راهنمای سفر به آلاچاتی | شهری با خانه های رنگی در ترکیه

راهنمای سفر به آلاچاتی | شهری با خانه های رنگی در ترکیه

ترکیه جهان‌گردی

سفر به آلاچاتی، شهری ساحلی زیبا در غرب ترکیه، با خانه‌های رنگارنگ، خیابان‌های باریک و جذاب، مقصد ایده‌آلی و آرامش‌بخش برای استراحت است. این شهر که در گذشته به عنوان یک بندر مهم شناخته می‌شد، امروزه به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه تبدیل شده است. در این مقاله به معرفی راه‌های دسترسی به آلاچاتی و راهنمای سفری خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی به آن می‌پردازیم. با مجله پته همراه باشید. 

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

آلاچاتی شهری کوچک و تاریخی در استان ازمیر واقع در غرب کشور ترکیه است. در دوران باستان، آلاچاتی از شهرهای یونان و روم باستان بود که با پیروزی امپراتوری عثمانی، آلاچاتی نیز به استعمار عثمانی‌ها درآمد. آلاچاتی به روستای یونانی نشین نیز معروف بود که در سال ۱۹۲۳ با مبادله جمعیت بین ترکیه و یونان، ساکنان یونانی منطقه، جای خود را به مهاجران ترک از جزایر یونان دادند و این شهر تماما ترکی شد.

از سال ۱۹۹۰ به بعد گردشگران زیادی با نیت دیدن فرهنگ و سنت مردم آلاچاتی به آن‌جا سفر می‌کردند. امروزه هم آلاچاتی به خاطر معماری سنتی، بادبانی، موج‌سواری و غذاهای محلی‌اش شهرت دارد و یکی از مقاصد گردشگری مهم در ترکیه محسوب می‌شود.

مسیرهای دسترسی به آلاچاتی

آلاچاتی، با سواحل فیروزه‌ای و خانه‌های رنگارنگش، مقصدی رویایی برای هر مسافری است. خوشبختانه، از ایران راه‌های مختلفی برای رسیدن به این بهشت آبی وجود دارد. شما می‌توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به آلاچاتی برسید، هر کدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به بودجه، زمان و ترجیحات خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. مسیرهای دسترسی به آلاچاتی: 

سفر به آلاچاتی با هواپیما

هواپیما، سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به آلاچاتی است. پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه ازمیر (نزدیک‌ترین فرودگاه به آلاچاتی) وجود ندارد، اما می‌توانید از تهران به ازمیر با یک یا دو توقف پرواز کنید. مدت زمان پرواز تهران ازمیر حدودا ۵ تا ۱۳ ساعت است. پس از رسیدن به فرودگاه ازمیر باید با ماشین حدودا ۴۰ – ۵۰ دقیقه یا با اتوبوس ۹۰ دقیقه در مسیر باشید تا به آلاچاتی برسید.

سفر به آلاچاتی با قطار

اگر به دنبال یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی هستید، قطار می‌تواند انتخابی هیجان‌انگیز باشد. با قطار، می‌توانید از تهران تا استانبول سفر کنید. البته توجه داشته باشید که مسیر مستقیم قطار از تهران به استانبول وجود ندارد و باید از طریق وان و آنکارا با استفاده از پرواز، اتوبوس و یا کشتی به استانبول بروید. این سفر حدود ۸۰ تا ۹۰ ساعت طول می‌کشد، اما فرصتی بی‌نظیر برای تماشای مناظر خیره کننده شمال غربی ایران و شرق ترکیه است.

سفر به آلاچاتی با اتوبوس

اگر اهل رانندگی‌های طولانی نیستید و ترجیح می‌دهید با وسایل نقلیه سفر کنید، استفاده از بلیط اتوبوس می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد. از تهران، پایانه بیهقی و همینطور ترمینال مرکزی تبریز، اتوبوس‌های مستقیم به استانبول وجود دارد. پس از رسیدن به استانبول می‌توانید با اتوبوس یا هواپیما به ازمیر و سپس به آلاچاتی بروید.

سفر به آلاچاتی با خودروی شخصی

سفر با خودروی شخصی،  آزادی و انعطاف‌پذیری بی‌نظیری به شما می‌دهد. می‌توانید هر کجا که خواستید نگه دارید و از طبیعت و مناظر زیبا لذت ببرید. فاصله تهران تا آلاچاتی با ماشین شخصی، حدود ۳۰ ساعت، از اصفهان ۳۶ ساعت، از شیراز ۴۰ ساعت، از مشهد ۴۳ ساعت و از بندرعباس ۴۵ ساعت است. اگر تصمیم به سفر با ماشین شخصی دارید حتما به نکات زیر توجه فرمایید:

  • حتما گواهینامه بین‌المللی خود را از چند ماه قبل درخواست دهید.
  • پیش از سفر پلاک بین‌المللی ماشین را دریافت کرده باشید.
  • تا یک روز مانده به سفر عوارض خروج از کشور خود و همراهانتان را پرداخت کرده باشید.
  • مقداری پول نقد برای پرداخت هزینه بنزین همراه خود داشته باشید. لازم است بدانید که قیمت بنزین در ترکیه گران‌تر از ایران است.
  • مناسب‌ترین مرز را برای عبور خود انتخاب کنید. مرزهای بازرگان، رازی و سرو برای ورود به ترکیه از ایران مناسب هستند. مرز بازرگان، به دلیل فاصله کم و امکانات رفاهی بیشتر، انتخاب بهتری است.

سفر از مرکز آلاچاتی به شهرها و روستاهای نزدیک

آلاچاتی در مجاورت دریای اژه قرار دارد و مناطقی با جاذبه‌های گردشگری در اطراف آن واقع شده‌اند. در این بخش، به برخی از شهرها و روستاهای نزدیک آلاچاتی می‌پردازیم.

  • ازمیر: آلاچاتی ۷۵ کیلومتر با ازمیر فاصله دارد. ازمیر یکی از شهرهای دیدنی و زیبای ترکیه است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، مانند آسانسور تاریخی، موزه آتاتورک، مسجد حصار و…
  • چشمه: آلاچاتی تنها ۱۰ کیلومتر با شهر چشمه فاصله دارد. کاروانسراها، کلیساها، مساجد و ساحل‌های چشمه از جاذبه‌های این شهر هستند که گردشگران را جذب خود می‌کنند.

با توجه به نزدیکی آلاچاتی به این شهرها و روستاها، می‌توانید در برنامه سفر خود، بازدید از این مناطق را نیز در نظر بگیرید.

فاصله استانبول تا آلاچاتی چقدر است؟

فاصله استانبول تا آلاچاتی حدود ۵۶۰ کیلومتراست که البته این فاصله مسافت زمینی است و بسته به مسیر انتخابی شما ممکن است کمی فاصله و مدت زمان متفاوت باشد. برای سفر از استانبول به آلاچاتی چندین گزینه دارید که می‌توانید مناسب‌ترین را انتخاب کنید:

  • هواپیما: سریع‌ترین راه، پرواز به فرودگاه عدنان مندرس ازمیر (ADB) و سپس کمتر از ۱ ساعت راه با ماشین تا آلاچاتی است.
  • ماشین شخصی: از استانبول تا آلاچاتی با ماشین شخصی حدود ۸ – ۹ ساعت فاصله است.
  • اتوبوس: برای رسیدن به آلاچاتی از استانبول با اتوبوس باید حدود ۱۰- ۱۲ ساعت در مسیر باشید.

آب‌‌ و هوای آلاچاتی

آلاچاتی به دلیلی نزدیکی به دریای اژه آب‌وهوای معتدل و مدیترانه‌ای دارد. به طور میانگین دمای هوا در طول سال از ۱۷ درجه بالاتر یا پایین‌تر نمی‌رود. به همین سبب، تابستان‌ها و بهارهای دلچسبی دارد. از طرف دیگر زمستان و پاییز آلاچاتی نیز چندان سرد نیست. در زمستان شب‌ها با وجود دمای پایین هوا و بارش باران بیشتر، هوا چندان سرد نمی‌شود و دمای معتدل و خنک خود را حفظ می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به آلاچاتی

اگر به دنبال تجربه‌ای بی‌نظیر و به یادماندنی در آلاچاتی هستید، فصل بهار (مارس تا مه) و تابستان (ژوئن تا سپتامبر) بهترین گزینه‌ها برای سفر به آلاچاتی هستند. بهار، با هوای خوب، ایده‌آل‌ترین زمان برای گشت‌وگذار در این شهر تاریخی است. در همین حال، تابستان با آفتاب درخشان و شرایط مناسب برای موج‌سواری و تفریحات آبی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند.

اگر برنامه سفر خود را برای بهار و ایام نوروز می‌چینید حتما تاریخ و مکان برگزاری جشن عید نوروز را تحقیق کنید. در این ایام در آلاچاتی به مناسبت عید نوروز و سال نوی شمسی جشن‌های متعددی برگزار می‌شود.

حمل‌ ونقل در آلاچاتی چطور است؟

آلاچاتی شهری با بافت قدیمی است. برای حمل و نقل بین شهری در آلاچاتی می‌توان از دولموش و تاکسی استفاده کرد که به صورت مرتب به شهرهای ازمیر و چشمه در حرکت‌اند. در خود آلاچاتی اما داستان متفاوت است. این شهر در بیشتر مسیرهایش اجازه ورود ماشین وجود ندارد و باید به صورت پیاده در میان بیشتر جاذبه‌های آلاچاتی در رفت‌و‌آمد باشید. اجاره دوچرخه در آلاچاتی امری بسیار مرسوم است و می‌توان با این وسیله نقلیه به راحتی در کوچه پس کوچه‌های زیبای این شهر رفت‌و‌آمد کرد. 

اقامت در آلاچاتی ترکیه ‏

آلاچاتی به هتل‌های بوتیک معروف است. این هتل‌ها اغلب در خانه‌های سنگی قدیمی قرار دارند که بازسازی شده‌اند و دکوراسیون منحصر به فردی دارند. این هتل‌ها معمولاً امکانات مدرن را با زیبایی‌شناسی سنتی ترکیب می‌کنند. همچنین این شهر پر از هاستل‌ها و ویلاها و منازل اجاره‌ای شخصی است و با هر بودجه‌ای می‌توان در آلاچاتی اقامت کرد. 

هتل های معروف آلاچاتی

در آلاچاتی هتل‌هایی وجود دارد که با امکانات فراوان مانند: رستوران، استخر اختصاصی و سالن ماساژ و …می‌تواند از شما میزبانی کند. این هتل‌ها به علت مدرن بودن و متفاوت بودن با شکل کلی شهر در بیشتر موارد از هتل بوتیک‌ها ارزان‌تر هستند. هتل های معروف آلاچاتی عبارت‌اند‌از: 

  • Design Plus Seya Beach Hotel
  • Beyza Kapi Boutique Hotel
  • The Stay Alacati Warehouse
  • Gaia Hotel
  • Erendira Butik Hotel

هتل بوتیک یا اقامتگاه بومگردی آلاچاتی

خانه‌هایی که در دل سنگ‌ها بازسازی شده و با زیبایی فراوانی همراه است، همین اقامتگاه‌های بومگردی است. مردم از سراسر جهان برای گذراندن شب در این هتل بوتیک‌ها و درک حس و حال زندگی در آن‌ها به آلاچاتی سفر می‌کنند. اقامتگاه‌های معروف آلاچاتی عبارت‌اند‌از:

  • Rebetiko
  • Naz kanak
  • Banana Alacati Wellness
  • Derin Alacati
  • Morisi Avlu Alacati

ویلاهای آلاچاتی

اجاره ویلا در آلاچاتی، به ویژه برای گروه‌های بزرگ یا خانواده‌ها، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. ویلاها معمولا دارای امکانات رفاهی مانند استخر، باغ، و آشپزخانه هستند و فضایی خصوصی و راحت را برای تفریح و جمع شدن خانواده‌ها دور هم فراهم می‌کند. ویلاهای معروف آلاچاتی عبارت‌اند‌از:

  • Cumbali
  • Vagoon house
  • Voger Alacati Koyici
  • Villa Renk Alacati
  • Alachua House

رزرو اقامتگاه در آلاچاتی

وب‌سایت‌هایی مانند Booking.com، Airbnb، و TripAdvisor برای رزرو اقامتگاه در آلاچاتی گزینه مناسبی هستند. این وبسایت‌ها با قرار دادن مشخصات کامل انواع اقامتگاها، می‌توانند به راحتی نیاز شما را برای اقامت در آلاچاتی برآورده کنند. 

غذاهای محلی و سنتی آلاچاتی

در آلاچاتی غذا بخش اصلی زندگی و فرهنگ مردم را تشکیل می‌دهد. جمع شدن دور میز و صحبت کردن هنگام غذا یکی از رسوم مردم آلاچاتی است. صبحانه‌های مفصل و عصرانه‌های دلپذیر از معروف‌ترین غذاهای این شهر است. این شهر که در نزدیکی دریای اژه قرار دارد، به خاطر غذاهای دریایی تازه و خوشمزه خود نیز معروف است. مانند مردم ایران، مردمان آلاچاتی غذاهای مختلفی از ترکیب گوشت، مرغ، سبزیجات و ادویه درست می‌کنند.

میدیه دولما، بالیک اکمک، لاهماجون، شیش کباب و پیده بخشی از غذاهای اصلی سنتی آلاچاتی محسوب می‌شود. همچنین دسرهایی مانند: تالاش، کادایف و شکر پاره از دیگر غذاهای محبوب آلاچاتی معروف می‌شود. در این شهر به علت داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک با کشور یونان غذاهایی مانند: موساکا، سوفلاکی و گیرو را نیز خواهید یافت. 

رستوران‌های معروف آلاچاتی

رستوران‌های آلاچاتی هر کدام تم مخصوص خود را دارند و این رستوران‌ها هر کدام به یک غذای محلی معروف هستند. پیدا کردن رستوران‌های آلاچاتی کار دشواری نیست اما این‌که بدانید هر رستوران چه غذایی را دارد، در سفر به این شهر می‌تواند برایتان مفید باشد. رستوران‌های معروف این شهر عبارت‌اند‌از: 

  • توپراک (Toprak): یکی از رستوران‌های محبوب و قدیمی آلاچاتی که غذاهای سنتی ترکی، به خصوص کباب‌های خوشمزه را ارائه می‌دهد.
  • کوره (Koru): رستورانی با فضای سنتی و دنج که غذاهای خانگی و محلی ترکی را با استفاده از مواد اولیه تازه و باکیفیت سرو می‌کند.
  • اُزلو (Ozlu): رستورانی با منظره‌ای زیبا که غذاهای دریایی تازه و خوشمزه، همراه با کباب‌های ترکی و غذاهای محلی را ارائه می‌دهد.
  • آلاچاتی کبابی (Alaçatı Kebabı): رستورانی که به کباب‌های خوشمزه و سنتی خود شهرت دارد و یکی از انتخاب‌های خوب برای دوستداران کباب است.
  • مِهتاب (Mehtap): رستورانی با فضای رمانتیک که غذاهای سنتی ترکی و غذاهای دریایی تازه را در فضایی دلنشین سرو می‌کند.
  • آلاچاتی چیتا (Alaçatı Çita): رستورانی با غذاهای ایتالیایی و مدیترانه‌ای که در فضایی شیک و مدرن ارائه می‌شود.
  • آلاچاتی کافه (Alaçatı Cafe): رستورانی با فضای دلنشین که غذاهای بین‌المللی، غذاهای ترکی و دسرهای خوشمزه را سرو می‌کند.
  • مارینا (Marina): رستورانی با منظره‌ای زیبا از دریای اژه که غذاهای مدیترانه‌ای و بین‌المللی را ارائه می‌دهد.
  • کافه لاوی (Cafe Lav): کافه‌ای زیبا و دنج که در یک فضای سنتی و دلنشین، انواع قهوه، دسر و غذاهای سبک را ارائه می‌دهد.
  • کافه سیپر (Cafe Siper): کافه‌ای با فضای رمانتیک و دنج که انواع قهوه، دسر و غذاهای سبک را در فضایی دلنشین سرو می‌کند.
  • آولا آلاکاتی (Avula Alacati ): رستورانی با غذاهای دریایی که منظره زیبایی دارد.
  • دنیز پیده (Deniz Pide ): رستورانی با غذاهای سنتی که بیشتر بر پایه گوشت گوسفند تازه طبخ می‌شود.

غذاهای ارگانیک و خاص آلاچاتی

در رستوران‌های آلاچاتی همراه با غذاهای سنتی و دریایی انواع غذاهای ارگانیک و خاص این شهر نیز سرو می‌گردد. وجود زیتون‌های خاص ارگانیک و چندین گیاه معطر و سبزیجات خاص که بدون دخالت سموم و مواد شیمیایی کشت می‌شود، غذاهای ارگانیک آلاچاتی را معروف کرده است.

انواع شیرینی و صبحانه در این شهر وجود دارد که به صورت ارگانیک تهیه شده و می‌توانید از کافه‌ها و رستوران‌های آلاچاتی تهیه کنید. کامارو‌چو و بویاما از میان وعده‌ها و صبحانه‌های ارگانیک معروف این شهر محسوب می‌شوند. 

بازارها و مراکز خرید آلاچاتی

شهر آلاچاتی با معماری زیبا دارای بازارهای قدیمی و بوتیک های شیک و سنتی فراوان است. در خیابان کمال، بازار آلاچاتی چارشی قرار دارد. این بازار که یکی از بازارهای قدیمی این شهر است، به صورت سرپوشیده و پر از غرفه‌های مختلف است. در بازارهای آلاچاتی چانه‌زنی همچنان یک عرف محسوب می‌شود و هنگام خرید حسابی سر قیمت با فروشنده چانه بزنید.

دیگر ویژگی بازارهای آلاچاتی قیمت مناسب است. با توجه به اینکه این شهر یک شهر توریستی محبوب تلقی می‌شود، اما همچنان قیمت اجناس بازارهایش مقرون به صرفه محسوب می‌شود. شنبه بازار آلاچاتی، جایی برای پیدا کردن انواع مواد غذایی محلی این شهر و ادویه و روغن زیتون آلاچاتی محسوب می‌شود. پس از این دو بازار، بازار ماهی آلاچاتی با انواع ماهیان دریایی، بازاری محبوب و معروف در این شهر محسوب می‌شود. 

سوغات آلاچاتی

آلاچاتی با داشتن صنایع دستی سنتی، خوراکی های جذاب و جواهرات دست ساز شناخته می شود. در این شهر لوازم چوبی و فرش و گلیم و همچنین لباس های گلدوزی شده با نماد های شهر را می توانید پیدا کنید. عسل آلاچاتی و ترشیجات مختلف آن خوراکی هایی هستند که مشابه آن را جایی نمی توان پیدا کرد.

مواد غذایی شهر را به علت ارگانیک بودن نمی توان مدت زمان زیادی نگه داشت و می توانید آنها را تهیه کرده و در طول سفر میل کنید. صابون های طبیعی آلاچاتی نیز از دیگر سوغاتی های محبوب گردشگران هستند که بوی خاصی در بازارهای محلی این شهر پخش می کنند. 

فرهنگ مردم آلاچاتی

مردم آلاچاتی با داشتن فرهنگی مشابه دیگر مردم ترکیه، فرهنگ نزدیکی به ایران دارند. بیشتر مردم این شهر به پوشیدن شال و کوپال که از لباس های محلی این شهر محسوب می شود، عادت دارند. همچنین اهمیت خانواده در بین مردم آلاچاتی به وضوح احساس می شود و این شهر در روزها پر از جوش و خروش است اما به هنگام شب مردم در کنار خانواده هستند و بیشتر فروشگاه ها تعطیل است. عید قربان و عید غدیر در این شهر جشن و پایکوبی برپاست و حال و هوای شادی در بین مردم احساس می شود. 

جاذبه‌های گردشگری آلاچاتی ترکیه

جاذبه‌های آلاچاتی شامل قسمت های مختلفی می‌شود. شما می‌توانید ساعت‌ها در سواحل این شهر قدم بزنید و از بناهای زیبای آن حیرت کنید. برای دیدن همه جاذبه‌های آلاچاتی نیاز به یک برنامه مشخص دارید تا در تمام طول روز بتوانید به جاذبه‌های آن سر بزنید. جاذبه‌های معروف و دیدنی آلاچاتی به شرح زیر است. 

جاذبه های تاریخی آلاچاتی 

تاریخی که با چند ملت گره خورده است، اسرارها و جاذبه‌های مختلفی را در گوشه کنار این شهر به یادگار گذاشته است. اگر علاقه به دیدن تاریخ غنی این شهر دارید، جاذبه‌های زیر را از دست ندهید. 

قلعه باستانی

در کنار کرانه دریای اژه و رو به منظره شهر آلاچاتی یک قلعه قدیمی با ۵۰۰ سال قدمت قرار دارد. این قلعه از ساعات ابتدایی روز به روی گردشگران باز است و تا ساعت ۷ عصر امکان بازدید دارد. دیدن غروب آفتاب بر فراز قلعه و رو به دریای اژه، منظره‌ای است که شاید دیگر شانس دیدار آن را نداشته باشید.

وجود طراحی سنگی، کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های قلعه شما را با حال و هوای گذشته و مردم این شهر بیشتر آشنا می‌کند. برای دیدن تمام قلعه و جاذبه‌های درون قلعه نیاز به ۱ ساعت گشت و گذار در آن را دارید. 

موزه اشیاء تاریخی 

در محل قلعه باستانی، یک موزه اشیاء تاریخی قرار دارد. در گذشته هر‌گونه حمله که از سمت دریای اژه به این شهر انجام می‌شد، توسط قلعه دفع می‌شد. همین امر باعث شده تا بیشترین آثار باقی‌مانده از تاریخچه آلاچاتی در این موزه نگهداری شود. سلاح جنگی، سکه های باستانی و ظروف سفالی تاریخی در این موزه به نمایش در آمده است. 

آسیاب‌های بادی دئیرمنلری

این آسیاب‌ها نماد شهر آلاچاتی هستند. آسیاب‌های بادی دئیرمنلری در سال ۱۸۵۰ توسط یونانی‌ها در مرتفع‌ترین نقطه شهر ساخته شد. این آسیاب‌ها برای آرد کردن گندم در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پس از گذشت سال‌ها امروزه در این محل یک پارک زیبا با چندین آسیاب دیگر ساخته شده که در هنگام طلوع و غروب خورشید، منظره زیبایی دارد. آسیاب‌های بادی دئیرمنلری امروزه دیگر کار نمی‌کنند اما زیبایی نمای آجری سنتی آنها سالانه گردشگران را به این قسمت از شهر می‌کشاند. 

مسجد بازار آلاچاتی

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی آلاچاتی، مسجد بازار آلاچاتی است. در سال ۱۸۴۷ این مسجد توسط یونانی‌ها ساخته شد. در ابتدا از این مسجد به عنوان کلیسا استفاده می‌کردند، اما با روی کار آمدن حکومت عثمانی این کلیسا تبدیل به مسجد شد. ساخت ساده و استفاده از سنگ‌های یک رنگ، تفاوت زیادی با دیگر مساجد ترکیه دارد و همین موضوع باعث جذابیت بیش از پیش این مسجد شده است. 

خیابان کمال پاشا

یکی از زیباترین خیابان‌های آلاچاتی، خیابان کمال پاشا است. این خیابان با خانه‌های سنگی و پنجره‌های رنگارنگ و وجود بازار در انتهای خیابان، یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های آلاچاتی در روز است. گل‌های فراوان که از پنجره‌های منازل آویزان است و وجود چند کافه در این خیابان، این مکان را به محلی مناسب برای گرفتن یک عکس به یاد ماندنی از آلاچاتی تبدیل کرده است. 

هنرهای خیابانی آلاچاتی

در دل کوچه پس کوچه‌های آلاچاتی، دیوارهای نقاشی شده با موضوعات مختلف زیاد می‌بینید. این شهر با داشتن این نقاشی‌ها از قبل هم رنگارنگ‌تر شده است. جالب است بدانید اکثر هنرمندانی که این آثار را در دل کوچه‌های آلاچاتی به جای گذاشته‌اند، ناشناس هستند.

برای دیدن این نقاشی‌ها کافیست در کوچه‌های این شهر پرسه بزنید. تعداد نقاشی‌های کوچه‌های آلاچاتی مشخص نیست شاید همین لحظه که این مطلب را می‌خوانید، یک نقاشی دیگر به آن اضافه شده باشد. 

جاذبه‌های طبیعی آلاچاتی

آلاچاتی دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان است. همجواری با دریایی اژه و باغات میوه فراوان این شهر را از نظر طبیعی زیبا و خاص کرده است. جاذبه‌های طبیعی آلاچاتی عبارت‌اند‌از:

ساحل ایلیجا

این ساحل با شهر آلاچاتی ۵ کیلومتر فاصله دارد. آب‌های آرام این ساحل و فاصله آن از شهر باعث شده تا تفریحات آبی مانند: جت اسکی، قایق سواری و شنا در آن بیشتر باشد. ساحل ایلیجا یک ساحل شنی است و در خط ساحلی می‌توانید تخت‌های سایبان دار اجاره کرده و ساعاتی را در کنار دریا استراحت کنید. همچنین در این ساحل چندین کافه و رستوران فعالیت می‌کند که نیاز شما برای امکانات رفاهی را برآورده می‌سازد. 

ساحل آیا یورگی

این ساحل در شمال شهر آلاچاتی قرار دارد. ساحل آیا یورگی بیشتر مناسب کافه‌گردی و قدم زدن در کنار ساحل است. وجود چندین اسکله قایق سواری این ساحل را بیشتر برای ارسال کالا به آلاچاتی مهیا کرده است. ساحل آیا یورگی ماسه‌ای است و نمای غروب و طلوع آفتاب در آن دیدنی است. 

ساحل پیرلانتا

ساحل پیرلانتا بر خلاف ساحل ایلیجا یک ساحل با موج‌های خروشان است. این ساحل مناسب شنا و موج سواری است و حدود ۲ کیلومتر از آلاچاتی فاصله دارد. برای رسیدن به این ساحل می‌توانید از دلموش استفاده کنید و شنی بودن ساحل می‌تواند شما را به یک حمام آفتاب مهمان کند. امکانات این ساحل نسبت به ساحل ایلیجا کمتر است و بکرتر باقی مانده و معمولا خلوت‌تر از دیگر ساحل‌های آلاچاتی است. 

ساحل آلاچاتی

این ساحل به مرکز شهر آلاچاتی نزدیک است. در این ساحل تعداد زیادی رستوران و کافه وجود دارد و مناسب قرارهای عاشقانه است. قدم زدن در کنار شن های ساحل و دیدن طلوع و غروب آفتاب در این ساحل طرفدار زیادی دارد. با نزدیک بودن این ساحل به شهر، این ساحل بیشتر از دیگر ساحل‌ها مورد بازدید قرار می‌گیرد و انتظار یک ساحل خلوت را نداشته باشید.

جاذبه‌های تفریحی آلاچاتی

در آلاچاتی در طول سال فستیوال‌های فراوانی برگزار می‌شود. این شهر با داشتن جاذبه های مختلف تفریحی و کوچک بودن، این امکان را به شما می‌دهد که در فاصله کوتاه همه تفریحات مختلف را تجربه کنید. جاذبه‌های تفریحی آلاچاتی به شرح زیر است. 

جشنواره بادبادک ها

جشنواره بادبادک‌ها یکی از تفریحات زیبای آلاچاتی در فصل بهار محسوب می‌شود. در تاریخ ۱ می (۱۱  اردیبهشت) به ساحل‌های آلاچاتی بروید و از رقص زیبای انواع بادبادک‌های رنگارنگ در آسمان این شهر لذت ببرید. این تفریح برای همبستگی بیشتر خانواده‌ها در آلاچاتی برگزار می‌شود و در این روز، از همه سنین برای به آسمان فرستادن بالن‌ها و بادبادک‌ها به ساحل می‌آیند. 

جشنواره موج سواری

آلاچاتی با داشتن آب‌و‌هوای معتدل و موج‌های خروشان، در بیشتر فصل‌ها میزبان انواع موج سواران حرفه‌ای و غیر‌حرفه‌ای است. در این شهر سالانه چندین مسابقه بین المللی موج سواری انجام می‌شود و یکی از سه شهر برگزار کننده مسابقات موج سواری است.

وجود چندین مدرسه موج سواری این ورزش را بین مردم آلاچاتی محبوب کرده و در فصل‌های خوش آب‌و‌هوای این شهر، چندین جشنواره حرکات نمایشی موج سواری در آلاچاتی برپا است. 

فستیوال ماهی‌ گیری

ماهیگیری در آلاچاتی از سال‌ها پیش شغل اصلی بیشتر مردم محسوب می‌شده. این شهر به داشتن ماهیان مرغوب شناخته می‌شود. فستیوال ماهیگیری در آلاچاتی در واقع یک مسابقه بین ماهیگیران ماهر این شهر است که همه ساله از ابتدای آبان ماه در این شهر آغاز می‌شود. مردم آلاچاتی در روزها به ماهیگیری و در شب‌ها به جشن و صرف ماهی تازه در این روزها می‌یردازند و فستیوال ماهیگیری آلاچاتی، شادی بیشتری را به این شهر می‌آورد. 

جشنواره گیاهان دارویی

گفتیم که آلاچاتی معدن غذاها و گیاهان ارگانیک است. این شهر در فصل بهار با روییدن گیاهان دارویی در اطراف خود، میزبان جشنواره گیاهان دارویی است. در این جشنواره مردم با بیش از ۱۰۰ گونه گیاه و خواص آن آشنا می‌شوند و این جشنواره فرصت خوبی برای شناخت گیاهانی است که می‌تواند در القای حال خوب، به شما کمک کند. 

توصیه‌هایی برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به آلاچاتی

در سفر به آلاچاتی می‌توانید با یادگیری چند کلمه ترکی، به سادگی با مردم این شهر ارتباط برقرار کنید. در فصل بهار و تابستان، شهر آلاچاتی عموما روزهای آفتابی را پشت سر می‌گذارد و برای گشت و گذار در فضای آزاد این شهر، کلاه نقاب دار و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. در آلاچاتی به فرهنگ مردم احترام بگذارید و هنگام گشتن مراقب طبیعت باشید.

آلاچاتی مملو از مناظر زیبا و چشم‌نواز است. از فرصت عکاسی از این مناظر و ثبت خاطرات در آلاچاتی غافل نشوید و حتما یک دوربین مناسب برای سفر با خود ببرید. برای گشتن در کوچه های آلاچاتی نیاز به پیاده روی طولانی دارید و قبل از سفر حتما یک کفش مناسب برای پیاده روی در این شهر تهیه کنید. 

کلام پایانی 

سفر به آلاچاتی، یک ماجراجویی فراتر از خیالات را به شما ارائه می‌کند. غذاهای محلی، با طعم‌های اصیل و خوشمزه، مردمان خونگرم و با محبت و… تجربیاتی است که در سفر آلاچاتی کسب می‌کنید. در اینجا، هر گوشه‌ای از شهر شما را به دیدن تاریخ، طبیعت و فرهنگی غنی دعوت می‌کند و تضمین‌کننده یک سفری فراموش نشدنی است.

اگر به دنبال جاذبه‌ای متفاوت برای سفر در ترکیه هستید، آلاچاتی همان چیزی است که دنبالش بودید. شما چه تجربه‌ای از سفر به این شهر دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول 

آلاچاتی، شهر ساحلی در فاصله ۷۵ کیلومتری ازمیر و چسبیده به دریای اژه است.

فصل بهار و تابستان با آب‌و‌هوای معتدل بهترین زمان برای دیدن آلاچاتی است.

به علت توریستی بودن این شهر، طیف گسترده‌ای از اقامتگاه‌های سنتی، هتل‌ها، هاستل‌ها و خانه‌های شخصی اجاره‌ای در این شهر وجود دارد.

آسیاب بادی، قلعه باستانی، مسجد بازار، بازارهای قدیمی و روزانه و سواحل آلاچاتی را می‌توان از دیدنی‌های معروف این شهر دانست.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید