آبشار زرد لیمه کجاست؟ | زیبای خفته ای در چهارمحال بختیاری

آبشار زرد لیمه کجاست؟ | زیبای خفته ای در چهارمحال بختیاری

ایرانگردی چهارمحال و بختیاری

آبشار زرد لیمه یکی از آبشارهای زیبا و طبیعی واقع در استان چهارمحال و بختیاری است که دل کوهستان زاگرس قرار دارد. این جاذبه دیدنی در 80 کیلومتری استان واقع بوده که به‌ عنوان یکی از آبشارهای بزرگ کشور ایران شناخته شده است.

دسترسی به این آبشار تنها با عبور کردن از صخره‌های پُر پیچ‌وخم ممکن خواهد بود که بهترین زمان سفر به آن، فصل بهار است. اگر جزو افرادی هستید که به طبیعت علاقه دارید، پیشنهاد ما سفر به آبشار زرد لیمه و لذت‌ بردن از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبشار زرد لیمه در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آبشار زرد لیمه کجاست؟

آبشار زرد لیمه جزو جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌آید که در شهر اردل و در فاصله 80 کیلومتری از استان شهرکرد واقع شده است. این آبشار عرض 65 و ارتفاع 40 متری را به خود اختصاص داده که از کنار آن، رودخانه بازفت می‌گذرد.

علت سفر به آبشار زرد لیمه

این آبشار با جذابیت خارق‌العاده‌ای که دارد، به‌عنوان یکی از مقاصد دیدنی کشور ایران شناخته شده است. شاید با خود فکر کنید که علت سفر به این آبشار چیست؟ دلایل بسیاری برای انجام این سفر وجود دارد که هر فردی با این کار می‌تواند با طبیعت ارتباط کرده و سطح استرس خود را کاهش دهد.

دلایل سفر به آبشار زرد لیمه شامل مواردی همانند طبیعت بکر و دیدنی، آبشار خروشان، آب‌و‌هوای خنک و مطبوع و همچنین مکانی به‌دوراز شلوغی و ازدحام شهر است.

آب و هوای آبشار زرد لیمه

هر منطقه از کشور دارای شرایط آب‌وهوایی خاصی بوده که بر اساس اطلاع از آن، می‌توانید دست به برنامه‌ریزی برای سفر خود بزنید. محیط آبشار زرد لیمه نیز در هر فصل از سال، برخوردار از هوای متفاوتی است که معمولا بیشتر عشایر از این مکان به‌عنوان قشلاق استفاده می‌کنند.

باید بدانید که آب‌وهوای این آبشار شبیه به استان تهران، ولی با تفاوت یک الی دو درجه‌ای است که در فصل بهار دارای هوای خنک و در فصل تابستان نیز دارای هوای گرم و شرجی می‌باشد. همچنین اینکه شرایط آب و هوایی این محیط در فصول پاییز و زمستان نیز بسیار سرد و به شکل یخبندان است.

بهترین زمان بازدید از آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه، مکانی با طبیعت بکر و دیدنی برای گردش و لذت بردن از سفر است که به‌خاطر قرارداشتن در منطقه گرمسیری، معمولا دارای آب‌وهوای گرمی می‌باشد.

به این منظور بهترین زمان سفر و بازدید از این آبشار، فصل بهار است. اگر می‌خواهید به مکانی با طبیعت سرسبز و هوای خنک سفر کنید، توصیه می‌کنیم از 15 فروردین الی اواخر اردیبهشت‌ماه به آبشار معروف زرد لیمه سَر بزنید.

جاهای دیدنی آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه جزو جاذبه‌های زیبا و طبیعی استان چهارمحال و بختیاری بوده که برخوردار از جاهای دیدنی بسیاری می‌باشد. حیف است که به این آبشار سفر کنید و از دیدنی‌های آن بی‌بهره بمانید. پس در حین سفر می‌توانید از جاهای دیدنی زیر نیز بازدید کرده و تجربه به‌یادماندنی را در ذهنتان ثبت کنید:

دره لیمه

دره لیمه زیباترین جاذبه طبیعی و دیدنی این آبشار است که برخوردار از پوشش گیاهی بلوط، گون و صنوبر می‌باشد. این دره به نگین گردشگری استان شهرت یافته که چشم‌انداز زیبا و حیرت‌انگیزی دارد. انتهای دره به رودخانه بازفت ختم شده که آب روان و خروشانی از آن جریان دارد. این رودخانه محل خوبی برای شنا کردن در فصل گرم سال بوده که البته، این کار نیاز به دقت بالایی دارد.

جنگل های سرسبز

برای دسترسی به آبشار زرد لیمه، باید از دل جنگل‌های مختلفی عبور کنید که حیف است در سفر از بازدید آن‌ها بی‌بهره بمانید. بیشتر جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری، در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارند که زیستگاه پوشش گیاهی و جانوری مختلفی هستند. این جنگل پوشش گیاهی بلوط را به خود اختصاص داده که با حضور در آن، می‌توانید به آرامش کاملی دست یابید.

کوهستان های مرتفع

کوهستان‌های فراوانی در حوالی این آبشار وجود دارد که عبور از آن‌ها، کار هر کسی نیست. این کوهستان‌ها به خاطر داشتن مسیر صعب‌العبور مناسب بازدید از مسافت دور هستند که تنها برخی از حیوانات، امکان گذرکردن از آن‌ها را دارند.

رودخانه زیبای منطقه

انتهای آبشار زرد لیمه به رودخانه بازفت ختم می‌شود که منبع اصلی تأمین آب کشاورزی مردمان روستاها است. این رودخانه از ارتفاعات بسیار زردکوه سرچشمه گرفته که پس از طی‌کردن مسیر طولانی، به رود کارون منتهی خواهد شد. رودخانه زیبای منطقه برخوردار از طبیعت بکر و دیدنی بوده که بازدید از آن، در فصول بهار و تابستان مناسب است.

اثر تاریخی پلکان اشکانی

اثر تاریخی پلکان اشکانی که همان پل خداآفرین است، به‌عنوان مکانی برای رفت‌وآمد عشایر ساخته شده است. این پل در مواقعی که عشایر برای برقراری چادر به سوی دیگری می‌روند، کاربرد بسزایی پیدا می‌کند که مردمان روستاهای مختلف از آن به‌عنوان مسیر سریع برای رسیدن به قشلاق استفاده می‌کنند.

تفریحات رایج در جوار آبشار زرد لیمه

با سفر به این مکان، می‌توانید تفریحات مختلفی را تجربه کرده و خاطره به‌یادماندنی را در ذهنتان ثبت کنید. ولی ممکن است ندانید که تفریحات رایج در جوار آبشار معروف زرد لیمه شامل چه مواردی است؟ در اینجا به تفریحاتی که می‌توانید در اطراف آبشار به انجام آن‌ها مشغول شوید، اشاره می‌کنیم:

کوهنوردی

کوهنوردی یکی از تفریحات و کارهایی است که می‌توانید در اطراف آبشار مشغول انجام آن شوید. با قرارگیری آبشار در دامنه کوه، کوهنوردی به یکی از فرآیندهای لازم برای دسترسی به آن تبدیل شده است.

شنا در آبشار زرد لیمه

یکی دیگر از تفریحات پرطرفدار، شنا در آبشار زرد لیمه بوده که در کنار آبشار امکان کمپ زدن و شناکردن را خواهید داشت. شناکردن در حوالی این آبشار به خاطر وجود رودخانه بازفت هیچ ترسی ندارد، ولی احتیاط شرط عقل است.

پیاده‌روی در اطراف آبشار

پیاده‌روی در اطراف آبشار باعث تازه‌سازی روح و جسم انسان شده و می‌تواند موجب ایجاد آرامش بسزایی شود. با پیاده‌روی کوتاه تا آبشار یا پیاده‌روی بسیار تا قله کوه می‌توانید مسیرهای بسزایی را طی کرده و تجربه سفر خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان بیاورید.

عکاسی از طبیعت سرسبز

عکاسی از طبیعت جزو تفریحات جذابی است که می‌توانید با استفاده از تلفن همراه یا دوربین عکاسی، دست به گرفتن عکس‌های زیبایی بزنید. وجود درختان سرسبز، رود بازفت و پوشش جانوری بسیار در حوالی محیط، باعث زیباتر شدن عکس‌های شما شده و می‌توانید با این کار لحظات سفرتان را ماندگارتر کنید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار زرد لیمه

علاوه بر آبشار زرد لیمه که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، جاهای دیدنی بسیاری در اطراف آن نیز وجود دارد، از جمله:

رودخانه بازفت

سرچشمه این رودخانه از ارتفاعات زردکوه بوده که انتهای آن، به رود کارون ختم می‌شود. بازفت دارای طول 95 کیلومتری بوده که از کنار چشمه‌ها و روستاهای فراوانی می‌گذرد.

ایل راه باستانی دزپارت

ایل راه باستانی دزپارت نیز یکی از جاهای دیدنی اطراف آبشار است و قدمت آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد. این جاده برخوردار از کاربردهای سیاسی، نظامی و اقتصادی بوده که در دل مسیرهای سخت و صعب‌العبور ساخته شده است.

جره اطراف آبشار زرد لیمه

در بیشتر رودخانه‌هایی که از میان دو کوه عبور می‌کنند، سنگی را سوراخ کرده‌اند و بندی را به هر دو طرف سوراخ بسته‌اند و سوی دیگر را نیز به سوراخ روبرو متصل کرده‌اند. در این صورت طناب از آب گذشته و دو شاخه چوبی آن نیز با استفاده از طناب بسته شده است. زمانی که فردی قصد عبور از میان آب را داشته باشد، از این سنگ کمک گرفته و جابه‌جا خواهد شد. در واقع این سنگ به شکل تاب عمل می‌کند و می‌تواند افراد را از این طرف به آن طرف رودخانه منتقل کند.

پل بهشت آباد

پل بهشت آباد در 6 کیلومتری شهرستان اردل واقع شده که دارای قدمت طولانی و مختص به دوره قاجار است. این پل با بدنه و پایه‌های سنگی روی رودخانه بهشت آباد با میزان طول 20 متر و ارتفاع 7 متری از رودخانه ساخته شده است.

دره عشق اطراف آبشار زرد لیمه

دره عشق برخوردار از آبشارها و چشمه‌های فراوانی بوده که حوالی آن، با درختان بلوط پوشانده شده است. معماری این دره به قدری زیباست که به آن، لقب دره عشق را داده‌اند. لازم است بیان شود که رود کارون نیز از این دره عبور می‌کند.

چشمه سرداب رستم‌آباد

سرداب رستم‌آباد نیز جزو چشمه‌های معروف و پُرآب حوالی آبشار زرد لیمه است. آب حاصل از این چشمه در تمامی فصول سال سرد بوده و بنا به این موضوع، به آن نام سرداب را داده‌اند.

شهرستان اردل

اردل نزدیک‌ترین شهرستان به آبشار است که علاوه‌ بر آن، رودخانه بازفت را نیز در خود جای داده است. این شهر با داشتن شرایط آب‌وهوایی خوب، مکان مناسبی برای ییلاق بوده که مردمان بسیاری در فصل تابستان به آن سفر می‌کنند. شهرستان اردل خود نیز دارای جاذبه‌های دیدنی همچون چشمه مولا، سرداب رستم‌آباد و موارد این چنینی است.

تالاب زیبای سولقان

این تالاب در فاصله 70 کیلومتری از شهرکرد و در مسیر ایذه قرار دارد. یکی از زیبایی‌هایی که تالاب سولقان را دیدنی می‌کند، وجود گل‌های رنگارنگ در آن است که عشایر برای رسیدن به مقصد خود باید از آن عبور کنند.

چشمه دیمه حوالی آبشار زرد لیمه

دیمه چشمه معروف و تأمین‌کننده آب زاینده‌رود است که نام آن در طی چندین سال اخیر، در فهرست میراث طبیعی کشور ایران به ثبت رسید. آب حاصل از چشمه دیمه برخوردار از املاح و مواد معدنی بسیاری بوده که پیک‌نیک در حوالی این چشمه، باعث لذت‌بردن از سفر خواهد شد.

کتیبه دژپارت، سنگ حجاری شده 6 هزار ساله

نام دیگر کتیبه دژپارت، هفشجان است که قدمت بالایی دارد. صخره‌های موجود در این منطقه مسیر صعب‌العبوری را تشکیل داده بودند که افراد با ساخت پله‌های پلکانی و کتیبه دژپارت، آن را به مکان دیدنی در اطراف آبشار زرد لیمه تبدیل کردند. این کتیبه به شکلی طراحی شده که هنوز هم امکان مطالعه و خواندن آن را دارید.

روستای گزستان بازفت

گزستان بازفت نیز روستایی با مسیر سخت است که صعب‌العبور بودن آن، هیچ تأثیری روی زیبایی‌های روستا نداشته است. درختان بلوط پوشش گیاهی این روستا را به خود اختصاص داده‌اند که عشایر برای رفتن به ییلاق و قشلاق خود، ملزم به عبور از میان این درختان هستند.

چشمه مولا در روستای آلیکوه

چشمه مولا نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی حوالی آبشار زرد لیمه است که اطراف آن، با طبیعت بکر و زیبایی پوشانده شده است. این چشمه در روستای آلیکوه و در فاصله 80 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

سینی‌ سواری در گزستان بازفت

ممکن است با خود فکر کنید که سینی‌سواری در گزستان بازفت به چه معناست؟ باید بدانید که عشایر برای عبور کردن از رودخانه از چندین مشک به نام سینی استفاده می‌کنند که عملکردی همانند قایق دارد. ولی تفاوت سینی با قایق این است که پارو ندارد و افراد برای گذرکردن از رودخانه، مجبور به پا زدن هستند.

دشت اردل

دشت اردل نیز دشتی زیبا با برخورداری از گل‌های وحشی در فصل بهار می‌باشد. به این خاطر طی چندین سال اخیر طرح انتقال آب به دشت انجام گرفت که امروزه این دشت به‌خاطر آبیاری، زیبایی‌های خاصی را از خود به نمایش می‌گذارد.

چشمه‌های باغ رستم اردل

باغ رستم اردل باغی در بخش میانی شهرستان اردل بوده و درصورتی‌که برای بازدید از روستای بهشت‌آباد رفتید، می‌توانید با بازدید از این چشمه نیز روح خود را جلا بخشید. فصل بهار زمان مناسبی برای سفر و بازدید از چشمه‌های باغ رستم اردل بوده که می‌توانید تماشاگر طبیعتی سرسبز و چشمه‌های پُرآب باشید.

آبشار تنگ زندان اردل

این آبشار در دل دره تنگ زندان سبزکوه قرار داشته که به آن، آبشار کردی کن نیز می‌گویند. ارتفاع آبشار برابر با 120 متر است که به‌صورت دو مرحله‌ای با میزان 50 و 70 متری سرازیر می‌شود.

آبشار معدن اردل

آبشار معدن اردل نیز جزو جاذبه‌های اطراف آبشار زرد لیمه به شمار می‌آید که به‌ عنوان آبشار پُرآب شناخته شده است. این آبشار در حوالی روستایی بنام اردل واقع بوده که شگفتی‌های بسیاری را از خود به نمایش می‌گذارد.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار زرد لیمه

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که بهترین مسیر دسترسی به آبشار کجاست؟ برای دسترسی به آن باید از هر کجای کشور که باشید، خود را به شهرکرد رسانده و سپس به شهرستان اردل سفر کنید. زمانی که به این شهر رسیدید، به روستای کاج و پس از آن به رستم‌آباد بروید. در نهایت نیز مسیر جنوب روستا را طی کرده و با عبور از میان جنگل‌های فراوان، به آبشار خواهید رسید.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار زرد لیمه

محیط اطراف این آبشار در فصول بهار و تابستان پوشیده شده از درختان سرسبز و آبشار خروشانی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آبشار زرد لیمه در دل جنگل‌های بلوط قرار گرفته و معمولا بیشتر پوشش گیاهی این مکان نیز به همین درختان بلوط خلاصه می‌شود.

ولی علاوه‌ بر آن درختان بسیار دیگری همچون بادام وحشی، صنوبر، گون، افرا و سایر موارد نیز در اطراف آبشار وجود دارد. طبیعت محیط نیز زیستگاه مناسبی برای حیوانات و جانورانی همچون پستانداران، حشرات، پرندگان، دوزیستان و خزندگان است. از پوشش جانوری آبشار می‌توان به خرس قهوه‌ای، شاهین، پروانه، خرگوش، قورباغه، پلنگ و… اشاره کرد.

ویژگی های آبشار زرد لیمه

این آبشار دارای ویژگی‌های بسیاری از جمله طول و عرض زیاد، طبیعت زیبا و بکر، مسیر پُر پیچ‌وخم و جاذبه‌های دیدنی فراوانی است که سفر به آن برای هر فردی الزامی به شمار می‌آید. زرد لیمه جزو چندین آبشار معروف کشور ایران است که برخوردار از ارتفاع 40 و عرض 65 متری می‌باشد. گردشگران برای دسترسی به مکان قرارگیری آبشار باید از مسیرهای سختی عبور کنند تا تماشاگر زیبایی‌های بسیاری باشند.

نکات بازدید از آبشار زرد لیمه

برای دستیابی به سفر به‌ یادماندنی باید یکسری نکات مهم را در نظر بگیرید که در این بخش نکاتی برای بازدید از آبشار زرد لیمه را ذکر می‌کنیم:

  • مسیر دسترسی به آبشار سخت و به‌ نوعی صعب‌العبور است، بنابراین استفاده از کفش مناسب را فراموش نکنید.
  • بهترین زمان بازدید از این آبشار، اواسط فرودین ماه الی اواخر اردیبهشت‌ماه است.
  • از حمل‌ کردن وسایل زیاد بپرهیزید، چون ممکن است از ادامه سفر پا پس بکشید.
  • با پیاده‌روی در مسیر و تماشای طبیعت بکر و درختان مختلف، از هر لحظه سفرتان لذت ببرید.
  • از ریختن زباله و آسیب رساندن به طبیعت و محیط‌ زیست پیشگیری کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از آبشار زرد لیمه

سفر و بازدید از آبشار زرد لیمه می‌تواند به خاطره ماندگاری در ذهنتان تبدیل شود. ولی برای اینکه بتوانید سفر بدون مشکلی را تجربه کنید، لازم است در هنگام اقدام به سفر دست به آماده‌سازی وسایل و تجهیزات مناسبی بزنید. برخی از تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از این آبشار عریض عبارتند از:

  • کوله‌پشتی
  • لباس و کفش مناسب
  • تجهیزات کمپینگ
  • مواد غذایی و نوشیدنی کافی
  • عصا
  • عینک آفتابی
  • دوربین
  • کرم ضد آفتاب
  • نقشه و قطب نما
  • جعبه کمک‌های اولیه

اقامت در آبشار زرد لیمه

اقامت در سفر موضوع مهم و حیاتی است که می‌تواند در خاطره‌انگیز شدن آن تأثیرگذار باشد. ولی حال مسئله مهم اینجاست که هنگام سفر به آبشار زرد لیمه کجا اقامت کنیم که در پاسخ به این سوال، چندین گزینه در پیش خواهید داشت. برخی از روش‌های اقامت در آبشار عبارت است از:

اقامت در محل آبشار

موقعیت قرارگیری آبشار زرد لیمه برخوردار از طبیعت سرسبز و بکری است که با چادرزدن در آن، می‌توانید در محل آبشار اقامت کنید. کمپینگ روش مناسبی برای افراد طبیعت دوست است تا از این طریق بتوانند زمان بیشتری را در دل جنگل‌ سپری کنند.

اقامت در اقامتگاه‌های نزدیک آبشار

در واقع باید بدانید که اقامتگاهی در نزدیکی آبشار وجود ندارد و تنها راه اقامت، برقراری کمپینگ است. البته برای اقامت در اقامتگاه‌ها می‌توانید به سراغ روستاهای اطراف بروید و خانه روستایی یا اتاقی را اجاره کنید.

سخن پایانی

آبشار زرد لیمه یکی از مناطق زیبا با طبیعت بکر و دیدنی است که با گشت‌وگذار در طبیعت آن، می‌توانید روحیه خود را تقویت کرده و به شادابی فراوانی دست یابید. این آبشار یکی از مقاصد ایده‌آل برای گذراندن زمان خالی و طبیعت‌گردی در دل کوه‌ها و درختان بسیار است. در حین سفر به این مکان توجه به نکات مهم را از یاد نبرده و به محیط‌ زیست آسیب نرسانید. در صورتی که از تماشای این طبیعت زیبا لذت برردید میتوانید از جاهای دیدنی لردگان که از مناطق دیدنی چهارمحال و بختیاری است لذت ببرید.

سوالات متداول

این آبشار در فاصله 80 کیلومتری از شهرکرد و در شهرستان اردل واقع شده است.

در سفر به این آبشار می‌توانید دست به تفریحاتی همانند کوه‌نوردی، شنا، پیاده‌روی و عکاسی بزنید.

بهترین زمان سفر به آبشار و بازدید از جاذبه‌های دیدنی حوالی آن، فصل بهار از اواسط فروردین الی پایان اردیبهشت‌ماه است.

از جاهای تماشایی واقع در حوالی آبشار می‌توان به رودخانه بازفت، پل بهشت‌آباد، تالاب سولقان، دره عشق، کتیبه دژپارت، چشمه مولا، آبشار تنگ زندان و سایر موارد اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام و تشکر از شما
    در مسیر رفت از مناطق و عشایر مهمان نواز بختیاری هم بازدید کنید و حتما از روستای دیناران ، دماب ، مسیر زیبا و دل نشین حاشیه و کنار گذر رودخانه کارون و شب نشینی در تاریکی شب های پرستاره، بر پا کردن اتش ، کباب بختیاری ، گوش جان سپردن به اواز پرندگان و حیوانات وحشی و صدای امواج رودخانه لذت ببرید باتشکر
    قائدامینی

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید

      آیا مفید بود؟
  2. با سلام
    در متن اشتباه تایپی وجود دارد
    آبشار زرد لیمه در اسنان چهارمحال و بختیاری و ۸۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد

    آیا مفید بود؟