خوش آب‌ وهواترین روستاهای اطراف کرج برای گشت‌ و گذار

خوش آب‌ وهواترین روستاهای اطراف کرج برای گشت‌ و گذار

استان البرز ایرانگردی کرج

با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن آب و هوا، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و بالاخص مسافران پیدا کردن مکان‌های خوش آب و هوا است. اگرچه استان‌های شمالی ایران در بسیاری از اوقات سال، جزو پرطرفدارترین مقاصد گردشگری هستند، اما شاید شلوغ بودن این مکان‌ها برای بعضی از افراد آزاردهنده باشد و مکان‌های خوش آب و هوا، نزدیک و خلوت مانند روستاهای اطراف کرج را ترجیح دهند.

شهر کرج یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که در استان البرز و در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. شهر کرج در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد و در اطراف این شهر کوهپایه‌ای روستاهای خوش آب و هوای متعددی وجود دارد که می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای سفری خوش باشند. در ادامه با ما در پته همراه شوید تا تعدادی از این روستاهای خوش آب و هوای اطراف کرج را به شما معرفی کنیم.

بهترین روستاهای اطراف کرج

اطراف کرج روستاهای زیبا و دیدنی بسیاری دارد که هر یک با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خود می‌توانند مقصد مناسبی برای سفرهای کوتاه و طبیعت‌گردی باشند. برخی از بهترین روستاهای اطراف کرج عبارتند از:

روستای سنقرآباد

روستای سُنقُرآباد یکی از روستاهای اطراف شهر کرج در فاصله 20 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. برای رفتن به این روستا کافی است از مرکز شهر کرج به طرف غرب این شهر حرکت کنید و با نزدیک شدن به این روستا، تغییرات آب و هوایی را به وضوح مشاهده کنید. سنقرآباد را می‌توان نگینی بر حلقه روستاهای اطراف شهر کرج به شمار آورد.

درختان چنار این روستا سربه‌فلک کشیده‌اند و آنقدر تنومند شده‌اند که حتی دیگر کسی از عمر آن‌ها باخبر نیست. در واقع وجود همین درختان چنار است که نه تنها جلوه زیبایی به روستای سنقرآباد بخشیده است، بلکه آب و هوای آن را با شهر کرج متمایز کرده است.

البته جاذبه‌های گردشگری سنقرآباد فقط به طبیعت سرسبز و زیبای آن خلاصه نمی‌شود و وجود بقعه مبارکه امامزاده بی‌بی سکینه بر اهمیت این روستا افزوده است. اگرچه سال‌های زیادی زمین‌های این روستا به‌عنوان یکی از حاصل‌خیزترین زمین‌های اطراف کرج شناخته میشد؛ ولی با فروش زمین‌های کشاورزی و شروع پروژه‌های ساخت و ساز متعدد یا به عبارتی دیگر ویلاسازی، رونق کشاورزی را از این روستا با خود به تاراج برده است. بااین‌حال روستای سنقرآباد هنوز هم باغ‌های سیب، گلابی، هلو و آلوی خود را حفظ کرده است و هنوز هم شغل بسیاری از مردم این روستا کشاورزی و باغبانی است.

  • آدرس روستای سنقرآباد: استان البرز، 20 کیلومتری غرب کرج، روستای سنقرآباد
روستای سنقرآباد از روستاهای اطراف کرج

روستای شهرستانک

روستای خوش آب و هوای دیگری که در اطراف شهر کرج قرار دارد، روستای شهرستانک نام دارد که در مرز بین استان‌های تهران و البرز قرار دارد. از زیبایی روستای شهرستانک همین بس که بدانید یکی از کاخ‌های سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار در این منطقه بنا شده است.

قدمت این کاخ به بیش از 120 سال پیش بازمی‌گردد و در زمان‌های گذشته و در دوران حکومت قاجار برای خود به اصطلاح برو و بیایی داشته است؛ گواهی این ادعا نیز نقاشی کمال‌الملک هنرمند نامدار ایرانی است که هم‌اکنون آثار وی در کاخ گلستان نگهداری می‌شود. این روستا برای طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی پیشنهاد می‌شود و می‌تواند حداقل برای ساعت‌ها شما را مشغول کند.

برای رفتن به این روستا می‌توان از جاده ناصری که جاده‌ای قدیمی از دوران قاجار است و شهر ری را به استان مازندران متصل می‌کند، استفاده کنید که در طول این جاده قرار گرفته است. روستای شهرستانک از سمت دیگر و انتهایی به قله شاه‌نشین ختم می‌شود و به‌صورت کامل بن‌بست است. در اطراف کاخ ناصری شهرستانک درختان متعددی کاشته شده است و رودخانه نسبتا کم‌عمقی نیز در نزدیکی قلعه جاری است. کاخ ناصری شهرستانک در سال 1294 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و نام آن در فهرست آثار ملی و فرهنگی ایران ثبت شده است.

کاخی که سال‌ها مامن ناصرالدین شاه و همسرانش بود، اکنون به کاخ خرابه خالی از سکنه‌ای تبدیل شده است که بسیاری از اتاق‌هایش قابل سکونت نیستند؛ البته فقط یکی از ساختمان‌های کاخ که در دوره محمدرضا شاه مرمت گردیده است، سالم مانده است.

  • آدرس روستای شهرستانک: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان آسارا، روستای شهرستانک
روستای شهرستانک از روستاهای اطراف کرج

روستای برغان

روستای برغان یکی دیگر از روستاهای اطراف کرج که دست بر قضا دارای آب و هوای سرد و معتدلی است. این روستا درون یک دره زیبا قرار گرفته است و یکی از روستاهای توابع شهرستان ساوجبلاغ است. آب و هوای روستای برغان در فصل‌های بهار و تابستان و پاییز و زمستانش سرد و کوهستانی است. دو رودخانه شاهرود و سنج که از ارتفاعات کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، با گذشتن از کنار این روستای روح تازه‌ای به آن بخشیده‌اند.

کشاورزی و باغداری در این روستا رونق زیادی دارد و جاری شدن این دو رودخانه در کنار روستای برغان سبب حاصلخیزی زمین‌های اطراف و آسان‌سازی آبیاری این زمین‌ها شده است. مردم روستای برغان اکثرا کشاورز، باغدار و دامدار هستند و تعدادی از ساکنان این روستا در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند. درختان توت، گردو، آلبالو، گیلاس و گوجه‌درختی در باغ‌های این روستا به وفور پیدا می‌شوند.

محصولات لبنی، عسل کوهستانی، غلات و صیفی‌جات این روستا نیز جزو محصولات پرطرفدار روستا هستند. گوجه برغانی این روستا شهرت زیادی دارد و دیزی محلی، فسنجان و کباب‌هایی که بوی آن‌ها در کوچه و خیابان‌های روستا پخش می‌شوند از جمله سوغات و غذاهای پرطرفدار روستای برغان هستند.

  • آدرس روستای برغان: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، منطقه چندار، دهستان برغان، روستای برغان

روستای آدران

روستای آدران، یکی دیگر از روستاهای اطراف شهر کرج است که در شمال شهر کرج و از طرف دیگر در جنوب دریاچه سد کرج، در مجاورت جاده کرج-چالوس قرار دارد. این روستا در موقعیت مرکزی نسبت به سایر روستاهای کوچک اطراف آن قرار گرفته است. از جمله این روستاهای کوچک می‌توان به روستاهای زیر اشاره کرد:

  • روستای ونس
  • روستای نوجان
  • روستای وینه
  • روستای آئینسان

اگر قصد دارید تا در مسیر رفتن به روستای آدران از زیبایی‌های طبیعت اطراف آن لذت ببرید، پیشنهاد می‌شود از دره آدران که در جنوب کوه لیوک قرار دارد، بازدید کنید. دره باغستانی روستای آدران دارای طبیعت زیبایی است و وجود آبشار زیبای آدران یا هفت چشمه، جویبارها و چشمه‌های متعدد در این دره بر خنک شدن آب و هوای روستای آدران تاثیرات بسزایی گذاشته‌اند.

  • آدرس روستای آدران: استان البرز، شمال شهرستان کرج، 17 کیلومتری جاده کرج-چالوس، روستای آدران
روستای آدران

روستای ارنگه

از جاهای دیدنی کرج و حوالی جاده کرج به سمت چالوس، روستای دیگری بنام ارنگه وجود دارد که فاصله چندانی با روستای آدران ندارد. در کیلومتر 17 یا 18 جاده کرج-چالوس تابلوی بزرگی با عنوان «ارنگه بزرگ» مشاهده خواهید کرد که شما را بعد از دو کیلومتر به این روستا می‌رساند.

اگرچه مسیر رفتن به این روستا از طبیعت سرسبزی برخوردار نیست، ولی با نزدیک شدن به روستا تفاوت‌های چشمگیری را در پوشش گیاهی منطقه مشاهده خواهید کرد. در اطراف روستای ارنگه، روستاهای آدران، گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت، خور و چاران قرار گرفته‌اند که طبیعت و آب و هوای نسبتا مشابهی با روستای ارنگه دارند.

روستای ارنگه علاوه‌بر طبیعت سرسبز و آب و هوای معتدل و مطبوع، دارای آثار تاریخی و باستانی متنوعی دارد که بر اهمیت بازدید از این روستا افزوده است. بقایای قدیمی قبرهای موجود در قبرستان این روستا متعلق به دوران زرتشتیان هستند. درختان توت، نیمکت‌های آبی و حوض پرآب موجود در این قبرستان هنوز هم روح درگذشتگان را زنده نگاه‌ داشته‌اند.

رودخانه فصلی که از کنار روستای ارنگه می‌گذرد و آبشار هفت چشمه یا آدران که صدای ریزش آب‌هایش تا نزدیکی روستا می‌رسد؛ همگی به دلایلی تبدیل شده‌اند تا این روستا یکی از بهترین و خوش آب و هواترین روستاهای اطراف کرج مبدل شود.

  • آدرس روستای ارنگه: استان البرز، شمال شهرستان کرج، کیلومتر 17 جاده کرج-چالوس، روستای ارنگه
روستای ارنگه از روستاهای اطراف کرج

روستای کردان

روستای کُردان یکی دیگر از روستاهای استان البرز است که در نزدیکی شهرستان کرج قرار دارد و جزو روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای شهرستان کرج محسوب می‌شود. در سراسر روستای کردان، باغ‌های سرسبز متعددی از درختان گردو، توت، گیلاس و زردآلو وجود دارد. روستای کردان به‌دلیل داشتن طبیعت سرسبز، باغ‌های متعدد و آب و هوای معتدل مکان مناسبی برای ساختن ویلاها تفریحی شده است و اجاره ویلا در این روستا طرفداران زیادی دارد. این روستا نیز همانند روستای شهرستانک از آثار تاریخی بی‌بهره نبوده است و وجود برج تاریخی مقبره کردان شهرت جهانی دارد.

قدمت برج مقبره کردان به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد و براساس بعضی روایات، تعدادی از اهالی روستا، این مقبره را به امامزاده حسین (ع) یکی از نوادگان امام سجاد (ع) نسبت داده‌اند. برای رفتن به روستای کردان دچار چالش خاصی نخواهید شد و کافی است وارد آزادراه کرج-قزوین شوید و مسیر خود را تا رسیدن به پل کردان ادامه دهید؛ پس از آن با ورود به بلوار فرعی شهدای کردان، مسیر خود را ادامه می‌دهید تا در نهایت کمتر از نیم ساعت از کرج به کردان برسید.

  • آدرس روستای کردان: استان البرز، 25 کیلومتری کرج، شهرستان ساوجبلاغ، روستای کردان
روستای کردان

روستای آغشت

روستای آغشت هفتمین روستای خوش آب و هوای اطراف شهر کرج است که از نعمات طبیعی و آثار تاریخی برخوردار است. قلعه‌ای در غرب این روستا وجود دارد که اگرچه یک ملک شخصی است و از ارزش‌های تاریخی برخوردار نیست، ولی معماری چشمگیر و اروپایی آن به دلیلی برای  جذب گردشگران تبدیل شده است؛ البته ورود به این قلعه میسر نیست و فقط می‌توان از مقابل دیوارهای حیاط قلعه، محوطه و بنای آن را مشاهده کنید.

این قلعه به‌دلیل فاصله 12 کیلومتری روستای آغشت با روستای برغان با نام‌های قلعه برغان و دژ برغان خوانده می‌شود. تعدادی از افراد نیز این قلعه را قلعه هاگوارتز ایران نامیده‌اند که نام یکی از قلعه‌های معروف رمان و فیلم هری پاتر است.

از طرفی وجود رودخانه آغشت و آبشار شرشربند این روستا به زندگی اهالی روستا معنا و روح تازه‌ای بخشیده است؛ مردم ساکن روستای آغشت برای تامین آب آشامیدنی، آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اهالی روستا با چالشی مواجه نمی‌شوند. بیشتر مردم روستای آغشت کشاورز، باغبان و دامدار هستند و می‌توانید برای گذراندن اوقات خود در این روستا، یکی از خانه‌های روستاییان را اجاره کنید.

برای رفتن به این روستا باید از آزادراه کرج-قزوین تا کردان حرکت کنید و پس از آن وارد جاده کردان-برغان شوید. پس از آنکه از کردان به سمت برغان حرکت کردید به روستای جلنگدار یا چلنگدار می‌رسید که باید مسیر خود را به سمت چپ جاده کج کنید تا وارد جاده روستای آغشت شوید. اگر 4 کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید با عبور از روستای باغبان کلاچی در نهایت به روستای آغشت می‌رسید.

  • آدرس روستای آغشت: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان، روستای آغشت

روستای وردیج و روستای واریش

اگر قصد دارید تا یک یا چند روز را در نقاط خوش آب و هوای اطراف کرج کمپ کنید، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما روستاهای وردیج و واریش هستند که از طبیعت و آب و هوای مناطق ییلاقی برخوردارند. این روستاها که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، جاذبه‌های گردشگری مختلفی را در خود جای داده‌اند. از جمله جاذبه‌های گردشگری این دو روستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  دامنه ارواح سنگی (تپه ارواح سنگی)
  • باغ‌های توت، شاتوت، آلو، گیلاس، زردآلو، گردو، خرمالو و سیب
  • رودخانه سرچشمه و چشمه واریش
  • دشت لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی در دامنه کوه‌های اطراف روستای واریش
  • بقعه امامزاده بی‌بی زرین قمر
  • آبشارهای لت مال و آب سنگان
  • ارتفاعات پهنه حصار

هرکدام از این جاذبه‌های گردشگری نیاز به معرفی جداگانه و توضیحات بیشتر دارد؛ ولی از آنجایی که قصد ما فقط معرفی روستاهای خوش آب و هوای اطراف کرج است، فقط به توضیحات مختصری در رابطه با دامنه ارواح سنگی و آبشار لت مال اکتفا می‌کنیم. دامنه ارواح سنگی با صخره‌های سنگی عجیب که افراد محلی آن‌ها را «آدمک جیان» می‌نامند و آبشار لت مال با ارتفاع 35 متر از پرطرفدارترین جاذبه‌های این دو روستا هستند.

روستاهای وردیج و واریش اقامتگاه مناسبی برای اسکان ندارند و از این رو ما به شما پیشنهاد کردیم که اگر قصد کمپ کردن دارید، سفر به این روستاها می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. روستای وردیج و روستای واریش در شمال غربی شهر تهران و بخشی از منطقه 22 شهرداری تهران قرار دارند، ولی فاصله چندانی با شهر کرج ندارند.

  • آدرس روستای وردیج و روستای واریش: استان تهران، شهرستان تهران، منطقه 22 شهرداری تهران، بخش کن و سولقان، روستاهای وردیج و واریش

روستای ولایت رود

روستای ولایت رود یکی دیگر از روستاهای اطراف شهرستان کرج است که در میان کوه‌های مرتفع البرز قرار گرفته است. نام این روستا از رودخانه ولایت رود که در جنوب روستا جریان دارد، گرفته شده است. این روستا از آب و هوای پاک و خنک، چشمه‌سارهای گاها پرآب و طبیعت شگفت‌انگیزی برخوردار است. حتی سرچشمه‌های اصلی رودخانه کرج از ارتفاعات اطراف این روستا نشات می‌گیرند و دلیل سرسبزی مناطق اطراف این روستا نیز وجود همین سرچشمه‌های پرآب هستند.

ساختمان‌هایی با دیوارهای ضخیم و سقف‌های صاف و شیروانی و ویلاهای ییلاقی از این روستا یک اجتماع کوچک ساخته‌اند تا ساکنان این منطقه در کنار یکدیگر به راحتی زندگی کنند. نکته حائز اهمیت دیگری که درباره روستای ولایت رود وجود دارد، فاصله نزدیک آن با پیست اسکی دیزین است.

این روستا نزدیک‌ترین روستا به پیست اسکی دیزین است و هتل جهانگردی دیزین در فصل‌های زمستان پاتوق اسکی‌بازان و گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. برای رفتن به این روستا باید از طریق جاده کرج-چالوس به سمت روستاهای بخش آسارا حرکت کنید تا به روستای ولایت رود، روستایی از توابع دهستان نساء برسید.

  • آدرس روستای ولایت رود: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان نساء، روستای ولایت رود

روستای واریان

روستای دیگری که جزو روستاهای خوش آب و هوای اطراف شهر کرج است، روستای واریان از روستاهای واقع در مسیر جاده کرج به چالوس است. پس از تاسیس سد امیرکبیر، دسترسی به این روستا فقط از طریق قایق‌های دریاچه سد کرج میسر است و مسیر جاده‌ای ندارد. روستای واریان تنها روستای آب ایران است و یکی از زیباترین روستاهای اطراف شهر کرج است و مناطق ییلاقی آن خستگی را از تن بازدیدکنندگان خارج می‌کند.

البته نکته‌ای که در مورد روستای واریان وجود دارد، این است که به افراد متفرقه اجازه ورود داده نمی‌شود؛ یعنی شما یا باید صاحب ملکی در این روستا باشید یا مهمان یکی از اهالی این روستا باشید تا هماهنگی‌های لازم برای ورود شما انجام شود. از این رو اگر جزو این دو دسته نیستید، قید سفر به روستای واریان را بزنید.

  • آدرس روستای واریان: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، روستای واریان

سخن پایانی

با خواندن این مطلب احتمالا هنوز هم انتخاب از میان بهترین روستاهای خوش آب و هوای شهر کرج برای تعدادی از افراد سخت و گنگ باشد. ولی نیازی نیست برای لذت بردن از سفر خود تمامی روستاهای اطراف کرج را بگردید؛ بلکه صرفا کافی است، یکی از این روستاها که با حال و هوای شما و تفریحاتی که علاقه دارید، مطابقت دارد را برای خرید بلیط هواپیما و سفر چند روزه خود انتخاب کنید. حتی شما می‌توانید برای آخر هفته‌های خود برنامه‌ریزی کنید و تعطیلات پیش رو را به یکی از این روستاها سفر کنید تا دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشید. نظر شما درباره روستاهای اطراف کرج چیست؟ آیا تاکنون به این روستاها سفر کرده‌اید و اگر سفر کرده‌اید خوشحال می‌شویم تجربه و خاطره خود از سفر به این روستاها را برای ما بازگو کنید.

سوالات متداول

روستاهای سنقرآباد، شهرستانک، برغان، ارنگه، کردان، آغشت و روستای واریان جزو خوش آب‌وهواترین روستاهای اطراف شهر کرج هستند.

روستاهای خوش آب و هوای سنقرآباد، برغان، آدران، ارنگه و روستای کندر از شعاع 13 کیلومتری تا 20 و چند کیلومتری شهرستان کرج قرار دارند.

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر بهترین زمان برای بازدید از روستاهای اطراف شهر کرج هستند. البته به‌دلیل وجود پیست اسکی دیزین در نزدیکی روستای ولایت رود، بهتر است فصل زمستان را برای بازدید از این روستا انتخاب کنید.

روستای واریان تنها روستای آبی ایران است که در استان البرز، شهرستان کرج، بخش شرقی سد امیرکبیر و دریاچه کرج در کیلومتر 25 جاده کرج-چالوس قرار دارد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. آدرس میدی گردشگر میاد مزاحمت برای اهالی درست می کنه وارد باغهای مردم میشن

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      بله متاسفانه بسیاری اطلاع ندارند که باغ ها زمین شخصی مردم هستند. البته گردشگری در کنار معایبی که برای مردم یک شهر دارد فرصت های مالی و کاری زیادی را هم برای ان ها ایجاد می کند.

      آیا مفید بود؟
  2. منطقه ی سرجوب کرج هم اضافه کنید
    پیشنهاد میکنم یکبار تشریف بیارید
    ابتدای کرج هستش

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی،
      حتما در آپدیت های بعدی محتوا از این منطقه زیبا هم نام برده میشود.

      آیا مفید بود؟
      • سلام. همان طور که اسم روستاها را گفتید خوب. ولی آنقدر رفت و آمد شده که انسان دلش نمی‌خواهد دیگه بره در دل طبیعت . همه جا پر از زباله. مثل جاده آتش گاه به سمت برغان. تو را خدا یک کم با طبیعت مهربان باشیم . یک بار نیست باز هم احتیاج میشه برای گشت و گذار به دل طبیعت بریم . خواهشاً زباله ها را رها نکنیم. آتش درست نکنیم.

        آیا مفید بود؟
        • سلام همراه گرامی
          ممنون از این که دیدگاه تون را با ما به اشتراک گذاشتید
          بله واقعا حفظ و نگهداری از منابع طبیعی سرزمین مون ایران وظیفه انسانی تک تک ما هست

          آیا مفید بود؟
    • سنقر اباد و نجم اباد این دو روستا که صدِها قبل به عنوان مرکز زندگی و آمد و شد تُجار وبازر گانان خارجی از راه ابریشم بودند عامل پیدایش و به وجود آمدن استان البرز هستند ونژاد مردمان اصیل این دو روستا تات میباشد .روایت کامل در کتاب نزهل قلوب حمدالله مستوفی…..

      آیا مفید بود؟
  3. همجا ایران خوبه،،،فقط فرهنگ خسارت نزدن ب طبعیت ،اشغال نریختن،به مکان زندگی حیوانات و خود حیوانات احترام گذاشتن،وسواستفاده نکردن ،و احترام به قانون ،و مردم بومی و قانون اونجا،،مزاحمت برا کسی ایجاد نکردن،همه خوش باشیم نه فکر خودمون باشیم.یک درخت شکستن ویک حیوان رو کشتن‌ برا لذت فکر کنم بی فرهنگی هست و هست،

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      واقعا حفظ طبیعت برای نسل های بعدی از وظایف اخلاقی هر انسانی هست

      آیا مفید بود؟
  4. تروخدا هرجا معرفی میکنی نظافت و خسارت نزدن هم بگید، بعدم‌سنقر آباد پر گاوداري هست،، روستا قوهه ،ووچهارباغ ،و لشگر آباد و ورده طاویسه اقدسیه محمد اباد،کردان و برغان جا نیست که نه امنیت داره،نه برق گاز وو،پایین جاده مثل چهارباغ الان گران و خوب شده،یا هشتگرد البته کوهاش،و طالقان،،تاکستان،کردان برغان خراب شد متاسفانه ،ارزش زمین شیب‌دار ایقدر نیست،اما تو دشت مثل چهارباغ و قوهه پر نعمت هست

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      بله متاسفانه فرهنگ حفظ طبیعت و محیط زیست در میان بسیاری از مردم جا نیفتاده و این خیلی بده که منابع طبیعی خودمون را داریم نابود می کنیم

      آیا مفید بود؟
  5. کاش از روستای دروان هم مینوشتید.که هیچ گردشگری راه نمیدن و ارزش قائلن برای طبیعت شون

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از معرفی این روستای زیبا حتما در آپدیت های بعدی محتوا از این روستا هم نام برده میشود.

      آیا مفید بود؟
    • طبق قانون هیچ‌کس نمیتونه جلوی کسی را برای ورود به روستا یا شهر را بگیره . اما مردم باید رعایت کنن تا آسیبی به روستاها نرسه.

      آیا مفید بود؟
      • سلام همراه گرامی
        بله دقیقا حرف شما درست هست و مردم باید فرهنگ گردشگری و طبیعت گردی را در خودشون ایجاد کنند تا بتونند از منابع طبیعی مون حفظ و نگهداری کنند و اون را به نسل های آتی تحویل دهند

        آیا مفید بود؟
  6. برغان دیگه روستا نیست.روستا تا زمانی روستاست که از شر انسان های انبوه در امان باشه!
    کلا نیم کیلومتر منطقه ست،صد هزار جمعیت میریزن توش!
    کل زمین که به لطف آدم ها خراب شد

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      متاسفانه فرهنگ تفریح در کنار حفظ محیط زیست برای بسیاری از مردم جا نیفته

      آیا مفید بود؟