال افتتاح گردید.

در برج لاختا سنتر از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده می‌شود. از طرفی نمای دوجداره ساختمان برج باعث شده است تا خواص عایق حرارتی افزایش یافته و کاهش هزینه‌های گرمایشی و تهویه مطبوع را به دنبال دارد.

ارتفاع462 متر
تعداد طبقه87
بودجه ساخت1/77 میلیارد دلار
سال ساخت2019
افتتاح2019
آدرس روسیه، سن پترزبورگ، لاختا، لاختا سنتر
Lakhtinskij Prospect 2, Lakhta, Saint Petersburg, Russia

سخن پایانی

برج‌های بلند جهان در هر ارتفاعی که ساخته شده باشد و دارای چند طبقه باشند، مهم این است که به‌عنوان نماد آن کشور و شهر شناخته می‌شوند. برای مثال می‌توان به برج میلاد اشاره کرد که هدف از ساخت این برج، طراحی و معرفی نمادی برای شهر تهران بود. کشورهای پیشرفته و موفق جهان در تمامی زمینه‌ها پیشرو هستند و همانطور که ملاحظه فرمودید از قافله ساخت آسمان‌خراش‌های لوکس و زیبا نیز عقب نمانده‌اند.

لازمه موفق بودن همین است، برای رقابت و مقابله با قدرت‌های برتر سیاسی و اقتصادی جهان از راه درست وارد شده‌اند و خود را به‌عنوان یک قدرت اقتصادی به جهانیان معرفی کرده‌اند. نظر شما درباره سفر و خرید بلیط هواپیما خارجی برای تماشای بلندترین برج های جهان چیست؟

سوالات متداول

برج خلیفه

828 متر

601 متر

کشور چین

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید