دره جنی کجاست؟ | راهنمای سفر به کال جنی منطقه‌ای رمزآلود

دره جنی کجاست؟ | راهنمای سفر به کال جنی منطقه‌ای رمزآلود

ایرانگردی خراسان جنوبی

سفر به کال جنی یا دره جنی منطقه‌ای عجیب و رمزآلود در شهر طبس واقع در استان خراسان جنوبی است که در عین زیبایی و شگفتی، گهگاهی ترس و هیجان را به بازدیدکنندگان القا می‌کند. دلیلی که این دره را به مرکز توجه گردشگران تبدیل کرده است، روایاتی است که از بومیان این منطقه درباره وجود اجنه و ارواح نقل شده است. دره جنی یا دره جنیان که یکی از جاهای دیدنی طبس است، منطقه‌ای تاریخی و طبیعی است که مناظر زیبا و چشم‌نوازی را در بخش‌های مختلف آن ایجاد کرده است.

وجود چشمه‌ها، نی‌زارها و درختان نخل سربه‌فلک کشیده در مسیر ورود به این دره، بازدیدکنندگان را مبهوت زیبایی‌های آن می‌کند؛ اما بازدیدکنندگان نمی‌توانند دست از عجله برای بازدید از این دره صرف نظر کنند. پس اگر شما هم بی‌قراری می‌کنید تا هر چه زودتر با دره جنی و رازهای نهفته در دل طبس آشنا شوید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

راهنمای سفر به کال جنی

اگر کنجکاوید تا بدانید که چرا باید از کال جنی بازدید کنید، بهتر است این موضوع را شفاف‌سازی کنیم که دلیل اصلی آن وجهه ترسناک آن است که به دره جن شهرت یافته است؛ اما کال جنی که فقط ترس و هیجان نیست؛ مناظر طبیعی و آثار تاریخی مختلفی در این دره وجود دارند که بازدیدکنندگان را به بازدید از آن مشتاق می‌کنند.

از طرفی زیبایی‌های کال جنی فقط به جاذبه‌های داخلی کال جنی خلاصه نمی‌شود و جاذبه‌های دیدنی مختلفی در اطراف این جاذبه گردشگری وجود دارند که اهمیت بازدید از آن را دوچندان یا چند برابر کرده‌اند. دره‌ای که در گذشته محلی جن‌زده به‌شمار می‌رفته، اکنون به یکی از قطب‌های گردشگری در استان خراسان جنوبی و شهر طبس مبدل شده است. پس در ادامه سفر به کال جنی همراه ما بمانید تا اطلاعات دقیق‌تری از این دره ظاهرا جن‌زده بدست آورید.

کال جنی کجاست؟

دره کال جنی یکی از جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی و شهر طبس است که در فاصله 32 کیلومتری شمال شهر طبس قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر دره کال جنی در نزدیکی روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی قرار گرفته است. البته این نکته را ذکر کنیم که اگرچه شهر طبس هم‌اکنون بخشی از استان خراسان جنوبی است، ولی در گذشته بخشی از استان یزد بوده است؛ شهر طبس در تقسیم‌بندی‌های جدید در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. کال جنی بر اثر تلفیقی از عوامل آب و باد ایجاد شده است و پدیده‌ای کاملا طبیعی است که در گذر سالیان دراز شکل گرفته است و با تغییراتی نیز همراه بوده است.

از شهر طبس تا کال جنی حدود 25 دقیقه فاصله وجود دارد و شما از این بابت دغدغه‌ای نخواهید داشت، زیرا از امکانات رفاهی شهر محروم نخواهید شد. اگر از ساکنین شهر تهران هستید و از فاصله تهران تا کال جنی مطلع نیستید، بهتر است بدانید که از شهر تهران تا کال جنی 890 کیلومتر فاصله وجود دارد. ضما این نکته را بیافزاییم که با متوسط سرعت اتومبیل، از تهران تا این دره جن‌زده حدود 10 ساعت برای رسیدن به این دره زمان لازم است.

آدرس کال جنی: استان خراسان جنوبی، 32 کیلومتری شهر طبس، جاده طبس-بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه

نحوه دسترسی به دره کال جنی

برای رفتن به دره کال جنی شما ابتدا باید با استفاده از خرید بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی به شهر طبس سفر کنید. اگر قصد دارید تا از شهر تهران با خودروی شخصی به این جاذبه دیدنی سفر کنید، باید ابتدا به سمنان و از سمنان به طرف طبس راه خود را ادامه دهید. نحوه دسترسی از طبس به دره کال جنی به سه صورت مختلف انجام می‌گیرد:

مسیر اول: از شهر طبس یک مسیر آسفالته به سمت شمال و شهر عشق‌آباد واقع در بخش دستگردان وجود دارد که باید به طرف آن حرکت کنید. در طول رفتن به دره کال جنی از این مسیر، پس از حدود 20 کیلومتر به یک آبراهه می‌رسید که بر اثر رسوبات رودخانه ازمیغان در خروجی دره در دشت شکل گرفته است. مسیر آبراهه را تا 5 کیلومتر ادامه دهید تا پس از عبور از یک مارپیچ به ورودی عمیق و باریک دره کال جنی برسید.

مسیر دوم: در فاصله 26 کیلومتری شمال شهر طبس از مسیر جاده اصلی خارج شده و وارد مسیر روستای ازمیغان شوید تا پس از طی کردن 9 کیلومتر به ورودی دره رودخانه ازمیغان برسید. همین مسیر را سه کیلومتر که ادامه دهید در نهایت به بخش‌های عمیق و باریک ره کال جنی می‌رسید.

مسیر سوم: اما برای استفاده از مسیر سوم رفتن از شهر طبس به دره کال جنی، باید از جاده طبس-بشرویه خارج شوید. با عبور از جاده آسفالته در دوراهی استخر شاعر وارد یک جاده خاکی هموار و بدون پیچ و خم می‌شوید تا به روستای فشاه برسید. برای آنکه متوجه شوید که دارید به روستای فشاه نزدیک می‌شوید به چشمه و نخلستانی که در طول این مسیر وجود دارد، توجه داشته باشید. ساکنان این روستا، همگی از خادمان امامزاده حسین بن جعفر صادق (ع) هستند که یک خانواده را تشکیل می‌دهند و می‌توانید برای رفتن به دره کال جنی از اهالی این روستا راهنمایی بگیرید. روستای فشاه در ابتدای دره کال جنی قرار دارد و متصل به کوه مشرف به دره است. برای وارد شدن به دره مسیر روستا را ادامه دهید؛ پس از طی مسیر نسبتا کوتاهی که در وسط جاده خاکی یک شکاف بین دیواره دره وجود دارد که باید از طریق این دیواره وارد دره شوید.

دلیل نامگذاری دره کال جنی

در ابتدا اشاره کردیم که دره کال جنی یک منطقه رمزآلود است و نام آن نیز گویای همین امر است؛ نام کال جنی از دو بخش «کال» و «جنی» تشکیل شده است که توجه به نام این دو می‌تواند دید شما را نسبت به این دره تغییر دهد. کال در فرهنگ لغوی به‌معنای دره یا مسیری آمده است که بر اثر سیلاب‌ها و جریان شدید آب ایجاد شده است. بومیان مناطق اطراف کال جنی اظهار داشته‌اند که این دره در گذشته بسیار ترسناک بوده است و به گفته این اشخاص، محل زندگی ارواح و جنیان بوده است؛ در واقع بخش دوم نام این دره که جنی است را بر همین اساس به دره اضافه کرده‌اند.

اگرچه ممکن است با دانستن این موضوع که بومیان این منطق در گذشته فقط صدای باد را می‌شنیدند و خبری از جن و روح نبوده است، هیجان شما برای سفر به این دره کاهش یابد؛ ولی به‌طور کلی ساختار و ظاهر این دره چنین است که با وزش باد شدید بالاخص در شب‌ها و عبور از بین شکاف‌های دره، صداهای عجیب و غریبی که بعضا ترسناک بوده‌اند، شنیده می‌شود. بومیان به زعم خود اظهار داشته‌اند که با وزش باد و ایجاد صداهای عجیب و ترسناک، آنان از حضور جنیان مطلع می‌شوند.

البته بنابر روایتی دیگر در زمان‌های گذشته پیروان آیین میترا یا میترائیسم برای عبادت به این دره پناه آورده‌اند. در واقع در این روایت آمده است که پیروان میترائیسم برای در امان ماندن از آزار و اذیت مردم منطقه، اقدام به پخش شایعه جن‌زدگی دره می‌کنند و آنان را از حضور در این دره منصرف کرده‌اند.

یکی دیگر از دلایل نام‌گذاری این دره، وجود تونل‌ها و حفره‌ها نسبتا عجیبی بوده است که در صخره‌ها و دیواره‌های این دره وجود داشته‌اند که بنابر اعتقاد بومیان، منزلگاه اجنه بوده‌اند.

تاریخچه کال جنی

دره جنی بر اثر عوامل مختلفی شکل گرفته است که جای تامل فراوان دارد؛ عواملی از قبیل بستر نرم‌فرسا (فرسایشی)، شیب زیاد طولی رودخانه، باران‌های فصلی و فراخاست (حرکت یک ساختار به سمت بالا یا اصطلاحا صعودی) که به‌طور دائم در طول سالیان دراز ایجاد شده‌اند.

البته عامل اصلی ایجاد کال جنی جریان آب رودخانه ازمیغان است که پس از ورود به زمین‌های آبرفت‌شده به‌مرور بستر خود را گود و عمیق کرده است. پیچ‌وخم‌های متعدد این دره بر اثر مقاومتی بوده است که صخره‌ها و سنگ‌های این دره در برابر جریان شدید آب داشته‌اند. این تنگه عمیق پس از سالیان دراز با فرسایش‌های مداوم آب، خود را به زیبایی ساخته شده و به دشت طبس روانه شده است.

دره کال جنی را می‌توان مجموعه متنوعی از فرورفتگی‌ها، حفره‌ها، شیارها، برجستگی‌ها، منافذ دیواره‌های تنگه، پلکان‌ها، آبشارهای کوچک و حوضچه‌های آب دانست که به زیبایی در کنار هم یک جاذبه شگفت‌انگیز را ساخته‌اند.

رودخانه ازمیغان از کوه‌های شتری واقع در شمال شهر طبس در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی سرچشمه می‌گیرد. اگرچه در ابتدای مسیر کم‌آب است و به‌مرور با پیوستن آبراهه‌های کوچک سرازیر شده از کوه به یکدیگر، در دره ازمیغان یک رود پرآب را تشکیل می‌دهند که به طرف دشت طبس سرازیر می‌شود. در بالای روستای ازمیغان یک سد ساخته شده است که برای مصارف کشاورزی از آب رودخانه استفاده می‌شود. در پایین همین سد، یک رودخانه خشک وجود دارد که در فصول پربارش، مقداری آب در آن جریان می‌یابد.

در غرب روستای ازمیغان که رودخانه وارد دره می‌شود، جالب است بدانید که این دره عمیق ظاهری شبیه به حرف انگلیسی V دارد و مسیری مستقیم را تا داخل دره می‌پیماید که ظاهرا گسل است. در همین محدوده است که دو لایه از دوره ژوراسیک پروده و اسفندیار قرار دارند. لایه پروده متشکل از سنگ آهک و سنگ کنگلومرا یا سنگ جوش و لایه اسفندیار متشکل از سنگ آهک پکتن‌دار متشکل از روشن و نازک لایه، ماسه سنگ، شیل، مارن و سنگ رسوبی قرار گرفته‌اند.

نکته: دوره ژوراسیک یکی از دوره‌های زمین‌شناسی است که در بازه زمانی 145.5 تا 199.6 میلیون سال پیش جریان داشته است.

کوه‌های شتری مذکور بر اثر پایانه شمالی گسل نایبند و گسل‌های فراوانی که به‌صورت شمال غربی-جنوب شرقی به موازات یکدیگر قرار دارند، شکل گرفته‌اند. شیب این گسل‌ها به‌سمت شمال شرق است. گسل ازمیغان که در محل دیواره سد قرار دارد به همراه گسل بهارستان که در محل اتصال کوه به دشت قرار گرفته است، از دیگر گسل‌های مهم این منطقه هستند. رسوب‌های تراس‌های آبرفت‌شده از این بخش به‌طرف دشت امتداد می‌یابند. از این نقطه به پایین که بروید، رودخانه در بستر کنگلومرایی و آبرفتی جریان یافته و عمق و پیچ‌وخم‌های آن به‌مرور بیشتر و بیشتر می‌شوند و دقیقا همینجاست که کال جنی معنا پیدا می‌کند.

نکته: عارضه ژئومورفولوژیکی تخت و مسطح بر اثر عوامل مختلفی چون دریا، رود، یخچال طبیعی و یغره (گونه‌ای از حرکت اسب که دو دست و پا با یکدیگر یکباره برداشته می‌شوند و به زمین گذاشته می‌شوند) را تشکیل می‌دهند.

بهترین زمان بازدید از کال جنی

دره کال جنی به‌دلیل قرارگیری در یک موقعیت جغرافیایی خاص خود، دارای آب و هوای گرم، خشک و کویری است. دمای هوا در تابستان‌های آن تا 49 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و این در حالی است که دمای هوا در فصل زمستان تا 5 درجه زیر صفر کاهش می‌یابد. وقتی که 56 درجه اختلاف دما بین حداکثر و حداقل درجه دما وجود دارد، پوشش گیاهی منطقه تنوع بالایی به خود می‌گیرد. این تفاوت دما در تابستان و زمستان بین شب و روز خیلی واضح مشاهده می‌شود و جزو ویژگی‌های اقلیمی این منطقه است. هرچند در بیشتر ماه‌های سال در این منطقه بارش باران کم و اقلیم آن خشک است و فقط در فصل زمستان و ابتدای فصل بهار میزان بارش باران افزایش می‌یابد.

بهترین زمان برای سفر به کال جنی فصل پاییز است که جلوه‌های ویژه طبیعت ظاهر منطقه را تغییر می‌دهند و دره جنی را بیش از پیش زیبا و تماشایی می‌کنند. البته در اوایل فصل بهار که هنوز آب و هوای منطقه گرم و سوزان نشده است، می‌توان به کویرگردی و گردش درون دره جنی پرداخت. اما در اواخر فصل بهار و نزدیک شدن به فصل تابستان به‌مرور گرمای سوزان کویر خودنمایی می‌کند. گردشگرانی که در این فصل به بازدید از این منطقه می‌روند با مشکلاتی از قبیل گرمازدگی مواجه می‌شوند.

در واقع فصل پاییز بهترین فصل برای کویرگردی است، زیرا آب و هوا در این فصل نه آنچنان گرم است و از طرفی هنوز سرمای زمستان بر منطقه چیره نشده است. زمستان برای بازدید از دره جنیان نیز می‌تواند خوب باشد، البته اگر برای اقامت در شب در کویر کمپ نکنید؛ زیرا دمای این منطقه در شب‌های زمستان به حد زیادی کاهش می‌یابد و امکانات رفاهی مناسبی برای کمپینگ در منطقه وجود ندارد.

ساعت و هزینه بازدید از دره کال جنی

برای بازدید از دره کال جنی هیچ ساعت مشخص و هزینه‌ای برای روی در نظر نگرفته‌اند و ورود به این دره زیبا برای عموم افراد آزاد است. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز اقدام به بازدید از این مکان دیدنی کنید.

جاذبه‌های دیدنی کال جنی

دره کال جنی یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر طبس است که بازدید از هر بخش آن می‌تواند در نوع خود جالب باشد و طبیعت زیبا و شگفت‌انگیزش هر گردشگری را حیرت‌زده می‌کند. گردشگرانی که به جنگل‌نوردی، کوه‌نوردی، کویرنوردی و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی علاقه دارند، می‌توانند از صخره‌های مرتفع، خانه گبرها و حوضچه کال جنی لذت کامل را ببرند. در ادامه بخش‌های مختلف این جاذبه گردشگری را موشکافی می‌کنیم و از زیبایی‌های آن تعریف می‌کنیم.

صخره‌های مرتفع

در همان ابتدای ورود به دره کال جنی، تماشای چشمه‌ای پرآب با طبیعت زیبای اطرافش چشمان جوینده را به سمت خود جذب می‌کند. چشمه‌ای پرآب، نی‌زارها و درختان نخل بلند در یک کویر وجود دارد. این چشمه و درختان نخل بلندش از دور برای چشمان خسته و لب‌های تشنه چون سرابی است که گویا با رسیدن به آن پرده از حقیقت برداشته می‌شود؛ ولی خوشبختانه این چشمه قرار نیست، افراد تشنه را ناامید بازگرداند.

اما از چشمه که بگذریم، صخره‌های مرتفع و فرسایشی دره کال جنی که به‌صورت طبیعی ایجاد شده‌اند، بیش از هر چیزی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. این صخره‌های فرسایشی به‌دلیل عبور سیلاب‌های پرآب و با شدت رود ازمیغان بدین سان درآمده‌اند. صخره‌هایی با ظاهر U و V که علاوه‌بر شکل ظاهری جالب در دل خود رموزی جای داده‌اند. ناگفته نماند که هنوز هم به‌طور قطع نمی‌توان اظهار داشت که صدای عجیب و ترسناکی که اهالی اطراف دره کال جنی می‌شنیدند ناشی از بادی است که از میان صخره‌های این دره می‌گذرد.

از میان صخره‌ها که به بالا خیره شوید، از میان شکافی که بین دیواره‌ها و صخره‌های این دره وجود دارد، می‌توانید آسمان آبی‌رنگ زیبا را تماشا کنید. صخره‌های مرتفع و کوتاه دره جنی در یکدیگر آمیخته شده‌اند و در یکدیگر گره خورده‌اند و جلوه زیبایی به این تنگه بخشیده‌اند. جالب آنکه بسیاری از طبیعت‌شناسان و زمین‌شناسان دره کال جنی را به دره بلوجان پارک ملی واقع در دره گرند کانیون آمریکا شبیه دانسته‌اند. هرچند شاید شبیه‌ترین دره به دره گرند کانیون آمریکا، دره خزینه استان لرستان باشد.

خانه گبرها

در میانه‌های مسیر رفتن به مرکز دره کال جنی که به مسیر حرکت خود ادامه می‌دهید، ناخودآگاه حواستان به حفره‌ها، شیارها و فرورفتگی‌های موجود در صخره‌های دره جلب می‌شود. شاید در ابتدا متوجه تفاوت این حفره‌ها و شیارها با دیگر بخش‌های دره کال جنی نشوید، ولی اندکی که دقیق شوید، متوجه می‌شوید که این شکاف‌ها طبیعی نیستند.

البته درباره وجود و پیدایش این شکاف‌ها دو نظریه متفاوت وجود دارد که هر دو در نوع جلب و شنیدنی هستند. در نظریه اول آمده است که زرتشتیان ایرانی منطقه برای فرار حمله لشکر اعراب به این صخره‌ها پناه آورده‌اند و در دل این صخره‌ها با استتار زندگی کرده‌اند. اگرچه در نظریه دوم برخلاف نظریه اول، این شکاف‌ها را محل چله‌نشینی زرتشتیان منطقه دانسته است.

در هر صورت ظاهر این عوارض دست‌ساز در گذر زمان با فرسایش آب و زمین تغییراتی داشته است و وارد این شکاف‌ها که می‌شوید با چاه‌های عمیق 7 الی 8 متری مواجه می‌شوید. این چاه‌ها در ارتفاع 2 متری از سطح زمین حفر شده‌اند و تالارهای زیرزمینی منحصربه‌فردی را ایجاد کرده‌اند. با این اوصاف عوارض انسانی این دره احتمالا قدمتی حداقل 1400 ساله دارند و تلفیقی از پدیده‌‌های طبیعی و تاریخی هستند.

حوضچه کال جنی

از دیگر جاذبه‌های دیدنی تنگه کال جنی می‌توان به حوضچه کال جنی اشاره کرد که تماشای حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک در انتهای مسیر دره‌های کوچک و بزرگ این دره در نوع جالب است. این حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک در زمستان و بهار جان تازه‌ای به خود می‌گیرند و در بهار و تابستان نیز برای آب‌تنی مناسب هستند.

در مجاورت این حوضچه‌ها، آبراهه‌های کوچک و باریکی جاری هستند که به دست اهالی منطقه ایجاد شده‌اند تا آب این حوضچه‌ها را به سمت قنات‌های روستا هدایت کنند. پس اگر به دره کال جنی سفر کردید، بازدید از حوضچه‌های کال جنی را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی اطراف کال جنی

علاوه‌بر بازدید از دره کال جنی، بازدید از جاهای دیدنی اطراف کال جنی نیز می‌تواند در نوع خود جالب و هیجان‌انگیز باشد. در اطراف این دره، چندین روستای تاریخی از جمله روستای ازمیغان، خرو و روستای جوخواه و جاذبه طبیعی وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی اطراف کال جنی می‌پردازیم.

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان یکی از روستاهای خوش آب و هوای ییلاقی و مناسب برای گردشگری در اطراف کال جنی است که از توابع شهر طبس است. روستای ازمیغان با دره کال جنی حدود 9 کیلومتر فاصله دارد که با متوسط سرعت بین 10 الی 11 دقیقه از دره کال جنی به روستای ازمیغان می‌رسید. در وصف روستای ازمیغان همین بس که بسیاری این روستا را بهشت گردشگری طبس در غرب استان خراسان جنوبی نامیده‌اند.

بافت قدیمی روستای ازمیغان در قسمت جنوبی در دامنه کوه و در مجاورت مزارع شالیزار قرار دارد. روستای ازمیغان که در اطراف شهر طبس قرار دارد، در واقع یک روستا کویری است که یک رودخانه دائمی، مزارع کشاورزی و شالیزار، کوچه‌باغ‌ها سرسبز و نخلستان‌ها بلند خرما، آن را به چنین بهشت زیبایی تبدیل کرده‌اند. بیشترین پوشش گیاهی روستای ازمیغان را درختان انجیر کوهی تشکیل می‌دهند و در سراسر این روستا می‌توانید این درختان را مشاهده کنید.

روستای ازمیغان جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی مختلفی از قبیل آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار، تخت عروس، آبشار قدمگاه و دو قلعه تاریخی بنام قلعه دختر در خود جای داده است. البته این تمام ماجرا نیست و دو خط آثار دست‌نویس شبیه به عربی از دوره سید محمد بن جعفر طیار و درخت انجیر کوهی 300 ساله نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند. درخت انجیر کوهی 300 ساله این روستا حدود 20 متر ارتفاع دارد و بلندترین درخت این روستا است. از طرفی یک صخره سفید و بزرگ در وسط دره‌ای پرآب قرار دارد و به یک تخت شباهت دارد و آب‌تنی در این دره در فصل تابستان می‌توان لذت‌بخش باشد.

آدرس روستای ازمیغان: استان خراسان جنوبی، 48 کیلومتری شمال شهر طبس

روستای گشن

روستای گشن، یکی از روستاهای کوچک ییلاقی اطراف شهر طبس است که با حدود 10 خانوار جمعیت، آب و هوای خنک، درختان سرسبز و داشتن یک نهر آب راه فراری از از گرمای کویر است. این روستا در فاصله 30 کیلومتری از دره جنیان قرار دارد و برای رفتن از دره جنی به روستای گشن باید نیم ساعت مسیر را بپیمایید.  لبنیات محلی و سکوت آرامش‌بخش این روستا خلوتگاه گردشگرانی است که قصد دارند تا مدتی را برای خود به دور از جمعیت سپری کنند.

آدرس روستای گشن: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، دهستان منتظریه

روستای جوخواه

روستای جوخواه که در نزدیکی روستای گشن قرار دارد، در واقع مرکز دهستان منتظریه است و در فاصله 47 کیلومتری از دره جنیان قرار دارد. برای رفتن از دره جنیان به روستای جوخواه باید یک مسیر 35 دقیقه‌ای را پیمایش کنید تا به این روستای نسبتا قدیمی برسید.

این روستا به‌دلیل تولید عمده محصولات گندم، جو و پنبه و وجود قلعه‌های قدیمی با نام‌های رباط و شش برجی معروف شده است. البته وجود آب‌انبار 250 ساله قلعه جوخواه، مزار 700 ساله جوخواه، حمام ده قدیم و مسجد قدیم این روستا نیز بر اهمیت تاریخی این روستا افزوده‌اند. پس اگر به گردش در روستاهای تاریخی علاقه دارید، گردش در روستای جوخواه و بازدید از آثار تاریخی این روستا برای شما خاطرات خوبی رقم می‌زند.

آدرس روستای جوخواه: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، دهستان منتظریه

باغ گلشن طبس

باغ گلشن طبس یکی از زیباترین باغ‌های ایران است که در شهر طبس واقع در استان خراسان جنوبی قرار دارد و سالانه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی زیادی است. باغ گلشن طبس به‌دلیل قرارگیری در شهر طبس در فاصله 32 کیلومتری از دره جنیان قرار دارد. از دره جنی 25 دقیقه برای رسیدن به باغ گلشن طبس زمان لازم است.

باغ گلشن طبس با مساحت 7 هکتار، 266 متر طول و 260 متر عرض با یک پلان مربعی شامل یک استخر بزرگ و سه فواره طبیعی است. این باغ در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری معادل با اواخر حکومت لطفعلی خان زند، درست در زمانی که آقامحمدخان قاجار ادعای حکومت می‌کرد، ساخته شده است. اما باغ گلشن طبس به دستور امیر محمدحسن خان عرب زنگویی، حاکم تون (فردوس) و طبس ساخته شد.

در باغ گلشن یک ساختمان وجود دارد که به ساختمان سردرب شهرت دارد و شامل دو طبقه و یک زیرزمین می‌شود. طبقه اول عمارت این باغ شامل یک تالار بزرگ، ایوان و دو ستون بلند می‌شود و شما از بالای ایوان این عمارت می‌توانید سراسر این باغ زیبا را مشاهده کنید. ساختمان سردرب باغ گلشن طبس در زلزله سهمگین سال 1357 به‌طور کامل از بین رفت و ساختمان کنونی این باغ با توجه به نقشه ساختمان سابق بازسازی شده است. این باغ در تاریخ 20 دی ماه سال 1355 و به شماره 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس باغ گلشن طبس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، بلوار امام خمینی

کال نمک

دریاچه نمک یا کال نمک یکی از زیباترین و مهم‌ترین دیدنی‌های اطراف کال جنی است که در فاصله 20 کیلومتری شمال غرب شهر طبس و در 8 کیلومتری روستای محمدآباد است. کال نمک در زمینی کوهستانی و سفیدپوش قرار دارد و به راحتی می‌توان بلورهای نمک این معدن نمک را مشاهده کرد.

در زمان‌های گذشته نمک مردم روستای محمدآباد از این معدن نمک تامین می‌شده است. از دره کال جنی تا کال جنی که هر دو در واژه کال اشتراک دارند، حدود 40 کیلومتر فاصله وجود دارد؛ همچنین برای رسیدن از دره جنی تا کال نمک حدود نیم ساعت زمان لازم است.

آدرس کال نمک: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، دهستان منتظریه

روستای خرو

روستای خرو یک روستای کوهستانی با طبیعتی بکر و ییلاقی است که باغ‌های میوه و درخت سرو کهنسال آن معروف هستند. از جمله باغات و درختان میوه این روستا می‌توان به درختان گردو، بادام، زردآلو، آلبالو و گیلاس اشاره کرد. اما بیش از هر چیزی درخت سرو کهنسال روستای خرو با ارتفاع 25 متر و عمری که بیش از هزار سال تخمین زده می‌شود به چشم می‌آید. نام این درخت در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از دره کال جنی تا روستای خرو حدود 59 کیلومتر فاصله وجود دارد و 50 دقیقه زمان برای طی کردن این مسیر کافی است.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی روستای خرو، قلعه خرو یا قلعه اسماعیلیه است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد و از قلوه سنگ ساخته شده است. این قلعه بر فراز تپه‌ای قرار دارد و از بالای آن می‌توان از خرو علیا تا خرو سفلی را میدان دید وسیعی که در اختیار دارید، تماشا کنید. در هر چهار گوشه قلعه خرو یک برج دیده‌بانی وجود دارد و نام این قلعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس روستای خرو: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، جاده خرو، بعد از سد نهرین

چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف دره جنی در شرق شهر طبس است که مجموعه‌ای از چندین چشمه را تشکیل می‌دهد. این چشمه‌ها در دامنه‌های جنوبی کوه کش سیاه به طرف غرب جریان دارند. چشمه آبگرم مرتضی علی به‌دلیل داشتن خاصیت درمانی در بین گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد و سالانه بسیاری از این گردشگران به آب‌تنی در این چشمه می‌پردازند.

البته صرف نظر از خاصیت آب‌درمانی چشمه آبگرم مرتضی علی، چشمه‌های آب گرم آب سردی به موازات یکدیگر در دره‌ای اطراف چشمه مرتضی علی قرار دارند که جزو پدیده‌های عجیب و شگفت‌انگیز این منطقه هستند. در انتهای مسیر این چشمه، بلندترین سد قوسی جهان قرار دارد که باز هم در نوع خود جالب و اعجاب‌برانگیز است. نکته دیگری که در اطراف چشمه آبگرم مرتضی علی با آن مواجه می‌شوید، وجود قبور قدیمی و مختلف است که در دیواره‌های تنگه قرار دارند که احتمالا گوردخمه‌های زرتشتیان هستند. از دره کال جنی تا چشمه آبگرم مرتضی علی 61 کیلومتر فاصله وجود دارد و 55 دقیقه برای پیمودن این مسیر زمان لازم است.

آدرس چشمه آبگرم مرتضی علی: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، روستای خرو

سد شاه عباسی

در بخش‌های انتهایی چشمه آبگرم مرتضی علی، یک اثر تاریخی باقی‌مانده از دوره صفوی قرار دارد که به سد یا طاق شاه عباسی شهرت دارد. این سد با 60 متر ارتفاع به‌عنوان قدیمی‌ترین سد قوسی جهان شناخته می‌شود و تا 550 سال بلندترین سد جهان بوده است.

سد شاه عباسی با اینکه ارتفاع بلندی دارد، ولی نازک‌ترین سد جهان است؛ این سد به‌دلیل عرض تاج یک متری‌اش نیز شهرت قابل توجهی بدست آورده است. سدی که در جهت جلوگیری از سیلاب‌های فصلی و کاهش هدر رفت آب ساخته شده بود، اکنون شاهکاری از معماری باستانی منطقه را به رخ جهانیان کشیده است.

این سد قوسی در یک دره کانونی باریک متشکل از صخره‌های آهکی ساخته شده است که به‌عنوان بهترین شرایط زمین‌شناسی شناخته می‌شود. دره کال جنی تا سد شاه عباسی همانند چشمه آبگرم مرتضی علی حدود 61 کیلومتر فاصله وجود دارد و 55 الی 60 دقیقه برای رسیدن به این سد کافی است.

آدرس سد شاه عباسی: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، روستای خرو

شهر عشق آباد

عشق‌آباد در حاشیه جاده طبس به شهرستان بردسکن که یکی از شهرهای جنوب غربی استان خراسان جنوبی است، قرار دارد. شهر عشق‌آباد به تپه‌های ماسه بادی در روستای منصوریه و روستاهای اطراف آن با قلعه‌های تاریخی شهرت دارد و رصدخانه آبخورگ با امکاناتی چون آبشار مصنوعی از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر است. از دره کال جنی تا شهر عشق‌آباد 82 کیلومتر فاصله وجود دارد و وابسته به سرعتی که دارید، بین 80 تا 90 دقیقه زمان می‌برد.

آدرس شهر عشق‌آباد: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، بخش دستگردان

روستای کریت

روستای کریت در جنوب شهر طبس قرار دارد که با نام‌های کری و کرین نیز شناخته می‌شود. شهر طبس در گذشته با نام طبسین نیز خوانده می‌شده و طبسین قدیم شامل شهر طبس کنونی و روستای کریت می‌شده است.

روستای کریت به‌دلیل آب‌انبارهای مخروطی و هشت‌ضلعی در بالا و میانه روستا، حمام و مسجد قدیمی و سد تاریخی قوسی هزار ساله در بین گردشگران محبوبیت دارد. البته وجود کاه‌شور و قبرهای سپردنی این روستا نیز در نوع خود جالب هستند و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند.

قبرهای سپردنی این روستای در عوض حفر شدن در زمین، روی زمین قرار دارند؛ در واقع این قبرها به‌صورت یک اتاقک بر روی جسد مردگان قرار دارند. از دره کال جنی تا روستای کریت 52 کیلومتر فاصله وجود دارد و برای رفتن از دره جنی تا روستای کریت حدود 45 دقیقه زمان کفایت می‌کند.

آدرس روستای کریت: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، بخش دستگردان

روستای اصفهک

روستای اصفهک در بخش دیهوک شهر طبس یکی دیگر از روستاهای تاریخی و دیدنی اطراف دره جنی است که بازدید از خانه‌های خشتی و گلی آن خالی از لطف نیست. قدمت این روستا به بیش از 400 سال پیش بازمی‌گردد و جاذبه‌های گردشگری مختلفی را در خود جای داده است.

این روستا به‌دلیل قرارگیری در اطراف کوهستان دارای آب و هوای معتدل و نسبتا خنکی است. پوشش گیاهی روستای اصفهک با رشد انواع گیاهان دارویی و خوراکی تنوع بالایی دارد. درختان نارنج و کشت زعفران در زمین‌های کشاورزی در کنار چند قنات پرآب از قبیل توکل‌آباد، عباس‌آباد، اسکندرآباد و ده نو به کسب و کار روستاییان رونق زیادی بخشیده‌اند.

مسجد جامع کویری، حمام قدیمی و رصدخانه کویری و آجری روستا از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند. از دره جنی تا روستای اصفهک 73 کیلومتر فاصله وجود دارد که برای پیمایش این مسیر یک ساعت زمان لازم است.

آدرس روستای اصفهک: استان خراسان جنوبی، دیهوک، روستای اصفهک

امکانات رفاهی و تفریحات کال جنی

اگرچه برای تفریح در دره کال جنی امکانات رفاهی مناسبی در نظر گرفته نشده است، ولی همین که بتوانید از امکانات محدود در دسترس خود استفاده کنید، می‌تواند تنوعی در شیوه شندگی شما باشد. این که بتوانید تا حدودی با روستاییان همزاد پنداری کنید و شرایط و محدودیت‌های آن‌ها را حس کنید، می‌تواند از جمله مزایای سفر به دره کال جنی باشد.

برای بهره‌مندی از امکانات محدود در دسترس می‌توانید از روستاهای اطراف دره کال جنی از قبیل ازمیغان، فشاه و خرو استفاده کنید. اما اگر امکانات شهری را ترجیح می‌دهید تا شهر طبس 32 کیلومتر بیشتر راه نیست.

ماجراجویی در دره کال جنی، آب‌تنی در گودال‌های کم‌عمق و عمیق این دره، کویرنوردی، صخره‌نوردی و عکاسی از مناظر زیبای این دره می‌توانند خاطراتی فراموش نشدنی از سفر شما به دره کال جنی باشند.

رستوران‌های نزدیک به دره کال جنی

همانطور که اشاره شد در دره کال جنی امکانات رفاهی مناسبی برای پذیرایی وجود ندارد و اساسا نزدیک‌ترین رستوران‌ها به این دره، در شهر طبس قرار دارند. در ادامه لیستی از بهترین رستوران‌های شهر طبس که نزدیک‌ترین رستوران‌ها به دره کال جنی هستند را فراهم کرده‌ایم:

رستوران پنجه طلایی

شماره تلفن05632822484
آدرسطبس، خیابان امام خمینی، بعد از فرمانداری

رستوران باغ مجنون

شماره تلفن05632828174
آدرسطبس، خیابان امام خمینی، 100 متر پایین‌تر از باغ گلشن

پیتزا دالیا

شماره تلفن05632824510
آدرسطبس، بلوار مطهری، جنب باغ گلشن

پیتزا توکا

شماره تلفن05632820470
آدرسطبس، میدان امامزاده

رستوران چهارفصل

شماره تلفن05632829817
آدرسطبس، ضلع جنوبی میدان امامزاده، جنب هتل امیر

رستوران ناردون

شماره تلفن05632829599
آدرسطبس، خیابان امام خمینی، بین خیابان‌های 8 و 10

رستوران نعنا و پونه

شماره تلفنطبس، ابتدای بلوار امام رضا
آدرس09137237360

رستوران هزار و یک شب

شماره تلفن05632813169
آدرسطبس،‎ بلوار امام رضا، جنب میدان

اقامت در سفر به کال جنی | لیست اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک به دره جنی

دره کال جنی فاقد امکانات رفاهی و اقامتی است، ولی می‌توان این کمبود را به فرصتی برای کمپینگ تبدیل کرد تا در دل طبیعت یک شبانه‌روز را سپری کنید. البته کمپینگ نیاز به آشنایی قبلی و داشتن تجربه دارد و اگر اهل طبیعت‌گردی و کمپینگ نیستید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف یا هتل‌های شهر طبس اقامت کنید. در ادامه لیستی از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های شهر طبس را به شما معرفی می‌کنیم.

اقامتگاه بوم‌گردی و عشایری دیکاکو

اقامتگاه عشایری و بوم‌گردی دیکاکو یکی از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به دره کال جنی است. نکته جالب این اقامتگاه بوم‌گردی تفاوت آن با دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که فاقد هیچ‌گونه ساختمان است و گردشگران می‌توانند در چهار چادر بزرگ عشایری با سرویس کف‌خواب استراحت کنند.

این چهار چادر حدود 40 متر مساحت دارند و 15 نفر می‌توانند در هر کدام از این چادرها اقامت داشته باشند. از جمله امکانات رفاهی و خدمات ویژه اقامتگاه بوم‌گردی و عشایری دیکاکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چهار چادر بزرگ با گنجایش اسکان 60 نفر (15 نفر در هر چادر)
  • سرویس کف‌خواب
  • پارکینگ غیرمسقف
  • آشپزخانه عمومی مجهز به لوازم آشپزی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی شامل بخاری گازی و کولر آبی
  • حمام مشترک و سرویس بهداشتی شامل توالت ایرانی و فرنگی
  • راهنمای بومی تورهای گردشگری
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی برای پذیرایی و راهنمایی گردشگران خارجی

مهمانان این اقامتگاه همچنین می‌توانند با سفارش و هماهنگی قبلی انواع غذاهای محلی و سنتی را سفارش دهند. پس از خاموشی برق‌ها در ساعات مشخصی از شب می‌توانید آسمان پرستاره کویر را تماشا کنید. این اقامتگاه بوم‌گردی در فاصله 5.7 کیلومتری از دره کال جنی قرار دارد و 5 الی 6 دقیقه زمان برای پیمودن این مسیر کفایت می‌کند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، 22 کیلومتری طبس، دره کال جنی

اقامتگاه بوم‌گردی آق سید ذبیح الله ازمیغان

اقامتگاه بوم‌گردی آق سید ذبیح‌الله ازمیغان یکی دیگر از اقامتگاه‌ها نزدیک به دره جنیان است که در روستای ازمیغان و در میان شالیزارهای برنج و نخلستان‌های مرتفع قرار دارد. این اقامتگاه در دوره پهلوی ساخته شده است و خانه‌های بومی منطقه همگی قدیمی هستند.

این اقامتگاه بوم‌گردی دارای 4 اتاق با گنجایش 25 نفر است و هزینه اقامت برای کودکان زیر 6 سال در این اقامتگاه نیم‌بها محاسبه می‌شود. این اقامتگاه بوم‌گردی در فاصله 9 کیلومتری از دره جنی قرار دارد که 10 الی 11 دقیقه برای پیمودن این مسیر کفایت می‌کند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، روستای ازمیغان، کیلومتر ۲۵ جاده بشرویه

اقامتگاه بوم‌گردی ناردون ازمیغان

اقامتگاه بوم‌گردی ناردون ازمیغان یکی دیگر از اقامتگاه‌های نزدیک به دره کال جنی است که در روستای ازمیغان قرار دارد. پارکینگ اقامتگاه بوم‌گردی ناردون ازمیغان تا ساختمان محل اقامت حدود 20 متر فاصله دارد. محوطه این اقامتگاه کاملا سنگ‌فرش است و حوضچه آب، دیوارهای کاه‌گلی و پنجره‌های چوبی این اقامتگاه جلوه خاصی به فضای آن بخشیده‌اند. از دیگر امکانات رفاهی انی اقامتگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چهار اتاق هشت نفره با سرویس کف‌خواب
  • پارکینگ غیرمسقف
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • سرویس بهداشتی و حمام اشتراکی
  • شومینه هیزمی در حیاط برای کباب کردن
  • آشپزخانه عمومی مجهز به اجاق گاز، یخچال، لوازم آشپزی و ظروف مورد نیاز
  • امکان سفارش غذاهای سنتی و غیرسنتی برای وعده‌های غذایی

اقامتگاه بوم‌گردی ناردون ازمیغان تا دره کال جنی 9 کیلومتر فاصله دارد و بیش از 10 دقیقه زمان برای تردد بین این دو مکان زمان لازم است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، روستای ازمیغان

هتل نارنجستان طبس

هتل سه ستاره نارنجستان طبس یکی دیگر از هتل‌های نزدیک به دره کال جنی است که در کیلومتر 3 جاده طبس به‌طرف روستای خرو قرار دارد. این هتل در سال 1386 افتتاح شده است و در میان چندین درخت نخل، زیتون و مرکبات قرار دارد. مساحت هتل نارنجستان طبس 1,000 متر مربع است و امکانات رفاهی مختلف و تجهیزات باکیفیتی را در اختیار مسافران و گردشگران خود قرار می‌دهد. از جمله امکانات و تجهیزات این هتل سه ستاره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 12 کمپ اقامتی، 10 اتاق سنتی 40 متری (2 تخته، 3 تخته و 4 تخته) و یک اتاق سنتی 6 تخته
  • سفره‌خانه سنتی، رستوران و کافه
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی
  • حمام خصوصی و سرویس بهداشتی (کلبه‌های چوبی این هتل فاقد سرویس بهداشتی اختصاصی هستند)
  • آشپرخانه
  • یخچال
  • تلویزیون

این هتل در فاصله 35 کیلومتری از دره جنی قرار دارد و 30 دقیقه زمان تا دره جنی فاصله دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، میدان معلم، انتهای بلوار شهدای گمنام، بعد از دانشگاه پیام نور و ابتدای جاده خرو

هتل امیر طبس

هتل امیر طبس یک هتل دو ستاره است که در ابتدای شهر طبس و در یکی از مناسب‌ترین مکان‌های شهر قرار دارد. این هتل در سال 1392 افتتاح شده و کاملا نوساز است. واحدهای این هتل آپارتمان سه تخته و چهار تخته هستند و اتاق‌های آن مجهز به سرویس بهداشتی و حمام خصوصی هستند. امکانات رفاهی این روستا عبارتند از:

  • پارکینگ غیرمسقف
  • حمام و سرویس بهداشتی خصوصی
  • آشپزخانه، یخچال و تلویزیون
  • سیستم تهویه هوا
  • کولرآبی، شوفاژ و اسپلیت
  • راهنمای تور
  • اینترنت
  • پرسنل مسلط به انگلیسی
  • سشوار

در مجاورت این هتل یکی از بهترین رستوران‌های شهر طبس قرار دارد که می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و بومی طبس را سفارش دهید. هتل امیر طبس که در شهر طبس قرار دارد تا دره کال جنی حدود 33 کیلومتر فاصله دارد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، ضلع جنوبی میدان بارگاه مطهر امامزاده حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)

اقامتگاه بوم‌گردی هشت طاق طبس

اقامتگاه بوم‌گردی هشت طاق طبس یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های نزدیک به دره کال جنی است که در کیلومتر 15 جاده طبس-تهران قرار دارد. این اقامتگاه بوم‌گردی بیش از 140 سال قدمت دارد و مساحت آن به 1500 متر مربع می‌رسد که 300 متر مربع آن طبقه همکف آن است. در مجاورت اقامتگاه بوم‌گردی هشت طاق طبس یک کاروانسرای تاریخی 9 اتاقه وجود دارد که امکان پذیرایی از 60 مسافر را به‌صورت همزمان دارد.

معماری سنتی این اقامتگاه توجه مسافرانی که در این اقامتگاه سکونت می‌کنند را به خود جلب می‌کند؛ این اقامتگاه با مصالحی چون خشت و آجر ساخته شده است که به زیبایی با کویر اطرافش تطابق پیدا می‌کند. از جمله امکانات رفاهی این اقامتگاه بوم‌گردی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پارکینگ غیرمسقف
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی
  • راهنمای بومی و لیدر تورهای گردشگری
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی شامل اسپیلت و هیتر برقی
  • امکان سفارش انواع غذاهای محلی و سنتی

اقامتگاه بوم‌گردی هشت طاق طبس تا دره کال جنی حدود 47 کیلومتر فاصله دارد که با متوسط سرعت حدود 35 دقیقه زمان برای پیمودن این مسیر زمان لازم است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، کیلومتر ۱۵ جاده طبس تهران

اقامتگاه بوم‌گردی عمو نوروز طبس

اقامتگاه بوم‌گردی عمو نوروز طبس یکی دیگر از اقامتگاه‌های نزدیک به دره جنیان است که در فاصله 42 کیلومتری از این دره در روستای کردآباد واقع در دهستان منتظریه قرار دارد. معماری سنتی ساختمان این اقامتگاه با بافت قدیمی روستای کردآباد تلفیق شده است. از جمله امکانات رفاهی این اقامتگاه بوم‌گردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمام و سرویس بهداشتی خصوصی و اشتراکی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی (بخاری گازی و کولر آبی)
  • آشپزخانه
  • اینترنت (وای فای)
  • سرو انواع غذاهای محلی

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، کیلومتر ۱۰ جاده اصفهان طبس، دهستان منتظریه، روستای کردآباد

اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس کریت

اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس کریت یکی دیگر از اقامتگاه‌های نزدیک به دره جنیان است که در زمان‌های گذشته به‌عنوان یک کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این اقامتگاه که در روستای کریت قرار دارد و در سال 1394 مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و علت نام‌گذاری آن، وجود نخلستان و گل‌های نرگس در این روستا است.

اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس کریت حدود 300 سال قدمت دارد و دو آب‌انبار که از ادوار صفویه و قاجار در اطراف این اقامتگاه ساخته شده بودند، اکنون دیگر وجود ندارند. رستوران اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس کریت در مجاورت دریاچه نمک و پارک حفظات‌شده کریت به سرو انواع غذاهای ایرانی و سنتی می‌پردازد.

اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس کریت دارای 11 اتاق است که دورتادور حیاط این اقامتگاه قرار دارند. آشپرخانه این اقامتگاه در آن قرار گرفته است و به‌صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر امکانات رفاهی این اقامتگاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • 11 اتاق 9، 12، 18 و 20 متری مجهز به سرویس بهداشتی اختصاصی و اشتراکی
  • خانه سه خوابه نرگس کف‌خواب با امکانات رفاهی اختصاصی
  • پارکینگ غیرمسقف
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی
  • اینترنت (وای فای)
  • حمام و سرویس بهداشتی اشتراکی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی (اسپلیت)
  • راهنمای تور گردشگری

این هتل در فاصله 50 کیلومتری از دره جنیان قرار دارد و 45 دقیقه زمان برای تردد بین این دو مکان زمان لازم است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، بافت قدیم روستای کریت (کیلومتر ۱۳ جاده طبس-بیرجند)

اقامتگاه بوم‌گردی سرای حجی پدر اصفهک

اقامتگاه بوم‌گردی سرای حجی پدر در روستای اصفهک واقع در شهر دیهوک قرار دارد و تا دره کال جنی حدود 73 کیلومتر فاصله دارد. این اقامتگاه با 6 اتاق کف‌خواب گنجایش پذیرایی از 21 نفر را دارد. شما می‌توانید در این اقامتگاه با هماهنگی قبلی انواع غذاهای محلی و سنتی را سفارش دهید. از دیگر امکانات رفاهی این اقامتگه بوم‌گردی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • 6 اتاق کف‌خواب شامل 3 اتاق 2 نفره، یک اتاق 4 نفره، یک اتاق 5 نفره و یک اتاق 6 نفره
  • پارکینگ غیرمسقف
  • حمام و سرویس بهداشتی اشتراکی
  • کرسی، هیتر برقی و پنکه رومیزی
  • آشپزخانه

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر دیهوک، روستای اصفهک

اقامتگاه بوم‌گردی آستو

اقامتگاه بوم‌گردی آستو یکی دیگر از اقامتگاه‌های نزدیک به دره کال جنی است که در روستای حسن‌آباد از توابع شهر عشق‌آباد و در فاصله 80 کیلومتری دره جنی قرار دارد. فاصله این اقامتگاه تا رمل‌های کویری حدود 50 متر است و می‌توانید همراه با تور گردشگری به کویرنوردی در اطراف این اقامتگاه بپردازید.

این اقامتگاه دارای 4 اتاق کف‌خواب است که گنجایش 25 نفر مسافر را دارند. یک حوض کوچک و گلدان‌های شمعدانی در حیاط این اقامتگاه قرار دارند که فضایی شبیه به خانه‌های سنتی ایرانی پدید آورده‌اند. امکانات رفاهی اقامتگاه بوم‌گردی آستو عبارتند از:

  • پارکینگ
  • اقامت رایگان برای کودکان زیر 8 سال
  • کافه و فروشگاه سوغات
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی
  • حمام و سرویس بهداشتی اشتراکی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی (بخاری گازی و کولر آبی)

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهر طبس، عشق آباد، روستای حسن آباد اعتماد

نکات سفر به کال جنی | سفری هیجان‌انگیز و مناظری خاطره‌انگیز

سفر به کال جنی و بازدید از زیبایی‌های منحصربه‌فردش می‌تواند برای شما سفری بی‌نقص و لذت‌بخش رقم بزند؛ اما به شرطی که به تمام نکاتی که برای سفر به این پدیده زیبا لازم است، توجه کرده و عمل کنید. این نکات را در ادامه به‌صورت یک چک لیست فراهم کرده‌ایم:

  • شما برای بازدید و گردش در دره کال جنی به قدرت بدنی نسبتا بالایی نیاز دارید. پس اگر جزو سالمندان و افراد توان‌یاب هستید، عبور از پستی و بلندی‌های این دره می‌تواند برای شما خطرآفرین باشد.
  • در سفر خود به این دره لباس اضافه، کفش مناسب پیاده‌روی، کوله‌پشتی، آب آشامیدنی، داروهای عمومی، وعده غذایی و مواد مقوی همراه خود داشته باشید.
  • کرم ضدآفتاب، پاوربانک، کلاه، کارت شناسایی و دفترچه بیمه خود را فراموش نکنید.
  • از کاوش در دره کال جنی به تنهایی خودداری کنید و همراه با یک راهنمای محلی از این جاذبه دیدنی بازدید کنید. ضمنا بدون هماهنگی و اطلاع دیگران وارد حفره دیواره‌های این دره نشوید.
  • اگر شنا کردن بلد نیستید، از شنا و آب‌تنی بدون وسایل ایمنی خودداری کنید؛ زیرا بعضی از حوضچه‌های این دره ناگهان عمیق می‌شوند.
  • اگر قصد دارید تا در این دره کمپ کنید، حتما همراه خود کیسه خواب داشته باشید؛ زیرا جانوران و حشرات خطرناکی در کویر وجود دارند که می‌توانند آسیب‌های خطرناکی به شما وارد کنند.
  • در سفر خود به دره جنی از آسیب‌رسانی به محیط زیست منطقه خودداری کنید و چهره زیبای طبیعت را زشت نکنید.
  • در سفر خود به دره جنیان، بازدید از دیدنی‌های اطراف دره جنی را که به شما معرفی کردیم، فراموش نکنید؛ بااین‌حال سعی کنید تا تمرکز خود را بر دره جنی بگذارید تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

سفر به دره جنی تلفیقی از هیجان، طبیعت‌گردی، کویرنوردی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی است. پس اگر قصد دارید تا سفری کامل و بی‌نقص داشته باشید، حتما از دره جنی بازدید کنید و لطفا نکاتی که ذکر شد را فراموش نکنید.

نظر شما درباره دره جنی چیست؟ آیا تجربه سفر به این دره را داشته‌اید و صدای ترسناک آن را خودتان شنیده‌اید؟ اگر خاطره‌ای از سفر به این دره دارید که هنوز هم در گوشه ذهنتان نقش بسته است، خوشحال می‌شویم تا آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دره کال جنی در استان خراسان جنوبی در ۳۲ کیلومتری شمال شهر طبس و در فاصله 9 کیلومتری روستای ازمیغان در امتداد خروجی قنات قرار دارد.

فصل پاییز به‌دلیل جلوه زیبایی که طبیعت این کویر به خود می‌گیرد و آب و هوای معتدل و خنک بهترین زمان برای بازدید از دره کال جنی است.

امکان اقامت در دره جنی وجود ندارد، ولی شما می‌توانید بنابر نیاز و سلیقه خود در این مکان کمپ کنید یا در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف این دره اقامت کنید.

شما می‌توانید به‌صورت 24 ساعته در طول 7 روز هفته از دره جنیان بازدید کنید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای وارد این دره شوید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید