راهنمای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

راهنمای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

ارمنستان جهان‌گردی حمل و نقل

سفر به شهرهای داخلی کشور و حتی بازدید از جاذبه­ های دیدنی کشورهای دیگر همچون ارمنستان، تجربه فوق­ العاده عالی خواهد بود؛ به ویژه اگر به فکر سفر به ارمنستان با ماشین شخصی باشید. اگر به ماجراجویی علاقه دارید و می­ خواهید سفر شما لذت بخش و به یاد ماندنی باشد، پیشنهاد می­کنیم حتما به سفر با ماشین شخص خود فکر کنید.
ارمنستان در همسایگی کشور ‌ایران واقع شده و  دارای جاذبه ‌های توریستی بی شماری است که دیدن آنها، شما را غرق لذت می­ کند. این کشور هر ساله، پذیرای افراد زیادی است که به قصد بازدید از جاذبه ­های دیدنی ارمنستان به آنجا سفر می­کنند.

با توجه به اینکه ارمنستان پذیرای گردشگران و سیاحت گران زیادی می­باشد، تجهیزات تفریحی و رفاهی قابل قبولی در شهرهای آن احداث گردیده که می تواند اوقات خوشی را برای مسافران رقم بزند و تجربه سفر به این کشور را در ذهن آنها به یاد ماندنی کند.

مهم: ارمنستان در نزدیکی کشور‌ ایران قرار دارد و از این رو، می­توان از مرزهای زمینی به این کشور، سفر کرد.
البته با توجه به اینکه، رانندگی طولانی مدت در جاده سخت و طاقت فرسا است، می­ توانید با خرید بلیط هواپیما ایروان سفری سریع و آسوده برای بازدید جاذبه­ های گردشگری این کشور انتخاب کنید.

تور زمینی ارمنستان

با وجود اینکه سفر به ارمنستان با ماشین شخصی می­تواند تجربه­ای لذت بخش و متفاوت باشد اما به هر حال سختی­های خودش را دارد. از این رو با خرید تور زمینی ارمنستان می­توانید بدون دغدغه به این کشور سفر کرده و از ماجراجویی خود لذت بیشتری ببرید. می­توانید قیمت تورهای مختلف را بررسی کرده و مناسب­ ترین گزینه را انتخاب نمایید.

راهنمای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

شرایط مسیر زمینی ارمنستان

در سفرهای زمینی، نقشه می­تواند همه مسیرهای سفر تا رسیدن به مقصد را به شما نشان بدهد. در صورت ارائه تصویر کلی از مسیرهای جاده­ای ارمنستان، باید به شما بگوییم که جاده های شمالی بهترین راه رسیدن به مقصد هستند زیرا چشم انداز کوه و جنگل در جاده های ارمنستان بسیار چشمگیر است.

علاوه بر این، امکانات رفاهی زیادی در راه وجود دارد و می توانید یک شب را در هتل­ های بین راه سپری نمایید. در ادامه مطلب، توضیحات سفر زمینی به ارمنستان را به دو قسمت قبل و بعد از ورود به این کشور  دسته ­بندی نموده­ایم تا بتوانید با برنامه ریزی بهتری برای سفر خود آماده بشوید.

مسیر زمینی ارمنستان از نقاط مختلف ایران

برای شروع سفر به ارمنستان از هر نقطه ایران، باید از طریق تبریز و جلفا تا مرز نوردوز به آذربایجان برسید. مرز ایران و ارمنستان 50 کیلومتر طول دارد و توسط رودخانه ارس مشخص شده است. مسیر زمینی ایران به ارمنستان نیز از رودخانه ارس می گذرد. مسافران ایرانی که از طریق زمینی به ارمنستان سفر می­کنند، معمولا مسافت­ های زیر را پشت سر می­گذارند.

شهرهای ایران تا ارمنستان میزان فاصله
فاصله تهران تا مرز نوردوز برای سفر از تهران به نوردوز باید حدود 700 کیلومتر طی کنید. تقریبا حدود 9 ساعت رانندگی در انتظار شماست.
فاصله تبریز تا مرز نوردوز تبریز 130 کیلومتر با مرز نوردوز فاصله دارد و سفر شما تقریباً 2 ساعت زمان می­برد.
فاصله اصفهان تا مرز نوردوز اصفهان از مرز نوردوز 1000 کیلومتر فاصله دارد و برای طی کردن مسافت بین این دو منطقه باید حدود 13 ساعت رانندگی داشته باشید.
فاصله مشهد تا مرز نوردوز این دو نقطه 1680 کیلومتر از همدیگر فاصله دارند و تقریبا 20 ساعت زمان برای پیمودن آن نیاز است.
فاصله رشت تا مرز نوردوز در صورتی که قصد دارید از رشت به مرز نوردوز برسید باید 621 کیلومتر را طی کنید . به عبارت ساده­تر اینکه باید 8 ساعت و 30 دقیقه در جاده باشید.

مسیر مرزی ارمنستان به ایروان

هر چند چشم اندازهای مرزی ایران تا ایروان بسیار زیبا و خیره­ کننده هستند اما در یک نگاه واقع بینانه، هیچ کدام از آنها به عنوان مقصد اصلی در نظر گرفته نمی­شود. تنها مقصدی که در انتظار شماست، ایروان می­باشد.  پس از عبور از مرز ایران، مسیر را به سمت شمال و در امتداد رودخانه ارس تا رسیدن به جاده مغری ادامه می­دهید.. فاصله این دو در حدود 450 کیلومتر برآورد می­شود و تقریبا  در حدود 8 ساعت به طول می ­انجامد. در سفر زمینی خود به ارمنستان، شهرهای زیر را پشت سر می­گذارید تا به ایروان برسید.

  • شهر مغری: شهر مغری نزدیک‌ترین شهر به ایران در ارمنستان است که توسط کوه‌ها احاطه شده است و نام آن از کلمه ایرانی «مهر» گرفته شده است.
  • لهواز: طبیعت سرسبز این منطقه ارزش چند دقیقه استراحت و بازدید از شهر را دارد.
  • لرنادزور: در حدود 50 کیلومتری لهواز قرار دارد.
  • کاپان: ساختار شهری این منطقه دارای ساختمان‌های چند طبقه و مدرن‌ است و رستوران‌ها و هتل‌های زیادی آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.
  • آر پی: با پیمودن حدود 200 کیلومتر از کاپان به آر پی می­رسید. سپس 120 کیلومتر دیگر را طی خواهید کرد تا به ایروان برسید( دقت داشته باشید که این مسیر از شمال نخسیوان عبور می­کند).

راهنمای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟

ارمنستان با طبیعت بی‌نظیر خود، فرهنگ و تمدن دیرینه، جاذبه‌های دیدنی و البته مهم­تر از همه به دلیل مسافت کم با ایران، به یک مقصد گردشگری جذاب برای ایرانی ­ها تبدیل شده است. خوشبختانه امکان مسافرت به ارمنستان  هم به شکل هوایی و هم از طریق مرزهای زمینی  امکانپذیر است. با اینهمه، برای رفتن و تماشای جاهای دیدنی ایروان بهتر است نکات مهم زیر را در نظر بگیرید.

چنانچه تصمیم دارید که خودتان( سوای ثبت نام در تور) به مرزوبوم ارمنستان بروید و تجارب فراموش نشدنی را کسب کنید، سه راه پیش روی شما وجود دارد.  با در نظر گرفتن هزینه، فرصتی که در اختیار دارید، ذوق و ترجیحات شخصی خودتان می توانید از بین موارد زیر، گزینه مناسب­تر را انتخاب کنید.

  • سفر به ایروان با هواپیما( راه هوایی)
  • سفر به ایروان با اتوبوس( راه زمینی)
  • مسافرت زمینی به ایروان با ماشین شخصی

هر مورد از این شیوه­ های سفر زمینی به ایروان را ب طور کامل در ادامه تشریح می­کنیم تا با آگاهی کامل، در این باره تصمیم ­گیری کنید.

آیا از جاهای جالب و دیدنی ایروان اطلاع دارید؟

به جهت اینکه بتوانید با ماشین شخصی خود از جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان سفر کنید، می­بایست از مرز «نوردوز» که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد، عبور نمایید. یکی‌ از موارد مهم برای تجربه سفر لذت بخش این است که مسیر سفرتان را از پیش تعیین کنید و تجهیزان مور د نیاز خود را به همراه داشته باشید. به این ترتیب راحت­ تر می­توانید برای میل کردن وعده­ های غذایی، استراحت، بنزین زدن و  حتی پیدا کردن جایی برای خواب شبانه، برنامه ریزی کنید.

در اینجا، مسیر تهران تا مرز نوردوز و بعد از آن مسیر مرز نوردوز تا شهر ایروان را به در نظر گرفتن مسافت بین آنها، فهرست کرده‌ایم تا از سفر ایمن به ایروان لذت ببرید.

  • تهران تا تبریز: ۶۰۰ کیلومتر
  • تبریز تا جلفا: ۱۳۰ کیلومتر
  • جلفا تا سیه رود: ۶۰ کیلومتر
  • سیه رود تا مرز نوردوز: ۲۰ کیلومتر

آیا از جاهای جالب و دیدنی ایروان اطلاع دارید؟

موقعیت مرز نوردوز در گوگل مپ

در مجموع مسیری که می­ بایست از تهران تا مرز نوردوز بپیماید، حدود ۸۱۰ کیلومتر می­باشد. وقتی به مرز نوردوز رسیدید، بهتر است نگاهی به بازارچه ایستگاه مرزی نوردوز بیاندازید. با توجه به اینکه این بازراچه در مرز ایران و ارمنستان قرار دارد، اجناس فرنگی اصل را عرضه می­کند و قیمت­ها به طور کاملا مشخص و واضح با قیمت اجناس در بازار کشور‌ایران تفاوت دارند.

از مرز نوردوز تا ایروان

اگر از مرز نوردوز وارد ارمنستان شوید دو راه اصلی برای رسیدن به ایروان دارید که ما این دو راه را در ادامه معرفی کرده­ایم. جاده پیشنهادی اول تقریباً 380 کیلومتر و جاده پیشنهادی دوم تقریباً 440 کیلومتر طول دارد.

نوردوز به ایروان: راه اول

اگر می­خواهید در اسرع وقت و بدون معطلی به مقصد خود برسید، پیشنهاد می کنیم مسیر اول را طی کنید زیرا تقریبا یک ساعت زودتر از مسیر دوم می­رسید. ما شهرهایی که از آنها عبور خواهید کرد و فواصل بین همه آنها را در ادامه آورده­ایم.

  • مرز نوردوز با شهرستان مغری: 10 کیلومتر
  • شهر مغری تا لهواز: 5 کیلومتر
  • لهواز تا لرنادزور: 45 کیلومتر
  • لرنادزور تا کاپان: 22 کیلومتر
  • کاپان تا اغوانی: 36 کیلومتر
  • اغوانی تا آرپی: 150 کیلومتر
  • آرپی تا ایروان: 114 کیلومتر

به طور کلی اگر در نظر دارید از مرز نوردوز به ایروان برسید باید حدود 382 کیلومتر رانندگی کنید. به خاطر داشته باشید که اگرچه این مسیر کمتر از 400 کیلومتر است اما حدود 6 تا 8 ساعت بیشتر طول می کشد. به این دلیل که جاده پیش رو، تپه ای و پر پیچ و خم است و نمی­توانید با سرعت زیاد رانندگی کنید.

از طرفی اگر بخواهید از تهران به ایروان با اولین مسیر پیشنهادی سفر کنید، باید ۱۱۹۲ کیلومتر را بپیمایید. همچنین توصیه می­کنیم به جای عجله برای رسیدن، از مسیر زیبا لذت ببرید و با توجه به فاصله شهرها از همدیگر، مکان و زمان مناسب برای استراحت را در نظر بگیرید.

نوردوز به ایروان: راه دوم

برای رسیدن به ایروان از مرز نوردوز، علاوه بر مسیری که در قسمت قبل برای شما توضیح دادیم، راه دیگری نیز وجود دارد که  البته کمی طولانی تر است، اما با این حال از دیدنی ها و مناظری عبور خواهید کرد که بسیار جذاب هستند.

یکی از این جاذبه­ ها دریاچه سوان است که بزرگترین دریاچه ارمنستان و قفقاز معرفی می­شود. این دریاچه در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان قرار دارد و دارای 36 جویبار می­باشد. در کنار این دریاچه پارک ملی زیبایی به نام پارک ملی سوان وجود دارد که بدون تردید، یک جای عالی برای پیاده روی است.

حالا بیایید به مسیر اصلی برگردیم! اگر می خواهید از مسیر دوم به ایروان بروید، همان مسیر اول را تقریبا تا میانه راه طی کنید، فقط نیمه دوم مسیر متفاوت است. ما شهرهایی را که باید از آنها عبور کنید و فاصله بین آنها را به طور کاملا دقیق در اینجا ذکر کرده­ایم.

  • مرز نوردوز تا شهر مغری: 10 کیلومتر
  • شهر مغری تا لهواز:  ۵ کیلومتر
  • لهواز تا لرنادزور: 45 کیلومتر
  • لرنادزور تا کاپان: 22 کیلومتر
  • کاپان تا اغوانی: 36 کیلومتر
  • اغوانی تا وایک: 129 کیلومتر
  • وایک تا شاتین: ۲۷ کیلومتر
  • شاتین تا گغوویت: ۴۲ کیلومتر
  • گغوویت تا لاشن: 71 کیلومتر
  • لاشن تا ایروان: 66 کیلومتر

به طور کلی، اگر می خواهید از مسیر دوم به ایروان بروید، حدود 450 کیلومتر رانندگی در پیش خواهید داشت. حال اگر بخواهید مسیر تهران را محاسبه کنید (یعنی از تهران به ایروان بروید)، طول راه حدود 1260 کیلومتر خواهد بود.

از مرز نوردوز تا ایروان

بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی به کشور ارمنستان

در کنار ملاحظات مالی، انتخاب بهترین خودرو برای سفر جاده­ای به ارمنستان نیز مهم و حائز اهمیت است. به عنوان مثال، کسانی که در طول سفر، فقط خودشان رانندگی می­کنند و یک همراه کمک کننده ندارند، احساس خستگی زیادی خواهند داشت. در واقع در این شرایط، سفر به ارمنستان با ماشین شخصی بسیار مشکل خواهد بود، مگر اینکه یک یا دو شب در مسیر اقامت داشته باشند. در ادامه راه های مختلف حمل و نقل زمینی به ارمنستان را بررسی خواهیم کرد.

مسافرت به ایروان با هواپیما

سریع‌ترین رویکرد مسافرت به ایروان، از طریق هواپیما می­باشد. پروازهایی که از پایتخت کشورمان به مقصد ایروان انجام می­گیرند، در سه دسته بندی قرار دارند:

  • پروازهای یک سره و بدون توقف
  • پروازهایی که با یک توقف انجام می­گیرند
  • پروازهایی با بیش از یک توقف

بیشتر کسانی که به ایروان مسافرت می­کنند، پروازهای بدون توقف را انتخاب می­کنند زیرا آنها را سریع­تر به مقصد می­رساند. پرواز های تهران به ایروان به طور معمول  1ساعت و سی دقیقه زمان می­برد. جالب است بدانید که مدت زمان پروازهایی که مسافران تجربه می­کنند بسته به میزان توقف در ایستگاه­های در نظر گرفته شده، متفاوت است. به این معنی که شاید یک پرواز با توقف از تهران به ایروان پنج ساعت طول بکشد و مدت زمان پرواز دیگر، تقریبا هشت ساعت باشد. توقف‌ها معمولا در شهرهایی مانند مسکو و دبی صورت می­پذیرند.

مسافرت به ایروان با اتوبوس (سفر زمینی)

در‌ صورتی‌که خودتان به اندازه کافی حوصله رانندگی طولانی مدت را ندارید و ترجیح می­دهید، از مسیر سفرتان لذت ببرید، به شما پیشنهاد می­دهیم سفر به ایروان با اتوبوس را انتخاب کنید. با این کار، دیگر سختی رانندگی طولانی مدت و خستگی راه را تجربه نمی­کنید؛ صرفا کنار پنجره می‌نشینید و از دیدنی­های بی شمار مسیر خود لذت می­برید.
در نظر داشته باشید که اتوبوس‌هایی که از تهران به ایروان می­روند از دو ایستگاه عبور خواهند کرد:

  • ایستگاه غرب (آزادی)
  • ایستگاه بیهقی (آرژانتین)

البته خالی از لطف نیست که به شما بگوییم؛ تعداد ماشین‌هایی که از ایستگاه آزادی به ایروان حرکت می­کنند نسبت به ایستگاه بیهقی، بیشتر هستند. میباشد.. در عین حال، ارزش بلیط‌ اتوبوس تهران- ایروان تقریبا برابر با ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای هر نفر می­باشد.

مسافرت به ایروان با اتوبوس (سفر زمینی)

سفر زمینی به ایروان با ماشین شخصی

اگر از آن دسته افراد علاقمند به ماجراجویی در حین مسافرت زمینی به ایروان هستید، توصیه می کنیم که با ماشین فشخصی خودتان به این کشور زیبا و پر از جاذبه ­های دیدنی سفر کنید. به این دلیل که مسیر آذربایجان شرقی تا مرز نوردوز و بعد از آن از مرز نوردوز تا شهر ایروان را خواهید دید و از طبیعت زیبای آن شگفت زده خواهید شد.

سفر زمینی به ارمنستان با قطار

هیچ قطاری کل مسیر زمینی ارمنستان را پوشش نمی دهد. بنابراین، اگر می خواهید با قطار یک سفر زمینی به ارمنستان داشته باشید، سفر شما ترکیب می شود. به این معنی که در ابتدا باید با قطار به آذربایجان شرقی بروید، سپس با ماشین و اتوبوس از مرز عبور کنید. نزدیک ترین و معقول ترین نقطه شروع برای سفر زمینی به ارمنستان با قطار شهر جلفا است. اما باید بدانید که قطار مستقیم تهران به جلفا بسیار نادر است و باید از شهرهای دیگر مانند تبریز در ایران به جلفا برسید. با این تفاسیر پیشنهاد ما این است که از سفر زمینی به ارمنستان با قطار اجتناب نمایید.

سفر زمینی به ارمنستان با قطار

هزینه حمل و نقل زمینی به ارمنستان

به طور کلی، ارمنستان ارزان تر از سایر کشورهای خارجی است. این در حالی خواهد بود که شما برای  سفر زمینی به ارمنستان، هزینه ­ای کمتر از سفر هوایی پرداخت می­کنید.

علاوه بر این، ارمنستان یکی از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان است؛ بنابراین برای پرداخت ویزای زمینی ارمنستان نیازی به پرداخت هیچ پولی نخواهید داشت. البته در نظر داشته باشید که سفر زمینی به ارمنستان هزینه­های متفاوتی به همراه خواهد داشت که بدون اطلاع از آنها، ممکن است برنامه­ریزی خوبی برای لذت بردن از سفر خود نداشته باشید.

برخی از قیمت ها و هزینه های سفر زمینی در ارمنستان عبارتند از:

  • بلیط تهران ایروان: بلیط اتوبوس از تهران به ارمنستان حدود یک میلیون و چهارصد هزارتومان قیمت ­گذاری می­شود. البته اختلاف کمی در حدود 50000 تومانی بین هزینه بلیط­ ها مشاهده می شود.
  • بلیط تبریز به ایروان: در صورت استفاده از اتوبوس تبریز به ایروان 200 هزار تومان قیمت بلیط شما کاهش خواهد یافت.
  • بیمه خودرو: ارمنستان از آن دسته کشورهایی است که قبل از ورود باید خودروی خود را بیمه کنید در غیر این صورت هزاران درام جریمه خواهید شد. بیمه اجباری خودرو در ارمنستان حدود 8 هزار درام هزینه دارد.
  • خرید آنلاین: اگر با ماشین شخصی به ارمنستان می روید، چند هزار درام برای خرید سیم کارت خرج  در نظر بگیرید زیرا احتمالاً در طول راه به اینترنت و نرم افزار مسیریاب نیاز دارید.
  • کاپوت: قیمت کاپوت خودرو از 400 تا 800 هزار تومان تعیین می­شود.
  • عوارض خروج از کشور: هزینه خروج تقریباً 1 میلیون و 600 هزار تومان است.
  • عوارض بنزین: هر باک بنزین 1 میلیون و 200 هزار تومان (چه باک شما پر باشد چه خالی).
  • قیمت بنزین: قیمت هر لیتر بنزین در ارمنستان حدود 400 تا 550 درام است.

اطلاعات تکمیلی در مورد سفر به ایروان

  • قبل از شروع سفر، چند نکته مهم وجود دارد که باید بدانید تا بتوانید سفر خود را به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی کنید.
  • واحد پول ارمنستان «درام» می­باشد و تقریباً هر هزار تومان معادل 20 درام ارمنستان است.
  • بنزین در ارمنستان گرانتر از ایران است. به طور تقریبی قیمت هر لیتر بنزین در ارمنستان حدود 20 هزار دلار برای شما آب می­خورد.
  • پس از عبور از مرز نوردوز، اگر شما یا خودروی­تان دچار مشکل شدید و نتوانید رانندگی کنید، جای نگرانی وجود ندارد. به راحتی ماشین خود را در آن سوی مرز پارک کنید و با اتوبوس های موجود و سواری به ایروان بروید.
  • برای انجام مسائل مربوط به شماره گذاری و کابوتاژ بین المللی به سایت مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و اطلاعات لازم برای سفر زمینی به ایروان را دریافت کنید.

اطلاعات تکمیلی در مورد سفر به ایروان

در سفر زمینی خود به ارمنستان، نکات زیر را در نظر بگیرید!

تا کنون جزئیات سفر زمینی به ارمنستان و شرایط آن مشخص شده است، اما لازم به یادآوری است که این سفر از بسیاری جهات یک ماجراجویی است و نکات کوچکی وجود دارد که می تواند در طول سفر ما را شگفت زده کند. همچنین باید به یاد داشته باشیم که این سفر در جاده خلاصه نمی شود و بهتر است راهنمای سفر به ایروان ارمنستان را مطالعه کرده و با جوانب سفر آشنا شوید. نکات مهمی که در مورد سفر زمینی ارمنستان باید بدانی، به شرح زیر است:

  • جاده های ارمنستان پیچ های زیادی دارند و بهتر است رانندگی را به افراد حرفه­ای بسپارید.
  • جاده های دو طرفه در ارمنستان مملو از ماشین های سنگین هستند و سرعت کم آنها گاهی اوقات شما را مجبور به سبقت گرفتن می کند. البته نباید فراموش کرد که در برخی نقاط خطرناک جاده گاردریل وجود ندارد و بهتر است از سرعت زیاد خودداری شود.
  • وجود مه و برف در شرایط آب و هوایی همسایگان شمالی ایران رایج است، پس اگر در فصل زمستان و بهار به ارمنستان می روید، زنجیر چرخ خودرو را فراموش نکنید.
  • با وجود اینکه مکانیک های زیادی در ایروان برای خدمت رسانی به شما وجود دارد، اما ایران خودرو نیز در این شهر شعبه دارد، سعی کنید قبل از شروع سفر حتی کوچکترین ایرادات خودرو را برطرف کنید تا در مسیرهای زمینی ارمنستان دچار مشکل نشوید.
  • قوانین رانندگی در شهر ایروان به شدت رعایت می شود. پس هنگام رانندگی در این شهر به علائم و قوانین توجه داشته باشید.
  • سعی کنید سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که در تبریز استراحت داشته باشید و خروج از مرز را تا ساعات اولیه صبح به تعویق بیندازید زیرا تاریکی جاده در ارمنستان خطرناک است.
  • هرچند سفر جاده ای به ارمنستان با ماشین شخصی آسایش و لذت خاص خود را دارد اما با خرید تور، نگرانی ایاب و ذهاب و رزرو هتل به صفر می رسد.

مدارک مورد نیاز برای سفر به ارمنستان با وسیله نقلیه شخصی

برای رفتن از مرز زمینی با ماشین شخصی به ارمنستان نیاز به مدارک خاصی دارید که در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار.
  • گواهینامه­ های بین المللی
  • پلاک ترانزیت: جهت صدور پلاک ترانزیت می­توانید به مرکز جهانگردی و اتومبیل رانی موتوری مراجعه کنید( سایتtaci.ir).
  • کاپوت خودرو مجوز ورود و خروج است که باید از گمرک اخذ شود و از تاریخ صدور به مدت یک سال اعتبار دارد.

 فروشگاه­ های بزرگ ارمنستان

چندین مغازه بزرگ در ایروان وجود دارد: یروان سیتی، یروان مال، مگا مال، راشیا مال و بسیاری دیگر. با این همه باید به شما بگوییم که ایروان انتخاب خوبی برای خرید لباس نیست، زیرا قیمت های بالا و گرانی را مشاهده خواهید کرد. جالب است بدانید که شما اجازه نداریدکالای بیش از 80 دلار از ارمنستان به ایران وارد کنید.

سخن پایانی

اگر قصد سفر زمینی به ارمنستان بت ماشین شخصی را دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی ­های لازم را دریافت کنید. امیدوارم از راهنمای سفر به ارمنستان استفاده کنید و سفر خوشی داشته باشید.

سوالات متداول

جاده­ های ارمنستان پر پیچ و خم هستند و برای رانندگی در طول مسیر باید کاملا حرف ه­ای باشید.

انتخاب روش نوع مسیر سفر به ارمنستان به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. با این حالف سفر زمینی به ایروان در مقایسه با سفر هوایی مقرون به صرفه ­تر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. بسیار عالی واموزنده ممنون فقط ممنون میشم در مطالبتون بیشتر از هزینه ها بگین تا بهتر بشه برنامه ریزی کرد مثل هزینه اقامتگاه ها وهزینه خوراک وغیر بازم تشکر

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      بله حتما این محتوا رو آپدیت کرده و از هزینه ها به صورت صریح تری صحبت میکنیم.

      آیا مفید بود؟