راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان در تابستان

راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان در تابستان

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی

این روز ها هر یک از شبکه‌ های اجتماعی را که باز می‌ کنید تصویری زیبا از طبیعت بی‌نظیر سیستان و بلوچستان را می ‌بینید از دریاچه صورتی رنگ لیپار گرفته تا بندر گواتر، همه و همه جزو جا‌های دیدنی سیستان و بلوچستان هستند. اگر قصد سفر به زاهدان را دارید، بهتر است ابتدا راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان را مطالعه کنید.

معرفی سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان ‌های تاریخی کشورمان است که بیشتر از آنکه به خاطر جاذبه ‌های گردشگری و طبیعی خود شناخته شده باشد، به علت وقوع حوادث ناگوار سیاسی، توجه همگان را به خود جلب کرده است.

این استان با وجود پتانسیل ‌های زیادی که در زمینه گردشگری دارد، اما مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. متاسفانه مانند شهر های گردشگری معروف ایران چون اصفهان، شیراز، یزد و … زیرساخت‌ های لازم برای استفاده از این پتانسیل‌ های طبیعی و تاریخی آن انجام نشده است.

استان سیستان و بلوچستان که در جنوب ایران قرار گرفته یکی از مقاصد اصلی گردشگران و عاشقان سفر است. آداب و رسوم مردم این شهر، غذا های خوشمزه، جاذبه‌ های تاریخی و طبیعت بکر و دست نخورده آن، جزو دلایلی هستند که مسافران را به جنوب ایران می ‌کشانند.

راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان

موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان

دومین استان پهناور کشورمان در جنوب شرقی کشور استان سیستان و بلوچستان است. این استان که ۱۸۰۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت دارد از دو بخش اصلی سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

  • بخش سیستان شامل شهر های هامون، زابل، نیمروز و هیرمند است.
  • بخش بلوچستان شامل شهر های سرباز، زاهدان، کنارک، سراوان، قصر قند، خاش، فنوج، ایرانشهر، زابلی، نیک شهر، سیب و سوران و دلگان می ‌شود.

مرکز این استان زاهدان است و همسایگان آن کشور افغانستان، پاکستان، کرمان و استان هرمزگان هستند. شهر زیبای بندری چابهار که در جنوبی‌ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته با دریای عمان و اقیانوس هند مرز آبی دارد. همین باعث شده تا بندر چابهار از نظر سیاسی و اقتصادی اهمیت زیادی داشته باشد.

راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان در تابستان

فرهنگ و آداب و رسوم سیستان و بلوچستان

اقوام مختلفی در استان سیستان و بلوچستان زندگی می ‌کنند که دارای آداب و رسوم مخصوص به خود هستند. مردم این منطقه پیرو دین اسلام و مذهب تسنن هستند. باور ها و عقاید آن ها باعث شده تا مورد کم لطفی قرار بگیرند. در حال حاضر اقوام سیستانی و اقوام بلوچ در این منطقه زندگی می ‌کنند و زبان آن ها فارسی است. اما با لهجه شیرین بلوچی خود زیبایی خاصی به زبان فارسی می‌بخشند.

از آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان می ‌توان به بازی ‌های محلی آن ها که در مناسبت ‌های مختلف توسط مردم بلوچ انجام می‌ شوند، اشاره کرد.

چل بازی، بازی محلی کلاچل چل و چوب بازی، جزو بازی ‌های این مردم هستند. مردان این استان لباس‌ های بلوچی می ‌پوشند و زنانشان هم لباس ‌های سنتی سوزن دوزی شده دست خودشان را می ‌پوشند. جشن‌ ها و عید های مذهبی مانند عید فطر و عید قربان در این شهر اهمیت زیادی دارند.

راه‌ های دسترسی به سیستان و بلوچستان

اگر پس از مطالعه راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان، تصمیم گرفتید به این شهر زیبا و تاریخی سفر کنید، گزینه‌ های مختلفی پیش رو دارید.

راه‌ های دسترسی به سیستان و بلوچستان

سفر با هواپیما به سیستان و بلوچستان

خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی به استان سیستان و بلوچستان اولین انتخاب است. شما می ‌توانید خیلی راحت از سایت پته یک بلیط هواپیما زاهدان تهیه کنید و در عرض یک و نیم تا دو ساعت به این شهر جنوبی کشور برسید. البته روش ‌های دیگری هم برای دسترسی به سیستان و بلوچستان وجود دارد.

سفر با اتوبوس به زاهدان

خرید بلیط اتوبوس برای مسافرت به زاهدان هم یکی دیگر از روش ‌هایی است که می‌ توانید از آن استفاده کنید. درست است که قیمت بلیط اتوبوس نسبت به بلیط هواپیما ارزان‌تر است، اما به علت طولانی بودن مسیر، اگر بخواهید از تهران به زاهدان سفر کنید، سفر زمینی شما حدود ۱۶ ساعت و نیم طول می ‌کشد. حتی ممکن است به خاطر توقف ‌های بین راهی این زمان بیشتر شود.

سفر به سیستان و بلوچستان با قطار

یک روش دیگر برای سفر زمینی به سیستان و بلوچستان، خرید بلیط قطار است. فاصله تهران تا زاهدان با قطار نزدیک به ۲۴ ساعت است. بنابراین اگر بخواهید یک بلیط قطار تهیه کنید و به زاهدان سفر کنید، باید یک شبانه روز کامل در راه باشید. اینجا است که مشخص می ‌شود، سفر هوایی چه مزایایی نسبت به سفر زمینی با اتوبوس و قطار دارد.

 سفر به زاهدان با خودروی شخصی

مسیر های مختلفی برای دسترسی به استان سیستان و بلوچستان با خودروی شخصی وجود دارد. اما اگر بخواهیم فاصله تهران تا زاهدان را در نظر بگیریم، کمترین مسافت و بهترین مسیر، ۱۴۹۴ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین باید حدود ۱۶ ساعت در راه باشید تا به استان سیستان و بلوچستان برسید.

 سفر به زاهدان با خودروی شخصی

بهترین زمان سفر به سیستان و بلوچستان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان باید به آن توجه داشته باشید، فصل سفر و آب و هوای سیستان و بلوچستان است. این شهر جنوبی که دارای آب و هوای گرم و خشکی است، برای سفر های تابستانی چندان مناسب نیست. بنابراین بهتر است اگر قصد سفر به سیستان و بلوچستان را دارید، در تعطیلات نوروز یا اوایل پاییز برای سفر برنامه‌ریزی کنید.

اگر می‌ خواهید در یک فصل کم گردشگر و ارزان به زاهدان سفر کنید، می‌ توانید فصل زمستان را انتخاب کنید. البته در زمستان هوا رو به سردی می‌ رود و دمای هوا به ۱۷ درجه سانتی گراد می ‌رسد. فصل تابستان جزو فصل‌های کم گردشگر و خلوت سیستان و بلوچستان است. بنابراین اگر می ‌خواهید در هزینه‌ های سفر صرفه‌جویی کنید، بهتر است تابستان را انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان در تابستان

یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران به استان‌های زیبایی چون سیستان و بلوچستان، بازدید از جاذبه ‌های گردشگری این استان ‌ها است. بنابراین بهتر است در ادامه بعضی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان که در تایستان هم می توانیم از آن ها بازدید کنیم را به شما معرفی می کنیم.

شهر سوخته

یکی از معروف‌ترین جاذبه ‌ها و جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شهر سوخته است. این شهر که به عنوان نماد تمدن کهن ایران شناخته می‌ شود، یک اثر ارزشمند تاریخی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری جنوب غربی –زابل- شهر سوخته

شهر سوخته

قلعه رستم

در سفرتان به سیستان و بلوچستان حتماً باید قلعه رستم را هم از نزدیک ببینید. این قلعه تاریخی که گفته می ‌شود در زمان سلجوقیان ساخته شده، متاسفانه دچار فرسودگی و تخریب شده است. اما هنوز هم شکوه و جلال ایران باستان را به رخ گردشگران می‌ کشد.

  • آدرس: ۷۰ کیلومتری جنوب زابل- قلعه رستم

قلعه رستم

تالاب لیپار

دریاچه لیپار یا همان تالاب صورتی رنگی که توجه گردشگران خارجی و ایرانی را به خود جلب کرده، در نزدیکی بندر چابهار و روستای لیپار قرار گرفته است. برای دیدن آب صورتی رنگ این تالاب باید در اواسط زمستان یا اوایل بهار به چابهار سفر کنید.

  • آدرس: شرق چابهار -نزدیک روستای لیپار

تالاب لیپار

قلعه ‌های سیستان و بلوچستان

در استان سیستان و بلوچستان چندین قلعه تاریخی وجود دارد که همگی دارای معماری ‌های منحصر به فرد هستند. در بعضی از این قلعه ‌ها آثاری به دست آمده که مربوط به دوران صفویه، دوره ایلخانی و حتی دوره تیموری هستند. بعضی از این قلعه ‌ها که قدمت آن ها به دوران ساسانی و اشکانی برمی‌گردد، کاربرد نظامی داشته‌اند. بعضی از آن ها هم مربوط به زمان افشاریه می‌ شوند. از معروف‌ترین قلعه ‌های استان سیستان و بلوچستان می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قلعه سکوهه
  • قلعه سب
  • قلعه بمپور
  • قلعه رامرود

قلعه ‌های سیستان و بلوچستان

کوه‌ های مریخی

یکی دیگر از زیباترین جاذبه ‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان، کوه‌ های زیبای مینیاتوری هستند که در نزدیکی چابهار قرار گرفته‌اند. این کوه‌ ها که جزو رشته کوه های زاگرس هستند به خاطر ظاهر عجیب و غریبی که دارند، برای گردشگران جذاب بوده و به کوه های مریخی معروف هستند.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری شرق بندر چابهار

کوه‌ های مریخی

وضعیت حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان

شاید بتوانید راحت به استان سیستان و بلوچستان برسید، اما اگر وسیله نقلیه شخصی نداشته باشید، برای حمل و نقل در این استان دچار مشکل می ‌شوید. زیرا سطح دسترسی به سیستم حمل و نقل همگانی در شهر زاهدان تا حدودی ضعیف است. سیستم های حمل و نقل عمومی، محدوده بزرگی از این استان را تحت پوشش قرار نمی ‌دهند. البته مسئولین این استان به فکر اصلاح خطوط اتوبوسرانی هستند تا بتوانند به تمام مناطق استان خدمات ارائه نمایند.

برای جابجایی در شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان، می ‌توانید از تاکسی ‌های شهری استفاده کنید. همچنین می ‌توانید خودرو های مدرن و لوکس خارجی را اجاره کنید و برای تفریح و گردش از آن ها استفاده نمایید.

وضعیت حمل و نقل عمومی در سفر به سیستان و بلوچستان

معرفی بهترین هتل‌ های سیستان و بلوچستان

با وجود جاذبه ‌های گردشگری بی‌شماری که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، متاسفانه تعداد هتل‌ های لوکس و مدرن این شهر کم است. در استان زاهدان چند هتل با کیفیت وجود دارند که بعضی از آن ها چهار ستاره و سه ستاره هستند. از جمله هتل ‌های معروف استان سیستان و بلوچستان می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • هتل ۴ ستاره استقلال
  • هتل امین
  • هتل جهانگردی
  • هتل صالح
  • هتل قصر ایرانشهر
  • هتل آپارتمان ملل زاهدان

در شهر زاهدان اقامتگاه‌ های بومگردی هم وجود دارد. همچنین گردشگران می‌ توانند از طریق سایت‌ های اینترنتی، سوئیت‌ ها و واحد های اقامتی را اجاره کنند و در طول سفر خود آنجا اقامت داشته باشند.

معرفی بهترین هتل‌ های سیستان و بلوچستان

بهترین سوغاتی‌ های سیستان و بلوچستان

در بخش آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان گفتیم که این مردم از نظر فرهنگ تاریخچه غنی دارند. به همین خاطر بسیاری از سوغاتی ‌های سیستان و بلوچستان جزو صنایع دستی مردم هنرمند این استان هستند. بنابراین اگر به سیستان و بلوچستان سفر کنید، می ‌توانید سوغاتی ‌های متعددی مانند صنایع دستی را از مراکز خرید معروف تهیه کنید و به یادگار ببرید. از جمله صنایع دستی معروف استان زاهدان، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سوزن دوزی
  • خامه‌دوزی
  • سکه دوزی
  • سیاه دوزی
  • حصیر بافی
  • پریواردوزی

در میان خوراکی‌ های خوشمزه استان سیستان و بلوچستان هم می ‌توانید کلوچه خرمای، ی شیرینی لندو، چای سرخ، ادویه‌جات معروف این استان را تهیه کنید و برای عزیزانتان سوغاتی ببرید.

بهترین سوغاتی‌ های سیستان و بلوچستان

 معرفی بهترین مراکز خرید سیستان و بلوچستان

بیشتر بازار های معروف این استان در شهر زاهدان قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر می‌ خواهید برای خودتان یا دوستانتان خرید کنید، می ‌توانید به مراکز خرید مدرنی که در سطح شهر قرار گرفته‌اند، مراجعه کنید. همچنین می توانید از بازارچه‌ های تاریخی سرپوشیده که قدمت تاریخی دارند، خرید کنید. از مراکز خرید و بازار های معروف زاهدان، می‌ توان موارد زیر را برشمرد.

  • بازار رسولی
  • بازار سلمان‌زاده
  • بازار مشترک زاهدان
  • مجتمع تجاری هامون
  • مرکز خرید قائم
  • پاساژ لیپار
  • دوشنبه بازار
  • بازار سلمان‌زاده
  • بازارچه تاریخی سرپوشیده

 معرفی بهترین رستوران ‌های سیستان و بلوچستان

اگر به دنبال مکانی می‌ گردید که در سفرتان بتوانید غذا های خوشمزه این استان را امتحان کنید، می‌ توانیم به شما بهترین رستوران‌ های زاهدان را معرفی کنیم که انواع غذا های محلی، کباب‌ ها و خورش‌ های ایرانی را سرو می ‌کنند. از معروف‌ترین و بهترین رستوران ‌های زاهدان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • رستوران حاج احمد
  • رستوران آذربایجان
  • رستوران عمارت
  • رستوران خان جهان
  • رستوران مازیار

معروف‌ ترین غذا های سیستان و بلوچستان

غذا های محلی هر شهری را باید در همان شهر بخورید تا بتوانید مزه اصلی آن را امتحان کنید. در استان‌ های جنوبی کشور، انواع غذا های خوشمزه و ساده تهیه می ‌شوند که سالم و مقوی هستند. در استان سیستان و بلوچستان و شهر های مختلف آن نیز غذا های معروف و خوشمزه‌ای وجود دارند که ممکن است در هر شهر یا روستا دستور مخصوص به خود را داشته باشند. این غذا های خوشمزه که معمولاً هم بسیار ساده هستند، عبارتند از:

  • تنورچه
  • لنجو
  • وجیزک
  • بت ماش
  • تباهگ
  • کشک زرد
  • دوغ برک

معروف‌ ترین غذا های سیستان و بلوچستان

هزینه سفر به سیستان و بلوچستان

بسته به اینکه شما کدام یک از روش ‌های سفر به سیستان و بلوچستان را انتخاب می‌ کنید، هزینه‌ های سفر شما متفاوت است. اگر بلیط هواپیما تهیه کنید، قطعاً هزینه سفر نسبت به سفر زمینی به زاهدان افزایش پیدا می ‌کند. اما باید توجه داشته باشید که زمان زیادی را در طول مسیر از دست می‌ دهید.

هزینه ‌های مربوط به خورد و خوراک، رزرو هتل و بازدید از جاذبه ‌های گردشگری هم می‌ تواند هزینه ‌های سفر شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین نمی ‌توان هزینه دقیقی برای سفر مشخص نمود.

سخن پایانی

قبل از سفر به سیستان و بلوچستان حتماً اطلاعات کافی درباره شهر هایی که قصد دارید از آن ها دیدن کنید به دست بیاورید. شماره تلفن‌ های ضروری در استان سیستان و بلوچستان را حتماً یادداشت کنید و با توجه به شرایط آب و هوایی، لباس و وسایل مناسب همراه خودتان داشته باشید.

سوالات متداول

تنورچه و بت ماش جزو معروف‌ترین غذا های سیستان و بلوچستان هستند.

می ‌توانید از بازار های قدیمی بازار های روز و مجتمع ‌های تجاری جدید مانند مجتمع تجاری هامون خرید کنید. بازار مشترک زاهدان هم مکان خوبی برای خرید سوغاتی است.

در اواسط زمستان و اوایل بهار آب این دریاچه به رنگ صورتی در می ‌آید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید