تنگ بستانک مرودشت | بهشت گمشده شیراز

تنگ بستانک مرودشت | بهشت گمشده شیراز

استان فارس ایرانگردی شیراز

تنگ بستانک مرودشت یا بهشت گمشده یکی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و اطراف شهر شیراز است. این بهشت گمشده در واقع یک جاذبه کاملا طبیعی است که در گذر زمان شکل گرفته است و گردشگران و کوه‌نوردان زیادی سالانه از این منطقه شگفت‌انگیز بازدید می‌کنند. بهشت گمشده شیراز تنها جاذبه گردشگری این منطق نیست و جاذبه‌های طبیعی معروفی چون دریاچه سد درودزن، تنگه براق و آبشار مارگون نیز در نزدیکی این تنگه واقع شده‌اند. حال اگر قصد دارید تا با بهشت گمشده شیراز بیشتر آشنا شوید، بهتر است در ادامه با پته همراه شوید تا قدم به قدم این منطقه را بررسی کنیم.

معرفی بهشت گمشده شیراز

بر کسی پوشیده نیست ک شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است و جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. از سفرهای نوروزی گرفته تا تعطیلات تابستان، شیراز یکی از گزینه‌های روی میز گردشگران و مسافران است. اما لقب بهشت ایران به‌دلیل همین سفرهای نوروزی و بهاری به شیراز داده شده است که طبیعت زیبای شیراز در این فصل خودنمایی می‌کند. در نزدیکی شهر شیراز، شهرستان دیگری وجود دارد که مرودشت نام دارد و بسیاری آن را به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی آن می‌شناسند. اما تنگ بستانک مرودشت بهشت گمشده شیراز است که بسیاری از وجود آن باخبر نیستند و بدین سبب آن را بهشت گمشده می‌نامند.

بهشت گمشده شیراز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت، یکی از توابع شهر شیراز قرار دارد که نام اصلی آن همانطور که اشاره شد، تنگ بستانک است. این منطقه را می‌توان به‌عنوان یک ییلاق سرسبز و دیدنی نیز به‌حساب آورد و آبشارهای روان و مرتفع در کنار رودهای خروشان این منطقه را از هر نظر عالی کرده است. باد ملایم و آفتاب نورانی در کنار مناظر چشم‌نواز کوهستانی و دشت‌های خرم و سرسبز آن لذتی فراموش نشدنی دارد.

البته منطقه تنگ بستانک یکی از مناطق حفاظت‌شده استان فارس و ایران است. از آنجایی که تنگه بستانک طبیعت زیبایی دارد و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوعی در این منطقه وجود دارند، لقب بهشت گمشده شایسته آن است. منطقه تنگ بستانک در شمال غربی شیراز قرار دارد و همانطور که اشاره شد پوشش گیاهی متنوع آن، بسیار غنی و جذاب است.

در بخش‌هایی از این بهشت گمشده آبشارهای ریز و کم ارتفاعی وجود دارند که آب فراوانی را به بخش‌های مختلف کوهپایه‌ای روانه می‌کنند. حتی در بخش‌هایی از جنگل‌های این بهشت گمشده، شاخه‌های درختان مانع از تابش نور خورشید شده‌اند و سایه‌هایی همیشگی سبب تاریکی منطقه شده‌اند. جنگل‌نوردان، طبیعت‌گردان، صخره‌نوردان و در آخر کوه‌نوردان به هیچ‌عنوان بازدید و گشت و گذار در این منطقه را نباید از دست دهند.

نزدیک‌ترین منطقه قابل سکونت به بهشت گمشده، روستایی بنام دشتک است که از روستاهای توابع شهرستان کامفیروز است که می‌توانید در مسیر بازدید از تنگه بستانک، سری هم به این روستای خوش آب و هوا بزنید. منطقه کامفیروز در نزدیکی رشته‌کوه دنا قرار دارد که آن را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین ییلاق اطراف شهرستان شیراز به‌حساب آورد. البته با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات گسترده در سطح وب، این بهشت گمشده بیشتر در میدان دید قرار گرفته است و مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفته است.

اگر قصد دارید تا از بهشت گمشده بازدید کنید، فراموش نکنید که به محیط زیست این منطقه آسیب نرسانید تا ساکنین روستاهای اطراف را آزرده‌خاطر نسازید؛ زیرا تعدادی از مسافران و گردشگران حین بازدید از مناطق به این مسائل توجهی نمی‌کنند و این سهل‌انگاری باعث می‌شود تا میزبانان از این میهمانان خاطره خوبی نداشته باشند.

نکته: درست است که محیط زیست متعلق به کسی نیست و اساسا میزبانی از یک منطقه خاص معنایی ندارد، ولی به هر حال باید بدانید که جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی هر منطقه‌ی برای اهالی آن منطقه اهمیت زیادی دارند و کسانی که به این ارزش‌ها آسیب برسانند، در واقع به آن‌ها بی‌احترامی کرده‌اند.

معرفی بهشت گمشده شیراز

علت نام‌گذاری تنگ بُستانَک

همانطور که قبل‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، منطقه تنگ بستانک در میان مناطق گرمسیر استان فارس قرار گرفته است. این منطقه با وجود چنین طبیعت زیبایی شامل طبیعت سرسبز کوهستانی، جنگل‌هایی با پوشش گیاهی متنوع و درختانی سر به فلک کشیده مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است و لقب بهشت شایسته این منطقه است. از طرفی این منطقه تا سال 1360 شمسی هنوز ناشناخته بود و تعداد زیادی از وجود این ییلاق سرسبز و خوش آب و هوا خبر نداشتند.

بدین ترتیب پس از روانه شدن نخستین گردشگران و اهالی اطراف شیراز به این منطقه، آن را «بهشت پنهان» خواندند و به مرور زمان از آن به‌عنوان «بهشت گمشده» تبدیل شد.

علت نام‌گذاری تنگ بُستانَک

تنگ بستانک کجاست؟

تنگ بستانک یا همان بهشت گمشده شیراز همانطور که واضح و مبرهن است، در استان فارس و 120 کیلومتری شمال غربی شهر شیراز قرار دارد و منطقه‌ای 20 هزار هکتاری را شامل می‌شود. بخش‌های مختلف این منطقه در ارتفاعی بین 1700 تا 3700 متر از سطح دریا قرار دارند. این ارتفاع در بخش‌های مختلف متغیر است و میانگین ارتفاع این منطقه 2000 متر برآورد شده است.

از طرفی بهشت گمشده در نزدیکی روستای دشتک و در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت قرار دارد. منطقه تنگ بستانک در مجاورت رشته‌کوه دنا قرار گرفته است و دامنه‌هایی با پوشش جنگلی جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. از دیگر مواردی که این منطقه را بیشتر ارزشمند کرده است، آب و هوای معتدل و ییلاق‌های سرسبز و متعدد آن است که برای گردشگران و اهالی استان فارس به مثابه یک بهشت گمشده می‌ماند.

آدرس تنگ بستانک: استان فارس، 120 کیلومتری شمال غربی شیراز، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، تنگ بستانک

تنگ بستانک کجاست؟

مسیر دسترسی به بهشت گمشده

برای رفتن به تنگ بستانک یا بهشت گمشده دو مسیر وجود دارد که یکی از مرودشت و دیگری از بیضا می‌گذرد. از شیراز تا مرودشت حدود 50 کیلومتر فاصله وجود دارد و از طرف دیگر دو برابر این مسیر را از مرودشت تا کامفیروز، یعنی 100 کیلومتر باید پیمود. به‌طورکلی برای پیمودن این مسیر، بیش از 2 ساعت زمان لازم است. برای رفتن به تنگه بستانک از طریق جاده مرودشت، باید از خروجی شمال شیراز، وارد بزرگراه مرودشت-شیراز شوید و قبل از ورود به مرودشت، مسیر خود را به سمت چپ جاده کج کنید. این جاده که مرودشت-کامفیروز نام دارد، در نهایت و پیش از رسیدن به روستای خانیمن با تابلوی خروجی به سوی تنگ بستانک روبرو خواهدی شد.

البته مسافت مسیر دیگر که از جاده بیضا می‌گذرد، حدود 120 کیلومتر است و مسافت نسبتا کوتاه‌تری برای رفتن به تنگ بستانک است. برای رفتن از این مسیر، ابتدا از شمال غربی شیراز وارد جاده روستای بیضا شوید. بدین ترتیب پس از عبور از روستای بیضا، از روستای پشت باغ نیز باید بگذرید و از خروجی سمت راست جاده به‌طرف روستای هفت‌خوان حرکت کنید. پس از حرکت به سوی روستای هفت‌خوان به سمت چپ حرکت کنید تا بخش کامفیروز، این مسیر را ادامه دهید. پس از آنکه از کامفیروز عبور کردید، نرسیده به روستای مِهِنجان به تنگ بستانک می‌رسید.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک، جاده‌ای کاملا آسفالت شده است و از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی برخوردار است. از جمله امکانات رفاهی منطقه تنگ بستانک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق
  • باربیکیو
  • میز و نیمکت
  • سطل‌های زباله
  • سرویس‌های بهداشتی

یکی از تفریحات پرطرفدار در این منطقه، اسب‌سواری و الاغ‌سواری با اسب و الاغ‌های اهالی منطقه است.

مسیر دسترسی به بهشت گمشده

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده

شاید انتخاب زمان مناسب برای سفر به بهشت گمشده شیراز برای بسیاری از گردشگران یک چالش باشد و بسیاری سردرگم باشند که واقعا چه زمانی بهترین زمان برای سفر به بهشت گمشده شیراز است. اما شاید بتوان همانند بسیاری از جاهای دیدنی کوهستانی، بهار و تابستان را بهترین زمان برای سفر به بهشت گمشده شیراز تصور کرد؛ زیرا باغ‌ها و جنگل‌های این منطقه در بهترین حالت خود قرار دارند و سرسبز و پربار هستند.

از سفر به بهشت گمشده در فصل بهار به هیچ وجه نمی‌توان صرف نظر کرد؛ زیرا درختان و گیاهان در این فصل شکوفه کرده و آب و هوای این منطقه نیز بسیار معتدل و خنک است. اردیبهشت ماه را می‌توان نقطه عطف این منطقه دانست و بهشت گمشده در این ماه شکوفا می‌شود.

از طرفی اگر با آب و هوای نسبتا سرد فصل پاییز مشکلی ندارید، می‌توانید با پایان تابستان، سفر خود را به این منطقه آغاز کنید. زیبایی درختان زرد و نارنجی بهشت گمشده خارج از تصور است و درختانی که رنگ سبز خود را باخته و در نهایت زرد، نارنجی و قرمز می‌شوند جلوه منحصربه‌فردی به این منطقه بخشیده‌اند. اگر سابقه مسافرت در فصل زمستان را نیز دارید، بهشت گمشده می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های روی میز باشد و کافی است لباس گرم همراه خود داشته باشید تا سفر پرباری داشته باشید.

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده

جاهای دیدنی اطراف تنگ بستانک شیراز

بهشت گمشده شیراز در میان جاهای دیدنی مختلفی قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی مختلفی در اطراف آن وجود دارند. از این رو در مسیر رفتن به تنگ بستانک می‌توانید از این جاهای دیدنی بازدید کنید تا لذت گردشگری و مسافرت خود را چند برابر کنید؛ البته هنوز هم تمرکز ما بر تنگ بستانک شیراز است و توصیه ما به شما نیز همین متمرکز ماندن بر تنگ بستانک است. از جمله جاذبه‌های طبیعی اطراف تنگ بستانک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رود کُر
  • سد درودزن
  • آبشار مارگون
  • روستاهای بخش کامفیروز: مهنجان، جیدرزار، بیضا و دشتک
  • تنگ براق
  • دشت رامجرد
  • دریاچه بختگان

البته جاهای دیدنی شیراز در اطراف تنگ بستانک فقط به جاذبه‌های طبیعی آن خلاصه نمی‌شوند و آثار تاریخی مشهوری چون تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب در نزدیکی این منطقه قرار گرفته‌اند. این آثار تاریخی به‌ترتیب 120، 104 و 116 کیلومتر تا تنگ بستانک فاصله دارند و از این رو شهرستان مرودشت را یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران می‌پندارند.

همانطور که از نام این آثار طبیعی مشخص است، نمی‌توان به سادگی از کنار این آثار تاریخی عبور کرد و گویی شناسنامه ایران را در این منطقه قرار داده‌اند. در ادامه نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به بهشت گمشده را آورده‌ایم تا اطلاعات دقیق‌تری نسبت به این مکان‌ها بدست آورید.

جاهای دیدنی اطراف تنگ بستانک شیراز

رود کُر

رود کُر با 280 کیلومتر طول، بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است که در شمال غربی شهر شیراز، در شهرستان مرودشت و در مجاورت سد درودزن قرار گرفته است. رود کر نه‌تنها بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است، قاعدتا پرآب‌ترین رودخانه استان فارس نیز هست. این موضوع سبب شده است تا برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف، ضمن تامین آب آشامیدنی شهر شیراز و روستاهای اطراف مورد استفاده قرار گیرد. نام رودخانه کر از یک واژه هخامنشی گرفته شده است و کر در زمان‌های گذشته به‌معنای پسر آمده است و جالب آنکه در گذشته رشته‌کوه زاگرس نیز همین بوده است.

رودخانه کر در واقع از کوه سید محمد و پالانگری واقع در شهرستان اقلید سرچشمه گرفته است. در ادامه مسیر پس از پیوستن تعدادی از چشمه‌های کوچک و بزرگ شهرستان اقلید با رود کر، از تنگه براق عبور می‌کند و وارد مرودشت می‌شود. رود کر در ادامه مسیر از سد درودزن عبور کرده و وارد دشت رامجرد می‌شود و سپس حجم بزرگی از آب وارد بخش کربال می‌شود. این رودخانه در نهایت پس از عبور از شهر شیراز و در سیاه زار به دریاچه بختگان سرازیر می‌شود.

رود کُر

بخش کامفیروز و روستای بیضا

یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف تنگ بستانک و زیبایی‌های بهشت گمشده کوچه‌باغ‌های روستاهای بخش کامفیروز و روستای بیضا هستند و این کوچه‌باغ‌ها همان کوچه‌هایی هستند که آرزو دارید در آن‌ها قدم بزنید. البته جاذبه‌های روستای بیضا فقط به کوچه‌باغ‌های آن خلاصه نمی‌شوند و پیشینه تاریخی طولانی این روستا نیز حائز اهمیت است؛ چه کسی باورش می‌شود، زمانی در این روستا یک قصر مرمرین و سفیدرنگ ساخته شده است!

خاک این روستا مایل به رنگ سفید است و به‌همین دلیل این روستا را بیضا می‌نامند. این روستا و دیگر روستاهای بخش کامفیروز محل مناسبی برای اقامت گردشگران هستند و فاصله چندانی با تنگ بستانک ندارند. از تنگ بستانک تا روستای بیضا حدود 62 کیلومتر فاصله وجود دارد.

بخش کامفیروز و روستای بیضا

روستای دشتک

روستای دشتک دیگر روستای تاریخی و دیگر جاذبه گردشگری اطراف بهشت گمشده شیراز است. قدمت این روستا به قرن هفتم هجری باز می‌گردد؛ البته آثار تاریخی مختلفی نیز در این روستا کشف شده است که متعلق به دوران هخامنشیان هستند. به‌دلیل قرارگیری این روستا در یک دشت کوچک، آن را روستای دشتک می‌نامند.

شاید جالب باشد این را بدانید که در گذشته نه چندان دوری برای رفتن به این روستای باید پلکانی هزار پله‌ای را از پیش رو بردارید تا به روستا برسید؛ هرچند اکنون مسیر مناسبی برای تردد در این روستا تعبیه شده است. البته هنوز منازل مسکونی اهالی روستای دشتک به‌صورت پلکانی بنا شده‌اند و شباهت زیادی با خانه‌های پلکانی ماسوله دارند.

این روستا به‌دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی، آب و هوایی کوهستانی دارد و تابستان‌های خنکی دارد. نکته جالب دیگری در رابطه با این روستا وجود دارد و آن گویش دشتکی اهالی روستا است که بسیاری از کلمات مورد استفاده در صحبت‌هایشان، ریشه‌ای پهلوی و باستانی دارند. برای رفتن از تنگ بستانک تا روستای دشتک باید مسافتی تقریبا 50 کیلومتری را بپیمایید.

روستای دشتک

سد درودزن (سد داریوش)

سد درودزن در سال 1351 شمسی در 50 کیلومتری شمال غربی مرودشت و روی رود کر ساخته شده است. همانطور که در بخش معرفی رود کر به این موضوع اشاره شد، از این سد برای تامین آب آشامیدنی شهرهای شیراز، مرودشت و روستاهای اطراف استفاده می‌شود. از طرفی آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های منطقه مرودشت و کامفیروز که در اطراف این سد قرار دارند نیز به‌واسطه آب دریاچه سد درودزن انجام می‌شود. این سد در ابتدا داریوش نام داشته است و پس از انقلاب نام آن را به درودزن که نام یکی از روستاهای اطراف سد است، تغییر داده‌اند.

دریاچه سد درودزن مکان مناسبی برای کمپینگ و ماهی‌گیری است؛ البته ورود به این سد باید از آبفا، مجوز دریافت کنید. سد درودزن امکانات رفاهی زیادی ندارد و فقط یک سکوی بتنی برای اسکان و سرویس بهداشتی دارد. برای رفتن از بهشت پنهان شیراز به سد درودزن دو مسیر وجود دارد که کوتاهترین مسیر از جاده مرودشت-کامفیروز می‌گذرد و 30 کیلومتر طول دارد.

سد درودزن (سد داریوش)

تنگه براق

تنگه براق یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر شیراز است که در نزدیکی روستایی با همین نام و در 190 کیلومتری شهر شیراز و 80 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اقلید قرار گرفته است. این تنگه فاصله چندانی با تنگ بستانک ندارد و جالب آنکه علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی مهمی در این منطقه قرار دارند. تنگه براق در واقع در واقع شکافی بین دو کوه است که ارتفاع دیواره‌های آن به 100 متر می‌رسد و دره‌ای با عرض 40 متر ایجاد کرده‌اند. از میان این تنگه آب زلال رود کرمی‌گذرد و مناظر زیبایی را پدید آورده است.

آب و هوای تنگه براق در فصول گرم سال، معتدل و خنک است و جزو مناطق ییلاقی محسوب می‌شود. در نزدیکی این تنگه یک آبشار زیبا از صخره‌های آهکی سرازیر شده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اما همانطور که در متن اشاره کردیم، این تنگه از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است و در این منطقه یک کتیبه از دوران ساسانیان به یادگار مانده است.

این کتیبه بر روی سنگ‌های آهکی، در 15 سطر به دو زبان پهلوی اشکانی و ساسانی در وصف تیراندازی‌های شاپور اول حکاکی شده است. در مسیر رفتن از تنگ بستانک به تنگه براق این موضوع را در نظر داشته باشید که دو مسیر وجود دارد که یکی 69 کیلومتر و دیگری 47 کیلومتر است؛ اما مسیر 47 کیلومتری جاده ناهموار و پپیچ‌وخمی دارد و از این رو بهتر است احتیاط کنید. اگر قصد دارید از مسیر کوتاه‌تر استفاده کنید، پس از خروج از بهشت گمشده از پل رود کر عبور کنید.

تنگه براق

تنگ گمبیل

تنگ گمبیل منطقه‌ای سرسبز و زیباست که در نزدیکی روستای «ساران بهشت مکان» یا «بِشمَکان» و در فاصله 64 کیلومتری تنگ بستانک قرار دارد. این دره زیبا یکی دیگر از دره‌های شگفت‌انگیز اطراف بهشت گمشده شیراز است که در ارتفاعات رشته‌کوه دنا شکل گرفته است.

رودخانه پرآب کر در مسیر خود همانند تنگ بستانک و تنگه براق، از میان این دره نیز می‌گذرد. عشایر قشقایی علاقه خاصی به این منطقه دارند و بهار و تابستان خود را در این منطقه می‌گذرانند. از جمله زیبایی‌های تنگ گمبیل می‌توان به رویش درختان سیب و سپیدار در کنار علفزارهای شبدر و یونجه اشاره کرد.

تنگ گمبیل

اقامت در بهشت گمشده شیراز

برای اقامت در بهشت گمشده شیراز گزینه‌های مختلفی بر روی میز است و می‌توان از میان روستاهای اطراف و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف این منطقه، انتخاب معقولی داشت. البته می‌توان در شهرهای نزدیکی که در اطراف تنگ بستانک قرار دارند، اقامتگاه‌های مجهزتری چون هتل و مسافرخانه وجود دارند. از آنجایی که بهشت گمشده مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است و اقامتگاه‌های بوم‌گردی مناسبی در اطراف این منطقه در نظر گرفته شده است.

از طرفی اگر از علاقه‌مندان کمپینگ و طبیعت‌گردان مجرب هستید، شاید ترجیح دهید تا در عوض اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های چندستاره، در دل طبیعت زیبای تنگ بستانک اقامت کنید. از آنجایی که امکانات رفاهی مناسبی چون سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق‌های چوبی در بهشت گمشده شیراز تعبیه شده است، نگرانی بابت فقدان این امکانات نخواهید داشت. برای اتراق و کمپ کردن در طبیعت زیبای تنگ بستانک، فصل بهار و تابستان نسبت به دو فصل دیگر، گزینه‌های بهتری هستند و این منطقه در این فصول در بهترین حالت خود قرار دارد.

اما همانطور که در ابتدا نیز این نکته را گوشزد کردیم، لازم است تا دوباره یادآوری کنم؛ اگر قصد دارید در طبیعت زیبای بهشت گمشده شیراز اتراق کنید، ز آسیب‌رسانی به طبیعت و زباله ریختن در منطقه خودداری کنید. اجازه دهید بهشت گمشده نیز خاطرات خوشی از شما در دل خود داشته باشد و جای پای خود را بر قلب شکسته آن نگذارید.

اقامت در بهشت گمشده شیراز

پوشش گیاهی و جانوری بهشت پنهان

آب و هوای مناسب منطقه بهشت پنهان سبب رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه شده است. در سراسر منطقه تنگ بستانک و اطراف آن، درختان پسته و بادام، زرشک و بلوط می‌رویند و محصولات یان درختان نیاز اهالی را از دیگران برطرف کرده است. همچنین رشد انواع گیاهان دارویی در جنگل‌های سرسبز بهش پنهان چشم‌گیر است و از جمله این گیاهان می‌توان به گیاهان خارشتر، گون، درمنه و شیرین بیان اشاره کرد.

از آنجایی که بهشت پنهان در مجاورت رودخانه کر و سد درودزن قرار دارد، کشاورزان و باغداران این منطقه نگرانی برای آبیاری زمین‌های خود ندارند. از طرف دیگر آب مورد نیاز روستاهای اطراف این منطقه نیز به‌واسطه وجود این دو مهم تامین شده است.

کف زمین‌های تنگ بستانک دارای پوششی کاملا سنگی و صخره‌ای است و بدین سبب، بستر مناسبی برای روییدن درختانی چون گردو، چنار و از این دست درختان فراهم شده است. در مسیر رفتن به بهشت پنهان فراموش نکنید تا از روستاهای اطراف و کوچه‌باغ‌های زیبای آن‌ها بازدید کنید. شالیزارهای زیبا و جنگل‌های بلوط در پس روستاهای اطراف این منطقه قرار دارند و منظره چشم‌نوازی را از دور پدید آورده‌اند.

همانند پوشش گیاهی تنگ بستانک، گونه‌های جانوری متنوعی در این منطقه وجود دارند و آب و هوای منطقه و پوشش گیاهی متنوع آن، سبب شده است تا حیوانات و پرندگان زیادی به این منطقه کشانده شوند. از جمله حیوانات و پرندگان بهشت گمشده می‌توان به پرندگان شکاری، خرس قهوه‌ای، روباه، بز وحشی، قوچ، خرگوش، میش، مرال، سمور و سنجاب اشاره کرد.

پوشش گیاهی و جانوری بهشت پنهان

سخن پایانی

اگر با ما همراه بوده باشید، قطعا می‌دانید که تنگ بستانک همان بهشت گمشده شیراز است که در دل کوهستانی در نزدیکی روستاهای دشتک و بیضا در منطقه کامفیروز پنهان شده است. این بهشت گمشده آنچنان طبیعت زیبایی دارد که منطقه‌ی چهارفصل محسوب می‌شود، ولی بهارش چیز دیگری است. حال اگر قصد دارید تا سفر جامعی داشته باشید و قبلا شیراز را زیر و رو کرده‌اید، بهتر است سری به اطراف شهر شیراز بزنید و بهشت گمشده شیراز را پیدا کنید؛ چون اگر آرامگاه حضرات حافظ و سعدی را دیده باشید و تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم و نقش رجب نیز برایتان تازگی ندارند، بهشت گمشده‌ای در همان نزدیکی منتظرتان است تا حال و هوایتان را تغییر دهد.

نظر شما درباره بهشت گمشده شیراز چیست؟ آیا به‌نظر شما شایسته دریافت لقب بهشت گمشده هست؟ اگر تجربه سفر به بهشت گمشده شیراز را داشته‌اید و از جاهای دیدنی اطراف بهشت گمشده شیراز بازدید کرده‌اید، نظر و تجربه خود را با ما در این مورد به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهشت گمشده شیراز در فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شهر شیراز و در شهرستان مرودشت، واقع در بخش کامفیروز قرار دارد.

بهشت گمشده شیراز در واقع همان تنگ بستانک است که گردشگران برای اولین بار آن را بهشت پنهان خواندند.

زیبایی‌های غیرقابل وصف این منطقه و از طرفی ناشناخته بودن آن برای سالیان دراز به علتی تبدیل شد تا این منطقه را بهشت پنهان یا بهشت گمشده بخوانند.

در منطقه بهشت گمشده شیراز امکانات رفاهی مناسبی از قبیل آلاچیق‌های چوبی و سرویس بهداشتی وجود دارد و امکان اتراق شبانه و کمپینگ وجود دارد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام بهشت گمشده 80کیلومتری شیراز ونزدکترین جابه آن خودشهرکامفیروزمشهدوبیلواست 30کیلومتری بیضا خروجی آن هم ازآزادراه شیرازاصفهان راحت ترین راه دسترسی به آن است ممنون بابت معرفیتون

    آیا مفید بود؟