آبشار ویسادار گیلان | سفر به آبشاری در پناه درختان بید

آبشار ویسادار گیلان | سفر به آبشاری در پناه درختان بید

ایرانگردی گیلان

آبشار ویسادار یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی واقع در نزدیکی کوه‌های تالش استان گیلان بوده که به‌ عنوان یکی از آبشارهای مرتفع کشورمان شناخته شده است. این آبشار حدود 15 متر ارتفاع داشته که کمتر کسی با آن آشنایی دارد. ویسادار جزو محدود جاهایی است که اطراف آن با کوه‌های پهناور و عظیم تالش پوشانده شده و جنگل‌های آن، حاوی پوشش گیاهی بسیاری است.

برای دستیابی به سفری خاطره‌انگیز، بهتر است در زمان بهار و تابستان به این مکان سفر کرده و از آبشار ویسادار بازدید کنید. اگر شما نیز جزو افراد علاقه‌مند به طبیعت هستید و میخواهید در نزدیک ترین زمان ممکن از این آبشار بازدید کنید، پیشنهاد ما به شما خرید بلیط هواپیما رشت و بازدید از این آبشار همه‌ چیز تمام است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبشار ویسادار در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آبشار ویسادار کجاست؟

آبشار ویسادار یکی از جاذبه‌های دیدنی واقع در استان گیلان و شهرستان رضوانشهر بوده که از شمال با تالش، از جنوب با صومعه‌سرا و ماسال، از غرب با خلخال و از شرق با دریای خزر در ارتباط است. این آبشار در دل جنگل‌های مرتفع قرار گرفته و دارای 15 متر ارتفاع است. آب حاصل از آبشار از صخره سنگ مانندی سرازیر شده و پس از سقوط، وارد حوضچه‌های مختلفی می‌شود. در واقع اگر جزو افراد صخره‌نورد باشید، می‌توانید به بالای آبشار رفته و از تماشای سقوط آب و مناظر اطراف آن لذت ببرید.

آبشار ویسادار

ویسادار به چه معناست؟

گاهی اوقات با اسامی ناشناخته‌ای روبرو می‌شوید که شاید برایتان جالب باشد معانی آن‌ها را نیز بدانید. ویسادار نیز یکی دیگر از همین اسامی‌هایی است که ریشه و معنای آن به گویش محلی تالشی مربوط بوده و به آن معنای سایه درخت بید داده شده است. حال علت نام‌گذاری آبشار ویسادار نیز به‌خاطر وجود تعداد بسیاری درخت بید در اطراف آن است.

بهترین زمان سفر به آبشار ویسادار

انتخاب زمان مناسب برای سفر جزو مسائل حائز اهمیت به شمار می‌آید که شاید شما نیز جزو افرادی باشید که از زمان مناسب برای سفر و بازدید از آبشار ویسادار باخبر نیستید. منطقه شمالی کشور به‌خاطر مواجه بودن با بارندگی‌های فراوان، مکان خوبی برای سفر در فصول اولیه سال بوده تا بتوان به‌ خوبی از هر تفریح و امکانات مقصد بهره‌مند شد. ولی باید بدانید که بهترین زمان سفر به این آبشار، فصول بهار و تابستان است.

البته از یاد نبرید که در فصل پاییز نیز می‌توان به این مکان سفر کرده و آبشار را به همراه درختانی با برگ‌های رنگارنگ تماشا نمود.

بهترین زمان سفر به آبشار ویسادار

جاهای دیدنی اطراف آبشار ویسادار

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید با یک تیر چندین نشان زده و از چند مکان مختلف به‌صورت همزمان بازدید کنید، می‌توانید به‌سوی آبشار ویسادار بروید. در حوالی این آبشار چندین جاذبه تماشایی دیگری نیز وجود دارد که با بازدید از آن‌ها، می‌توانید تجربه سفر مثبت و به‌یادماندنی داشته باشید.

درصورتی‌که به این آبشار سفر کرده و از جاهای دیدنی اطراف آن بی‌بهره بمانید، حیف است. حال شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که جاهای دیدنی اطراف آبشار ویسادار کدام‌اند؟ در اینجا به برخی از جاهای دیدنی اطراف این آبشار اشاره می‌کنیم:

آبشار ویسادار؛ تجربه‌ای به‌یادماندنی در گیلان

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از جاهای زیبا و دیدنی واقع در استان گیلان بوده که در حوالی ویسادار قرار دارد. این مکان طرف‌داران بسیاری داشته که به‌ خاطر زیبایی‌های خود، جزو مکان‌های گردشگری پربازدید به‌ حساب می‌آید. گردنه حیران از جمله مکان‌های برخوردار از شرایط آب‌وهوایی مناسبی بوده که با سفر و برقراری تجهیزات کمپ در آن، می‌توانید مناظر بکر و زیبایی را ببینید.

گردنه حیران

جنگل گیسوم

احتمال دارد تابه‌حال نام جنگل گیسوم به گوشتان خورده باشد، ولی ندانید که کجاست و چه مکانی است؟ در واقع جنگل گیسوم نیز به‌ عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان گیلان شناخته شده که برخوردار از تنوع گیاهی و جانوری بسیاری است. این جنگل برخوردار از درختان عظیم و سر به فلک کشیده‌ای بوده که با چندین ساعت گردش در آن، می‌توانید به آرامش جسمی و روحی کاملی دست یابید.

جنگل گیسوم

آبشار لاتون

یکی دیگر از جاذبه‌های تماشایی که در اطراف آبشار ویسادار قرار گرفته، آبشار لاتون نام دارد. این آبشار نیز جزو چندین آبشار بلند و مرتفع‌ موجود در کشور ایران بوده که برای دستیابی به آن نیز، نیاز به پیاده‌روی خواهید داشت. لاتون جزو آبشارهای چهارفصلی است که در هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارد.

آبشار لاتون

ییلاق کیاره

شاید تابه‌حال نام ییلاق کیاره به گوشتان خورده باشد، ولی اطلاع چندانی درباره آن نداشته باشید. ییلاق کیاره یکی از ییلاقات سرسبز و دیدنی واقع در رضوانشهر است که با حضور در آن، می‌توانید خود را از هر شلوغی و ازدحامی دور کنید. کیاره در ارتفاعات کوه‌های شمال کشور قرار داشته که برخوردار از طبیعت بکری است.

ییلاق کیاره

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال نیز جزو جاذبه‌های اطراف آبشار بوده که طبیعت بکر و چشم‌نوازی دارد. این جاده زیبایی‌های چشمگیری داشته که اگر به گیلان رفتید، حتما باید سری به آن نیز بزنید. با طی مسیر یک ساعت و نیمه و گذر از جاده اسالم به خلخال، می‌توانید لحظات به‌یادماندنی را در سفر خود به ثبت رسانید.

جاده اسالم به خلخال

بهترین مسیر دسترسی به آبشار ویسادار

این آبشار جزو چندین جاذبه زیبا و دیدنی کشور ایران به شمار می‌آید که برای رفتن به آن، می‌توانید از مسیرهای مختلفی اقدام کنید. برای اینکه بتوان سفر لذت‌بخشی را برای خود رقم زد، هر انسانی نظر متفاوتی در این باره خواهد داشت. برای مثال برخی از افراد مسیر طولانی ولی سرسبزی را انتخاب می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر ترجیح می‌دهند مسیر نزدیکی را برگزیده و سریع‌تر به مقصد برسند.

در واقع از هر مسیری که دست‌به‌کار شوید، در آخر باید به شهرستان رضوانشهر، 16 کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار به سمت جاده ویسادار بروید. سپس می‌توانید پس از ردکردن جنگل موجود در این جاده، به آبشار رسیده و از طبیعت‌گردی لذت ببرید. البته باید بدانید که کل مسیر منتهی به آبشار، ماشین‌رو نبوده و باید بخشی از آن را به‌صورت پیاده طی کنید. به‌طورکلی دو مسیر اصلی برای رسیدن به مقصد آبشار ویسادار وجود دارد که عبارتند از:

  • مسیر آزادراه قزوین – رشت

اگر می‌خواهید سریع‌تر به آبشار برسید، بهتر است مسیر آزادراه قزوین – رشت را انتخاب کنید. برای این کار لازم است به‌سوی رشت و سپس آستارا، صومعه‌سرا و پره سر بروید. حال از مسیر اصلی به خیابان طالقانی حدود 14 کیلومتر حرکت کنید. این خیابان مستقیما به خیابان آبشار وصل شده که با طی آن، می‌توانید آبشار ویسادار را ببینید. از شهرستان رشت تا آبشار باید حدود 88 کیلومتر راه را سپری کنید که تقریبا 20 دقیقه آن نیازمند پیاده‌روی در دل جنگل است.

  • مسیر جاده چالوس

مسیر جاده چالوس نسبت به آزادراه قزوین – رشت دارای طول بیشتری بوده که زیبایی‌های موجود در مسیر باعث جلب نظر گردشگران می‌شود. برای کمک‌گیری از این مسیر نیز ابتدا باید به سمت خروجی‌های غربی شهر رفته و وارد اتوبان تهران – کرج شوید. این مسیر را تازمانی‌ که به ورودی جاده چالوس برسید، ادامه دهید و سپس تا آخر جاده چالوس بروید. حال جاده ساحلی را به سمت غرب استان گلستان تا شهرستان رشت طی کنید و پس از پیاده‌روی‌های لازم، به آبشار برسید.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار ویسادار

پوشش گیاهی و جانوری آبشار ویسادار

آبشار ویسادار نیز همچون هر مکان دیگری دارای یکسری پوشش گیاهی و جانوری مختلفی بوده که به‌واسطه آن‌ها، زیبایی خاصی را از خود به نمایش می‌گذارد. پوشش گیاهی این محیط مختص تعداد بالایی از درختان بید است، ولی درختان و گیاهان دیگری همچون گردو، نمدار، افرا، اوجا و… نیز در اطراف آبشار دیده می‌شوند.

این گیاهان در هر فصل از سال زیبایی‌های خاصی داشته و طیف رنگی زرد و قرمزی را به خود اختصاص داده‌اند. پوشش جانوری این آبشار نیز محدود نبوده و بلکه متنوع است. با حضور در این مکان امکان تماشای حیوانات و جانورانی همانند خرگوش، مرغابی‌های وحشی، کبک، سنجاب، غاز، قرقاول، خرس، روباه، سمور، گراز و شغال را نیز خواهید داشت.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار ویسادار

اقامت در آبشار ویسادار

اقامت در محل ایمن و مطمئن از مسائل حائز اهمیتی است که در هنگام سفر باید موردتوجه قرار بگیرد. سالانه گردشگران بسیاری برای گردش و طبیعت‌گردی، از آبشار ویسادار بازدید می‌کنند. ولی حال مسئله مهم اینجاست که در این سفر کجا را برای اقامت خود برگزینیم؟ برای مثال می‌توانید با برخورداری از تجهیزات کمپینگ، در دل جنگل کمپ زده و ساعاتی را در سکوت و لذت کافی سپری کنید.

همچنین افرادی نیز هستند که به سراغ کلبه‌ها و کافه‌های اجاره‌ای می‌روند تا بتوانند به‌راحتی روی تخت استراحت کرده و هیچ نگرانی درباره حمله جانوران و حیوانات مختلف نداشته باشند. البته اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های موجود در شهر رشت را نیز از یاد نبرید که محل عالی و مناسبی برای اقامت هستند.

امکانات تفریحی و رفاهی آبشار ویسادار

سفر به آبشار ویسادار، تجربه ماندگاری است که می‌توانید در حین آن از امکانات تفریحی و رفاهی موجود در مقصد نیز لذت ببرید. این مکان نیز همچون هر جای دیگری دارای یکسری امکانات تفریحی و رفاهی بوده و گردشگران می‌توانند با تجربه آن‌ها، لحظات خوبی را برای خود رقم بزنند.

امکانات رفاهی موجود در اطراف آبشار شامل قهوه‌خانه، خانه بازی کودکان و فروشگاه‌های مختلف است که در صورت نداشتن مواد غذایی نیز می‌توانید سَری به فروشگاه‌های آن بزنید. امکانات تفریحی این آبشار به شکل زیر هستند:

  • کمپینگ: کمپینگ فرصت خوبی برای افراد طبیعت دوست و گردشگران است که با این کار می‌توانید از طبیعت بکر، نسیم خنک، صدای آب و پرندگان لذت ببرید. لازمه این تفریح برخورداری از تجهیزات لازم همچون چادر، کیسه‌خواب و… است.
  • شنا: تعداد بالایی از گردشگران در این سفر، دست به شنا در حوضچه‌های پایینی آبشار زده و به آب‌بازی با دوستان و اطرافیان خود مشغول می‌شوند.
  • جنگل‌ نوردی: امکان ندارد که به این آبشار سفر کنید و جنگل ‌نوردی در طول این مدت نداشته باشید. با حضور در دل طبیعت باعث آرامش روح و روان خود خواهید شد و تنها لازمه آن، داشتن اراده کافی است.
  • عکاسی: ثبت لحظات سفر تنها با عکس‌برداری ممکن بوده که عکاسی نیز به‌عنوان یکی از تفریحات پرطرف‌دار برای گردشگران شناخته شده است. با آشنایی داشتن از قوانین عکس‌برداری، می‌توانید عکس و فیلم‌های باکیفیت و زیبایی گرفته و دست به ثبت خاطراتتان بزنید.

آبشار ویسادار؛ تجربه‌ای به‌یادماندنی در گیلان

نکات مهم برای سفر به آبشار ویسادار

هر سفری نیازمند تجهیزات و رعایت نکاتی است که افراد را وادار می‌کند از قبل دست به برنامه‌ریزی درستی زده و میزان بودجه و وسایل لازم خود را مشخص کنند. برای اینکه بتوانید سفر به‌یادماندنی و ماندگاری را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید، لازم است که به یکسری نکات اهمیت دهید. به‌طورکلی هر سفری نیازمند رعایت نکاتی بوده که این نکات عبارتند از:

  • قبل از اینکه اقدام به سفر کنید، از شرایط مسیر و آب‌وهوای مقصد آگاهی یابید.
  • بسته به بودجه و نیاز خود، می‌توانید دست به سفری با امکانات مختلف بزنید.
  • در مقصد و حین سفر، از ریختن زباله به محیط پرهیز کنید.
  • لباس و کفش مناسبی همراه داشته باشید، چرا که مسیر دارای رانندگی و پیاده‌روی در پیش خواهید داشت.
  • احترام به رسوم و سنت‌های سایرین را از یاد نبرده و از پوشیدن لباس‌های نامناسب جلوگیری کنید.
  • برای اقامت در اطراف آبشار و برقراری کمپ، برخوردار از چادر، زیرانداز، کیسه‌خواب و… باشید.
  • جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.
  • نگرانی بابت اتمام مواد غذایی و خوراکی‌تان نداشته باشید، چون اطراف آبشار دارای امکانات رفاهی لازم است.
  • در صورت سفر در فصول سرد سال، بهتر است از لباس گرم و کفش لازم برخوردار باشید.
  • برای در امان‌ ماندن از نیش و اذیت حشرات گوناگون، اسپری یا کرم مناسبی را همراه داشته باشید.

جمع بندی

آبشار ویسادار جزو جاذبه‌های مرتفع و دیدنی واقع در استان گیلان بوده که از ارتفاع 15 متری برخوردار است. این آبشار دارای ساختار سنگی مانند بوده که بهترین زمان سفر به آن فصول اولیه سال می‌باشد. ویسادار در گویش تالشی به معنای سایه درخت بید بوده که اشاره‌ای به درختان بید حاضر در اطراف آبشار دارد.

ما در این مطلب به معرفی آبشار ویسادار که یکی از زیبایی‌های موجود در کشور ایران است پرداختیم. جاذبه‌های دیدنی اطراف این منطقه تمام‌شدنی نبوده و در این سفر علاوه بر بازدید از آبشار، می‌توانید به گردنه حیران، جنگل گیسوم، آبشار لاتون و… نیز سَری بزنید.

سوالات متداول

این آبشار در استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، 16 کیلومتری پره سر، دهستان ارده در روستای اوویار قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از آن فصول بهار و تابستان می‌باشد.

برای این سفر می‌توانید از دو مسیر آزادراه قزوین - رشت و جاده چالوس کمک گرفته و خود را به آبشار برسانید.

برخی از تفریحات رایج در حوالی این آبشار زیبا شامل مواردی همچون شنا، جنگل‌ نوری، کمپینگ و عکاسی است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید