معرفی کامل آبشارهای تهران و اطراف تهران

معرفی کامل آبشارهای تهران و اطراف تهران

استان تهران ایرانگردی شهر تهران

زندگی در کلانشهرهایی مانند تهران معمولا فاقد تفریحات طبیعی و گردشگری ماجراجویانه است، بااین‌حال در اطراف این شهر جاذبه‌های طبیعی متعدد و متنوعی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. این مقاصد گردشگری بیشتر مناسب مردم شهرهای تهران و کرج است که درگیر کار و زندگی هستند و فرصت سفرهای چند روزه به شمال یا جنوب کشور را ندارند؛ از این رو می‌توانند از آبشارهای تهران در سفری یک روزه بازدید کنند.

البته این مقاصد گردشگری برای دیگر گردشگران ایرانی در سراسر کشور نیز می‌توانند مقاصد گردشگری فوق‌العاده‌ای باشند. آبشارهای تهران یکی از بهترین مقاصد گردشگری شهر تهران و اطراف آن هستند که با بارش باران در فصل بهار پرآب می‌شوند و آبشارهای فصلی نیز در این فصل ایجاد می‌شوند.

این آبشارها علاوه‌بر سفرهای نوروزی در فصل تابستان که شدت گرمای آب و هوای بیش از پیش می‌شود، مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند و گردشگران زیادی از این آبشارها بازدید می‌کنند. پس اگر قصد دارید تا از آبشارهای تهران بازدید کنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید؛ زیرا اکنون که هنوز در نیمه اول فصل تابستان قرار داریم و آب آبشارهای تهران هنوز فروکش نکرده است، بهترین زمان برای بازدید از این پدیده‌های طبیعی است.

زیباترین آبشارهای معروف تهران و اطراف تهران

تهران و اطراف آن دارای آبشارهای زیبایی هستند که می‌توانند مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی و تفریح باشند. در زیر به معرفی چندین آبشار معروف و زیبا در تهران و اطراف آن می‌پردازیم:

آبشار خور

آبشار خور در استان البرز به‌دلیل فاصله کم با تهران به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری و جاذبه‌های طبیعی در فصل تابستان برای ساکنان تهران و استان البرز به‌شمار می‌رود. این آبشار در طبیعتی سرسبز و در میان دامنه‌های کوه «گندم چال» در ارتفاع 2,800 متری از سطح دریا و در نزدیکی روستای خور قرار گرفته است. آبشار خور با 50 متر ارتفاع در فصل بهار در بهترین حالت خود قرار دارد و سطح آب این آبشار به شکل چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

آب این آبشار در فصل زمستان از شدت سرما یخ می‌زند و برای یخ‌نوردی، صخره‌نوردی و آبشارنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته برای انجام هر کدام از این ورزش‌ها، داشتن مهارت بالا و تجهیزات کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و یخ‌نوردی ضروری است. آبشار خور یک آبشار دائمی است که حتی در فصل زمستان به‌دلیل سرمای زیاد یخ می‌زند و صرفا یک آبشار فصلی نیست که با پایان تابستان خشک و کم‌آب شود.

مسیر دسترسی به آبشار خور

این آبشار در مسیر جاده چالوس واقع در شمال غربی شهر تهران و در کیلومتر 17 این جاده قرار دارد؛ پس از رسیدن به کیلومتر 17 وارد مسیر جاده فرعی روستای خوزنکلا شوید تا پس از پیمودن مسیری کوتاه به یک دوراهی برسید. یکی از این دو مسیر به‌طرف روستای خوزنکلا و مسیر دیگر به‌طرف دو روستای خور و سیجان راه دارد. پس از رسیدن به روستای خور باید یک مسیر زیبا را از میان باغ‌های سرسبز با درختان پر از میوه و دامنه‌های مرتفع کوهستانی برای بازدید از آبشار خور پیاده‌روی کنید.

ارتفاع50 متر
فاصله تقریبی آبشار خور تا شهر تهران80 کیلومتر از غرب شهر تهران
آدرس استان البرز، کیلومتر 17 جاده چالوس، دهستان آدران، روستای خور، آبشار خور

آبشار برجی کلا

آبشار برجی کلا یکی دیگر از زیباترین آبشارهای ایران و در اطراف تهران است که در فاصله 150 کیلومتری از شمال شرقی تهران در استان مازندران و شهرستان آمل قرار دارد. آبشار برجی کلا در طبیعتی سرسبز و در دره‌ای زیبا بنام «چلاو» قرار دارد که علاوه‌بر زیبایی آبشار، تماشای طبیعت اطراف آن نیز شگفت‌انگیز است.

آبشار برجی کلا در واقع متشکل از چهار آبشار کوچک و نزدیک به یکدیگر است که ارتفاع سه آبشار ابتدایی به 7 متر و آبشار چهارم به 23 متر می‌رسد. سه آبشار 7 متر برجی کلا پلکانی و عریض هستند و در پایین آبشار چهارم نیز یک حوضچه بزرگ پرآب تشکیل می‌دهند. آب این آبشارها از چشمه چلاو تامین می‌شود و در واقع منشا اصلی آب این آبشارها، این چشمه است.

دره چلاو یکی از مناطق سرسبز و ییلاقی است که در طول سال با بارش‌های فراوان پرآب می‌شود و منزلگاه آبشارهای دره چلاو و چشمه‌سارهای متعددی است؛ با اینکه آبشارهای دره چلاو در طول سال پرآب هستند، ولی سطح آب آبشار برجی کلا در فصل بهار در بیشترین حالت خود قرار می‌گیرد.

مسیر دسترسی آبشار برجی کلا

برای بازدید از آبشار برجی کلا باید از مسیر جاده هراز در شمال شرقی تهران به‌سمت آمل حرکت کنید و در طول مسیر هم با چالشی مواجه نخواهید شد. در ادامه مسیر باید 30 کیلومتر از جاده هراز را بپیمایید تا به جاده فرعی چلاو برسید. در فاصله 30 کیلومتری از جنوب شرقی آمل، دهستان چلاو قرار دارد. ای مسیر فرعی یک مسیر جنگلی و سرسبز است که پس از عبور از چند روستا در نهایت به روستای برجی کلا می‌رسید.

جالب آنکه این مسیر جنگلی در ارتفاع 800 تا 3200 متری از سطح دریا قرار دارد و در بیشتر روزهای سال در یک مه سرد پوشیده شده است. پس از رسیدن به روستای برجی کلا باید تا آبشار این روستا که در دره چلاو قرار دارد، پیاده‌روی کنید.

ارتفاعسه آبشار 7 متری و یک آبشار 23 متری
فاصله تقریبی آبشار برجی کلا تا شهر تهران150 کیلومتر از شمال شرقی تهران
آدرس استان مازندران، شهرستان آمل، روستای برجی کلا، دره چلاو، آبشار برجی کلا

آبشار آبنیک

آبشار آبنیک که در منطقه رودبار قصران واقع در شمیرانات تهران قرار دارد، دیگر آبشار دائمی ایران و اطراف شهر تهران است که در نزدیکی روستای ییلاقی آبنیک واقع شده است. روستای آبنیک در فاصله 16 کیلومتری شهر فشم در امتداد جاده اوشان-فشم قرار دارد. این روستا که در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوای معتدل و خنکی دارد، ساکنان تهران را به بازدید از این روستا تشویق می‌کند.

منبع تامین آب آبشار آبنیک از چشمه پرآب آبنیک سرچشمه می‌گیرد که رودخانه این روستا نیز از همین چشمه پرآب سرچشمه گرفته و در روستا جاری می‌شود. آب این چشمه در طول تمامی روزهای سال زلال و سرد است و جالب آنکه آبشار آبنیک به‌دلیل سرمای منطقه در فصل زمستان یخ می‌زند. در اطراف رودخانه آبنیک باغ‌های پرمیوه متعددی وجود دارد که برای آبیاری این باغ‌ها از آب این رودخانه استفاده می‌کنند.

در واقع آبشار آبنیک در انتهای دره‌ای با همین نام در مجاورت روستای آبنیک قرار دارد و ارتفاعات اطراف این آبشار به‌دلیلی برای کوه‌نوردی و صخره‌نودی تبدیل شده است. این آبشار 8 متری که در منطقه‌ای کاملا سردسیری قرار دارد، در فصل زمستان یخ می‌بندد و برای یخ‌نوردی و صخره‌نوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیر دسترسی آبشار آبنیک

برای بازدید از آبشار آبنیک باید از انتهای جاده خاکی روستای آبنیک به سمت دره آبنیک پیاده‌روی کنید تا به یک دوراهی برسید. این مسیر حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و پس از رسیدن به دوراهی، مسیر سمت چپ را تا رسیدن به آبشار آبنیک که حدود 20 ال 30 دقیقه به‌طول می‌انجامد، ادامه دهید.

ارتفاع8 متر
فاصله تقریبی آبشار آبنیک تا شهر تهران35 کیلومتر از شرق تهران
آدرس استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، روستای آبنیک، آبشار آبنیک

آبشار ایگل

آبشار ایگل که در منطقه رودبار قصران در نزدیکی فشم قرار دارد، یکی دیگر از آبشارهای تهران است. این آبشار در مجاورت روستایی با همین نام که در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد، با طبیعت سرسبز و شگفت‌انگیزش به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران محسوب می‌شود.

این آبشار در یک منطقه ییلاقی خوش آب و هوا در شمال شرقی تهران در میان باغ‌های پرمیوه و زمین‌های سرسبز قرار دارد. آبشار ایگل و رودخانه آن در فصل بهار بر اثر بارش فراوان پرآب می‌شوند و در روستای ایگل اطراف آن چشمه‌های پرآبی تشکیل می‌شوند و آب آشامیدنی این روستا از همین منابع آبی تامین می‌شود.

آبشار ایگل در ابتدای فصل بهار در بهترین حالت خود قرار دارد و با نزدیک شدن به فصل پاییز حجم آب آن کم و کمتر می‌شود. آبشار ایگل یک آبشار دائمی است و از ارتفاع این آبشار اطلاعات دقیقی در دست نیست.

مسیر دسترسی آبشار ایگل

برای بازدید از آبشار ایگل باید از مسیر جاده لشگرک به‌سمت جاده فشم حرکت کنید و در ادامه مسیر در میدان زربند به‌سمت چپ راه خود را کج کنید. در ادامه مسیر از ورجین و کلوگان عبور می‌کنید تا به یک میدان برسید که از سمت چپ آن می‌توانید به روستای ایگل حرکت کنید تا در نهایت به این روستا برسید.

آبشار ایگل در انتهای روستای ایگل در مجاورت رودخانه این روستا قرار دارد. برای رسیدن به آبشار باید باقی مسیر را پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کنید؛ فراموش نکنید که برای رسیدن به آبشار باید همراه با تجهیزات کوه‌نوردی سفر کنید و از مهارت بالایی در کوه‌نوردی برخوردار باشید.

فاصله تقریبی آبشار ایگل تا شهر تهران35 کیلومتر از شرق تهران
آدرس استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، 4 کیلومتری غرب روستای اوشان، روستای ایگل، آبشار ایگل

آبشار اوسون

آبشار اوسون یکی از زیباترین آبشارهای طبیعی و فصلی شهر تهران است که در منطقه شمیرانات و بین مناطق پس قلعه و شیرپلا در مسیر کوهستانی دربند قرار دارد. آبشار اوسون در نزدیکی ایستگاه پنجم توچال و در ارتفاعات حاشیه پایتخت قرار دارد. در مجاورت آبشار اوسون یک رودخانه خروشان جاری است که مزید بر زیبایی‌های منطقه شده است.

این آبشار به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستانی یکی از مقاصد مورد علاقه کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به کمپینگ است. بسیاری از کوه‌نوردانی که برای صعود به ارتفاعات این کوهستان بالاخص قله توچال به این منطقه سفر می‌کنند، در نواحی اطراف آبشار و رودخانه اوسون توقف، استراحت و آب‌تنی می‌کنند. آبشار اوسون در فصل بهار در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و حجم حوضچه پایین این آبشار و رودخانه هم‌جوار آن افزایش می‌یابد.

مسیر دسترسی آبشار اوسون

برای بازدید از آبشار اوسون باید برای یک کوه‌نوردی حرفه‌ای آماده باشید و از آمادگی بدنی خوبی برخوردار باشید و فاقد بیماری قلبی باشید؛ زیرا مسیر کوه‌نوردی به این آبشار حدود 3 ساعت طول می‌کشد و دوباره همین مدت زمان را باید برای بازگشت از این آبشار صرف کنید. در مسیر صعود از قله توچل باید پس از عبور از منطقه پس قلعه، در مسیر دوراهی هتل اوسون واقع در ایستگاه پنجم تله کلین توچال به‌طرف جاده پاکوب آبشار حرکت کنید.

فاصله تقریبی آبشار اوسون تا شهر تهران10 کیلومتر از میدان تجریش تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، بین ارتفاعات دره اوسون تا شیرپلا، آبشار اوسون

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت یا آبشار وانا یکی دیگر از آبشارهای دائمی و زیبای اطراف تهران است که در استان مازندران در فاصله 70 کیلومتری جنوب شهر آمل واقع در روستای شاهان‌دشت قرار دارد. آبشار شاهان‌دشت متشکل از سه بخش مختلف و آبشارهای به یکدیگر پیوسته است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ارتفاع مجموع آبشارهای شاهان‌دشت به 180 متر می‌رسد که این آبشار را به مرتفع‌ترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران تبدیل کرده است. دیواره‌های پایین آبشار شاهان‌دشت دارای پوشش گیاهی سبز و خزه‌ای است و طبیعت سرسبز این آبشار نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. آبشار شاهان‌دشت از تنگه الیاس در بالاترین ارتفاع آن سرچشمه می‌گیرد و چشمه‌های پرجوش و خروش متعددی را می‌توان در بالادست این آبشار مشاهده کرد.

نکته جالب دیگری که درباره آبشار شاهان‌دشت وجود دارد، قلعه تاریخی 3,000 ساله‌ای است که در ارتفاعات بالادست این آبشار وجود دارد. این قلعه که قلعه بهمن نام دارد بر روی صخره‌ای به ارتفاع 220 متر قرار دارد و از این رو گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ برای تماشای از این قلعه، بازدید از آبشار شاهان‌دشت را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

همانطور که اشاره شد، آبشار شاهان‌دشت یک آبشار دائمی است که در طول سال برقرار است، اما در فصل‌های بهار و تابستان در بهترین و پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. این آبشار در فصل پاییز و زمستان برقرار است و با اینکه آب و هوای منطقه سرد و مرطوب است، ولی آبشار شاهان‌دشت در زمستان یخ نمی‌بندد.

نکته: برای بازدید از آبشار شاهان‌دشت باید کفش مناسب پیاده‌روی، تجهیزات کوه‌نوردی و صخره‌نوردی همراه خود داشته باشید. فراموش نکنید که سنگ‌های نزدیک به این آبشار به‌دلیل پوشش گیاهی خاص منطقه، لغزنده است و رعایت نکات ایمنی برای عبور از این سنگ‌ها الزامی است.

مسیر دسترسی آبشار شاهاندشت

برای بازدید از آبشار شاهان‌دشت و سفر به روستای شاهان‌دشت باید در مسیر جاده هراز به‌سمت آمل حرکت کنید. در ادامه مسیر با عبور از آب اسک و روستای گزنک به جاده فرعی این روستا در سمت چپ جاده هراز وارد شوید. این جاده فرعی یک دوراهی برای دسترسی به آبشار شاهان‌دشت دارد که مسیر اول از انتهای روستای شاهان‌دشت شما را به این آبشار می‌رساند.

شما با ورود به مسیر دوم از پل کناری روستای وانا می‌گذرد و به بخش جنوبی آبشار شاهان‌دشت منتهی می‌شود. هر دو مسیر دارای یک مسیر پیاده‌روی نسبتا کوتاهی هستند، اما در طول این مسیر فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که ممکن است، عبور از آن برای بسیاری از گردشگران چالش‌برانگیز است.

ارتفاعدر مجموع 180 متر
فاصله تقریبی آبشار شاهاندشت تا شهر تهران110 کیلومتر از شرق تهران
آدرس استان مازندران، شهرستان آمل، ۷۰ کیلومتری جنوب شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهان‌دشت، آبشار شاهان‌دشت

آبشار ورسک

آبشار ورسک یکی دیگر از آبشارهای اطراف شهر تهران در استان مازندران واقع در فاصله 170 کیلومتری شمال شرقی شهر تهران است. آبشار ورسک در شرق روستایی با همین نام و در مجاورت یک رودخانه فصلی قرار دارد و در عمق یک دره زیبا جریان یافته است. طبیعت اطراف آبشار ورسک کوهستانی است و از همین رو آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. آبشار ورسک یا آبشار چشمه علی با ارتفاع 20 متر از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و در ادامه به دو آبشار کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود.

آبشار ورسک در فصل بهار بیشترین حجم آب را دارد و بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصل‌های بهار و تابستان است. آبشار ورسک در طول فصل زمستان به‌دلیل سرمای طاقت‌فرسای منطقه یخ می‌زند و جریان آب در مسیر کوهستان کمترین حجم آب را در طول سال دارد که این آب نیز دچار یخ‌زدگی می‌شود.

اطراف آبشار ورسک جاذبه‌هی طبیعی و تاریخی متعددی قرار دارند که جزو بهترین جاهای دیدنی سوادکوه نیز هستند؛ از این رو بازدید از آبشار ورسک باید در برنامه سفر هر گردشگری باشد، حال چه عاشق طبیعت باشید چه تاریخ باستان. شما می‌توانید با قدم گذاشتن در مسیر دسترسی به این آبشار طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی را تجربه کنید.

 مسیر دسترسی آبشار ورسک

برای بازدید از آبشار ورسک و سفر به روستای ورسک باید از مسیر جاده فیروزکوه به‌سمت استان مازندران استفاده کنید و با عبور از گردنه گدوک، مسیر خود را تا رسیدن به روستای ورسک ادامه دهید. روستای ورسک درست پیش از پل ورسک قرار دارد و جاده باریک و پرفراز و نشیب دسترسی به این روستا، هیجان خاصی به این سفر بخشیده است.

از روستای ورسک تا آبشار آن حدود نیم ساعت فاصله است و شما باید این مسیر 4 کیلومتری را از میان تنگه‌ای کوهستانی عبور کنید؛ البته لازم به ذکر است که عبور از این تنگه لازمه مهارت و تجهیزات کوه‌نوردی و صخره‌نوردی و آمادگی بدنی بالاست. در مسیر عبور از این تنگه، ابتدا آبشار کوچک و پس از آن در سمت راست دوراهی، آبشار بزرگ را مشاهده خواهید کرد.

ارتفاع20 متر
فاصله تقریبی آبشار ورسک تا شهر تهران170 کیلومتر از شمال شرقی شهر تهران
آدرس استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک، آبشار ورسک

آبشار سنگان

آبشار سنگان یکی دیگر از آبشارهای فصلی و طبیعی اطراف شهر تهران است. روستای سنگان در منطقه خوش آب و هوا و با صفای «کن» واقع در شمال غربی شهر تهران قرار دارد. این آبشار به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات این روستا که خود نیز در سطح بالاتری از شهر تهران قرار دارد، از آب و هوای خنک همراه با نسیمی ملایم برخوردار است.

آبشار سنگان در دامنه کوهی بنام «پهنه حصار» واقع در شمال غربی روستای سنگان قرار دارد و فتح قله 3,375 متری این کوه یکی از اهداف اصلی کوه‌نوردان ایرانی است؛ از این رو بسیاری از کوه‌نوردانی که قصد صعود از کوه پهنه حصار را دارند، در طول مسیر صعود در نزدیکی این آبشار توقف و استراحت می‌کنند. بسیاری از ورزشکاران و کوه‌نوردان برای صعود از این کوه و بازدید از آبشار سنگان اقدام می‌کنند.

ارتفاع آبشار سنگان در فصل بهار که در بهترین حالت خود قرار دارد و حجم آب آن زیاد می‌شود به 30 متر می‌رسد و آب این آبشار از بلندای یک صخره بلند سنگی سرازیر می‌شود. این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و مورد توجه یخ‌نوردان و صخره‌نوردان قرار می‌گیرد. وجود چندین غار کوچک در فضای سمت چپ این آبشار سبب توجه بیشتر گردشگران به این آبشار شده است. آبشار سنگان در مسیر سرازیر شدن به دامنه‌های پایین‌تر به رودخانه کن می‌ریزد و آب این آبشار و رودخانه در نهایت برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیر دسترسی آبشار سنگان

برای بازدید از آبشار سنگان باید از غرب تهران و از خیابان کوهسار واقع در منطقه شهران به‌سمت جاده کن سولقان حرکت کنید. پس از ورود به این جاده، باید از امامزاده داوود گذر کنید و در نهایت در کیلومتر 10 جاده کن سولقان با مشاهده تابلوی مسیر فرعی روستای سنگان وارد مسیر دسترسی به این روستا شوید. ضمنا فراموش نکنید که بهتر است برای بازدید از آبشار سنگان کفش مناسب پیاده‌روی، لباس اضافی برای آب‌تنی و تجهیزات کوه‌نوردی همراه خود داشته باشید.

ارتفاع30 متر
فاصله تقریبی آبشار سنگان تا شهر تهران40 کیلومتر از غرب شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال غربی شهر تهران، بخش کن، روستای سنگان، آبشار سنگان

آبشار ولیلا

آبشار ولیلا یکی دیگر از آبشارهای دائمی اطراف شهر تهران است که در استان مازندران و در میان جنگل‌های انجیلی شمال ایران قرار دارد. این آبشار به‌دلیل نزدیکی به شهر تهران به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مناسب برای طبیعت‌گردی مورد توجه بسیاری از ساکنان شهر تهران شده است.

این آبشار در مجاورت روستای ولیلا قرار دارد و جزو توابع زیرآب سوادکوه است. روستای ولیلا برخلاف بسیاری از روستاهای استان مازندران در ارتفاعات کم‌شیب منطقه قرار دارد و برای جنگل‌نوردی نیز مقصد مناسبی است. آبشار ولیلا در امتداد رودخانه خروشان و پرآبی در این روستا قرار دارد و برای دسترسی به این آبشار باید مسافتی 1 الی 2 کیلومتری را پیمایش کنید.

آبشار ولیلا 25 متر ارتفاع دارد و حجم آب آبشار ولیلا در فصل بهار بالاخص اردیبهشت ماه به بیشترین میزان خود در طول سال می‌رسد. همچنین تماشای جنگل‌های زیبای اطراف این آبشار نیز در فصل بهار و تابستان دیدنی است. آب و هوای این منطقه در فصل‌های بهار خنک است و در تابستان هم معتدل باقی می‌ماند؛ اما به‌مرور پس از پایان پاییز و شروع زمستان، آب و هوای این منطقه سرد و کوهستانی می‌شود.

مسیر دسترسی آبشار ولیلا

برای بازدید از آبشار ولیلا و روستای ولیلا باید از مسیر جاده فیروزکوه در شمال شرقی تهران تا زیراب حرکت کنید. در ادامه این مسیر با مشاهده تابلوهای راهنمایی به جاده فرعی روستای اتو به سمت چپ مسیر خود را هموار کنید. پس از ورود به روستای اتو و عبور از آن به یک دوراهی می‌رسید که مسیر سمت چپ این دوراهی به روستای ولیلا منتهی می‌شود. در نهایت برای رسیدن به آبشار ولیلا باید یک مسیر پیاده‌روی را تا این آبشار بپیمایید.

ارتفاع25 متر
فاصله تقریبی آبشار ولیلا تا شهر تهران200 کیلومتر از شرق شهر تهران
آدرس استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر زیراب، بعد از روستای اتو، روستای ولیلا، آبشار ولیلا

آبشار شورآب

آبشار دائمی شورآب در منطقه پل سفید استان مازندران قرار دارد و در نزدیکی گردنه گدوک در مسیر جاده فیروزکوه به قائمشهر واقع شده است. از این آبشار تا مسیر ریل‌آهن سراسری جنوب غربی شهرستان سوادکوه فاصله چندانی ندارد. پل ورسک یکی از جاذبه‌های تاریخی استان مازندران در نزدیکی این آبشار است.

آبشار شورآب به‌دلیل وجود گوگرد و مواد معدنی با همین نام، این چنین نام‌گذاری شده است و چشمه شورآب نیز که در نزدیکی همین آبشار قرار دارد هم حاوی همین مواد است؛ دقت داشته باشید که آب آبشار و چشمه شورآب آشامیدنی نیست و وجود مواد معدنی فراوان این آبشار را قرمز رنگ کرده است.

همچنین صخره‌ها و سنگ‌های زیرین آبشار شورآب به‌دلیل وجود مواد معدنی قرمز و نارنجی رنگ هستند و با اندکی دقت می‌توانید سنگ‌های سبز، سیاه و سفید رنگ را مشاهده کنید. ارتفاع مناطق اطراف آبشار شورآب بیش از 2,000 متر است و بیشتر این مناطق کوهستانی و سرسبز هستند.

مسیر دسترسی آبشار شورآب

برای بازدید از آبشار شورآب باید از مسیر جاده فیروزکوه در شمال شرقی شهر تهران به‌سمت گردنه گدوک حرکت کنید. آبشار شورآب پیش از گردنه گدوک در دامنه‌های کوه در جهت سمت راست جاده قرار دارد و تا انتهای این جاده می‌توانید از وسیله نقلیه استفاده کنید. در ادامه این مسیر یک جاده خاکی وجود دارد که باید تا رسیدن به بالادست آبشار و عبور از تونل گدوک پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کنید.

فاصله تقریبی آبشار شورآب تا شهر تهران200 کیلومتر از شهر تهران
آدرس استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای شورآب، آبشار شورآب

آبشار رندان

آبشار رندان با ارتفاع 40 متری به‌عنوان دومین آبشار مرتفع حومه تهران در منطقه کن و سولقان در نزدیکی روستایی با همین نام و در امتداد یک دره سرسبز قرار دارد. این آبشار به‌دلیل قرارگیری در منطقه کن از آب و هوای خنک و ییلاقی برخوردار است و بسیاری از جاهای دیدنی شهر تهران در این منطقه قرار گرفته‌اند. آبشار رندان در فصل‌های بهار و تابستان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی به‌شمار می‌رود و حجم آب این آبشار در فصل بهار در بیشترین حالت خود قرار دارد.

این آبشار در فصل زمستان با برف سنگین منطقه تا حدود یخ می‌بندد و مسیر دسترسی به این آبشار و حتی روستای رندان مسدود می‌شود. آبشار رندان در ارتفاع 2,200 متری از سطح دریا و در میان رشته‌کوه البرز مرکزی قرار دارد و در اطراف این آبشار قله‌های مرتفعی وجود دارند. آبشار رندان را با نام آبشار دره حیدر نیز می‌شناسند و ارتفاع 40 متری این آبشار بیش از هر چیزی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

مسیر دسترسی آبشار رندان

برای بازدید از آبشار رندان باید از شمال غرب تهران به‌سمت روستای رندان حرکت کنید تا به روستای رندان برسید که در مسیر جاده کن-سولقان قرار دارد. از غرب تهران که به‌سمت جاده امامزاده داوود و سولقان حرکت کنید تا وارد بزرگراه تهران-شمال در میانه این جاده شوید.

از ابتدای جاده کوهسار تا رسیدن به روستای رندان حدود 26 کیلومتر فاصله وجود دارد و پس از پیمودن 18 کیلومتر با تابلوی روستای رندان در سمت چپ خود مواجه می‌شوید؛ پس از ورود به این جاده فرعی، پیمودن یک مسافت 6 کیلومتری برای رسیدن به روستای رندان کفایت می‌کند. اما در نهایت پس از رسیدن به روستای رندان باید برای بازدید از آبشار رندان، یک مسیر یک ساعته را پیاده‌روی کنید.

این مسیر دارای فراز و نشیب ملایمی است و از میان رودخانه عبور می‌کند، اما بااین‌حال برای پیمودن این مسیر نیازی به داشتن آمادگی بدنی بالا ندارید. در طول این مسیر باید از دره رندان و صخره‌های مرتفع آن عبور کنید که در اطراف آن چندین غار شگفت‌انگیز لذت پیمایش این راه را دوچندان کرده‌اند.

ارتفاع40 متر
فاصله تقریبی آبشار رندان تا شهر تهران20 کیلومتر از مرکز شهر تهران
آدرس استان تهران، تهران، بزرگراه همت غرب، بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود، بعد از روستای سولقان، روستای رندان، آبشار رندان

آبشار کلوگان

آبشار کلوگان با 40 متر ارتفاع یکی دیگر از مرتفع‌ترین آبشارهای فصلی تهران در منطقه شمیرانات است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. روستاهای آهار، رودبار قصران و امامه از آبادی‌های خوش آب و هوا و باصفای اطراف آبشار کلوگان هستند. اهالی این روستا، آبشار کلوگان را با نام آبشار «کلیگان» نیز می‌شناسند.

آبشار کلوگان یک آبشار پلکانی است که با افزایش بارش باران در فصل بهار به بیشترین میزان حجم آب می‌رسد. این آبشار با شروع تابستان به‌مرور با کاهش حجم آب همراه است و در نهایت با رسیدن به روزهای پایانی به یک آبراهه باریک تبدیل می‌شود. این آبشار که در ارتفاعات منطقه شمیرانات قرار دارد، در بین کوهستان‌های مرتفعی قرار دارد که برای کوه‌نوردی مناسب هستند.

مسیر دسترسی آبشار کلوگان

برای دسترسی به این آبشار از تهران، باید از اتوبان بابایی و جاده لشگرک همراه با وسیله نقلیه به‌سمت جاده فشم حرکت کنید و پس از عبور از روستای حاجی‌آباد وارد مسیر فرعی روستای کلوگان شوید. ضمنا اگر قصد ندارید با خودروی شخصی به این سفر یک روزه بروید، می‌توانید در میدان تجریش سوار ون‌های مسافربری شوید که به مقصد روستای کلوگان حرکت می‌کنند. پس از نزدیک شدن به محدوده روستای کلوگان باید یک مسیر 500 متری را پیاده‌روی کنید تا به روستای کلوگان برسید.

مسیر دسترسی به این آبشار یکی از زیباترین مسیرهای طبیعی در اطراف تهران است؛ زیرا، آبشار کلوگان درست در امتداد رودخانه‌ای قرار دارد که باید از میان آن به‌صورت پاکوب عبور کرد و طول این مسیر از انشعاب فرعی رودخانه به حدود 200 الی 300 متر می‌رسد.

در طول مسیر رفتن به آبشار کلوگان با دو چشمه نسبتا پرآب روبرو می‌شوید که می‌توانید برای استراحت و رفع خستگی در اطراف آن‌ها کمپ کنید. از روستای کلوگان تا آبشار آن حدود 80 الی 90 دقیقه فاصله است که با وجود تعدادی شیب بلند در مسیر ممکن است اندکی بیشتر نیز شود.

ارتفاع40 متر
فاصله تقریبی آبشار کلوگان تا شهر تهران30 کیلومتر از شرق شهر تهران
آدرس استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، دهستان رودبار قصران، روستای کلوگان، آبشار کلوگان

آبشار شکرآب

آبشار شکرآب یک آبشار دائمی با ارتفاع 10 متر است که یکی دیگر از آبشارهای بلند شهر تهران در منطقه شمیرانات واقع در روستای شکرآب است. این آبشار در نزدیکی روستای آهار در طبیعتی سرسبز بین چشمه‌ها و قنات‌های پرآب قرار دارد و در فصل بهار در بهترین حالت خود و به بیشترین حجم آب می‌رسد.

آبشار شکرآب در گذر سال‌های مدید بر اثر فرسایش زمین در مسیر رودخانه آهار پدید آمده است. رودخانه این روستا از ارتفاعات کوهستانی «صندوق چال» سرچشمه می‌گیرد و به یکی از رودخانه‌های پرآب و مهم اطراف تهران، رودخانه جاجرود می‌رسد. در نزدیکی آبشار شکرآب، یک آبشار فصلی دیگر بنام «چهل پله» قرار دارد که مجموعه کاملی از چندین آبشار زیبا را شامل می‌شود. بسیاری از شاهان قاجاری از این آبشار و روستا به‌عنوان تفریحگاه خود استفاده می‌کردند.

مسیر دسترسی آبشار شکرآب

برای بازدید از آبشار شکرآب باید از جاده‌های لشگرک و اوشان فشم عبور کنید و پس از ورود به فشم باید همین مسیر را تا رسیدن به روستای آهار ادامه دهید. از فشم تا روستای آهار باید حدود 13 کیلومتر فاصله دارد و جزو زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران است. به‌طور دقیق‌تر آبشار شکرآب بین روستاهای آهار و شکرآب قرار دارد و مسیر دسترسی به این آبشار در مجاورت رودخانه خروشان قرار گرفته است.

همچنین باغ‌های گیلاس و آلبالو در مسیر رفتن به این آبشار توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. بارگاه امامزاده طاهر و زاهد در مسیر رفتن به آبشار شکرآب قرار دارند و بسیاری از گردشگران در مسیر بازدید از آبشار شکرآب در این مناطق اتراق می‌کردند.

ارتفاع10 متر
فاصله تقریبی آبشار شکرآب تا شهر تهران35 کیلومتر از تهران
آدرس استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، روستای شکرآب، آبشار شکرآب

آبشار دوقلو

آبشار دوقلو با ارتفاع 20 متر، یک آبشار فصلی و طبیعی است که در مسیر کوهستان شیرپلا در منطقه دربند قرار دارد. آبشار دوقلو به صورت دو شاخه بر صخره‌های زیرین فرو می‌ریزد و از همین رو آن را دوقلو می‌نامند. با شروع فصل بهار که برف‌های ارتفاعات شروع به ذوب شدن و بارش باران افزایش می‌یابد، آبشار دوقلو به بیشترین حجم آب و بلندترین حد خود می‌رسد. آبشار دوقلو یا آبشار شیرپلا در ارتفاع 2,800 متری از سطح دریا قرار دارد و مناطق اطراف آن برای کوه‌نوردی و صخره‌نوردی مناسب هستند.

بازدیدکنندگان باید برای بازدید از آبشار دوقلو، یک مسیر کوهستانی یکی دو ساعته را کوهپیمایی کنند. پناهگاه شیرپلا که در نزدیکی این آبشار قرار دارد، از امکانات رفاهی مناسبی از قبیل استراحتگاه، رستوران و سرویس بهداشتی در اختیار کوه‌نوردان و گردشگران قرار می‌گیرد.

نکته: به‌دلیل چالش‌هایی که در طول این مسیر وجود دارد، بازدید از این آبشار برای افراد سالمند، کودکان و افرادی که از آمادگی بدنی بالایی برخوردار نیستند، پیشنهاد نمی‌شود.

مسیر دسترسی آبشار دوقلو

برای بازدید از آبشار دوقلو باید از میدان تجریش تا میدان سربند حرکت کنید و این میدان سه مسیر برای دسترسی به آبشار دوقلو در مقابل شما می‌گذارد.

مسیر اول که از سمت چپ میدان سربند و جاده فرعی آسفالته شروع می‌شود که مورد علاقه کوه‌نوردان حرفه‌ای است.

مسیر دوم با عبور از میان رستوران‌ها و کافه‌های دربند شما را تا جاده پاکوب کوهستانی منتهی به آبشار دوقلو می‌رساند.

مسیر سوم که نسبت به دو مسیر دیگر راحت‌تر است، امکان پیمایش بخشی از راه با تله‌سیژ را به شما می‌دهد. اما هر سه مسیر در نهایت شما را به جاده اصلی و دوراهی اوسون می‌رسند که با استفاده از مسیر سمت راست دوراهی می‌توانید وارد آبشار دوقلو شوید.

ارتفاع20 متر
فاصله تقریبی آبشار دوقلو تا شهر تهران10 کیلومتر از میدان دربند شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، ارتفاعات دربند، در نزدیکی پناهگاه کوهستانی شیرپلا، آبشار دوقلو

آبشار رجب

آبشار رجب یکی دیگر از آبشارهای فصلی شهر تهران در منطقه دربند است که همانند آبشار دوقلو در نزدیکی پناهگاه شیرپلا قرار دارد. در نزدیکی آبشار رجب یک کافه با همین نام وجود دارد که برای کوه‌نوردان و گردشگران شناخته شده و محبوب است.

آبشار رجب فاصله چندانی با آبشار دوقلو ندارد و در اصل در امتداد این آبشار قرار دارد. در اطراف آبشار رجب چشمه‌سارها و آبشارهای متعددی وجود دارند که آب آشامیدنی مناطق اطراف را از همین منابع آبی تامین می‌کنند.

مسیر دسترسی آبشار رجب

برای بازدید از آبشار رجب باید همان مسیری که برای آبشار دوقلو ذکر شد را پیمایش کنید، با این تفاوت که برای دسترسی به آبشار رجب کافی است تا از مسیر کوه‌نوردی شیرپلا استفاده کنید. بعد از عبور از پناهگاه شیرپلا تا رسیدن به دوراهی اوسون حرکت کنید و این بار نیز همانند مسیر دسترسی آبشار دوقلو به‌سمت راست دوراهی بپیچید تا در پایین‌دست آبشار دوقلو به آبشار رجب برسید.

فاصله تقریبی آبشار رجب تا شهر تهران10 کیلومتر از میدان دربند شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، بین منطقه پس قلعه تا شیرپلا، آبشار رجب

آبشار آینه ورزان

آبشار آینه ورزان با 20 متر ارتفاع یکی دیگر از آبشارهای فصلی مرتفع اطراف تهران واقع در شمال شرقی استان تهران است که در دامنه قله زرینه کوه قرار گرفته است. این آبشار در نزدیکی روستای آینه ورزان از توابع شهرستان دماوند قرار دارد و مسیر دسترسی به این آبشار یکی از پرطرفدارترین مسیرهای کوه‌نوردی ایران است.

روستای آینه ورزان به دو بخش بالاده و پایین‌ده تقسیم می‌شود؛ بخش پایین این روستا را دشت‌ها و باغ‌ها تشکیل می‌دهند و بخش بالا یا شمالی این روستا شامل کوهستان‌ها و آبشار آینه ورزان می‌شود. در نزدیکی و بالادست آبشار آینه ورزان، یک آبشار دیگر در تنگه‌ای باریک قرار دارد که دسترسی به این آبشار برای افراد عادی میسر نیست؛ زیرا این آبشار در ارتفاعات بالای این تنگه قرار دارد و فقط کوه‌نوردان حرفه‌ی با استفاده از تجهیزات کامل کوه‌نوردی و صخره‌نوردی قادر به بالا رفتن از دیواره‌های تنگه هستند. همچنین لازم به ذکر است که در ارتفاعات کوهستان یک قلعه تاریخی و قدیمی وجود داشته است که البته اکنون فقط خرابه‌های آن به یادگار مانده است.

مسیر دسترسی آبشار آینه ورزان

برای بازدید از آبشار آینه ورزان و رفتن به روستای آینه ورزان باید از مسیر جاده دماوند واقع در شمال شرقی تهران استفاده کنید. پس از عبور از آبسرد به‌سمت روستای آینه ورزان حرکت کنید و برای رسیدن به آبشار آینه ورزان در امتداد رودخانه این روستا به بخش بالاده بروید. در نهایت پس از رسیدن به جاده خاکی کوهستانی باید به‌سمت آبشار آینه ورزان که در مسیر پاکوب موجود در سمت چپ رودخانه قرار دارد، سه کیلومتر را تا رسیدن به آبشار پیمایش کنید.

ارتفاع20 متر
فاصله تقریبی آبشار آینه ورزان تا شهر تهران65 کیلومتر از شرق شهر تهران
آدرس استان تهران، شهرستان دماوند، روستای آینه ورزان، آبشار آینه ورزان

آبشار کمرد

آبشار کمرد با 20 متر ارتفاع جزو آبشارهای فصلی اطراف تهران است که در نزدیکی روستایی با همین نام در منطقه جاجرود واقع در شمال شرقی تهران قرار دارد. آبشار کمرد در ارتفاعات کوهستانی و منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار دارد که طبیعت سرسبز و مملو از درختان بلندش بر غار چهل دختر مشرف شده‌اند. ورودی این آبشار به‌دلیل قرارگیری در جوار غار چهل دختر یکی از زیباترین مناظر مسیر دسترسی به این آبشار است.

آبشار کمرد از چشمه‌های طبیعی واقع در ارتفاعات کوهستانی «آراکوه» سرچشمه می‌گیرد و در فصل بهار با ذوب شدن برف‌های ارتفاعات کوهستان و افزایش بارش باران، حجم آب آن افزایش می‌یابد؛ اما با شروع تابستان حجم آب این آبشار کاهش یافته و با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان در نهایت این آبشار فصلی خشک و بی‌آب می‌شود. آبشار کمرد که 20 متر ارتفاع دارد از صخره‌های بلند کوهستان به پایین می‌ریزد و در زمان پرآبی آن به 20 متر ارتفاع می‌رسد.

در بالادست آبشار کمرد یک چشمه پرآب وجود دارد که آب آن قابل شرب است. مردم روستای کمرد از این آب برای تامین آب مورد نیاز روستا و آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات استفاده می‌کنند.

مسیر دسترسی آبشار کمرد

برای بازدید از آبشار کمرد باید از مسیر جاده دماوند در شمال شرقی تهران به‌سمت جاجرود حرکت کنید. پس از عبور از پل جاجرود با پیمودن سه کیلومتر در نهایت به مسیر فرعی روستای کمرد می‌رسید و با ادامه این مسیر به این روستا وارد می‌شوید. پس از ورود به روستای کمرد باید یک مسیر را که در مجاورت رودخانه کمرد قرار دارد و حدود یک کیلومتر است را پیاده‌روی کنید. ضمنا لازم به ذکر است ک در بالادست شرقی این آبشار می‌توانید مناظر زیبایی از منطقه لواسانات و سد لتیان را مشاهده کنید.

ارتفاع20 متر
فاصله تقریبی آبشار کمرد تا شهر تهران35 کیلومتر از شرق تهران
آدرس استان تهران، شهرستان پردیس، بخش جاجرود، روستای کمرد، آبشار کمرد

آبشار تنگه واشی یا آبشار ساواشی

آبشار تنگه واشی با 15 متر ارتفاع یکی از آبشارهای مرتفع تهران است که در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. این تنگه در نزدیکی شهر فیروزکوه قرار دارد و برای رسیدن به این آبشار باید از دو تنگه به نام‌های «واشی» و «سا» عبور کنید و به همین دلیل این آبشار را ساواشی می‌نامند. در پایین‌دست این آبشار 15 متری یک حوضچه پرآب تشکیل می‌شود که در فصل بهار حجم آب این حوضچه افزایش می‌یابد.

آب این آبشار حتی در فصل بهار و تابستان سرد و خنک است و از این رو اهالی منطقه برای عبور از آب این آبشار به گردشگران اسب و الاغ اجاره می‌دهند. در مسیر این آبشار یک کتیبه قدیمی بنام کتیبه شکارگاه از دوران فتحعلی شاه قاجار وجود دارد که نشان می‌دهد، این تنگه شکارگاه و تفرجگاه این شاه قاجاری بوده است.

مسیر دسترسی آبشار تنگه واشی

برای بازدید از آبشار تنگه واشی باید به جاده فیروزکوه وارد شوید، اما برای ورود به این جاده ابتدا باید از طریق بزرگراه شهید بابایی به‌سمت فیروزکوه حرکت کنید. پس از عبور از 17 کیلومتر در فاصله تقریبی 2 کیلومتری از فیروزکوه به یک جاده فرعی در سمت چپ که همان تنگه واشی نام دارد، وارد شوید. این مسیر را تا 9 کیلومتر ادامه می‌دهید تا به یک روستای زیبا با باغ‌ها و زمین‌های سرسبز برسید که همان روستای تنگه واشی است.

از روستای تنگه واشی تا آبشار آن فقط 4 کیلومتر باید بپیمایید تا به پارکینگ تنگه واشی برسید و از اینجا به بعد باید مسیر را پیاده‌روی کنید. پس از پیمودن 300 متر به دشت ساواشی و با طی کردن یک مسیر 2 کیلومتری به تنگه دوم، یعنی تنگه سا برسید. اینجا است که باید یک مسیر 800 متری را بپیمایید تا در نهایت به آبشار 15 متری ساواشی برسید.

ارتفاع15 متر
فاصله تقریبی آبشار تنگه واشی تا شهر تهران157 کیلومتر از شهر تهران
آدرس استان تهران، کیلومتر 17 جاده تهران-فیروزکوه، روستای تنگه واشی، آبشار تنگه واشی

آبشار تیزاب

آبشار تیزاب با ارتفاع 10 متر در شمال شهرستان دماوند، یکی دیگر از آبشارهای تهران است که به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستان از آب و هوای خوبی برخوردار است. این آبشار در منطقه‌ای سرسبز قرار دارد و مورد توجه طبیعت‌گردان زیادی قرار گرفته است. آبشار تیزاب به‌طور دقیق‌تر در منطقه دشت مزار در میان استان‌های تهران و مازندران قرار دارد و جزو مناطق بکر و دست نخورده زیبایی است که فاقد آنتن‌دهی است.

چشمه تیزاب در کنار آبشار تیزاب یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف این آبشار است که توسط اهالی روستاهای اطراف برای آب‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبی که از چشمه و آبشار تیزاب جاری می‌شود، به‌دلیل آنکه حاوی مواد معدنی، کدر و گل‌آلود است. علت نام‌گذاری این آبشار و چشمه، وجود خاصیت گَسی و بدمزگی آب این دو پدیده طبیعی است. آبشار تیزاب یک آبشار دائمی است که حجم آب این آبشار در طول فصل‌های بهار و تابستان به‌علت افزایش بارش باران و ذوب شدن برف‌های ارتفاعات بیشتر می‌شود.

مسیر دسترسی آبشار تیزاب

برای بازدید از آبشار تیزاب باید از خروجی‌های شمال شرقی شهر تهران به‌سمت شهرستان دماوند حرکت کنید. منطقه دشت مزار که در فاصله 5 کیلومتری شمال شهرستان دماوند قرار دارد و آبشار تیزاب درست در بخش شمالی این منطقه واقع شده است.

جاده منتهی به آبشار تیزاب یک جاده خاکی است و با نزدیک شدن به آبشار شرایط این جاده بدتر و بدتر می‌شود. البته مسیر نسبتا کوتاهی را می‌توان با استفاده از یک خودروی آفرود به‌راحتی بپیمایید. در نهایت با رسیدن به انتهای جاده خاکی، ادامه مسیر را باید پیاده‌روی کنید. آبشار تیزاب که 500 متر بالاتر از چشمه تیزاب قرار دارد و برای رسیدن به این آبشار باید یک مسیر کوه‌نوردی را با تکیه بر مهارت کوه‌نوردی و تجهیزات کوه‌نوردی طی کنید.

ارتفاع10 متر
فاصله تقریبی آبشار تیزاب تا شهر تهران65 کیلومتر از شرق شهر تهران
آدرس استان تهران، شهرستان دماوند، منطقه دشت مزار، آبشار تیزاب

آبشار سوتک

آبشار سوتک یک آبشار فصلی دیگر از جمله آبشارهای تهران است که در ارتفاعات دربند و در منطقه پس قلعه در مسیر کوه‌نوردی شیرپلا یا پناهگاه شیرپلا قرار دارد. ضمنا این آبشار در مسیر آبشار اوسون قرار دارد. جالب آنکه آبشار سوتک و دیگر آبشارهای منطقه پس قلعه در اثر رانش زمین در سال‌های پیش که در میان صخره‌های بلند رخ داده، ایجاد شده است.

بند یخچال و بند مگس در مسیر دسترسی به آبشار سوتک قرار دارند و جزو زیباترین مسیرهای کوه‌نوردی در نزدیکی آبشار سوتک هستند. این آبشار در ارتفاعات بیش از 2,000 متری از سطح دریا قرار دارد و برای بازدید از آبشار سوتک نیاز به آمادگی بدنی بالا و تجهیزات کوه‌نوردی است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار سوتک در فصل‌های بهار و تابستان است و حجم آب این آبشار در فصل بهار بیشتر می‌شود و در روزهای پایانی تابستان خشک و کم‌آب می‌شود.

مسیر دسترسی آبشار سوتک

برای بازدید از آبشار سوتک باید از میدان سربند به‌سمت مسیر کوه‌نوردی شیرپلا حرکت کنید و با رسیدن به دوراهی اوسون، باید وارد مسیر سمت چپ شوید. پس از پیمودن یک مسیر صعب‌العبور صعودی در مدت زمان تقریبی 20 دقیقه به آبشار سوتک می‌رسید.

فاصله تقریبی آبشار سوتک تا شهر تهران18 کیلومتر از مرکز شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، دهستان پس قلعه، آبشار سوتک

آبشار سوئک

آبشار سوئک با ارتفاع 35 متر یکی دیگر از آبشارهای فصلی شمال شهر تهران است که در ارتفاعات کلکچال تهران در منطقه شمیرانات و جمشیدیه قرار دارد. با شروع فصل بهار حجم آب این آبشار بر اثر ذوب شدن برف و یخ ارتفاعات منطقه افزایش می‌یابد و با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان کاهش یافته و خشک می‌شود.

البته اگرچه ارتفاع آبشار سوئک زیاد است، ولی حجم آب حوضچه این آبشار آنچنان زیاد نیست و از همین رو ذرات ریزی در فضای اطراف حوضچه این آبشار پخش می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از آبشار سوئک در فصل بهار است؛ زیرا در این فصل پوشش گیاهی منطقه، شادابی و طراوت خود را پیدا کرده و حجم آب این آبشار نیز در بیشترین حجم و حالت خود قرار دارد.

مسیر دسترسی آبشار سوئک

برای بازدید از آبشار سوئک که در ارتفاعات سوئک و بالادست پارک جمشیدیه قرار دارد، باید یک مسیر پر فراز و نشیب سه ساعته را کوه‌پیمایی کنید؛ از این رو باید از آمادگی جسمانی بالا برخوردار بوده و مهارت بالایی در کوه‌نوردی داشته باشید.

برای صعود به ارتفاعات سوئک باید از مسیر کوهنوردی کلکچال واقع در بالادست پارک جمشیدیه به‌سمت منطقه منصوریه حرکت کنید. برای دسترسی به آبشار سوئک، یک جاده فرعی بعد از منطقه منصوریه قرار دارد که باید آن را تا رسیدن به آبشار سوئک حرکت کنید؛ ضمنا در کنار این آبشار، یک ساختمان بلند قرار دارد که از همان پایین‌دست قابل مشاهده است.

ارتفاع35 متر
فاصله تقریبی آبشار سوئک تا شهر تهران20 الی 25 کیلومتر از مرکز شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه کلکچال، آبشار سوئک

آبشار ناران

آبشار ناران با 15 متر ارتفاع یکی دیگر از آبشارهای دائمی بلند منطقه لواسانات واقع در اطراف شمال شرقی تهران است. آبشار ناران یا آبشار کند علیا در شمال روستایی با همین نام و در میان یک دره سرسبز با چشم‌اندازی تماشایی در ارتفاع 2,000 متری از سطح دریا قرار دارد. اگرچه آبشار ناران یک آبشار دائمی است، اما در طول فصل بهار میزان حجم آب این آبشار به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد. حوضچه پایین آبشار ناران در فصل بهار و تابستان برای آب‌تنی مناسب است.

در اطراف آبشار ناران باغ‌های پرمیوه و سرسبزی در کنار چشمه‌هایی پرآب با آبی زلال و گوارا وجود دارند که به روستای کند علیا زیبایی خاصی بخشیده است. در نزدیکی آبشار ناران جاذبه‌های تاریخی مختلفی از قبیل قلعه پیرزن و تپه‌های گوشواره قرار دارند که در مسیر رفتن به این آبشار می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. نکته جالبی که درباره آبشار ناران وجود دارد، این است که جریان مداوم این آبشار بر صخره‌های کوهستانی باعث فرسایش بخش‌های زیرین آبشار ناران شده است.

مسیر دسترسی آبشار ناران

برای بازدید از آبشار ناران باید از خروجی‌های شمال شرقی تهران به‌طرف منطقه لواسانات حرکت کنید و این مسیر را تا روستای کند علیا واقع در فاصله 7 کیلومتری از شمال شرقی تهران ادامه دهید. به‌دلیل آنکه بخش‌های جنوبی آبشار ناران دارای مالک خصوصی هستند، تنها مسیر دسترسی به این آبشار از سمت شرق آن است. اگرچه این جاده از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست، اما به‌دلیل عبور از میان طبیعت زیبا و طبیعت‌گردی مورد علاقه گردشگران قرار می‌گیرد.

ارتفاع15 متر
فاصله تقریبی آبشار ناران تا شهر تهران38 کیلومتری از شمال شرقی شهر تهران
آدرس استان تهران، شهرستان شمیران، بخش لواسان، شمال روستای کند علیا، آبشار ناران

آبشار پسنگ

آبشار پسنگ یا آبشار پس‌سنگ یکی دیگر از آبشارهای فصلی شهر تهران است که در منطقه دربند تهران قرار دارد و در مسیر دسترسی به پناهگاه شیرپلا که محل تردد کوه‌نوردان است. این آبشار که در شمال غرب منطقه دربند تهران قرار دارد، در ارتفاعات مسیر کوه‌نوردی شیرپلا واقع شده است.

این آبشار که با نام آبشار پس قلعه شناخته می‌شود، در روستای پس قلعه و پس از آبشار دوقلو و در نزدیکی آبشار رجب و پناهگاه شیرپلا قرار دارد. آبشار پسنگ از دو طبقه نیمه بلند تشکیل شده است که آب این آبشار بر اثر ذوب شدن برف‌های ارتفاعات بالادست این آبشار سرچشمه می‌گیرد.

مسیر دسترسی آبشار پسنگ

برای بازدید از آبشار پسنگ باید همانند آبشارهای دوقلو و رجب از مسیر کوه‌نوردی شیرپلا و دوراهی اوسون را پیش بگیرید و بهتر است تا از یک راهنما برای بازدید از این آبشار کمک بگیرید؛ زیرا بازدید از این آبشار نیازمند مهارت کوه‌نوردی و صخره‌نوردی است و آمادگی بدنی و تجهیزات کوه‌نوردی و صخره‌نوردی از الزامات این سفر است.

ارتفاع10 متر
فاصله تقریبی آبشار پسنگ تا شهر تهران10 کیلومتر از میدان دربند شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دربند، بعد از دهستان پس قلعه، آبشار پسنگ

آبشار چال مگس

آبشار چال مگس یکی دیگر از آبشارهای فصلی تهران است که در منطقه شمیرانات و دارآباد قرار دارد. منطقه دارآباد از آب و هوای خوبی برخوردار است و به‌عنوان یکی از ییلاق‌های تهران است که دو رودخانه پرآب و خروشان در آن جریان دارند.

کوهستان‌های اطراف منطقه دارآباد در فصل زمستان پوشیده از برف و یخ هستند و با شروع فصل بهار، این برف و یخبندان ذوب و آب می‌شوند که رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای منطقه را تشکیل می‌دهند. آبشار چال مگس که در فصل بهار به بیشترین حجم آب خود می‌رسد، در روزهای پایانی تابستان کم‌آب و در نهایت خشک می‌شود.

آبشار چال مگس در انتهای مسیر کوه‌نوردی دارآباد و در میان درختان بید بلندی قرار دارد. در دامنه‌های اطراف این آبشار گیاهان معطر و دارویی متنوعی می‌رویند. چال مگس در زبان محلی به‌معنای لاله زنبور عسل است و علت نام‌گذاری آبشار چال مگس نیز وجود لاله‌های زنبور متعدد در اطراف این آبشار است.

مسیر دسترسی آبشار چال مگس

برای بازدید از آبشار چال مگس باید به‌سمت مجموعه تفریحی دارآباد واقع در شمال شهر تهران حرکت کنید. پس از ورود به این مجموعه و عبور از پارکینگ آن، وارد مسیر کوه‌نوردی شوید. مسیر دسترسی به آبشار چال مگس در دره دارآباد از میان صخره‌های پوشیده از خزه می‌گذرد و یک مسیر کوه‌نوردی 5 کیلومتری تا رسیدن به این آبشار وجود دارد. البته برای پیمودن این مسیر باید از آمادگی بدنی بالا برخوردار باشید.

فاصله تقریبی آبشار چال مگس تا شهر تهران20 کیلومتر از مرکز شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دارآباد، آبشار چال مگس

آبشار کبوترخوان

آبشار کبوترخوان با 15 متر ارتفاع یکی دیگر از آبشارهای فصلی تهران است که در شهرستان شمیران تهران واقع در منطقه دارآباد قرار دارد. آبشار کبوترخوان از بالای صخره‌های بلند به پایین سرازیر می‌شود و در مسیر کوه‌نوردی دارآباد قرار دارد و در بالادست این آبشار چشمه‌سارها و آبشارهای دیگری نیز وجود دارند؛ این چشمه‌سارها و آبشارها بر اثر ذوب شدن برف و یخ  ارتفاعات کوهستان توچال ایجاد می‌شوند. این آبشار درست در بالادست آبشار غلاک و پناهگاه کوه‌نوردان قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار کبوترخوان فصل بهار و تابستان است؛ البته اگرچه در فصل بهار سطح آب این آبشار در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد، ولی هنوز برای آب‌تنی نسبتا سرد است. ضمنا لازم به ذکر است که در طول سال‌ها پربارش و سرد، حتی در اواسط فصل بهار هم این برف‌ها و یخبندان هنوز آب نمی‌شوند.

مسیر دسترسی آبشار کبوترخوان

برای بازدید از آبشار کبوترخوان باید ابتدا به مجموعه تفریحی دارآباد واقع در شمال تهران حرکت کنید و وارد مسیر کوه‌نوردی منتهی به این آبشار شوید. این مسیر کوهنوردی فاقد چالش‌های سخت و فراز و نشیب‌های صعب‌العبور است و از این رو گردشگران و کوه‌نوردان زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند. 

ارتفاع15 متر
فاصله تقریبی آبشار کبوترخوان تا شهر تهران20 کیلومتر از مرکز شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، منطقه دارآباد، آبشار کبوترخوان

آبشار کیگا

آبشار کیگا یکی از آبشارهای کمتر شناخته شده شهر تهران است که بین روستای کیگا و بارگاه امامزاده داوود قرار دارد. این آبشار که در ارتفاع 2,260 متری از سطح دریا قرار دارد و در بهترین حالت خود 20 متر ارتفاع دارد. روستای کیگا علاوه‌بر آبشار کیگا دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی از قبیل غار بیوک آقا، دره چناران و بارگاه امامزاده داوود است. روستای کیگا را می‌توان بهشت گمشده تهران نامید که به‌دلیل وجود طبیعت سرسبز و زیبا، آبشار کیگا و رودخانه‌های پرآب آن مورد توجه بسیاری از طبیعت‌گردان قرار گرفته است.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار کیگا در فصل‌های بهار و پاییز است که آبشار کیگان در بهترین حالت خود قرار دارد و طبیعت اطراف این آبشار و روستای کیگا سرسبز و زیبا می‌شود. این آبشار در فصل زمستان به‌دلیل سرمای منطقه یخ می‌بندد و ارتفاعات این منطقه پوشیده از برف می‌شوند و بازدید از آبشار کیگا در این فصل پیشنهاد نمی‌شود.

مسیر دسترسی آبشار کیگا

برای بازدید از آبشار کیگا باید از میدان بهاران، وارد مسیر جاده سولقون شوید و بعد از عبور از جاده سولقون تا نزدیکی امامزاده داوود حرکت کنید. بعد از عبور از جاده سولقون دو جاده فرعی به‌سمت سنگان و رندان وجود دارد؛ در ادامه این جاده، نرسیده به بارگاه امامزاده داوود یک جاده فرعی در سمت راست منتهی به روستای کیگا وجود دارد که باید وارد آن شده و آن را تا رسیدن به روستا ادامه دهید. پس از رسیدن به روستای کیگا باید جاده سمت چپ را تا رسیدن به پارکینگ ادامه دهید تا پس از عبور از کوچه و پس‌کوچه‌های روستا وارد مسیر منتهی به آبشار کیگا شوید.

ارتفاع20 متر
فاصله تقریبی آبشار کیگا تا شهر تهران45 کیلومتر از مرکز شهر تهران
آدرس استان تهران، شمال شهر تهران، ارتفاعات منطقه سولقان، نرسیده به امامزاده داوود، روستای کیگا، آبشار کیگا

نکات مهم برای بازدید از آبشارهای تهران

حال که با آبشارهای تهران و اطراف آن آشنا شدید و اطلاعاتی از قبیل مسیر دسترسی، ارتفاع، فاصله با تهران و آدرس آن را در اختیار شما قرار دادیم؛ بهتر است بدانید که برای بازدید از آبشار، کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و طبیعت‌گردی مهارت داشته باشید و تجهیزات لازم برای این سفر را داشته باشید. اگرچه بارها در طول این مقاله به این تجهیزات اشاره کردیم، ولی لازمه داشتن سفری لذت‌بخش همراه داشتن لوازم ضروری و رعایت نکات زیر است:

  • کفش: برای بازدید از آبشارهای تهران، داشتن کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌نوردی لازم است؛ کفش شما نباید کوچک یا بزرگ، تنگ یا گشاد باشد و در طول این مسیر مدام شما را آزار دهد و برعکس با استفاده از یک کفش عاج‌دار این سفر را برای خود راحت‌تر کنید.
  • کلاه، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی: یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای بازدید از آبشارهای تهران، همراه داشتن کلاه کپ و تابستانی است تا شما را از گزند آفتاب و گرمای سوزنده در امان نگه‌دارد. از طرفی داشتن عینک آفتابی و کرم ضد آفتابی نیز جزو ضروریات است تا پوست و چشمانتان آسیب نبیند.
  • لباس مناسب: در ارتفاعات منطقه دمای هوا کاهش می‌یابد و حتی در تابستان نیز همراه داشتن لباس گرم الزامی است.
  • باتوم کوه‌نوردی: باتوم کوه‌نوردی که اگرچه جزو وسایل مورد نیاز برای مسیرهای کم‌شیب نیست، ولی برای صعود از مسیرهای پر فراز و نشیب برای جلوگیری از فشار جسمی به شما کمک می‌کند. 
  • کوله‌پشتی: شاید در ابتدا تصور کنید که برای بازدید از آبشارهای تهران نیازی به همراه داشتن وسایل زیادی ندارید، ولی حداقل وسایل مورد نیاز خود را نیز بهتر است در کوله‌پشتی خود قرار دهید. در واقع برای پیمودن یک مسیر دو سه ساعته و بازگشت از این مسیر حمل وسایل مشکل‌ساز می‌شود و دلیل ما از این پیشنهاد نیز رفاه حال شماست. همراه داشتن یک کوله‌پشتی سبک و کوچک برای این سفر یک روزه کفایت می‌کند.

نظر شما درباره آبشارهای شهر تهران و اطراف آن چیست؟ اگر تاکنون از این آبشارها بازدید کرده‌اید، نظر و خاطره خود را درباره این سفر و گردش با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آبشار شاهان‌دشت

با اینکه بسیاری از آبشارهای اطراف تهران زیبا هستند، ولی آبشارهای سوتک و سوئک، تیزاب و ناران، اوسون، دوقلو، رجب، شکرآب، کلوگان و کیگا نسبت به دیگر آبشارهای تهران زیباتر هستند.

اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان

در نزدیکی بیشتر آبشارهای تهران، امکانات اقامتی و استراحتی در روستای نزدیک به آن آبشار در نظر گرفته شده است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید