راهنمای سفر به تایلند | صفر تا صد راهنمای سرزمین هزاران لبخند

راهنمای سفر به تایلند | صفر تا صد راهنمای سرزمین هزاران لبخند

تایلند جهان‌گردی

سفر به تایلند که یکی از کشورهای زیبای جهان با طبیعتی بی‌نظیر و آثار تاریخی متعدد است این کشور را به یکی از کشورهای توریستی جهان تبدیل کرده است. بسیاری آرزو دارند حتی برای یک بار هم که شده در خیابان‌های شهر بانکوک، پایتخت کشور تایلند قدم بزنند. مردم تایلند بسیار مهمان‌نواز و لبخند به لب هستند و شما در این کشور احساس غریبگی نمی‌کنید و در شادی‌هایش غرق می‌شوید. از طرفی جاذبه‌های گردشگری تایلند، در شهرهای مختلف آن پخش هستند و فقط در یک شهر متمرکز نیستند؛ از این رو دست شما در انتخاب مقاصد گردشگری باز است و شاید حتی یک بار سفر و خرید بلیط هواپیما خارجی به تایلند، برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری تایلند کافی نباشد. حتی اگر هنوز چمدان خود را نبسته‌اید، ولی مصمم هستید که به کشور لبخندها سفر می‌کنید، در ادامه با پته همراه شوید تا شما را برای سفر به تایلند راهنمایی کنیم.

معرفی کشور تایلند

تایلند کشوری در شرق قاره آسیا است که با کشورهای مالزی، میانمار، لائوس و کامبوج همسایه است. مساحت کشور تایلند حدود 513,115 کیلومتر مربع برآورد شده است و جزو کشورهای نسبتا بزرگ قاره آسیا محسوب می‌شود. پایتخت کشور تایلند همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، شهر بانکوک است که یکی از مقاصد اصلی گردشگری در تایلند است.

براساس آخرین سرشماری در سال 2023 میلادی، کشور تایلند جمعیتی بالغ بر 71 میلیون و 600 هزار نفر دارد و به‌دلیل لبخند زیادی و خصوصیت صبوری به سرزمین لبخندها شهرت دارند. در ادامه اطلاعات جامع و ضروری از تایلند برایتان آورده‌ایم.

راهنمای سفر به تایلند

تاریخچه تایلند

در حدود 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح و برای نخستین بار گروه‌های شکارچیان جهت جمع‌آوری غذا پا به این سرزمین گذاشتند که در نهایت به سکونت آن‌ها در این منطقه منجر شد. این افراد اولین محصولی که در زمین‌های حاصلخیز تایلند کاشتند، برنج بود و از ابزارهای سنگی برای انجام امور خود استفاده می‌کردند. اما در حدود 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح با ورود به عصر برنز و پیدایش ابزارهای برنزی، این افراد قدم بلندتری برای پیشرفت برداشتند. نظریه‌ای وجود دارد که شاید ساکنان کنونی تایلند همان کسانی هستند که در عصر آهن و در حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح در این سرزمین سکونت داشته‌اند. اما نظریه دیگری نیز وجود دارد که ساکنان کنونی تایلند، در واقع همان مهاجرانی هستند که از جنوب کشور چین در بازه زمانی قرون دهم تا سیزدهم به این منطقه آمده‌اند. از طرفی بین قرون نهم تا سیزدهم میلادی، تایلند تحت سلطه خمرها (Khmers) قرار داشته که امروزه در کامبوج سکونت دارند.

اولین حکومت پادشاهی در تایلند سوخوتای (Sukhothai) نام داشته است که در قرن سیزدهم میلادی با اتحاد دولت‌های کوچک دره رود مکونگ (Mekong) تشکیل شده است. هرچند این حکومت دوام زیادی نداشت و در قرن چهاردهم میلادی از هم پاشیده شد. اما در این دوره با روی کار آمدن حکومت نوظهوری بنام آیوتایا (Ayuthaya) که هم‌اکنون شهر تاریخی با همین نام از آن پابرجا مانده است و یکی از جاذبه‌های تاریخی تایلند است. براساس اسناد تاریخی که جمع‌آوری شده است.

اولین گروه اروپایی در سال 1511 میلادی به این سرزمین وارد شده‌اند. آلمانی‌ها در سال 1605 میلادی، انگلیسی‌ها در سال 1612 و 50 سال بعد و در سال 1662 فرانسوی‌ها نیز از ورود به این رقابت اجتناب نکردند. جالب آنکه در این گیر و دار، در سال 1675 میلادی فریدی یونانی بنام «کنستانتین فالکن» در سمت افسر عالی در دربار تایلند منصوب شد و دست فرانسوی‌ها را در ساخت پایگاه نظامی در زمین‌های تایلند باز گذاشت. البته 11 سال بعد و در سال 1688، کنستانتین یونانی از این سمت برکنار شد و در ادامه فرانسوی‌ها نیز از تایلند اخراج شدند.

پس از سال‌ها فراز و نشیب سرانجام در جولای سال 1917 میلادی کشور تایلند به‌عنوان یکی از اعضای گروه اتحاد مثلث در جنگ جهانی اول شرکت کرد. چندین سال بعد از نوامبر سال 1925 میلادی که تخت پادشاهی به «پراجات هیپوک» رسیده بود و در تاریخ 24 ژوئن 1932 با تغییر قانون اساسی تایلند، سرانجام حکومت پادشاهی تایلند به مشروطه تغییر یافت. اما حدود یک سال بعد و در اکتبر 1933 شاهزاده «بورارادج» سعی داشت تا حکومت پادشاهی را به تایلند بازگرداند. بورارادج در عملی ساختن قصد خود ناموفق بود و با قبول شکست، در ماه مارس 1935 تاج و تخت را به «آناندا ماهیدول» برادرزاده 10 ساله خود واگذار کرد.

در تاریخ 8 دسامبر 1941 میلادی، تایلند با ژاپن متحد شد تا نیروهای انگلیسی را از مالایا خارج کند. اما سرانجام این اتحاد به تصرف تایلند توسط نیروهای ژاپنی ختم شد و در تاریخ 25 ژانویه 1942 میلادی، تایلند برعلیه آمریکا و بریتانیا اعلام جنگ کرد. در همین زمان بود که ارتشی 90 هزار نفره از پارتیزان‌های تایلندی به رهبری «پریدی بانومیونگ» بر علیه ژاپن وارد جنگ شد. با پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1946 میلادی تایلند پیش‌نویس صلح با بریتانیا را امضا کرد و در همان سال بود که به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. اما اختلافات داخلی تایلند ادامه داشت و جای بحث زیادی دارد که خارج از حوصله ما و شماست.

راهنمای سفر به تایلند

بهترین زمان برای سفر به تایلند

از آنجایی که آب و هوای کشور تایلند در بیشتر ماه‌های سال معتدل و مرطوب است و فصل‌های آن را می‌توان به 3 فصل بارانی (ماه می تا اکتبر)، سرد (نوامبر تا فوریه) و گرم (مارس تا می) تقسیم کرد. شروع بارش باران‌های تایلند از ماه ژوئن است و ماه‌های سپتامبر و اکتبر شدت بارش افزایش می‌یابد و به نهایت حد خود می‌رسد.

در نتیجه بهتر است برای سفر به تایلند ماه‌های سرد را انتخاب کنید که درجه هوا در بعضی روزها تا 30 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. از طرفی فصل‌های گرم بهترین زمان برای بازدید از سواحل زیبای تایلند است، پس اگر تمرکز شما بر تفریحات ساحلی است، تابستان زمان شما است.

در واقع زمانی می‌توان بهترین سفر را در تایلند تجربه کرد که شدت بارش به کمترین میزان خود برسد و از طرفی زیاد هم گرم نباشد. اما باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که دیگر گردشگران نیز این بازه زمانی را برای سفر به تایلند انتخاب می‌کنند و در این ماه‌ها گردشگران زیادی به این کشور هجوم می‌آورند.

سفر به تایلند

شهرهای توریستی و بهترین جاهای دیدنی تایلند

تایلند کشوری توریستی با شهرهای بزرگ و کوچک است که در آسیای شرقی بی‌نظیر هستند. شهرهای تایلند هرکدام زیبایی‌های مختص به خود را دارد و یکی از یکی بهتر و زیباتر هستند. بانکوک پایتخت تایلند، پوکت بزرگ‌ترین جزیره تایلند، پاتایا شهر تفریحات شبانه و جزیره لاک‌پشتی کوتائو از مهم‌ترین جاهای دیدنی تایلند هستند. در ادامه مهم‌ترین شهرهای توریستی و بهترین جاهای دیدنی و تفریحی تایلند را به شما معرفی کنیم.

راهنمای سفر به تایلند

بانکوک، پایتخت تایلند (Bangkok)

شهر توریستی بانکوک پایتخت تایلند برای گردشگران و بازدیدکنندگان جاذبه‌های زیاد و متنوعی دارد و بازدیدکنندگان را حتی پس از یک سال هم خسته نخواهد کرد. بناهای تاریخی با معماری‌های کم‌نظیر، بازارهای محلی قدیمی، مراکز خرید مدرن و لوکس، بازارهای شبانه و … سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان هستند.

معبد وات فو می‌توان شروع یک ماجراجویی پر فراز و نشیب باشد و شهر تاریخی آیوتایا، پایتخت قدیمی تایلند که در فاصله 89 کیلومتری بانکوک قرار دارد، می‌تواند تنوعی به این ماجراجویی ببخشد. قایق‌سواری در بازارهای شناور بانکوک و خرید میوه‌های گرمسیری، غذاهای محلی و سبزیجات تایلندی از این بازارها می‌تواند یکی از لذت‌های خاص بانکوک‌گردی باشد. کانال‌های آبی زیادی که در بانکوک وجود دارند جلوه خاصی به این شهر بخشیده‌اند و یکی از خصوصیات ویژه بانکوک محسوب می‌شوند.

کاخ بزرگ سلطنتی بانکوک که محل اقامت پادشاهان تایلندی بوده است و قدمت آن به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد، دارای فضای 500 هزار متر مربعی است. در محوطه این کاخ، مجموعه بناهای کوچک و بزرگی وجود دارد که معبد بودای زمردین در میان این سازه‌ها بنده‌نوازی می‌کند و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

موزه ملی بانکوک (National Museum Bangkok) یکی از مکان‌های مهم گردشگری تایلند است که تاریخ و فرهنگ تایلند را به جهانیان معرفی می‌کند. این موزه در قرن هجدهم میلادی بنا شده است و معماری شگفت‌انگیز آن بازدیدکنندگان را حیرت‌زده می‌کند. در سفر خود به شهر بانکوک تایلند، بازدید از بازار چاتوچاک، کاخ سوان پاکاد و معبد وات آرون که از دیگر جاهای دیدنی بانکوک هستند را فراموش نکنید.

  • آدرس بانکوک: Bangkok, Thailand

پوکت، بزرگ‌ترین جزیره تایلند (Phuket)

جزیره پوکت به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره تایلند، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری تایلند است که دارای مراکز تفریحی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، تورهای گردشگری مختلف و میدان تمرین غواصان کم‌تجربه است. البته از رستوران‌های محلی و بین‌المللی، مراکز خرید لوکس و پارک‌های تفریحی پوکت نیز نمی‌توان به‌سادگی گذر کرد. معماری جزیره پوکت برگرفته از سبک معماری پرتغالی است و نفوذ فرهنگ اروپایی در جای‌جای این جزیره به چشم می‌خورد.

در نزدیکی این جزیره، جزیره‌های دیگری چون فانگ انگا و فی فی وجود دارند که سواحل زیبا و مناظر چشم‌نواز آن‌ها، لحظات فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. جزیره فانگ انگا را جزیره جیمزباند نیز می‌نامند و صخره‌های آهکی سربرآورده از آب‌های آن بیش از هر چیزی چشم‌گیر است. ماهیگیری، شنا، حمام آفتاب، قدم زدن در ساحل شنی و ماسه‌ای و غواصی در جزایر خلیج مایا از جمله تفریحات محبوب گردشگران هستند.

در این جزیره چشمه‌های آب گرم و مراکز درمانی متعددی وجود دارند که با ارائه خدماتی چون ماساژ با روغن، ماساژ تایلندی، سونا و جکوزی حس آرامش را به شما القا می‌کنند. پوکت با تورهای حیات وحش، فیل‌سواری، جنگل‌نوردی و قایق‌سواری در رودخانه پوکت محال است شما را رها کند. از دیگر جاهای دیدنی جزیره پوکت می‌توان به مجسمه بودای بزرگ پوکت، ساحل کاتا، ساحل کامالا، پارک پوکت فانتاسی و دماغه فرامپ‌سپ اشاره کرد.

  • آدرس پوکت: Phuket, Thailand

پاتایا، شهر تفریحات شبانه (Pattaya)

شهر پاتایا یکی از شهرهای مهم گردشگری تایلند و پر از جاذبه‌های گردشگری است. پاتایا را شهر تفریحات شبانه لقب داده‌اند و لقب هاوایی شرق نیز برازنده این شهر است. سالانه بیش از 5.5 میلیون گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از پاتایا و تفریحات شبانه به این شهر می‌آیند و از این نظر بیشترین شهرت را برای خود جمع کرده است. سواحل زیبا و چشم‌نواز، قایق‌سواری، ماساژ با سنگ، رستوران‌هایی با غذاهای تایلندی و بین‌المللی، سفر را برای گردشگران لذت‌بخش می‌کنند. فاصله شهر پاتایا با ساحل شرقی بانکوک حدود 150 کیلومتر است.

در سفر به تایلند و پاتایا بازدید از مجسمه بودای بزرگ، کوه بودا، معبد پناهگاه حقیقت، مینی سیام، باغ استوایی نانگ نوچ، دریاچه نقره‌ای، موزه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد و ساحل جامتین را فراموش نکنید. از جمله تفریحات رایج در شهر پاتایا می‌توان به غواصی، زیپ لاینینگ، بازدید از مزارع کروکودیل‌ها، پارک آبی، پارک سنگی، باغ وحش ببرها و دهکده فیل‌ها اشاره کرد. برای خرید سوغاتی می‌توانید به مراکز خرید مدرن و لوکس پاتایا همچون مرکز خرید مایک و مرکز خرید سنترال فستیوال پاتایا مراجعه کنید.

  • آدرس پاتایا: Pattaya City, Bang Lamung District, Chon Buri 20150, Thailand

پاتایا، شهر تفریحات شبانه (Pattaya)

کوتائو؛ جزیره‌ای لاک‌پشتی و جزیره گلف تایلند (Ko Tao)

جزیره کوتائو که ظاهری چون لاک‌پشت دارد و از این رو آن را جزیره لاک‌پشت می‌نامند، مرکز اصلی برگزاری مسابقات ورزشی گلف تایلند است. تائو در فرهنگ لغوی تایلند به‌معنای لاک‌پشت آمده است. یکی از بهترین تفریحات رایج در این جزیره که سواحل بسیار زیبایی دارد، غواصی، قایق‌سواری و شیرجه زدن در آب است که اوقات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند. از کافه‌ها و رستوران‌های کوتائو که بگذریم، تفریحاتی چون غواصی و قایق‌سواری در سواحل کو نانگ یوان لذت دیگری دارد.

  • آدرس کوتائو: Ko Tao, Surat Thani, Thailand

کوتائو؛ جزیره‌ای لاک‌پشتی و جزیره گلف تایلند (Ko Tao)

کو ساموئی، دومین جزیره بزرگ تایلند (Ko Samui)

جزیره کو ساموئی دومین جزیره بزرگ تایلند است که بعد از جزیره پوکت، میزبان حجم زیادی از گردشگران خارجی است. جزیره کو ساموئی در فاصله 685 کیلومتری بانکوک و در سواحل شرقی تایلند قرار دارد و شاید جالب باشد این را نیز بدانید که این جزیره دارای یک فرودگاه بین‌المللی است.

شما می‌توانید در سواحل کو ساموئی و با انجام تفریحاتی چون غواصی و تفریحات آبی در سواحل لامائی و چاونگ غرق در لذت شوید. البته این سواحل نسبت به دیگر مکان‌های جزیره کو ساموئی شلوغ هستند و اگر مکان‌های خلوت را ترجیح می‌دهید، اقامت در خانه‌های ییلاقی می‌تواند برای شما گزینه بهتری باشد. بازدید از سواحل شنی سفید رنگ، تپه‌های مرجانی، باغ وحش ساموئی و درختان نارگیل گردشگران را راضی نگه خواهد داشت. از دیگر تفریحات جزیره کو ساموئی می‌توان به فیل‌سواری، بازدید از باغ‌های پروانه، میمون‌های بازیگوش و بازدید از آبشارهای ساموئی و معابد بودایی اشاره کرد.

  • آدرس کو ساموئی: Koh Samui, Ko Samui District, Surat Thani, Thailand

کو ساموئی، دومین جزیره بزرگ تایلند در سفر به تایلند

چیانگ مای، دومین شهر بزرگ تایلند (Chiang Mai)

شهر چیانگ مای شهر معابد قدیمی به‌عنوان دومین شهر بزرگ تایلند شناخته می‌شود و بهترین صنایع دستی تایلند در این شهر تولید می‌شوند. بهترین آشپزهای تایلند در دو شهر بانکوک و چیانگ مای حضور دارند و آشپزهای تازه‌کار بری حرفه‌ای شدن می‌توانند به این شهر سفر کنند و مدتی را به گذراندن دوره بگذرانند. این شهر که از منظر تاریخی برای تایلند حائز اهمیت است، در شمال تایلند قرار دارد و با وجود مدرنیته شدن بخش‌هایی از شهر چیانگ مای، هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده است.

بازدید از آبشارهای چسبناک و حیرت‌انگیز بواتانگ، بازار محلی واروروت، موزه آرت این پارادایز، لایتینگ‌سواری و فیل‌سواری از جمله تفریحات رایج گردشگران هستند. بسیاری از گردشگران به‌دلیل شرکت در فستیوال گل چیانگ مای، ماه فوریه را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند.

  • آدرس چیانگ مای: Krabi, Pak Nam, Mueang Krabi District, Krabi 81000, Thailand

چیانگ مای، دومین شهر بزرگ تایلند (Chiang Mai)

کرابی، جزیره سواحل زیبا (Krabi)

اگر علاقه زیادی به جزایر و سواحل آبی و فیروزه‌ای دارید، تایلند شما را ناامید نمی‌کند و هربار معجزه زیبایی در چنته دارد. یکی دیگر از این معجزات زیبا جزیره کرابی است که به‌دلیل سواحل زیبا و متعددش معروف شده است. آب و هوای این جزیره گرمسیری است و سواحل شنی و جنگل‌های سرسبز آن بی‌نظیر هستند. آب‌های اطراف جزیره کرابی به قدری شفاف هستند که شما می‌توانید کف خلیج مایا را مشاهده کنید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری کرابی بجز خلیج مایا می‌توان به مواردی چون گورستان صدف، چشمه‌های آب گرم کلانگ‌تام، غارها و سواحل ریلی، غار وات تام سوا و استخر زمردی اشاره کرد.

  • آدرس کرابی: Krabi, Pak Nam, Mueang Krabi District, Krabi 81000, Thailand

کرابی، جزیره سواحل زیبا (Krabi)

جزایر کو یائو نوی و کو یائو یای (Ko Yao Noi & Ko Yao Yai)

دو جزیره بزرگ کو یائو نوی و کو یائو یای در مرکز خلیج فانگ نا بین دو جزیره پوکت و کرابی قرار دارند و جالب آنکه از این دو جزیره فاصله یکسانی دارند. این دو جزیره میزبان گردشگرانی هستند که به تفریحاتی چون غواصی، ماهی‌گیری، شنا و پیاده‌روی در سواحل زیبای شنی علاقه زیادی دارند. البته کلبه‌های چوبی، درختان سربرآورده از آب‌های اطراف جزیره، سواحل آرام و شفاف، بوفالوها، کافه و رستوران‌های تایلندی گردشگران را سر فرم نگه می‌دارند.

  • آدرس جزیره کو یائو نوی: Ko Yao Noi, Ko Yao District, Phang-nga, Thailand
  • آدرس جزیره کو یائو یای: Phang Nga Bay, Ao Phang Nga National Park 82160 Thailand

جزایر کو یائو نوی و کو یائو یای (Ko Yao Noi & Ko Yao Yai)

شهر تاریخی آیوتایا (Ayutthaya Historical City)

شهر آیوتایا که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی تایلند است، در سال 1350 میلادی تاسیس شده است و تا قرن هجدهم میلادی نیز به‌عنوان پایتخت پادشاهی سیام بوده است. طراحی بسیاری از بخش‌ها و بناهای ساخته‌شده در شهر بانکوک پایتخت فعلی تایلند، برگرفته از بناهای شهر آیوتایا است. اکنون از این شهر به‌عنوان پارک تاریخی آیوتایا توسط مرکز هنرهای زیبایی تایلند بازسازی شده است و در سال 1991 میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پارک تاریخی آیوتایا با وجود سه رود تاریخی چائو، فرایا و لوپبوری با بیش از 400 معبد بودایی و قدیمی، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر آیوتایا است. شهر تاریخی آیوتایا در فاصله 80 کیلومتری شمال بانکوک قرار دارد و با وجود ویرانی‌های متعدد، هنوز هم برای بودایی‌ها مکانی مقدس است. معابد وات چایواتانارام، وات فرا سی سنپت، وان فان چوئنگ، وات راچابورانا، وات کودی دائو و درخت بودای آیوتایا که در زبان محلی به‌عنوان درخت بودا نام برده می‌شود، از مهم‌ترین آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر آیوتایا است. البته جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی آیوتایا فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود و از دیگر جاهای دیدنی شهر آیوتایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار شناور آیوتایا
  • بازار شبانه آیوتایا
  • قایق‌سواری شبانه در رودخانه معروف چائو فرایا
  • موزه ملی چائو سم فرایا
  • معبد وات نا فرا مرو
  • معبد تاریخی وات فرا سی سنپت

شرکت در تور دوچرخه‌سواری در اطراف آیوتایا، بازدید از ساختمان تاریخی «بنگ پا این»، قدم زدن در محله خارجی‌ها، بازدید از فیل‌های دهکده Royal Elephant Kraal و ماساژ سنتی تایلندی در سالن‌ها مخصوص نیز می‌تواند دیگر گزینه‌های روی میز باشد.

  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 18
  • آدرس شهر تاریخی آیوتایا: Ayutthaya Historical Park Office, 196 หมู่ที่ 4 Khlong Tho Rd, Pratu Chai Sub-district, Phra Nakhon Si Ayutthaya District, Phra Nakhon Si Ayutthaya 13000, Thailand

پارک ملی خوائو یای (Khao Yai National Park)

پارک ملی خوائو یای به‌عنوان اولین پارک ملی تایلند شناخته می‌شود و جالب آنکه در سطح چهار استان از تایلند این پارک دایر شده است. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع اعم از پرندگان و پستاندارانی چون ببرها، فیل‌ها، گربه‌ها و گوزن‌ها در این پارک زندگی می‌کنند. پارک ملی خوائو یای در فاصله 25 کیلومتری شهر بانکوک قرار دارد و برای اولین بار در سال 1962 میلادی ساخته شده است.

از تماشای حیات وحش زنده پارک ملی یائو یای که محل زندگی آهوها و گرازهای وحشی، زاغ‌های محلی، ببرها و فریادکش‌های هندی که گذر کنیم، گردش در جنگل‌های پارک با سافاری شبانه می‌تواند لذت خاصی داشته باشد. عکاسی و فیلمبرداری از حیات وحش و تماشای ستارگان با نقشه آسمان نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد.

از طرفی «آبشار هاو ناروک» با 80 متر ارتفاع، «آبشار هاو سوات» با 20 متر ارتفاع در سطح پارک جلوه‌های زیبایی را پدید آورده‌اند. غار لائو لوک چنج بات که محل زندگی خفاش‌های سیاه است، یکی دیگر از جاهای دیدنی موجود در پارک ملی است.

  • ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت 6 الی 18
  • هزینه بلیط: 400 بات معادل 11 دلار
  • آدرس پارک ملی خوائو یای: PO.9 PakChong, Musi, Pakchong, Nakhon Ratchasima, Thailand 30130

راهنمای سفر به تایلند

فستیوال‌های مهم در سفر به تایلند

تقریبا همه فستیوال‌هایی که در کشور تایلند برگزار می‌شوند، دلایل مذهبی دارند و در سراسر کشور برگزار می‌شوند. معمولا معابد بودایی محل برگزاری فستیوال‌های بودایی هستند و نمایش‌های محلی و آوازخوانی در این فستیوال‌ها اجرا می‌شوند. جشن آب سونگران یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال‌هایی است که در تایلند برگزار می‌شود و سالانه در بازه زمانی 13 تا 15 آوریل برگزار می‌شود.

مردم حاضر در جشن آب سونگران با استفاده از هر وسیله‌ای اعم از سطل، آبپاش و تفنگ آبی اقدام به خیس کردن یکدیگر می‌کنند. این جشن به‌طور ویژه در شهر چیانگ مای برگزار می‌شود و مردم همراه با مجسمه‌های بودایی به خیابان‌ها می‌آیند. از دیگر فستیوال‌های مهم تایلند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روز ملی موی تای: این جشن در تاریخ 17 مارس هر سال برگزار می‌شود و اگرچه تعطیل رسمی نیست، ولی به هدف گرامی‌داشت بوکسور بزرگ و قهرمان تایلند بنام موی تای برگزار می‌شود.
  • روز ملی ماخا بوچا: این جشن در ماه‌های مارس و فوریه هر سال برگزار می‌شود و تعطیل رسمی است. این جشن برای مردم بودایی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این روزم مردم با روشن کردن فانوس‌های مخصوصی به عبادت می‌پردازند.
  • جشنواره گل چیانگ مای: جشنواره گل چیانگ مای یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌هایی است که در تایلند برگزار می‌شود و تقریبا همه شهرهای تایلند میزبان این فستیوال هستند. اما به‌دلیل آنکه در شهر چیانگ مای و پوکت، بالاخص چیانگ مای این فستیوال به‌طور گسترده برگزار می‌شود، این جشن بنام این شهر خوانده می‌شود. این فستیوال در روز شنبه ماه فوریه از مسیر پل ناوارات آغاز شده و با عبور از رودخانه صورتی به جنوب شهر باستانی واقع در پارک بایوک هت می‌رسد.
  • جشن سال نو: جشن سال نوی تایلند را نمی‌توان به هیچ‌وجه نادیده گرفت؛ حتی تایلندی‌ها 3 بار جشن می‌گیرند تا از سال نو گذر کنند. تایلندی ابتدا در ماه ژانویه، سال نوی میلادی را جشن می‌گیرند؛ بعد در ماه‌های ژانویه و فوریه، سال نوی چینی را جشن می‌گیرند و در نهایت در ماه آوریل سال نوی تایلندی (سونکِرِن) را جشن می‌گیرند. همانطور که می‌توانید حدس بزنید این جشن‌ها در تمامی شهرهای تایلند برگزار می‌شوند؛ ولی مردم با کاروان‌های بزرگ در شهرهای بانکوک، چیانگ مای و ناکهون ساوان به رقص و پایکوبی می‌پردازند.
  • جشن بالن آرزوها: کشور تایلند یکی دیگر از جذاب‌ترین فستیوال‌های تایلند است و در ماه نوامبر هر سال برگزار می‌شود. این جشن که جشن فانوس‌ها نیز نام دارد، ریشه در تاریخ چین دارد. زمانی که یکی از فرماندهان چینی بنام کینگ مینگ برای ارسال خبر جنگ از وسیله‌ای شبیه به فانوس‌های کنونی استفاده کرد، این شیوه برای اطلاع‌رسانی رواج پیدا کرد.

  • بزرگداشت پادشاه چولالونگ کورن: این مراسم بزرگداشت در روز 23 اکتبر به پاس تلاش‌های فراوان پادشاه چولالونگ کورن برای حفظ مرزها و منافع سیام (نام قدیمی تایلند) در دوره حکومت وی برگزار می‌شود. زمانی که کشورهای اروپایی چون انگلیس، فرانسه و پرتغال قصد داشتند تا بر این کشور حکمرانی کنند، پادشاه چولالونگ کورن در طول 42 سال حکومت خود در برابر آن‌ها ایستادگی کرد و در نهایت در سال 1910 فوت کرد.
  • مسابقات بوفالو سواری: مسابقات بوفالو سواری را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین و هیجان‌انگیزترین جشن‌های تایلند و جهان معرفی کرد. این جشنواره حدود 145 سال است که در این کشور برگزار می‌شود و محل برگزاری آن استان چونبوری است. زمان برگزاری این مسابقه از قبل مشخص می‌شود و شرکت‌کنندگان در طول مسابقه باید یک مسیر 100 متری را سوار بر بوفالو بپیمایند.
  • گردهمایی فیل‌ها: گردهمایی فیل‌ها یکی دیگر از فستیوال‌های جذاب تایلند است که در دو هفته پایانی ماه نوامبر برگزار می‌شود و محل برگزاری این مراسم منطقه‌ای واقع در شمال شرق تایلند بنام «سورین» است. مردم این منطقه مهارت زیادی در تربیت فیل‌ها دارند و نیاکان آن‌ها در گذشته‌های دور برای حمل محصولات کشاورزی ، ساخت معابد و بناهای بزرگ و شرکت در جنگ‌های بزرگ، فیل‌ها را آموزش داده‌اند. این فستیوال در خیابان اصلی شهر سورین برگزار می‌شود و در طول فستیوال، فیل‌های بزرگ همراه با پخش موسیقی مسافتی طولانی را رژه می‌روند. در پایان فستیوال نیز با پذیرایی از فیل‌ها و دادن میوه به آن‌ها بار خستگی را از دوش این حیوانات دوست‌داشتنی کم می‌کنند.
  • ولنتاین: در نهایت آخرین فستیوال مهمی که در تایلند برگزار می‌شود، جشن ولنتاین است که امروزه پیر و جوان با آن آشنایی دارند. در شهر بانکوک، عبادتگاه معروفی بنام ترای موتی مقدس وجود دارد که پیر و جوان برای تثبیت عشقشان به همدیگر به زیارت آن می‌روند و دعا می‌کنند.

هزینه سفر به تایلند

هزینه سفر به کشور تایلند بستگی به عوامل مختلفی دارد، ولی شاید بتوان مهم‌ترین عامل افزایش هزینه‌های سفر را زمان سفر و مدت زمان سفر دانست. در واقع فصل‌هایی که گردشگران زیادی به کشور تایلند سفر می‌کنند مانند تعطیلات سال نو، قاعدتا هزینه‌های اقامت، حمل و نقل و هزینه ورودی جاذبه‌های گردشگری با افزایش چشم‌گیری همراه است. از طرفی هزینه‌های شهرهای تایلند با یکدیگر متفاوت است و شهرهای توریستی نسبت به شهرهای عادی گران‌تر هستند.

هزینه هتل محل اقامت نسبت به شهری که از آن بازدید می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد؛ همچنین وابسته به کیفیت امکانات رفاهی و خدمات ارائه شده هتل‌های محل اقامت، هزینه‌ها متفاوت است. در نهایت هزینه‌های خوردن و آشامیدن را نیز باید در نظر بگیرید و صرف غذا در یک رستوران چند ستاره نسبت به خوردن غذا در یک غذاخوری ساده گران‌تر است. اما با تمام تفاسیر کشور تایلند یکی از کشورهای نسبتا ارزانی است که می‌توانید به آن سفر کنید. در ادامه تعدادی از هزینه‌های سفر را به تفکیک برایتان آورده‌ایم و پیشنهاداتی را جهت کاهش هزینه‌های سفر ارائه کرده‌ایم.

شرایط دریافت ویزا کشور تایلند

اولین هزینه‌ای که باید برای سفر به تایلند در نظر بگیرید، هزینه‌ای است که باید برای دریافت ویزای کشور تایلند است. دریافت ویزای توریستی کشور تایلند با دردسرهایی همراه است و نمی‌توان به‌سادگی آن را بدست آورد. البته برای سفرهای توریستی که گروهی به این کشور سفر می‌کنند، قضیه متفاوت است و راحت‌تر می‌توان این ویزا را بدست آورد.

همانند تمامی کشورهای دیگر، باید برای سفر به تایلند مدارک خود را به سفارت کشور مقصد ارائه کنید؛ با این تفاوت که متقاضیان ویزای توریستی کشور تایلند باید حتما درخواست ویزای تایلند را به یک کارگزار و آژانس مسافرتی معتبر ارائه کنید. ویزای توریستی این کشور تا 58 روز اعتبار دارد و مدت زمان تقریبی تکمیل مدارک و صدور ویزا 20 روز است. به‌طورکلی مدارک لازم جهت دریافت ویزای توریستی تایلند عبارتند از:

  • ارائه مدارک گردش حساب یک ماه گذشته فرد متقاضی ویزا با حداقل مانده حساب 50 میلیون تومان برای هر نفر به زبان لاتین، همراه با مهر و امضای بانک مربوطه
  • ارائه اصل پاسپورت فرد متقاضی با حداقل 7 ماه اعتبار
  • کپی تمامی صفحات شناسنامه + کپی پشت و روی کارت ملی بدون نیاز به ترجمه
  • 2 قطعه عکس 4 در 6 رنگی با پس‌زمینه سفید (با عکس پاسپورت متفاوت باشد)
  • بلیط هواپیما تایلنددر مسیر رفت و برگشت
  • رزرو هتل محل اقامت و ارائه واچر (اجاره نامه) هتل
  • بیمه نامه مسافرتی دوماهه‌ای که مورد تایید کشور تایلند باشد و ارزشی بالغ بر 100 هزار یورو داشته باشد.
  • پر کردن و امضای فرم درخواست ویزای توریستی تایلند

اقامت در تایلند

هزینه اقامت در تایلند وابسته به محل اقامت و شهرهایی که از آن‌ها اسکان می‌کنید، متفاوت است. البته همانطور که قبل‌تر به این موضوع اشاره شد از طرف دیگر میزان تقاضای گردشگران نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش هزینه‌های اقامت داشته باشد. از آنجایی که تایلند، سرزمین لبخندها است و مردم خونگرم و مهمان‌نوازی دارد، باید بدانید که خانه‌های ییلاقی و مهمان‌خانه‌های نه‌چندان بزرگ نسبت به هتل‌های گران‌قیمت مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.

این اقامتگاه‌ها از خدمات رفاهی مناسبی چون فضای امن جهت نگهداری وسایل مسافران، اینترنت رایگان، رستوران‌های ارزان‌قیمت و تورهای گردشگری برخوردارند. از طرفی اقامت در اقامتگاه‌های محلی و روستایی، تجربه زندگی در کنار مردم روستایی و مهمان‌نواز تایلند را فراهم می‌کند. بااین‌حال اگر نمی‌توانید از سبک زندگی لوکس صرف‌نظر کنید، هتل‌های لوکس و پرامکاناتی در شهرهای توریستی تایلند وجود دارند که می‌توانید با رزرو اتاق به‌صورت آنلاین، پس از رسیدن به تایلند در آن‌ها اقامت کنید.

حمل و نقل عمومی در تایلند

کشور تایلند که یک کشور توریستی است، وسایل حمل و نقل متنوعی را برای مردم ساکن کشور و گردشگران در نظر گرفته است. این اقدامات صورت گرفته باعث شده است تا هر فردی نسبت به بودجه خود اقدام به جابجایی در تمامی نقاط شهرهای کشور کند. بدین ترتیب شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه هواپیما، قطار، مترو، کشتی، قایق، اتوبوس، تاکسی و توک‌توک در شهرهای تایلند نقل مکان کنید. هزینه وسایل نقلیه عمومی در تایلند وابسته به نوع وسیله و طول مسافت متفاوت است.

بیش از 20 شهر تایلند دارای فرودگاه هستند و می‌توانید با هواپیما بین شهرهای تایلند جابجا شوید؛ هرچند می‌توانید در عوض هواپیما با قطار و اتوبوس که ارزان‌قیمت‌تر هستند، بین شهرهای تایلند جابجا شوید. اتوبوس‌های تایلند معمولا شلوغ هستند و نمی‌توانید در این اتوبوس‌ها احساس راحتی کنید؛ در عوض آن می‌توانید از مترو، تاکسی و توک‌توک استفاده کنید.

متروها یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های روی میز هستند و بالاخص متروهای بانکوک ارزان، سریع و محبوب هستند. تاکسی‌های تایلند دارای تاکسی‌متر هستند و با 50 بات می‌توانید این تاکسی‌ها را کرایه کنید؛ اگرچه به ازای هر 2 کیلومتر مسافت اضافه با 7 بات افزایش قیمت مواجه خواهید شد.

اما به محبوب‌ترین وسیله جابجایی در شهرهای تایلند می‌رسیم که استفاده از این وسایل نقلیه در کشورهای شرق آسیا رواج دارد و آن توک‌توک است. توک‌توک‌ها نسبت به دیگر وسایل نقلیه ارزان‌قیمت هستند و معمولا برای جابجایی در مسافت‌های کوتاه فقط 30 بات می‌پردازید. اگرچه باید مراقب باشید که سوار چه توک‌توکی می‌شوید و از قبل با راننده صحبت کنید و اگر مسافت طولانی باید بپیمایید، کمی چانه‌زنی کنید؛ وگرنه ممکن است با قیمت‌هایی مواجه شوید که بعضا از هزینه تاکسی هم بیشتر هستند. اگر گواهینامه بین‌المللی خود را اخذ کنید، می‌توانید از خودروهای اجاره‌ای برای جابجایی در شهر استفاده کنید.

سیم‌کارت تایلند

در کشور تایلند با ارائه گذرنامه یا ویزای توریستی خود می‌توانید یکی از 4 نوع سیم‌کارت تایلند را خریداری کنید. تایلند دارای 4 اپراتور فعال است که قیمت این سیم‌کارت‌ها و خدمات ارائه‌شونده توسط این اپراتورها نیز متفاوت است. بهتر است نسبت به نیاز خود یکی از این 4 سیم‌کارت را خریداری کنید؛ اگرچه قیمت سیم‌کارت همانند بسیاری از کالاهای موجود و خدمات ارائه‌شونده در این کشور قیمت چندانی ندارد.

اگر سعی دارید تا سیم‌کارتی ارزان‌قیمت و اقتصادی خریداری کنید، سیم‌کارت‌های Dtac و True Move مناسب شما هستند. سیم‌کارت‌های Tot که وابسته به شرکت مخابرات تایلند هستند از سرعت اینترنت بالایی برخوردارند و اگر به استفاده از اینترنت پرسرعت تاکید دارید، این سیم‌کارت‌ها مناسب شما هستند. سیم‌کارت‌های AIS دارای آنتن‌دهی بسیاری قدرتمندی هستند، اما متاسفانه این نوع سیم‌کارت‌ها شارژهای زیر 20 بات را بعد از 12 شب می‌سوزانند و از این رو خرید این نوع سیم‌کارت پیشنهاد نمی‌شود.

نکته: در صورت نیاز برای پانچ کردن سیم‌کارت خود از فروشنده بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهد. از طرفی خرید شارژ برای سیم‌کارت از طریق فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های موجود در سطح شهر میسر است.

غذاهای معروف تایلندی

یکی از مهم‌ترین و بهترین وجوه کشور تایلند برای گردشگران، غذاهای تایلندی است. آشپزهای حرفه‌ای شهرهای بانکوک و چیانگ مای، این دو شهر را به مراکز بزرگ آشپزی تایلند تبدیل کرده‌اند. در این شهرها به‌راحتی می‌توانید بهترین غذاهای تایلندی و بین‌المللی را میل کنید. البته همانطور که مستحضر هستید، در این شهرها هزینه‌های غذا نسبت به شهرهای دیگر قیمت بیشتری دارد.

غذاهای تایلندی از نظر بهداشتی فوق‌العاده سالم هستند، اما بهتر است از خوردن بیش از حد فلفل و میوه‌های گرمسیری اجتناب کنید تا اسیر مشکلات گوارشی نشوید. شاید برایتان جالب باشد از زمان سفارش تا قرار گرفتن غذای درخواستی شما بر روی میز فقط 5 دقیقه فاصله زمانی وجود دارد و این از مهارت بالای آشپزان تایلندی برمی‌آید.

حدود 40 نوع غذای تایلندی خوشمزه وجود دارد که شاید روحتان از وجود آن‌ها باخبر نباشد. سوپ‌های تایلندی، غذاهای اصلی تایلندی، صبحانه و میان‌وعده‌های تایلندی، دسرهای تایلندی، نودل‌های تایلندی و سالاد‌های تایلندی از انواع غذاهای تایلندی هستند که برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوپ‌های تایلندی

  • کائو سوی (Khao Soi)
  • کائو تام (Khao Tom)
  • سوپ نودل (Guay Teow)
  • تام یوم گوونگ (Tom Yum Goong)
  • کائنگ لیانگ (Kaeng liang)

غذاهای اصلی تایلندی

  • سوسیس تایلندی (ایسان و سوسیس تایلند شمالی)
  • روتی (Roti)
  • برنج شفته تایلندی
  • لارب و نام توک (Larb and Nam Tok)
  • گای یانگ (Gai Yang)

صبحانه و میان وعده‌های تایلندی

  • جوک (Jok)
  • کای جیو (Kai Jeow)
  • پا تونگ کو (Pa Thong Ko)
  • نام پریک (Nam Prik)
  • کلوئه تود (Kluay Tod)

دسرها و نودل‌های تایلندی

  • پد تای (Pad Thai)
  • پد سی ئیو (Pad See Ew)
  • پد کی مائو (Pad Kee Mao)
  • توای فو (Tuay Fu)
  • تونگ یو (Thong Yod)
  • فوی تونگ (Foy Thong)
  • جا مونگ گوت (Ja Mong Gut)
  • تونگ یپ (Thong Yip)

سالاد‌های تایلندی

  • کائو یوم (Khao Yum)
  • سام تام (Som tam)
  • یام پلا دوک فو (Yam Pla Dook Foo)
  • یام تالای (Yam Talay)
  • لاب (Laab)
  • پاک بوونگ (Pak Boong)
  • یوم ما موآنگ (Yum ma muang)

سوغاتی‌های کشور تایلند

تایلند که به‌عنوان یکی از مقاصد معروف گردشگری، دارای سوغاتی‌های فراوانی از جمله مجسمه‌های بودا، چینی‌های سنتی، نقش‌نگاره‌های پارچه‌ای و زیورآلات سنتی است. برای خرید سوغاتی می‌توانید در بازارهای محلی و مراکز خرید لوکس تایلند گردش کنید که خود جزو جاهای دیدنی کشور تایلند هستند. از جمله سوغاتی‌های تایلند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه‌های نساجی و سنتی از قبیل «ساری» و «پاتونا»
  • زیورآلات سنتی تایلند از جنس طلا و جواهرات قیمتی شامل گردنبند، انگشتر و گوشواره
  • محصولات چرمی شامل کیف و کفش‌های چرمی
  • محصولات چوبی و صنایع دستی از قبیل مجسمه‌های چوبی فیل و بودا و لوازم چوبی خانگی
  • محصولات پوستی و بهداشتی شامل صابون‌های طبیعی، روغن‌های طبیعی و کرم‌های مرطوب‌کننده
  • چای تایلندی و پانگونگ
  • ادویه‌های زنجبیل، دارچین و سس‌های مخصوص تایلندی

برای خرید این سوغات و محصولات سنتی می‌توانید به بازار چاتوچاک و مرکز خرید سیام پاراگون مراجعه کنید و از لباس‌های سنتی، غذاهای محلی و صنایع دستی تایلند هرچه می‌خواهید خریداری کنید.

تفریحات رایج در تایلند

کشور تایلند که یکی از مراکز گردشگری جنوب شرقی آسیا است، مجموعه گسترده‌ای از تفریحات را شامل می‌شود. از پاراگلایدینگ در پرتگاه‌های مرتفع گرفته تا ماجراجویی در جنگل‌های سرسبز، از پیاده‌روی، موج‌سواری و غواصی در سواحل زیبای تایلند گرفته تا فیل‌سواری و غارنوردی. از کنار شکم‌گردی و تست غذاهای محلی تایلند که بگذریم، بازدید از جاذبه‌های طبیعی، معابد بودایی و آثار تاریخی لذت گردش در تایلند را دوچندان می‌کند.

اما محبوب‌ترین تفریحات تایلند بجز بازدید از جاهای دیدنی، غواصی در جزیره‌های پاتایا، کو چانگ، کو فی فی و پوکت است. اسپا در هتل‌‌های 5 ستاره و ماساژ سنتی تایلندی در مراکز مربوطه نیز می‌تواند خستگی را از جسم و روحتان خارج کند.

راهنمای سفر به تایلند

نکاتی ضروری و دانستنی در سفر به تایلند

لازمه داشتن سفری خوب به تایلند برای داشتن لبخند بر لب همانند لبخندی که مردم تایلند بر لب دارند، رعایت نکات ضروری است که در ادامه چندین مورد از آن را آورده‌ایم:

  • برای رفتن به تایلند، بهتر است همراه با تورهای گردشگری به این سفر بروید؛ زیرا گرفتن ویزای تایلند به‌صورت جداگانه سخت و گران‌تر است.
  • کشور تایلند آب آشامیدنی مناسبی ندارد و در عوض آن از آب معدنی استفاده کنید.
  • شهرهای مرزی تایلند امنیت زیادی ندارند و پیشنهاد می‌شود به بازدید از شهرهای توریستی و با امکانات کفایت کنید.
  • در کشورهای توریستی دزدهای خیابانی و جیب‌بر زیاد هستند؛ پس وسایل خود را به امان خدا رها نکنید.

حال که با کشور تایلند و جاهای دیدنی آن آشنا شدید، حتما خودتان متوجه شده‌اید که در کشور تایلند جاذبه‌های گردشگری مختلفی وجود دارد که ارزش چندین بار بازدید و تماشا را دارند. جزایر تفریحی، سواحل زیبا و مناظر چشم‌نواز در کنار مردم خونگرم و مهمان‌نواز تایلند سفری فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگرچه گرفتن ویزای آن گران تمام می‌شود، ولی هزینه‌های سفر در تایلند برایتان آنچنان گران تمام نمی‌شود؛ پس اگر تصمیم خود را برای سفر به تایلند گرفته‌اید، وقت خود را بیش از این تلف نکنید. ضمنا نظر خود را در مورد تایلند و جزایر هاوایی آن با ما به اشتراک بگذارید.

نکات سفر به تایلند

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی تایلند

کشور تایلند همانطور که اشاره شد در جنوب آسیای شرقی قرار گرفته است و از شرق و شمال شرق با لائوس و از غرب و شمال با میانمار همسایه است. در جنوب شرقی تایلند، کشور کامبوج و از جنوب با مالزی همسایه است. شرق آن را سواحل خلیج تایلند و غرب آن را دریای آندامان محاصره کرده است.

از این رو آب و هوای تایلند در اکثر روزها معتدل و مرطوب است. بخش شمالی کشور تایلند در بیشتر روزهای سال دارای آب و هوای معتدل است. شمال تایلند از طرفی تابستان‌هایی گرم و بارانی و زمستان‌های سرد و خشکی دارد. جنوب تایلند آب و هوای استوایی و مرطوبی داد و در بیشتر ماه‌های سال بالاخص بین ماه‌های مه و نوامبر پربارش است.

آب و هوا در سفر به تایلند

وجه تسمیه تایلند

کشور تایلند تا سال 1939 میلادی با 77 چانگ‌وات (استان)، سیام نام داشت و بعد از آن به تایلند تغییر نام یافت. تایلند (Thailand) در زبان بومی تایلند متشکل از دو واژه Thi و Land است که به‌معنای «سرزمین قوم تایی» یا «سرزمین مردمان آزاد» به‌کار می‌رود.

زمان محلی تایلند

زمان محلی کشور تایلند برابر با 07:00+ است که در واقع 7 ساعت از زمان هماهنگ جهانی جلوتر است. از آنجایی که زمان محلی کشور ایران 03:30+ است، زمان کشور تایلند 3 ساعت و 30 دقیقه از زمان محلی ایران جلوتر است.

زبان مردم تایلند

زبان رسمی و محلی مردم تایلند، «تایلندی» یا «تای» است، بااین‌حال بسیاری از تایلندی‌ها مسلط به زبان انگلیسی هستند. کشور تایلند به‌دلیل آنکه دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است و سالانه گردشگران زیادی از این کشور بازدید می‌کنند، در مدارس و موسسه‌های آموزشی، زبان انگلیسی را آموزش می‌دهد.

مذهب مردم تایلند

دین ملی و رسمی تایلند بودایی است و حدود 94.6 درصد مردم تایلند بودایی هستند. در میان اقلیت‌های مذهبی تایلند، دین اسلام با 4 درصد در صدر است. دیگر اقلیت‌های مذهبی تایلند عبارتند از: مسیحیت با 0.7 درصد و مذاهب یهودیت، هندو و … با 0.1 درصد بخشی از جامعه تایلند را تشکیل می‌دهند. اگرچه برای تمامی مذاهب آزادی عمل وجود دارد، ولی توهین به مقدسات مذاهب بالاخص بودایی برای مردم با مجازات همراه است.

مذهب مردم در سفر به تایلند

واحد پول تایلند

واحد پول ملی تایلند بات (Baht) است و پول خردهای آن را ستنگ (Satang) می‌خوانند و هر 100 ستنگ معادل 1 بات است. واحد پول تایلند با علامت اختصاری (TBH) در تمامی صرافی‌های جهانی معامله می‌شود و روی اسکناس‌های تایلند، تصویری از پادشاه تایلند چاپ شده است. سکه‌های رایج بات تایلند به‌صورت 1، 2، 5 و 10 باتی و اسکناس‌های چاپی تایلند نیز به‌صورت 20، 50، 100، 500 و 1000 باتی استفاده می‌شوند. از آنجایی که تبدیل پول در تایلند با کارمزدهای بالایی همراه است، قبل از سفر مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید. هر بات تایلند در حال حاضر معادل 1,595 تومان است و هر 1 بات تایلند معادل 0.027 دلار است.

واحد پول در سفر به تایلند

شماره تلفن‌های ضروری تایلند

یکی از ضروریات هر سفر خارجی، دانستن شماره تلفن‌های ضروری آن کشور است. پیش‌شماره تلفن‌های کشور تایلند 0066 است و در ادامه لیستی از تلفن‌های ضروری تایلند را می‌توانید مشاهده کنید:

نام مرکز شماره تلفن
پلیس توریستی کشور تایلند 1155
پلیس تایلند 1195
اورژانس 1554
آتش‌نشانی 199
سفارت ایران در تایلند 006623900871

نکته: سفارت ایران در تایلند از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 الی 16:30 باز است.

سوالات متداول

شهرهای بانکوک پایتخت تایلند، پاتایا و چیانگ مای بهترین شهرهای توریستی تایلند هستند.

جزایر پوکت، کو ساموئی، کوتائو و کرابی بهتری و بزرگ‌ترین جزایر توریستی تایلند هستند.

شهر تاریخی آیوتایا، موزه ملی بانکوک، برج ساتورن، رودخانه چائو فرایا، عمارت ویمانمک، پارک لومپینی و شهربازی دریم ورلد معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تایلند هستند.

بازارهای پوکت، چیلوا، پاتونگ، مراکز خرید سنترال فستیوال و جانگ سیلون بهترین بازارها و مراکز خرید تایلند هستند.

دریافت ویزای توریستی تایلند به‌صورت انفرادی سخت و بعضا غیرممکن است و باید برای دریافت ویزای توریستی تایلند به دفاتر آژانس‌های مسافرتی معتبر مراجعه کنید.

بهترین زمان برای سفر به تایلند، زمانی است که بارش باران کمتر می‌شود و آب و هوای تایلند خنک است و هنوز گرم نشده است؛ بهترین زمان برای سفر به تایلند در فصل زمستان و در بازه زمانی بهمن تا فروردین است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید

      آیا مفید بود؟