راهنمای سفر به پلنگ دره و جاذبه های گردشگری آن

راهنمای سفر به پلنگ دره و جاذبه های گردشگری آن

ایرانگردی مازندران

سفر به پلنگ دره که یکی از زیباترین مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری سوادکوه است و در منطقه شیرگاه واقع شده می تواند تجربه ای حیرت انگیز را رقم زند. همچنین رودخانه ای خروشان از کنار این جنگل می‌گذرد و به آبشار پلنگ دره می‌رسد. آب و هوای عالی و مناظر طبیعی بی نظیر، پلنگ دره را به یکی از زیباترین جاذبه‌های مازندران تبدیل کرده است. در ماه‌های گرم سال گردشگران زیادی برای فرار از این گرما با خرید بلیط هواپیما ساری در سریع ترین زمان ممکن به این مکان دوست داشتنی سفر می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با پلنگ دره سوادکوه با ما در این مطلب همراه باشید.

پلنگ دره کجاست؟

پلنگ دره در شهرستان سوادکوه در نزدیک شیرگاه واقع شده است. مسیر دسترسی تهران به پلنگ دره جاده فیروزکوه است، شهر شیرگاه بعد از پل سفید و قبل از قائم شهر قرار دارد که جنگل و آبشار پلنگ دره در شرق شیرگاه واقع شده است.

برای رسیدن به ورودی جنگل پلنگ باید از جاده فرعی سمت چپ بروید. این جاده فرعی در کنار پل آهنی شهرستان شیرگاه واقع شده که در مسیر فرعی آن علامت امنیتی مشاهده می‌شود، بعد از یک ساعت رانندگی در این جاده خاکی و گذر از روستای نفر به ابتدای مسیر پیاده‌روی جنگل می‌رسید که طول این جنگل 13 کیلومتر است. مسیر خاکی این جنگل در هنگام بارندگی لغزنده می‌شود و پس از ورود به جنگل به آبشاری در کنار رودخانه پلنگ دارا می‌رسید. 

پلنگ دره کجاست؟

شرایط آب و هوای پلنگ دره

آب و هوای پلنگ دره شرجی و مرطوب است و در فصل‌های گرم سال گردشگران زیادی را به منطقه جذب می‌کند. زمین همواره و جاده‌های صاف اطراف پلنگ دره موقعیتی مناسب برای پیاده‌روی، ورزش و دوچرخه‌سواری است. این منطقه زیستگاه جانوران وحشی نیست و با خیال راحت می‌توان از آرامش جنگل لذت ببرید.

پلنگ دره در مسیر رودخانه‌های بسیار زلال و شفاف قرار گرفته و برای جنگل نوردی و طبیعت گردی بسیار مناسب است. در روزهای گرم تابستان جنگل پلنگ دره انتخاب خوبی برای فرار از گرمای تابستان است که سکوت و آرامش جنگل توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. قدم زدن میان درختان بلند و لذت بردن از بوی رطوبت جنگل حال و هوای خاصی ایجاد می‌کند در این جنگل، درختان و گیاهان معطری مانند توسکا، انجیلی، پرسیاوشان و پونه جنگلی یافته می‌شود.

شرایط آب و هوای پلنگ دره

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

بهترین زمان سفر به پلنگ دره فصل گرما سال است، این فصل برای شنا کردن در حوضچه‌های آبشار پلنگ دره، آب‌تنی در رودخانه مناسب بوده و شما می‌توانید در روز‌های تابستان در حوضچه‌های آبشار پلنگ دره پیاده‌رویی و آب‌تنی کنید. فصل تابستان این منطقه شرجی بوده و به دلیل جریان رودخانه و چشمه‌های گسترده برای تفریح مناسب است. ولی اردیبهشت شرایط مساعدی برای آب‌تنی دارد و از رودخانه و حوضچه‌های دریاچه می‌توان لذت کافی برد.

جنگل پلنگ دره در فصل سرد سال زیبایی خاص خود را دارد و در فصل پاییز رنگارنگ و تماشایی می‌شود و تصاویری زیبا از گیاهان و درختان ثبت می‌‌کند. در فصل سرد سال امکان آب‌تنی در رودخانه و آبشارها امکان پذیر نیست. در روزهای بارندگی امکان بازدید از این جنگل وجود ندارد و باید از وضعیت آب و هوای استعلام بگیرید.

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

جاذبه‌های دیدنی پلنگ دره

در این بخش نیز جاذبه‌های دیدنی پلنگ دره را بررسی خواهیم کرد.

آبشار پلنگ دره

آبشار پلنگ دره در امتداد مسیر رودخانه قرار دارد و اگر در مسیر رودخانه به سمت این جنگل حرکت کنید به آبشاری با ارتفاع 8 متر می‌رسید، با نزدیک شدن به این آبشار صدای هیاهوی آب به گوش‌تان می‌رسد و در نزدیکی آن خنکای هوا را حس می‌کنید.

اطراف آبشار پلنگ دره پوششی از خزه‌های سبز به چشم‌تان می‌خورد که زیبایی این جنگل را دو چندان می‌کند. حوضچه پایین این آبشار برای شنا کردن مناسب است و از روی تخته سنگ‌ها می‌توانید داخل حوضچه شیرجه بزنید. 

آبشار پلنگ دره

جنگل پلنگ دره

جنگل پلنگ دره منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و زیبا در شیرگاه مازندران است و یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های این استان محسوب می‌شود. جنگل پلنگ دره دارای چشمه‌های پر آبی بوده که سبب پیدایش طبیعتی بی نظیر شده است. همچنین سراسر این جنگل از گیاهان متنوع، دره‌های سرسبز و درختان تناور پوشیده شده است.

جنگل پلنگ دره

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست یکی از جاذبه‌های گردشگری پلنگ دره است که در 50 کیلومتری جنوب پلنگ دره قرار دارد. این دریاچه در منطقه‌ای مرتفع میان درختان بلند و توسکا قرار دارد و از چشمه‌های زیر زمینی تغذیه می‌شود.

دریاچه شورمست

دریاچه سد برنجستانک

دریاچه سد برنجستانک در فاصله 34 کیلومتری شمال این جنگل و نزدیکی دهکده توریستی برنجستانک واقع شده و برای گردشگری مناسب است. همچنین برای شنا، ماهیگیری، سوارکاری و سایر فعالیت‌های ورزشی کاربرد دارد. 

دریاچه سد برنجستانک

آبشار گزو

آبشار گزو در فاصله 70 کیلومتری جنوب غربی پلنگ دره واقع شده است که مسیر دسترسی به این آبشار جاده‌ای خاکی در مسیر جنگل‌های بکر و زیبا است.

آبشار گزو

پل شاه عباسی

پل شاه عباسی یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در نزدیک پلنگ دره است که در 40 کیلومتری شمال این جنگل و پل راه‌آهن شیرگاه واقع شده است. از مسیرهای ورودی این آبشار می‌توان به جاده نارنج بن در فاصله ۱٫۵ کیلومتری از جنوب و جنگلی اندارگلی در ۲۰ کیلومتری شمال آبشار پلنگ دره اشاره کرد.

تفریحات و سرگرمی‌های پلنگ دره

پلنگ دره در مسیر جاده جنگلی میان رودخانه‌ و چشمه‌های پرآب قرار گرفته است. صخره‌ها و سنگ‌های میان جنگل پوشیده از خزه‌های سبز رنگ است که نمایانگر پوشش گیاهی متنوع و زیبایی بوده که برای عکاسی بهترین گزینه است.

قابل ذکر است که یکی از تفریحات جذاب پلنگ دره، آب تنی در رودخانه‌های اطراف پلنگ دره است و اگر می‌خواهید شنا کنید باید به حوضچه‌های زیر آبشار بروید. حوضچه پایین آبشار عمقی مناسب برای شنا کردن دارد و می‌توان تجربه شیرجه در آب را داشت.

تفریحات و سرگرمی‌های پلنگ دره

وسایل مورد نیاز برای سفر به پلنگ دره

سفر به پلنگ دره طبیعت گردی دلپذیر و خاطره‌انگیزی است؛ به همین دلیل همراه داشتن کفش پیاده روی لازم و ضروری است. اگر می‌خواهید شنا کنید همراه داشتن لباس، کفش، اضافه و حوله را فراموش نکنید.

برای پیاده روی در این رودخانه از چکمه مناسب و صندل استفاده کنید. وسایل لازم خود را در یک کوله پشتی سبک قرار دهید تا در طول پیاده روی راحت باشید. از وسایل مورد نیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلاه آفتاب گیر
  • عینک دودی
  • کرم ضدآفتاب
  • لباس متناسب با فصل
  • مسواک، شامپو و دیگر وسایل شخصی
  • چادر مسافرتی
  • زیر انداز
  • مواد غذایی و غذاهای سبک و کنسرو شده

جنگل پلنگ دره هیچ‌گونه امکانات رفاهی اتراق ندارد و باید تمام وسایل ضروری را به همراه داشته‌باشید. اگر قصد کمپ کردن در این منطقه خوش آب و هوا را دارید، آب و غذای کافی، کیسه زباله با خود همراه داشته‌ باشید و از وضعیت آب و هوای منطقه آگاه باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به پلنگ دره

سخن آخر

پلنگ دره یکی از جاذبه‌های گردشگری سوادکوه مازندران بوده که برای عاشقان جنگل نوردی و طبیعت گردی مناسب است. پلنگ دره در دل جنگل و مسیر رودخانه واقع شده و ارتفاع 8 متری دارد. پلنگ دره زیبایی شگفت‌انگیزی دارد و رنگ سبز مخملی اطراف این آبشار زیبایی این منطقه را دو برابر کرده است.

این منطقه با آب و هوای منحصر به فرد خودش طرفداران زیادی را جذب کرده است. در دل این جنگل رودخانه‌های پر آب و خروشانی وجود دارد که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. آب فراوان این منطقه بیانگر طبیعتی سرسبز و بکر است که می‌توانید در فصل گرم سال به آن پناه برده و از هوای دل‌نشین آن نهایت لذت را ببرید. این منطقه محلی مناسب برای پیاده روی، دوچرخه‌سواری و کمپینگ است که آرامش خاصی را به ارمغان می‌آورد.

سوالات متداول

پلنگ دره در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده و جزو جنگل‌های شیرگاه است.

جنگل و آبشار پلنگ دره برای علاقه‌مندان به آب‌تنی و شنا مناسب است و برای دوستداران جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی بهترین گزینه است.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه از ماه اردیبهشت آغاز و تا پایان فصل تابستان ادامه دارد.

خیر این منطقه امکانات بهداشتی و رفاهی ندارد؛ اگر قصد اتراق در این منطقه را دارید، باید تمام وسایل ضروری را باید با خود بیاورید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. باسلام.ازوقتی که خودرو را پارک میکنیم تا ابشار چقدرپیاده روی باید کرد؟؟؟؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      حدود ۲۰ دقیقه راه از زیراب تا منطقه پلنگ دره شیرگاه حدود ۲۰ دقیقه راه است

      آیا مفید بود؟
  2. این جایهای طبیعی و سرسبز رو به حال خودش بزارید ،مطمئن باشید با این کارتون تا چند مدت دیگه چیزی از اونجا نمیمونه ،ب جای جنگل درخت ،جنگل بتون و سیمان خواهید دید ،مثل خیلی جاهای دیگه ، ….مردم هنوز به اون بلوغ فکری نرسیدن ،نکنید

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      بله متاسفانه هنوز بسیاری از مردم کشورمان با فرهنگ طبیعت گردی و حفظ محیط زیست آشنایی ندارند و تلاشی برای حفظ این سرمایه های ملی نمی کنند.

      آیا مفید بود؟
      • مچکرم فکر نمیکردم دیدگاه منو به اشتراک بزارید ،وقتی ازبین رفتن طبیعت رو میبینم واقعا ناراحت میشم ،و رنج میکشم ،امیدوارم مردم قدر طبیعت بکر کشور عزیزمون رو بدونن و دوست بدارن

        آیا مفید بود؟