پوکت کجاست؟ | راهنمای سفر به پوکت + هزینه ها

پوکت کجاست؟ | راهنمای سفر به پوکت + هزینه ها

تایلند جهان‌گردی

پوکت، جزیره‌ای زیبا و گردشگری در دریای آندامان و بخشی از تایلند در جنوب شرقی آسیا است که به کشور آرزوها شهرت یافته است. این جزیره زیبا با سواحل شن و ماسه‌ای و آب‌های فیروزه‌ای آندامان خاطرات زیادی برای گردشگران ساخته است و گویا این بار قرار است، خاطراتی برای شما هم بسازد.

در سفر به پوکت هر آنچه باید یک مکان گردشگری برای یک سفر توریستی داشته باشد را یک جا میبینیم. این جزیره، همان جزیره تایلندی خوش‌آب‌وهوایی که در جنوب شرقی آسیا به یک جزیره گردشگری شهرت دارد، جنگل و دریا را با هم به شما هدیه می‌دهد. البته از حق هم نگذریم که برای این سفر باید سر کیسه را شل کنید و اگر هم از بضاعت کافی برای این سفر برخوردار نیستید، بهتر است تا آرام از کنار آن بگذرید. اما اگر برای سفر به پوکت، همان بهشت روی زمین، آماده هستید و می‌خواهید حداقل چند روزی در اقامتگاه‌های آن سپری کنید، مانند همیشه در ادامه با ما در پته همراه شوید.

پوکت کجاست؟

جزیره پوکت، بزرگ‌ترین جزیره سرزمین آرزوها، واقع در جنوب شرقی تایلند است که فاصله چندانی با بانکوک، پایتخت این سرزمین پرآوازه ندارد. این جزیره در فاصله 863 کیلومتری از جنوب بانکوک قرار دارد و قرارگیری آن در میان آب‌های فیروزه‌ای دریای آندامان، طبیعتی همچون بهشت با سواحل سفید شنی ایجاد شود. جزیره پوکت با طول 48 کیلومتر و عرض 21 کیلومتر، یکی از بزرگ‌ترین جزایر جنوب شرقی آسیا و البته بزرگ‌ترین جزیره تایلند است.

چگونه به پوکت سفر کنیم؟

برای سفر به پوکت، آن هم از کشورمان ایران، راهی بهتر از پرواز با هواپیما از فرودگاه بین‌المللی پیدا نخواهید کرد؛ اما سوال، آیا هیچ پروازی از ایران به جزیره پوکت که خود یک فرودگاه بین‌المللی دارد، وجود دارد؟ جواب ساده است، خیر. ولی نگران نباشید؛ زیرا برای سفر به پوکت، راه دیگری وجود دارد و آن پرواز به جزیره بانکوک و پس از آن بلیطی دیگر و پروازی دیگر، این بار از پایتخت تایلند به جزیره پوکت است.

لازم به ذکر است که در این جزیره زیبا هیچ خط ریلی وجود ندارد و مسیرهای زمینی پوکت هم، فقط جاده‌های آسفالته بدون چال و دست‌انداز هستند. راه یا بهتر است، بگوییم شاهراهی که جزیره پوکت را به سایر جزایر و شهرهای تایلند وصل می‌کند، در شمال این جزیره قرار دارد. این مسیر به‌واسطه یک پل زیبا بنام ساراسین (Sarasin) به منطقه Phang Nga متصل شده است و گویا پل صراطی است که شما را به بهشت راهنمایی می‌کند.

خوشبختانه با وجود تورهای مختلفی که در جزیره پوکت برگزار می‌شود، امکان از دست دادن جاذبه‌های گردشگری آن دیگر معنا ندارد؛ هرچند برخی از این تورها به‌صورت ترکیبی برگزار می‌شوند و در واقع گلچینی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جزایر و شهرهای تایلند هستند. حال انتخاب با شماست که ترجیح می‌دهید تا سفر خود را متمرکز بر پوکت کنید یا اینکه به‌صورت پراکنده در سایر شهرها و جزایر تایلند هم سیر کنید.

آب و هوای پوکت

پوکت را می‌توان جزیره‌ای با آب و هوای گرمسیری و مرطوب معرفی کرد که دو صورت دارد: یا خشک و آفتابی است یا ابرهایش به جرقه درمی‌آیند و با ریزش باران وفور نعمت می‌کند. شاید تصور کنید که روزهای خشک و آفتابی در نیمه اول و هوای ابری و روزهای بارانی هم سهم پاییز و زمستان است؛ ولی، زهی خیال باطل که دقیقا بالعکس آن است و بله باید هم که بر این مسئله مهم دقیق شد. در ادامه بیشتر به آب و هوای پوکت با تفکیک دو نیمه سال می‌پردازیم و روزهای آفتابی و بارانی آن را بررسی می‌کنیم؛ زیرا برای سفر به پوکت باید که از آب و هوای این جزیره مطلع باشید و با برنامه‌ریزی و هدفمند قدم به این جزیره بگذارید.

آب و هوای پوکت در بهار و تابستان

فصل‌های بهار و تابستان، فصل‌های بارانی پوکت به‌شمار می‌آیند که از ماه مه تا اکتبر بارها و بارها می‌بارند. در واقع روزها و شب‌های این جزیره از اردیبهشت ماه تا آبان ماه بارانی و حتی رگبار همراه با رعد و برق هستند. در همین بازه است که جزیره پوکت تحت تاثیر آب و هوای جنوب غربی و بارش‌های شدید و مداوم باران قرار می‌گیرد. البته چنین برآورد می‌شود که اغلب روزهای بارانی این جزیره بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر اتفاق می‌افتد.

جالب آنکه به‌دلیل بارش‌های فراوان در این بازه زمانی، بهار و تابستان پوکت را به‌عنوان «فصل سبز» آن می‌شناسند؛ زیرا این جزیره در اوج طراوت و سرسبزی خود قرار می‌گیرد.

با وجود بارش‌های فراوان در پوکت، بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا در این اوقات به این جزیره سفر کنند تا همان جزیره موعود و ملقب به بهشت کوچک را مشاهده کنند؛ البته در این روزها هزینه اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌های پوکت و هزینه تجربه فعالیت‌های تفریحی نسبت به روزهای دیگر بیشتر است. اما نباید از این موضوع هم به سادگی گذر کرد و باید بدانید که تمام روزهای پوکت ابری و بارانی نیستند و آفتاب هم گاهی به این سرزمین خیره می‌شود؛ این در حالی است که باران‌های جزیره به‌صورت رگباری و در وقت بعدازظهر اتفاق می‌افتند.

آب و هوای پوکت در پاییز و زمستان

روزهای گرم جزیره پوکت با از راه رسیدن ماه مارس تا ماه مه میلادی یعنی بهمن ماه تا اردیبهشت سال شمسی یکی پس از دیگری آغاز و تمام می‌شوند. در این ماه‌ها، دمای هوا حتی به بیش از 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و اینجا است که رطوبت هوا هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

این فصل از پوکت که معمولا پیش از شروع بارش‌های موسمی آغاز می‌شود، به‌دلیل گرمای شدید پذیرای تعداد کمتری از گردشگران خارجی است. بااین‌حال می‌توان از جانب دیگری به این گرمای هوا نگاه کرد و این استقبال کم گردشگران را به فال نیک گرفت که سبب کاهش هزینه‌های سفر می‌شود.

بله، همیشه باید نیمه پر لیوان را دید و اگر بتوانید گرمای هوا را تحمل کنید، سفری مقرون‌به‌صرفه خواهید داشت؛ زیرا دیگر خبری از سواحل شلوغ، هزینه‌های هنگفت اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و صف‌های طولانی مکان‌های گردشگری نیست و با سهولت بیشتر می‌توان از سفر خود لذت برد.

بهترین زمان سفر به پوکت

به تعبیر بسیاری از گردشگران و البته شواهد موجود، می‌توان بهترین زمان برای سفر به پوکت را از ماه نوامبر تا آوریل، یعنی همان آبان تا فروردین ماه شمسی دانست. در این بازه زمانی، آب و هوای جزیره پوکت معمولا خشک و آفتابی است و دمای هوا بین 24 تا 32 درجه سانتی‌گراد متغیر است.

اگرچه پیش‌تر اشاره کردیم که فصل پاییز و زمستان برای پوکت با استقبال کم گردشگران همراه است، ولی با ترویج دانش گردشگری، اکنون بسیاری از مزیت این خلوتی آگاه شده‌اند. در واقع اکنون مسافران و گردشگران در چرخه‌ای گرفتار شده‌اند که نمی‌دانند که آیا باید بهترین زمان سفر به یک مکان گردشگری را دریابند یا بالعکس دستورالعمل‌های اعلامی عمل کنند! اما آنچه واضح است، این فصل به‌عنوان فصل پرگردشگر یا «های سیزن» شناخته می‌شود و بسیاری از گردشگران همین بازه زمانی را برای سفر به جزایر و تفریح در سواحل انتخاب می‌کنند.

ماه نوامبر که می‌رسد به فرصت مناسبی برای تجربه تفریحات آبی تایلند از قبیل شنا، غواصی، موج‌سواری و اسنورکلینگ بهره‌مند شوید. همچنین با رسیدن این بازه زمانی مخصوصا ماه نوامبر، می‌توانید در جشن‌ها و فستیوال‌های محلی چون فستیوال لویی کراتونگ و تعطیلی ماکا بوچا برگزار می‌شوند، شرکت کنید. ضمنا باید توجه داشته باشید که به‌دلیل استقبال گسترده گردشگران برای سفر به این جزیره باید از قبل اقدام به رزرو بلیط پرواز خارجی و اتاق برای اقامت در هتل‌های جزیره پوکت کنید.

اگرچه در این بازه زمانی سفری پر هزینه شامل حال شما می‌شود، ولی مطمئنا در صورت نداشتن مشکل مالی، سفر خوشی تجربه خواهید کرد. هرچند هنوز هم پیشنهاد دیگری برای سفری کم‌هزینه‌تر وجود دارد و آن سفر در ماه‌های اردیبهشت ماه تا آبان ماه است که فصل پربارش پوکت است.

بهترین فصل برای موج سواری در پوکت

اگر با آب و هوای جزیره پوکت آشنا شده باشید، اکنون باید بدانید که بهترین فصل برای موج‌سواری و حتی سایر ورزش‌های آبی از ماه مه تا اکتبر است. بله، دقیقا همان روزهایی که معادل آن در تقویم شمسی به اردیبهشت ماه تا آبان اشاره مستقیم دارد. در این بازه زمانی، بارش‌های باران سبب ایجاد امواج و تلاطم در دریای آندامان شده و این امواج با قدرت و شدت بیشتری برای موج‌سواری آماده می‌شوند.

سواحل غربی جزیره پوکت مانند کاتا، پاتونگ و کارون بهترین مکان‌ها برای موج‌سواری و سایر تفریحات آبی هستند. فصل موج‌سواری با بارش‌های نسبتا پراکنده و روزهای نیمه‌ابری که معمولا عصرهایش بارانی می‌شود، همراه است. در واقع همین موضوع باعث کاهش تعداد گردشگران و البته ارائه تخفیف‌های خوب برای شرکت در کلاس‌های موج‌سواری است.

بنابراین اگر به این تفریح آبی و ورزش پرهیجان علاقه دارید، می‌توانید از طبیعت بکر و موج‌سواری در سواحل زیبای پوکت لذت ببرید. در نهایت به این نکته هم اشاره کنیم که در صورت سفر به پوکت در این بازه زمانی، حتما شرایط آب و هوا و دریا را بررسی کنید؛ از این رو پیشنهاد می‌شود که ضمن استفاده از تجهیزات ایمنی، از راهنمایی‌های مربیان مجرب این جزیره هم بهره‌مند شوید.

تاریخچه‌ پوکت

برای آشنایی با تاریخچه جزیره پوکت باید تاریخ تایلند را کندوکاو کرد تا به درون مایه آن رسید. در زمان‌های گذشته، این جزیره به‌دلیل موقعیت استراتژیک فوق‌العاده و قرارگیری در مسیرهای تجاری بین چین و هند، به‌عنوان یک مرکز تجاری حیاتی و اصلی شناخته می‌شد. لازم به ذکر است که پوکت در قرون وسطی به‌دلیل معادن قلع مشهور بود. در قرن 18 میلادی و به‌واسطه مهاجمان برمه‌ای که سعی بر این داشتند تا جزیره را تصرف کنند؛ اما با مقاومت شجاعانه مردم محلی و به رهبری دو زن با نام‌های «تائو تپ کاساتری» و «تائو سی سان»، این اتفاق عملی نشد.

شاید برایتان جالب باشد که با تمام این تفاسیر، در طول دوره استعمار غربی و اروپایی، پوکت و اساسا تایلند بارها و بارها به تاراج و تحت استعمار ابرقدرت‌ها قرار گرفت. آلمانی‌ها در سال 1605 میلادی، انگلیسی‌ها در سال 1612 و در سال 1662 هم فرانسوی‌ها با ورود به این جزیره بر طومار استعمارگری غرب می‌افزودند. حتی در طول جنگ جهانی اول، تایلند به‌عنوان یکی از کشورهای سه ضلع اتحاد مثلث (البته به‌عنوان استعمار) در جنگ جهانی اول شرکت کرد.

تایلند با خیزش نیروهای پارتیزان در تاریخ 25 ژانویه 1942 بر علیه نیروهای آمریکا، بریتانیا و ژاپن وارد جنگ شد. در ادامه با پایان جنگ جهانی دوم، در سال 1946 با امضای پیش‌نویس صلح با بریتانیا و عضویت در سازمان ملل متحد به استقلال رسید.

در طول این دوران پر تلاطم همیشه جزیره پوکت، به‌عنوان یکی از مراکز تجارت قلع با تجار اروپایی شناخته می‌شد. جالب آنکه امروز که با هم تاریخچه جزیره پوکت را بررسی می‌کنیم هم، این جزیره به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در جهان شناخته می‌شود؛ گویا تاریخ غنی، طبیعت زیبا و فرهنگ متنوع این جزیره، در بازار تمام ادوار قرار است، داغ بماند و شما بخوانید پوکت تا ابد پرطرفدار خواهد ماند.

علت سفر به پوکت تایلند

اکنون با تمام این جوانب شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید به پوکت سفر کنیم؟ مگر سفر به جزیره پوکت این همه خرج و شرایط خاص ندارد؟ پس دیگر چه نکته مثبتی برای سفر به این جزیره باقی می‌ماند؟ برای پاسخ به این سوال باید به تمام جوانب مثبت و منفی جزیره پوکت تایلند پرداخت و ما سعی می‌کنیم به مهم‌ترین آن‌ها استناد کنیم.

اول از همه بهتر است، این را بدانید که سواحل غربی پوکت، ترکیبی از خلیج‌های شنی، برآمدگی‌های ناهموار سنگلاخی و پرتگاه‌های نسبتا بزرگ آهکی است. از جمله این سواحل می‌توان به ساحل کارون، ساحل کامالا، ساحل پاتونگ و چندین و چند ساحل زیبای دیگر که مجموع آن‌ها به 44 عدد می‌رسد.

از طرف دیگر اگر مکان‌های دیگری را برای تفریح و طبیعت‌گردی ترجیح می‌دهید، می‌توانید در جنگل‌های سرسبز گرمسیری این جزیره، جنگل‌هایی بزرگ با درختان سربه‌فلک‌کشیده نارگیل و البته شالیزارهای آن قدم بگذارید. موج‌سواری در سواحل زیبای جزیره پوکت و دریای آندامان، قایق‌سواری با قایق‌های ساخته شده از چوب درختان بامبو در آب‌های فیروزه‌ای و حتی بانجی جامپینگ از جمله تفریحات هیجان‌انگیز پوکت هستند.

اما هنوز هم لازم است تا بر روی نکات مثبت جزیره پوکت تایلند دقیق شویم تا به عمق جذابیت‌های آن پی ببریم؛ از این رو در ادامه هر کدام از این نقاط عطف را به شما معرفی می‌کنیم که خود به‌صورت جداگانه علتی برای سفر شما به این جزیره خواهند بود.

تماشای آثار هنری

جزیره پوکت، یکی از شهرهای قدیمی تایلند است که می‌توان در خیابان‌های آن به تماشای آثار هنری رفت. در سال 2016 میلادی گروهی از نقاشان خیابانی و هنرمندان مشهور تایلند در جزیره پوکت گرد هم آمدند و نام‌های خود را بر روی دیوارهای جزیره برای ابد جاودانه کردند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که این گروه هنرمند، دیوارنماهایی از خود به یادگار گذاشتند که بیشتر ماهیت سیاسی-اجتماعی داشتند و در شبکه‌های اجتماعی حسابی سروصدا به پا کردند.

آشنایی با فرهنگ شرق

درصد زیادی از جمعیت ساکن جزیره پوکت را چینی‌هایی تشکیل می‌دهند که از زمان‌های گذشته به تایلند مهاجرت کرده بودند. احتمال می‌رود که جمعیت مهاجری که از جنوب امپراطوری چین در بازه زمانی قرون دهم تا سیزدهم به این جزیره کوچ کردند؛ درست زمانی که تایلند تحت سلطه خمرها (Khmers) قرار داشته که گویا اکنون در کامبوج سکونت دارند. پس بنابراین اکنون می‌توانید انتظار این را داشته باشید که با سفر به تایلند و جزیره پوکت با فرهنگ مردم چین و شرق آسیا بیشتر آشنا شوید.

غذاهای پوکت

یکی از نقاط عطف سفر به پوکت را می‌توان در غذاهای محلی و سوغات این جزیره یافت که در کوچه و خیابان‌های آن به فروش می‌رسند. به محض وارد شدن به بازار و عبور از کنار غذاخوری‌های جزیره پوکت می‌توان عطر دلپذیر غذاهای خوش‌عطر و البته خوش‎طعم آن حس کرد.

همین موضوع باعث می‌شود تا گردشگران مایل باشند تا غذاهای سنتی و خوراکی‌های خوشمزه این شهر را امتحان کنند که بیشتر غذاهای دریایی هستند. به هر حال غذاهای پوکت را می‌توان بخشی از فرهنگ مردم تایلند به‎ شمار آورد و به‌عنوان بخشی از هویت و سبک زندگی آن‌ها هم شناخته می‌شود؛ از این رو در سفر خود به هیچ عنوان فرصت امتحان کردن غذاهای این جزیره را از دست ندهید. غذاهای تایلندی پدتای، تام یام گونگ و تام یام تالای از محبوب‌ترین غذاهای جزیره پوکت هستند.

زندگی شبانه

اما یکی دیگر از جذابیت‌های جزیره پوکت که به علتی برای سفر به این جزیره می‌شود را می‌توان در شب‌های آن پیدا کرد. شب‌هایی که به‌معنای واقعی کلمه «زندگی شبانه» را به نمایش می‌گذارند و تفریحاتی را برای گردشگران فراهم آورده‌اند که ‌بی‌حوصله، دلسرد و خسته نشوند. از کلاب‌ها و کافه‌رستوران‌های زنده شب گرفته تا فستیوال‌های شبانه‌ای که به‌صورت کاملا جذاب و حرفه‌‌ای توسط گروه‌های موسیقی زنده و دی‌جی‌های مشهور بین‌المللی در این جزیره برگزار می‌شوند. البته ساحل پاتونگ پوکت مبحث دیگری دارد و به‌عنوان یک دهکده یا حتی شهر توسعه یافته درون جزیره پوکت شناخته می‌شود و گردشگران زیادی جذب زیبایی‌های آن می‌شوند.

فرهنگ، دین، آداب و رسوم مردم پوکت

همانطور که خود احتمالا بهتر می‌دانید بیشتر کشورهای شرقی پیش از ظهور کمونیسم، پیرو دین بودائیسم و سایر دین‌های شرقی هستند. حتی با اینکه در کشور چین، کمونیسم ریشه دوانده، ولی بودائیسم هنوز هم به‌عنوان بخشی از هویت و فرهنگ مردم باقی مانده است و جمعیت زیادی از مردم پیرو این دین باقی مانده‌اند. این موضوع برای جزیره پوکت به‌گونه بهتری حفظ شده است و دین رسمی کشور تایلند هم همین آیین بودائیسم است.

پس واضح است که دین، فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور تایلند و همینطور جزیره پوکت هنوز هم مشابه زمان‌های گذشته با این دین هماهنگ است؛ هرچند که نسل جوان و جدید تایلند نیز همانند دیگر کشورهای جهان ، بیشتر به سبک نوین زندگی حاکم بر جهان مایل هستند که با روحیه جوانان خوانایی بیشتری دارد. برای مثال شرکت در برنامه‌های رقص کلاب‌های شبانه و فستیوال‌های موسیقی بیشتر به مذاق جوانان و گردشگران خارجی خوش می‌آید که با سنت و آیین مردم تایلند در تضاد هستند.

از طرفی به‌دلیل سکونت چینی‌های مهاجری که بری سالیان سال بخشی از جمعیت مردم تایلند و جزیره پوکت را تشکیل می‌دهند، یادگیری هنرهای رزمی و نمایشی شرقی یک سنت به‌حساب می‌آید. در واقع سنت‌ها و فرهنگ‌های چینی‌ها و تایلندی‌ها با یکدیگر تطبیق یافته یا به عبارتی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. بااین‌حال تمام این سنت‌ها و فرهنگ‌ها از بودا تاثیر یافته‌اند و مبلغان دینی بودا جدا از مرزها بر یک سنت پایبند هستند.

لازم به ذکر است که با توجه به این سنت و فرهنگ، معابد و رستوران‌های زیادی در جزیره پوکت وجود دارند که مطابق با این چاچوب‌ها فعالیت می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که یکی از سنت‌ها و جشن‌های فرهنگی که سالانه در پوکت برگزار می‌شود، فستیوال گیاه‌خواران چینی است که شرکت در آن برای افراد گیاه‌خوار خالی از لطف نیست.

اطلاعات ضروری پوکت

برای آشنایی بیشتر با جزیره پوکت و تجربه سفری بهتر لازم است تا از یک‌سری اطلاعات ضروری آگاه باشید که در ادامه به‌صورت خلاصه، این موارد را لیست می‌کنیم:

  • زبان رسمی: تایلندی (تای)
  • زمان محلی تایلند: 07:00+
  • اختلاف ساعت با تهران: +۳:۳۰
  • دین رسمی: بودایی (94/6%)
  • اقلیت‌های مذهبی: اسلام (4%)، مسیحیت (0/7%)، یهودیت، هندو و … (0/1%)
  • واحد پول رسمی: بات (Baht) و ستنگ (Satang) که هر 100 ستنگ برابر با 1 بات است و علامت اختصاری آن (TBH) است.
  • جهت رانندگی: از چپ
  • فرودگاه: Phuket International Airport (HKT)
  • 222, Mai Khao, Thalang District, Phuket 83110, Thailand
  • نوع برق شهری: اغلب دو شاخه‌ تخت و بعضا سه شاخه با ۲۲۰ ولت/۵۰ هرتز (همچنین پیشنهاد می‌شود آداپتور سه شاخه همراه خود داشته باشید)
  • روزهای کاری: دوشنبه تا جمعه مطابق با تقویم میلادی
  • ساعات کاری بانک‌ها: ۰۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰
  • پیش شماره تایلند: +۶۶
  • پیش شماره پوکت: ۰۷۶ (لازم به ذکر است که استفاده از این کد حتی زمانی که در محدوده این جزیره قرار دارید، ضروری است)
  • شماره پلیس: ۱۹۱
  • شماره آتش‌نشانی: ۱۹۹
  • شماره پلیس گردشگری: ۱۱۵۵
  • شماره سازمان گردشگری: 036 211 76 66+
  • شماره بیمارستان بین‌المللی پوکت: 400 249 76 66+
  • شماره پلیس دریایی: 883 211 76(0) 66+

مدارک و شرایط سفر به پوکت از ایران

برای سفر به پوکت، آن هم از ایران، اولین قدمی که باید بردارید، دریافت ویزای توریستی تایلند است. این ویزا که معمولا به مدت 58 الی 60 روز صادر می‌شود، امکان تمدید به مدت 30 روز دیگر را هم دارد. متاسفانه برای سفر به‌صورت جداگانه به جزیره پوکت یا اساسا تایلند مشکلات مختلفی وجود دارد، بااین‌حال اعطای ویزای توریستی تایلند به گروه‌های گردشگری راحت‌تر است.

شما برای دریافت ویزای گردشگری تایلند می‌توانید به آژانس‌های مسافرتی معتبر مراجعه کنید و از تجربه آن‌ها در این امر استفاده کنید. معمولا مدت زمان لازم برای صدور ویزای توریستی تایلند حدود 20 روز است. به‌طورکلی مدارک لازم برای سفر به جزیره پوکت تایلند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ارائه مدارک گردش حساب یک ماه گذشته خود با حداقل مانده حساب 50 میلیون تومان برای هر نفر به‌صورت جداگانه و با زبان لاتین، همراه با مهر و امضاء بانک مربوطه
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • ارائه کپی تمامی صفحات شناسنامه + کپی پشت و روی کارت ملی بدون نیاز به ترجمه انگلیسی
  • 2 قطعه عکس 6×4 رنگی با پس‌زمینه سفید (این دو قطعه عکس با عکس پاسپورت متفاوت باشد)
  • پر کردن فرم درخواست ویزای توریستی تایلند و امضاء آن
  • رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • رزرو هتل محل اقامت و ارائه واچر یا همان اجاره نامه آن
  • تهیه بیمه نامه مسافرتی دو ماهه که مورد تایید کشور تایلند باشد و ارزش آن بالغ بر 100 هزار یورو باشد.

کارهای ممنوعه در پوکت

طبیعتا هر کشوری فرهنگ، سنت و قوانینی مطابق با این فرهنگ و سنت دارد، خواه آسیایی، اروپایی، آفریقایی یا آمریکایی باشد، تفاوتی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود تا قوانینی مطابق با این موارد وضع شود و سبب محدودیت‌هایی شود که در سایر کشورها وجود ندارند.

اگرچه ممکن است، افراد همیشه تابع یا راضی به قوانین وضع شده در وطن خود نباشند، ولی در سفر خارجی به کشور دیگر، رعایت این قوانین ضرورت بیشتری می‌یابد. جزیره پوکت گرچه یک شهر مدرن به نظر می‌رسد، بااین‌حال مسئولین و مردمانی دارد که راضی به بی‌حرمتی به سنت‌ها و آیین خود نیستند. پس به هیچ عنوان، عبور از خط قرمزهای پوکت را حتی به ذهن خود راه ندهید که دچار دردسرهای فراوانی خواهید شد. از مهم‌ترین کارهای ممنوعه در جزیره پوکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در سطح جزیره، نباید به‌طور کامل عریان یا برهنه شوید.
  • نباید با حیوانات محافظت‌شده در حیات وحش و باغ وحش جزیره عکس سلفی بگیرید.
  • نباید مرجان یا صدف‌های دریای آندامان را از سواحل پوکت جمع‌آوری کنید و کسی هنگام این کار شما را مشاهده کند.
  • همچنین توجه داشته باشید از غذا دادن به ماهی‌هایی که در آب‌های جزیره مشاهده می‌کنید، خودداری کنید.
  • نکته‌ای که نباید آن را هرگز فراموش کنید، فیل‌سواری است، زیرا مردم این شهر برای فیل‌ها احترام زیادی قائل هستند.

اقامت در پوکت

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هاستل‌ها و هتل‌های پوکت از تنوع بالایی برخوردارند و تعداد زیاد آن‌ها هم باعث شده تا گردشگران و مسافران، گزینه‌های متنوعی برای انتخاب در دسترس داشته باشند. از این رو شما در سفر به پوکت با طیف گسترده‌ای از هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجهز و معمولی مواجه هستید و می‌توانید مطابق با بودجه و سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

بهترین هتل‌های پوکت را می‌توان همان هتل‌هایی به‌شمار آورد که چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت بی‌نظیر جزیره را ارائه می‌دهند. البته تنها مزیت این هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، چشم‌اندازهایی نیستند که پیش روی گردشگران قرار می‌گیرند، بلکه کیفیت خدمات و امکانات این اقامتگاه‌ها هم در سطح دیگری قرار دارد.

به‌طورکلی اگر قصد دارید تا هتل و اقامتگاهی را انتخاب کنید که هزینه کمتری شامل حالتان شود، می‌توانید در هتل‌های یک ستاره، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هاستل‌های ارزان‌قیمت اقامت گزینید. اما تعریف بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های این جزیره برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد؛ در واقع برخی به دنبال اقامتگاهی برای طبیعت‌گردی هستند و این در حالی است که دیگری به دنبال تفریح با دوستان، سفر با خانواده یا تجربه زندگی شبانه مختص به پوکت است. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا با یکدیگر بهترین اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته هدف ما معرفی بهترین اقامتگاه صرفا یک تعریف کلی است و قرار نیست، هتل یا اقامتگاه مشخصی به شما معرفی کنیم.

بهترین اقامتگاه در پوکت برای لذت از طبیعت

برای آن دسته از افرادی که طبیعت‌گردی در پوکت را به هر تفریح دیگری ترجیح می‌دهند، انتخاب یک هتل یا اقامتگاه مطابق با این هدف، می‌تواند تصمیم کارآمدی باشد. این طیف هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به سواحل پوکت و دریای آندامان نزدیک‌تر هستند و جزیره ساموئی در ناتون و سواحل سورین از بهترین اقامتگاه‌های این جزیره محسوب می‌شوند.

شاید بتوان نقطه عطف این اقامتگاه‌ها را نزدیکی به تفرجگاه‌های آبی پوکت دانست که امکان تجربه انواع تفریحات آبی از جمله موج‌سواری، جت‌اسکی و غواصی فراهم می‌شود. لازم به ذکر است که خوشبختانه اقامتگاه‌های جزیره پوکت تنوع بالایی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا مکانی مطابق با بودجه در دسترس خود انتخاب کنید.

بهترین اقامتگاه در پوکت برای تفریح دوستان

از طرف دیگر هدف از سفر به پوکت برای برخی از گردشگران به تفریحات گروهی با دوستان ارجاع داده می‌شود. برای تجربه یک سفر مفرح با دوستان خود می‌توانید اقامتگاه‌های نزدیک به ساحل بانگ تائو را که یکی از سواحل پرطرفدار این جزیره است را برای اقامت انتخاب کنید. در این ساحل بیش از صدها تفریح مهیج و سرگرم‌کننده وجود دارد که می‌توانند برای ساعت‌ها شما را غرق در لذت و هیجان کنند.

ضمنا همانطور که اشاره شد، در منطقه اطراف ساحل بانگ تائو، اقامتگاه‌های متنوعی همچون هتل‌های لوکس و ارزان‌قیمت، آپارتمان‌ها و خانه‌های اجاره‌ای وجود دارند که برای هر میزان بودجه‌ای مناسب هستند.

بهترین اقامتگاه در پوکت برای سفر با خانواده

سفر با خانواده قطعا یکی از رایج‌ترین دلایلی است که شما را به این فکر وامی‌دارد تا یک اقامتگاه مناسب و مجهز برای اقامت در پوکت انتخاب کنید. این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را باید با وسواس بیشتری بررسی کنید؛ زیرا در صورت نارضایتی از خدمات و امکانات اقامتگاه یا هتل محل اقامت، باید هزینه نسبتا زیادی را برای تغییر آن پرداخت کنید.

شاید این چنین اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی را بتوان در منطقه کامالای پوکت پیدا کرد که محیطی امن و سالم را برای خانواده‌ها فراهم آورده‌اند. با وجود مراکز سلامت و اسپا که در این منطقه وجود دارند، افراد سالمند خانواده می‌توانند به راحتی استراحت کنند. همچنین کودکان و افراد جوان خانواده هم می‌توانند در ساحل سورین به تفریح پرداخته و اوقات خوشی را تجربه کنند.

بهترین اقامت در پوکت برای زندگی شبانه

اما در نهایت هدف برخی از گردشگران از سفر به پوکت، تجربه زندگی شبانه در شب‌های شلوغ این جزیره است که تا ساعات منتهی به صبح ادامه می‌یابند. پاتونگ را می‌توان بهترین مکان برای اقامت در جزیره پوکت به‌شمار آورد که زندگی شبانه در این بخش از جزیره به‌طرز قابل توجهی فعال است.

این منطقه در مقایسه با سایر مناطق پوکت به‌عنوان مکانی با امکان تجربه زندگی شبانه شناخته می‌شود و چراغ‌های آن با رونمایی از ماه بلافاصله روشن می‌شوند. مراکز تفریحی پاتونگ با زندگی شبانه‌اش عجین شده‌اند و هتل‌ها و اقامتگاه‌های این منطقه هم با سایر اقامتگاه‌های جزیره متفاوت هستند.

حمل و نقل در پوکت

از مسئله اقامت در جزیره پوکت که بگذریم، تردد در این جزیره نیز دشواری و چالش چندانی ندارد؛ البته با این شرط که با انواع روش‌های حمل و نقل در آن آشنایی لازم را داشته باشید و در مکان و زمان مناسب از وسیله نقلیه مناسب استفاده کنید.

در صورت انتخاب هتل یا محل اقامت خود، احتمالا با این چالش مواجه خواهید شد که چگونه از جاهای دیدنی و مراکز تفریحی شهر بازدید کنید؛ از این رو انتخاب نزدیک‌ترین هتل و اقامتگاه به جاهای دیدنی و سواحل پوکت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید. زیرا اساسا زمانی که فاصله بین محل اقامت و مکان‌های دیدنی شهر کم یا حداقل طولانی نباشد، دیگر با تمام وسایل نقلیه می‌توانید اقدام به جابجایی کنید. در ادامه به بررسی کیفیت حمل و نقل و وسایل نقلیه رایج برای جابجایی در این جزیره می‌پردازیم.

توک توک در جزیره پوکت

توک‌توک یا همان موتور سه چرخی که بیشتر در کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، سنگاپور و .. رواج دارد و حتی در هندوستان هم این وسیله نقلیه محبوبیت زیادی دارد. این وسایل نقلیه برای طی کردن مسافت‌های کوتاه که بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند، بهترین انتخاب ممکن است؛ ولی در صورتی که سفر شما حدود نیم ساعت یا بیشتر به طول خواهد انجامید، محیط کوچک توک‌توک و لرزش گاه و بی‌گاه آن می‌تواند آزاردهنده باشد.

شاید برایتان جالب باشد که این وسایل نقلیه بیشتر در مناطق گردشگری کاربرد دارند و برای مثال در منطقه پاتونگ، می‌توانید یک مسافت 5 دقیقه‌ای را با پرداخت 300 بات بپیمایید. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که رانندگان این وسایل نقلیه ممکن است، قیمت بالایی برای جابجایی اعلام کنند؛ در این صورت سعی کنید تا با آن‌ها چانه‌زنی کنید و هزینه سفر را تا جای ممکن کاهش دهید و به یک قیمت توافقی برسید.

اتوبوس عمومی در جزیره پوکت

اساسا تایلندی‌ها علاقه زیادی به اتوبوس‌های عمومی روباز دارند که به «Songthaew» مشهورند. این علاقه به‌دلیل نقش پررنگ اتوبوس‌های عمومی در زندگی روزمره مردم تایلند شکل گرفته و دلیل اصلی آن سهولت تردد بین مسیرهای شهری است. نکته جالبی که درباره این اتوبوس‌ها وجود دارد، رنگ آبی کم‌رنگ آن‌ها است و این موضوع باعث تمایز این اتوبوس‌ها با سایر وسایل نقلیه می‌شود. خط و مسیر حرکت هر اتوبوس را می‌توان به‌راحتی و به زبان انگلیسی مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره اتوبوس‌های عمومی روباز پوکت مطرح کرد، این است که در مسیر این اتوبوس‌ها هیچ ایستگاه اتوبوس مشخصی وجود ندارد. به عبارتی برای توقف این اتوبوس‌ها باید به محض مشاهده آن‌ها، دست تکان دهید تا برای سوار شدن شما توقف کنند.

اتوبوس‌های عمومی روباز پوکت در طول 7 روز هفته از ساعت 7 صبح تا 6 عصر در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند. این اتوبوس‌ها به‌طور میانگین بین 20 الی 30 دقیقه حرکت می‌کنند و اگر در مسیرهای شلوغ توقف کنید، احتمال یافتن اتوبوس‌های شهری بیشتر می‌شود. در آخر هم بهتر است، از قیمت بلیط اتوبوس هم اطلاع داشته باشید که مبلغی حدود 30 بات برآورد شده است.

تاکسی در جزیره پوکت

تاکسی‌های شهری یکی دیگر از محبوب‌ترین وسایل نقلیه و روش‌های جابجایی در سطح شهر هستند و مخصوصا به‌دلیل تردد بین فرودگاه و محل اقامت، این موضوع اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. معمولا خدمات تاکسی، نرخ‌های ثابتی دارند و برای مثال کرایه دربست تاکسی از فرودگاه تا محل اقامت، مبلغی حدود 1,200 بات تعیین شده است. واضح است که چنین مبلغی برای خودروهای لوکس یا به عبارتی تاکسی‌های لوکسی پرداخت می‌شوند.

این در حالی است که برای کرایه تاکسی‌های معمولی باید مبلغی حدود 400 بات پرداخت کنید و این مبلغ صرفا برای پیمایش 2 کیلومتر اولیه در نظر گرفته می‌شود. یعنی پس از پرداخت 2 کیلومتر، بابت هر کیلومتر اضافی 50 بات به این مبلغ افزوده می‌شود. پیشنهاد ما به شما برای استفاده از تاکسی‌های شهری و حتی از فرودگاه این است که پیش از سفر، نرخ کرایه تاکسی‌ها را در اپلیکیشن‌های تاکسی تایلند (جزیره پوکت) بررسی کنید.

موتورسیکلت در جزیره پوکت

اما در نهایت به گزینه جذاب موتورسیکلت می‌رسیم که برای جابجایی در شهر، آن هم در ترافیک و ازدحام جمعیت، روش سریعتر و موثری شمرده می‌شود. هرچند که استفاده از این وسایل نقلیه خطرات خودش را هم دارد و در صورت وقوع حادثه احتمالی هم دستتان به جایی بند نیست و خبری از بیمه کارآمد نیست.

از طرفی داشتن گواهینامه بین‌المللی موتورسواری برای کرایه موتورسیکلت در پوکت ضروری است؛ البته اگر قصد ندارید تا خودتان موتورسیکلت را برانید، می‌توانید موتورسوارانی که جلیقه قرمز یا سبزی به تن دارند و در خیابان‌های پوکت مشاهده می‌شوند را برای این کار استخدام کنید.

برای کرایه موتورسیکلت هزینه مشخصی وجود ندارد و این قیمت صرفا به نوع موتورسیکلت، روز، ساعت، مسافت و البته مهارت شما در چانه‌زنی و کاهش هزینه‌ها بستگی دارد. بااین‌حال به‌صورت میانگین برای اجاره 24 ساعته موتورسیکلت کوچک، مبلغی حدود 200 بات و برای اجاره موتورسیکلت‌های بزرگ، حدود 1,000 بات باید بپردازید.

هزینه های سفر به پوکت

هزینه سفر به پوکت را می‌توان براساس فصل سفر، نوع و کیفیت اقامتگاه و فعالیت‌هایی بستگی دارد که قرار است در طول سفر در این جزیره انجام دهید. این تفاوت هزینه‌های سفر باعث می‌شوند تا بنابر نیاز و توان مالی خود، سفری اقتصادی یا گران داشته باشید. قیمت بلیط پرواز از ایران به جزیره پوکت بین 15 تا 30 میلیون تومان متغیر است و این اختلاف قیمت به فصل سفر بستگی دارد.

هزینه اقامت در هتل‌های جزیره پوکت، از شبی 500 هزار تومان برای هتل‌های اقتصادی و شبی تا چند میلیون تومان برای هتل‌های لوکس متغیر است. از طرفی می‌توانید با اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آپارتمان‌ها یا هاستل‌های اجاره‌ای در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید.

هزینه صرف غذا در رستوران‌های محلی و غذاهای خیابانی پوکت معمولا معقول و مقرون‌به‌صرفه است؛ این در حالی است که رستورا‌های لوکس و گران‌قیمتی هم در این جزیره وجود دارند که هزینه‌های هنگفتی برای یک وعده غذایی دریافت می‌کنند.

در باب هزینه تفریحات و گشت‌وگذارهای در سطح جزیره نیز این قضیه صدق می‌کند و باید وابسته به نوع فعالیت‌های خود، هزینه‌ای صرف تفریح در پوکت کنید. پس به‌طورکلی می‌توان این چنین نتیجه‌گیری کرد که باید برای کاهش هزینه‌های سفر به پوکت، برنامه‌ریزی مناسبی طراحی کنید تا سفری اقتصادی داشته باشید.

کاهش هزینه‌ های سفر به پوکت

برای کاهش هزینه‌های سفر به تایلند و اساسا جزیره پوکت، باید درهزینه‌های سفر به این جزیره که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد، حدالامکان صرفه‌جویی کنید. برای مثال غذاهای خیابانی تایلند، حال فارغ از حلال یا حرام بودن آن در آیین اسلام، معمولا از غذاهای رستوران‌های شهر هم سالم‌تر و خوشمزه‌تر هستند. بنابراین شما می‌توانید بهترین غذاهای تایلندی را در خیابان‌های این جزیره امتحان کنید و هزینه کمتری نسبت به رستوران‌ها برای غذا صرف کنید.

نکته دیگری که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر باید رعایت کنید، استفاده از اتوبوس‌های روباز آبی کم‌رنگ یا موتور‌سیکلت‌های اجاره‌ای است. این وسایل نقلیه تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های جابجایی در سطح شهر می‌گزارند. واضح است که هزینه کرایه اتوبوس‌های Songthaew نسبت به تاکسی‌ها و توک‌توک‌ها کمتر است و با پرداخت مبلغی حدود 25 الی 30 بات می‌توان با آن‌ها جابجا شد. ضمنا در صورت داشتن مهارت بالا در راندن موتورسیکلت، می‌توانید از آن هم به‌عنوان گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای یاد کنید.

اگر قبلا تجربه سفر خارجی داشته‌اید، احتمالا با سایت کوچ سرفینگ یا اساسا لغت «Couchsurfing» آشنایی قبلی دارید. این سایت برای مسافرانی که به‌صورت تنها و مجرد، اقدام به سفر می‌کنند، گزینه مناسب و قابل دسترسی است که هزینه‌های سفر به‌طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اما برای آن دسته از افرادی که با این سایت و مفهوم آن آشنا نیستند، بهتر است تا به این سوال پاسخ دهیم که اصلا سایت کوچ سرفینگ چیست؟

سایت کوچ سرفینگ

این سایت در واقع فرصتی برای هم‌خانه شدن با مردم بومی شهر، آن هم به‌صورت رایگان را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. شاید تا حد زیادی باورپذیر نباشد، ولی عده‌ای از اهالی بومی شهر و روستاهای هر کشوری در این سایت ثبت نام می‌کنند و این فرصت را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

البته برای این کار باید پیش از سفر، اقدام به ثبت نام در سایت کوچ سرفینگ کرده و درخواست خود را ارسال کنید تا توسط شخصی ساکن جزیره پوکت مورد پذیرش واقع شود. این روش نه‌تنها سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر می‌شود، بلکه باعث دوست‌یابی در کشور تایلند و آشنایی با فرهنگ‌های مردم این کشور و سبک زندگی مردم جزیره پوکت خواهد شد.

رستوران‌ها و غذاهای جزیره پوکت

از آنجایی که مذهب ملی تایلند، بودیسم است و بیشتر اهالی پوکت بودایی هستند، غذاهای تایلندی نیز از قوانین این مذهب تاثیر گرفته‌اند. حتی مواد مورد استفاده در پخت و سرو غذاهای تایلندی هم اغلب از این مذهب متاثر هستند و معمولا دستورپخت‌های مغذی و جالبی دارند. با توجه به بازخوردهای مثبتی که درباره غذاهای دریایی پوکت انتشار یافته است، پیشنهاد می‌شود که به هیچ عنوان این غذاهای خوشمزه و لذیذ را از دست ندهید. قیمت غذا در رستوران‌های تایلند به‌صورت زیر است:

  • قیمت غذا در رستوران‌های ارزان‌قیمت تایلند: حدود 72.50 بات تایلند؛ تقریبا معادل با 127 هزار تومان
  • قیمت غذا در رستوران‌های اقتصادی تایلند: حدود 400 بات تایلند (برای یک وعده غذایی کامل، شامل پیش‌غذا، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی)، تقریبا معادل با 700 هزار تومان
  • قیمت غذا در رستوران‌های لوکس تایلند: حدود 3,000 بات تایلند؛ تقریبا معادل با 5 میلیون و 250 هزار تومان

البته لازم است به این موضوع اشاره کنیم که جزیره پوکت و به‌طورکلی تایلند، محل سکونت مردمانی با ملیت‌ها و فرهنگ‌های متنوع است که همین موضوع سبب تنوع بالای غذایی شده است. در آخر هم خالی از لطف نیست که اساسا قیمت غذاهای تایلندی در قیاس با قیمت غذاهای بین‌المللی کمتر و مناسب‌تر است. از جمله غذاها و نوشیدنی‌های جزیره پوکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مک دونالد در تایلند: حدود 200 بات به ازای هر مک‌میل؛ تقریبا 350 هزار تومان
  • قیمت چای در استارباکس تایلند: شروع از حدود 95 بات؛ تقریبا 166 هزار تومان
  • قیمت قهوه اسپرسو در استارباکس تایلند: شروع از حدود 95 بات؛ تقریبا 166 هزار تومان
  • قیمت کاپوچینو در استارباکس تایلند: شروع از 110 بات؛ تقریبا 192 هزار تومان
  • قیمت آب در تایلند (بطری 1.5 لیتری): حدود 16.13 بات؛ تقریبا 28 هزار تومان

مراکز خرید پوکت

جزیره پوکت همانند بسیاری از شهرهای مدرن جهان، یکی از بهترین جزایر برای بازارگردی و خرید است. بازارهای متنوع و متعددی که در این جزیره وجود دارد، باعث شده تا مکان‌های غیرتکراری مختلفی برای خرید و بازارگردی وجود داشته باشد. با ورود به بازارهای این شهر با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شوید و دست شما در انتخاب و خرید کالا کاملا باز است.

از مهم‌ترین اجناسی که می‌توان از بازارهای پوکت خریداری کرد، صنایع دستی، لباس‌های سنتی، انواع کیف، جواهرات، ابریشم و عتیقه اشاره کرد. همچنین توجه داشته باشید که هنگام خرید از مراکز خرید پوکت، کلاه سرتان نرود و اجناس تقلبی نخرید.

یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین مراکز خرید جزیره پوکت می‌توان به مرکز خرید جانگلسیلون اشاره کرد که در جاده Bangla و در ساحل پاتونگ (Patong) قرار دارد. از این رو می‌توانید خریدهای خود را برای این بازار کنار بگذارید.

جاهای دیدنی پوکت

جزیره پوکت که طبیعتی زیبا و مسحورکننده، تفرجگاه‌های مجهز و جاذبه‌های گردشگری متنوع، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در آسیای شرقی است. برای لذت بردن از سفر به پوکت باید که یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و هزینه‌های سفر را مدیریت کنید.

از جمله جاهای دیدنی این جزیره می‌توان به سواحل کاتا، سورین، کارون، پاتونگ و کاتانوی، خلیج فانگ انگا، شهر باستانی پوکت، معبد وات چالونگ و آکواریوم پوکت اشاره کرد. بودای بزرگ، جزایر فی‌فی، پارک موضوعی پوکت فانتاسی و دماغه‌ فرامپ‌سپ از دیگر جاهای دیدنی این جزیره هستند که حیف است، بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

سوغات پوکت

اکنون بهتر می‌دانید که جزیره پوکت به‌عنوان یکی از جزایر توریستی آسیای شرقی و کشور تایلند شناخته می‌شود و بیراه نیست که سوغاتی‌های متنوعی هم داشته باشد. از جمله محبوب‌ترین سوغاتی‌های پوکت می‌توان به صنایع دستی تایلندی اشاره کرد. مجسمه‌های بودا، جعبه‌های چوبی حکاکی‌شده و پارچه‌های سنتی از دیگر سوغاتی‌های پرطرفدار این جزیره هستند. مرواریدهای پوکت یکی دیگر از پرطرفدارترین و ارزشمندترین سوغاتی‌های این جزیره هستند و از جزایر اطراف به دست می‌آیند را هم نباید از قلم انداخت.

ادویه‌جات تایلندی که اکثرا تند هستند و مانند کاری خودنمایی می‌کنند هم از دیگر سوغاتی‌هایی هستند که نباید در سفر خود به پوکت از دست دهید. این سوغاتی‌ها اکثرا از قیمت نسبتا مناسبی برخوردارند و همین موضوع باعث می‌شود که طرفداران زیادی در بین گردشگران داشته باشند.

اعلام آمادگی برای سفر به جزیره پوکت

در صورتی که این مقاله را مطالعه کرده باشید، قطعا آمادگی لازم برای سفر به جزیره پوکت را بدست آورده‌اید. این آمادگی صرفا به این معنا نیست که شما با زیر و بالای این جزیره آشنا شده‌اید، بلکه صرفا اطلاعات مورد نیاز برای سفر به تایلند و پوکت را را کسب کرده‌اید. به‌طورکلی برای سفر به تایلند و جزیره پوکت باید برنامه‌ریزی و اطلاعات لازم را داشته باشید تا در این سفر با مشکل یا دردسری مواجه نشوید.

اساسا این جزیره، با جاهای دیدنی و گردشگری متنوع که اتفاقا امکانات رفاهی و تفریحی قابل توجهی دارد، هر آنچه که یک گردشگر از مقصد رویایی خود می‌خواهد را دارد. در آخر نیز نظر شما را درباره پوکت جویا می‌شویم و انتقاد یا پیشنهادی اگر دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

جزیره پوکت، واقع در جنوب شرقی کشور و آب‌های دریای آندامان است که در فاصله 863 کیلومتری جنوب بانکوک قرار دارد. این جزیره بزرگترین جزیره تایلند، از مجموع ۳۲ جزیره کوچکتر تشکیل شده است.

شهر ساحلی کاتا، سواحل پاتونگ، سورین و بانگ تائو و البته شهر قدیمی پوکت بهترین مناطق برای اقامت در پوکت است.

پدتای، تام یام گونگ و تام یام تالای سه غذای محبوب تایلندی هستند که ارزش امتحان کردن دارند.

حدود 72.50 تا 3,000 بات تایلند تقریبا معادل با 127 هزار تومان تا 5 میلیون و 250 هزار تومان است.

هزینه کرایه یک توک‌توک برای طی کردن یک مسافت 5 دقیقه‌ای، حدود 300 بات است. برای کرایه اتوبوس، 25 الی 30 بات، تاکسی‌های لوکس فرودگاه، مبلغی حدود 1,200 بات و تاکسی‌های معمولی، حدود 400 بات باید پرداخت شود؛ البته هزینه کرایه تاکسی‌های پوکت، پس از طی کردن 2 کیلومتر به ازای هر کیلومتر اضافی 50 بات به این مبلغ افزوده خواهد شد. در نهایت به‌صورت میانگین برای اجاره 24 ساعته یک موتورسیکلت کوچک، باید مبلغی بالغ بر 200 بات و برای اجاره موتورسیکلت‌های بزرگ نیز حدود 1,000 بات بپردازید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید