روستای ونان کجاست؟ | جاهای دیدنی روستا + عکس و آدرس

روستای ونان کجاست؟ | جاهای دیدنی روستا + عکس و آدرس

استان قم ایرانگردی

بسیاری از ما زمانی که نام استان قم را می‌شنویم، به یاد طبیعت کویری و خشک آن می‌افتیم؛ در حالی که بسیاری از روستاهای این استان، از چنان طبیعت ناب و ییلاقی برخوردار هستند که اصلا قابل مقایسه با آب‌وهوای شهر قم نیست. روستای ونان از توابع دهستان کهندان بخش قاهان، یکی از مناطق ییلاقی و دیدنی استان قم است که طبیعت زیبا و آب‌وهوای روح‌نوازی دارد.

بیشتر ساکنان این روستا، به صورت فصلی در این منطقه زندگی می‌کنند. روستای ونان، مقصد گردشگری بسیاری از ساکنان قم در فصل تابستان است. در این مقاله شما را با روستای ونان و جاذبه‌های گردشگری این منطقه آشنا خواهیم کرد.

روستای ونان کجاست؟

روستای ونان، از سرسبزترین و خوش‌ آب‌وهواترین جاذبه‌های گردشگری منطقه خلجستان در یکی از غربی‌ترین مناطق استان قم است که در نزدیکی استان اراک قرار دارد و همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. روستای ونان، از شرق و غرب میان دو روستای الکان و کهندان قرار دارد و فاصله آن با شهر قم که مرکز این استان است، 85 کیلومتر است.

روستای ونان کجاست؟

مسیر دسترسی به روستای ونان

روستای ونان در استان قم، شهرستان قم، بخش خلجستان، دهستان قاهان واقع شده است. این روستا، 190 کیلومتر از تهران فاصله دارد که طی کردن این مسیر با خودرو سواری و در روزهای عادی و خلوت سال، تقریبا دو ساعت و نیم زمان می‌برد. برای این‌ که از تهران به روستای ونان بروید، ابتدا باید در قسمت جنوب وارد جاده ساوه شوید و تا ساوه حرکت کنید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بررسی نوشته های روی بلیط هواپیما

فاصله تهران تا ساوه حدود 135 کیلومتر است که پیمودن این مسیر، فقط به دو ساعت زمان نیاز دارد. بعد از طی کردن این مسیر، از ساوه تا روستای ونان، فقط 60 کیلومتر راه دارید که به طور تقریبی یک ساعت بیشتر زمان نمی‌برد.

بعد از این‌که به ساوه رسیدید، مسیر خود را در جاده سلفچگان به سمت جنوب ادامه دهید و در کیلومتر 36، از خروجی سمت راست به طرف غرب، از جاده اصلی خارج شوید و به مسیر فرعی پیش‌روی کنید تا بعد از 23 کیلومتر و عبور از روستاهای اسفید، موشکیه، چمانک و الکان، به روستای ونان برسید.

مسیر دسترسی به روستای ونان

معرفی روستای ونان

روستای ونان، به دلیل مناظر طبیعی و دلنوازی که دارد، یکی از زیباترین روستاهای ایران است که از آن به عروس خلجستان یاد می‌شود. طبیعت این روستان بسیار زیبا است و درختان سرسبز و سربه‌فلک کشیده آن، بر زیبایی این روستا افزوده‌ است.

جالب است بدانید که نام روستای ونان، از درختان ون زیادی گرفته شده است که در گذشته در این روستا وجود داشته‌اند. جمعیت این روستا چیزی نزدیک به 600 نفر است و بیشتر ساکنان آن، به صورت فصلی در آن‌جا سکونت دارند. مردم روستای ونان بیشتر به کار کشاورزی مشغول بوده‌اند و محصولات روستا بیشتر شامل باغات، غلات و میوه‌های سردسیری است.

ساکنان روستای ونان، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند و غذاهای محلی آن از محبوبیت زیادی بین مردم برخوردار است. یکی از غذاهای محبوب این روستا، آش گندله است که به دلیل داشتن سبزی گندله، به این نام شهرت یافته است.

این سبزی، در فصل بهار در ارتفاعات روستا می‌روید. البته استفاده از سبزی گندله تنها به استفاده در آش محدود نمی‌شود، بلکه از آن در پخت نوعی نان محلی هم استفاده می‌شود که در خمیر آن، علاوه بر سبزی گندله، مقدار کمی گردو هم اضافه می‌کنند. از دیگر غذاهای محلی روستای ونان می‌توان به شله سفید که از ترکیب لپه و برنج دوغ تهیه می‌شود، آش ویشیل با بلغور گندم و اشکنه اشاره کرد.

معرفی روستای ونان

تاریخچه روستای ونان

اگرچه هیچ اطلاعات خاصی از سابقه تاریخی روستای ونان در دسترس نیست، اما طبق آثار به جا مانده از این روستا که توسط باستان‌شناسان کشف شده است، قدمت این روستا به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد.

هرچند در حال حاضر هیچ اثری تاریخی در روستای ونان وجود ندارد و شهرت این روستا بیشتر مرهون طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری آن است. به گونه‌ای که طبیعت این روستا در مقایسه با دیگر روستاهای خلجستان، آن را به نگین این منطقه بدل کرده است.

تاریخچه روستای ونان

آب و هوای روستای ونان

آب‌وهوای روستای ونان، کاملا کوهستانی است. همین مسئله، سبب پربار شدن درختان گردو در این منطقه شده است و پرورش گردو را می‌توان اصلی‌ترین منبع درآمد اهالی این روستا تلقی کرد.

بهترین زمان بازدید از روستای ونان

همان‌‌طور که اشاره کردیم، روستای ونان یکی از مناطق ییلاقی است که آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. اگرچه آب‌وهوای معتدل و طبیعت چشم‌نواز این روستا سبب زیبایی آن در همه فصول سال می‌شود؛ اما بهترین زمان بازدید از روستای ونان، فصل بهار است. طبیعت این روستا در فصل بهار همراه با عطر بیدمشک، هر گردشگری را مست می‌کند.

هوای روستای ونان در فصل تابستان هم تا حدی خنک است و بسیاری از اهالی قم برای رهایی از گرمای جان‌کاه این استان، به این منطقه می‌روند. فصل پاییز در روستای ونان بسیار تماشایی است؛ وجود طبیعت طلایی در کنار رنگ‌های زرد و نارنجی، زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

البته نمی‌توان از زیبایی‌های زمستان در روستای ونان هم چشم‌پوشی کرد. برای افرادی که ساکن قم هستند و بیشتر آب‌وهوای گرم و خشک را تجربه می‌کنند، زمستان برفی ونان، بسیار خاطره‌انگیز و زیبا است. روستای ونان از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و به دلیل قرارگیری در مسیر بزرگراه‌های شهرهای قم، تفرش و ساوه، به مقصدی چهار فصل برای گردشگران تبدیل شده است.

بهترین زمان بازدید از روستای ونان

جاهای دیدنی روستای ونان

روستای ونان که در نزدیکی استان قم و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است، مکان‌های دیدنی بسیاری دارد و باید گفت که این روستا یکی از مناطق ییلاقی است و آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. در این بخش به معرفی جاهای دیدنی در اطراف روستای ونان می‌پردازیم تا شما این روستای قدیمی را بیشتر بشناسید.

کوه وتوس

با توجه به این‌که روستای ونان در دامنه‌های شرقی کوه وتوس قرار گرفته است، بنابراین قله وتوس را می‌توان بلندترین ارتفاع نزدیک به روستا به حساب آورد. کوه وتوس، برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت بسیار جذابیت دارد. پایین این کوه، دارای شیب ملایمی بوده و با افزایش شیب و بیشتر شدن ارتفاع، حالت سنگلاخی پیدا می‌کند.

شیب زیاد و لغزندگی بیش از حد کوه همراه با حرکت سنگ‌ها روی هم، صعود به قله وتوس را برای کوهنوردان سخت می‌کند. لازم است بدانید که مسیر صعود این کوه، از قسمت دامنه‌های شمال غربی شروع می‌شود.

کوه وتوس

تنگه قاهان

تنگه قاهان، یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای ونان است که از گذشته‌های خیلی دور، جذابیت زیادی برای گردشگران داشته است. عرض این تنگه حدود 1 الی 2 متر و عمق شکاف آن، به 8 متر می‌رسد. عمق این تنگه مانع تابیدن نور خورشید به آن می‌شود و همین موضوع باعث شده گونه‌های گیاهی خاص و ارزشمندی در این تنگه رشد کند.

با وجود همه این‌ها، پیچ‌وخم تنگه و فضای حاکم بر آن، فضایی رازآلود به وجود آورده است. از این‌ها گذشته، تماشای سنگی که قسمتی از مسیر تنگه را مسدود کرده و منظره زیبای فرسایش سنگ‌ها، هر گردشگری را به ماجراجویی ترغیب می‌کند.

تنگه قاهان

اقامت در روستای ونان

خلجستان، منطقه نمونه گردشگری است و روستای ونان نیز به عنوان زیباترین و خوش آب‌وهواترین بخش این منطقه شناخته می‌شود. با این حال، این روستا امکانات اقامتی چندانی ندارد.

به همین خاطر، اغلب کسانی که برای گردشگری به منطقه می‌آیند، به دنبال برپایی کمپ شبانه هستند. کسانی که علاقه چندانی به خوابیدن در چادر ندارند، می‌توانند از اقامتگاه‌های روستای دستجرد و روستای نویس استفاده کنند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
مکان های زیارتی عراق از نجف و کربلا

دهکده توریستی و تفریحی سلامت صبا

 دهکده توریستی و تفریحی سلامت صبا در قم، کیلومتر 20 جاده تفرش، شهر دستجرد واقع شده و آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران و جهان است. این مجموعه، از امکاناتی تفریحی و گردشگری متنوعی برخوردار است و دارای 4 ویلا به ظرفیت 6 نفر و 14 سوئیت به ظرفیت 3 نفر است که همه واحدهای اقامتی آن، دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی هستند.

این واحد اقامتی، ظرفیت اسکان و پذیرایی از 70 گردشگر را دارد. علاوه بر این، تمامی ویلاهای این مجموعه، دارای آشپزخانه و سوئیت هستند. دهکده توریستی و تفریحی سلامت صبا، در فاصله 67 کیلومتر ی از مرکز استان قرار دارد.

این دهکده امکاناتی رفاهی بی‌نظیری دارد که شامل شهربازی، پیست قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های آبی است. از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تفریحی که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است می‌توان به حرم حضرت معصومه (س)، امام‌زاده زکریا، امام‌زاده ابراهیم، مسجد جمکران، مسجد جامع قم، گلخانه، روستای سرسبز جمیزقان، حمام تاریخی عشقعلی، خانه تاریخی ملاصدرا، کوه خضر نبی، غار وشنوه، آبشار باغچه نبات فردو، دریاچه نمک حوض سلطان، تالاب بهشت معصومه، منطقه ییلاقی خلجستان، دره ریواس، سد تاریخی کبار قم، رودخانه دره باغ، رودخانه ابهر، رودخانه شور فشاپویه، رودخانه سولقان، رودخانه زواریان، رودخانه سیاه آب آدران و رودخانه قره چای اشاره کرد.

دهکده توریستی و تفریحی سلامت صبا

اقامتگاه بوم‌ گردی رودبار نویس

اقامتگاه بوم‌گردی رودبار نویس در قم، بخش خلجستان، روستای نویس قرار گرفته است. این روستا، حدود 7 کیلومتر از روستای ونان فاصله دارد. این اقامتگاه بوم‌گردی، خانه‌ای قدیمی است که حدود 150 سال قدمت دارد و پس از بازسازی و مرمت، در مهر ماه سال 1398، افتتاح شد و تحت عنوان اقامتگاه بوم‌گردی رودبار نویس، فعالیت خود را به صورت رسمی در حوزه بوم‌گردی آغاز کرد. این روستا، از توابع بخش خلجستان شهرستان قم است که در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی از شهر قم قرار گرفته است. آب‌وهوای روستای نویس، کوهستانی است و بهترین زمان سفر به این منطقه، فصل بهار و پاییز است.

این اقامتگاه، دارای 3 اتاق 12 متری با سرویس کف خواب است که ظرفیت پذیرایی و اسکان 12 گردشگر را دارد. اتاق‌های این مجموعه، فاقد حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی هستند. به همین خاطر، مهمانان و گردشگران باید از سرویس بهداشتی توالت فرنگی و 1 حمام داخل محوطه به صورت مشترک استفاده کنند.

از برنامه‌های مخصوص این اقامتگاه می‌توان پخت نان محلی با تنور گلی، طبیعت‌گردی در جاذبه‌های دیدنی اطراف اقامتگاه و بازدید از آتشکده ساسانیان در نزدیکی اقامتگاه را نام برد.

از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی این منطقه می‌توان به آتشکده نویس، امام‌زاده احمدبن قاسم، کویر حوض مره قم، گنبد نمکی جعفریه، پل طینوج، پل امام‌زاده عبدالله قم، پل شکسته قمرود، پل عسگرآباد، پل طایقان، مسجد و مدرسه آقا، مسجد صرم قم، مسجد فیض قم، مقبره‌های گنبد سبز قم، دره قاهان، قلعه گلی، قلعه سام آباد، کوه وتوس قم، دره سلیمان، کوه خستک، آبشار نوقاهان، کاروانسرای طینوج، موزه تاریخی و طبیعی قم و موزه هنرهای سنتی قم اشاره کرد.

اقامتگاه بوم‌گردی رودبار نویس

سخن پایانی

ونان، یکی از روستاهای توابع دهستان کهندان بخش قاهان شهرستان جعفرآباد در استان قم است که در یکی از غربی‌ترین نقاط این استان قرار گرفته است. این روستا، به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته می‌شود. کوه وتوس، میان دو روستای کهندان و ونان واقع شده است و محبوبیت زیادی در میان توریست‌ها و گردشگران دارد. حرفه بیشتر ساکنان ونان، کشاورزی در زمین‌ها است. در گذشته بیشتر اهالی ونان، از راه دامداری و کشاورزی روزگار خود را می‌گذارندند، اما با شروع خشکسالی‌های اخیر در این منطقه، بسیاری از اهالی روستا به تهران مهاجرت کرده‌اند.

سؤالات متداول

روستای ونان از توابع دهستان کهندان بخش قاهان شهرستان جعفرآباد در استان قم است.

در گذشته منبع درآمد اهالی این روستا، از دامداری و کشاورزی بود، اما به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته، بیشتر آن‌ها به طرف شهرها مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر نیز، منبع اصلی درآمد ساکنان روستا، از پرورش گردو و فروش آن تأمین می‌شود.

از آن‌جایی که آب‌ و هوای روستای نویس، کوهستانی است، بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه، فصل بهار و پاییز است.

کمپ شبانه در چادر، دهکده توریستی و تفریحی سلامت صبا، اقامتگاه بوم‌گردی رودبار نویس

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید